Σχετικά με την πτώση του ευρώ και την ακόλουθη αύξηση του μπατ. Ενας
μάλλον απλός αλλά όχι ακριβής τρόπος για να υπολογίσεις την αύξηση
ενός ταξιδιού στη Ταυλάνδη είναι να υπολογίσεις 40,7 μπατ / ευρώ πέρυσι
με 35,6 μπατ /ευρώ φέτος άρα 40,7/35,6=1,1432. Αρα το εύκολο αλλά όχι
ακριβές συμπέρασμα είναι ότι το ταξίδι γίνεται συνολικά 14,32%
ακριβότερο.
Αυτό όμως δεν είναι ακριβές για δυο λόγους. Ο πρώτος λόγος είναι διότι
δεν επηρεάζονται όλες οι τιμές των εξόδων με τον ίδιο τρόπο. Τα φθηνά
εισητήρια για παράδειγμα 500 - 600 ευρώ είχαν πέρυσι το ίδιο λίγο πολύ
έχουν και φέτος ( αν και με τη πτώση της τιμής των καυσίμων θα έπρεπε
να ήταν πιο κάτω ).
Θα πρέπει λοιπον να δεις ποιά έξοδα επηρεάζονται απο την άνοδο του μπάτ
και ποιά όχι.
Ο δεύτερος λόγος είναι ότι θα πρέπει να λάβεις υπ 'οψιν σου
και το παράγοντα της μείωσης των τιμών λόγω μειωμένης ζήτησης. Η
κρίση σε ρωσία και ευρώπη έχει άμεση επίπτωση στη τουριστική κίνηση και
άρα στις τιμές.
Μέρος της δουλειάς μου είναι τα χρηματοικονομικά και επηρεαζόμενος απο
αυτή πάντα κράταγα αποδέιξεις ( εκτός βέβαια απο τα κορίτσια που δεν
κόβουν ) και κοίταγα απολογιστικά τι ξόδεψα σε κάθε ταξίδι.
Το XL λοιπόν μου βγάγει μεσοσταθμικά τα εξής όσον αφορά τη διασπορά
των εξόδων για ένα ταξιδι
17,2% εισητήρια, 21,6% διαμονή, 14,7% φαγητό ποτό, 35,2% γυναίκες,
11,3% διάφορα ( μηχανάκι, εσωτερικές μετακινήσεις, δώρα, επισκέψεις σε
πάρκα κλπ ).
Τα εισητήρια ( το 17,2 % ) όπως έγραψα πριν δεν φαίνεται να επηρεάζονται.
Οι τιμές των γυνακών ( το 35,2 % ) επηρεάζονται προς τα πάνω από την
άνοδο του μπατ, αλλά επηρεάζονται και προς τα κάτω από τη μείωση της
ζήτησης λόγω της εμφανούς μείωσης του τουρισμού λόγω κρίσης σε
ευρώπη και ρωσία. Ισως λοιπόν να ήταν σωστό να πούμε ότι μάλλον
μειώνονται τελικά σε ευρώ. Παράδειγμα long time πέρυσι 2250
μπάτ ( κοπέλες απο το πάνω ράφι της insomnia μετά απο αρκετό παζάρι)
με 40,7 μπάτ το ευρώ, βγάζει 55 ευρώ. Long time πρόσφατα απο
αναφορές φίλων 1750 μπατ περίπου με 35,6 μπατ το ευρώ βγάζει 49. Αρα σε ευρώ
οι τιμές των γυναικων φαίνεται να πέφτουν γύρω στο 10%.
Κάτι ανάλογο φαίνεται να συμβαίνει και με τη διαμονή. Μια μείωση μεν
αλλά της τάξης του 7% και όχι του 10% όπως στις γυναίκες. Λαμβάνοντας
υπ όψιν και την άνοδο του μπατ και τη μείωση της ζήτησης σε 10-15
ξενοδοχεία που εγώ κοιτάω και πιστεύω είναι ένα καλό δείγμα.
Οι άλλες 2 παράμετροι φαγητό ποτό ( 14,7 % ) και διάφορα ( 11,3% )
προφανώς επηρεαζονται προς τα πάνω με το
συντελεστή του 14,32% λόγω της ανόδου του μπατ. Θα μπορούσε καποιος
να υποθέσει ότι λόγω κρίσης θα έπρεπε και αυτές οι τιμές να πέσουν αλλά
απο αυτά που διαβάζω το τελευταίο πράγμα που μειώνεται σε περιόδους
κρίσης είναι το φαγητό και το ποτό. Ο δε τζόγος ανεβαίνει.
Για να μην κουράζω περισσότερο με τα μαθηματικά το συμπέρασμα που
βγαίνει είναι ότι στό σύνολό του το ταξίδι για ένα τρόπο κατανομής των
εξόδων σαν τον δικό μου που δίνω παραπάνω θα είναι 1,4 % φθηνότερο.
Βέβαια κάποιος μπορεί να ισχυρισθεί ότι το παραπάνω μοντέλο είναι
φτιαγμένο με βάση το τρόπο που εγώ ξοδεύω. Για παράδειγμα μπορεί
κάποιος να ξοδεύει πολύ περισσότερο σε φαί και ποτό από ότι εγώ, και
λιγότερο σε γυναίκες. Η μπορεί κάποιος να γουστάρει πιο ακριβά ξενοδοχεία απο εμένα.
Αυτό είναι αλήθεια αλλά δοκιμάζοντας το μοντέλο και
με άλλους ακραίους τρόπους στο τρόπο που κάποιος ξοδεύει τα λεφτά του
δεν βγαίνουν σημαντικά διαφορετικά νούμερα.
Μεσοσταθμικά λοιπόν συμπεραίνω ότι θα ήταν αρκετά ακριβές να πείς ότι θα ξοδέψεις απο 6% λιγότερο,
μέχρι 2,5 % περισσότερο από ότι θα ξόδευες ένα χρόνο πριν.
Κοντολογίς το συνολικό έξοδο μάλλον περίπου το ίδιο μένει. Μια άμεση απόδειξη ότι
στις μη χειραγωγούμενες αγορές όπου ο ανταγωνισμός είναι πραγματικός οι
τιμές αυτορυθμίζονται.
Τέλος η πρπάνω ανάλυση ισχύει λαμβάνοντας υπ' όψιν μέσους όρους σε όλα και όχι ακραίες εξαιρέσεις.
Τα υπερπολύτελή ξενοδοχεία των 6 αστέρων δεν θα μειώσουν τιμές λογω κρίσης για παραδειγμα.
Ούτε και οι γκόμενες αστέρια θα μειώσουν το long time τους λόγω κρίσης.
Αυτό όπως έχω γράψει και σε προηγούμενο post μου ισχύει γιατί οι υπερπολυτέλειες απευθύνονται σε αγοραστικό κοινό για το οποίο ''money is not a problem ''. Και προφανώς αυτό το αγοραστικό κοινό δεν επηρεάζεται απο τη κρίση.