Πάμε λοιπόν:
Σταύρο και Χρηστίδη,
Βλέπω ότι και οι δυο χρησιμοποιείτε τον όρο ΕΝΔΕΙΞΕΙΣ για να υποστηρίξετε την άποψή σας περί της μη ύπαρξης Θεού και χαίρομαι γι’αυτό. Πράγματι ΑΠΟΔΕΙΞΕΙΣ δεν υπάρχουν. Και για να λέμε τα σύκα σκάφη και τη σκάφη σύκα ούτε οι Θεούσοι ( 0
) έχουμε ΑΠΟΔΕΙΞΕΙΣ. Οπότε η συζήτηση είναι φιλοσοφικού-φιλολογικού περιεχομένου. Είναι σα να τσακωνόμαστε ποιος την έχει μεγαλύτερη (την παλάμη εννοώ *P) χωρίς να έχουμε μεζούρα να τη μετρήσουμε.
Όχι, δεν είναι πετυχημένο το παράδειγμά σου. Μπορεί να μην έχουμε μεζούρα, αλλά μπορούμε να βρούμε μια. Είναι δυνατό δηλαδή να υπάρξει μια αδιαμφισβήτητη και αντικειμενική κρίση / γνωμάτευση / μαρτυρία για το ποιος την έχει μεγαλύτερη. (Σε συμβουλεύω να μη κάνεις μαζί μου αυτή την κόντρα, θα απογοητευτείς!). Για την ύπαρξη θεού (ή όχι) όμως, ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ δυνατόν να υπάρξει τέτοια γνωμάτευση.
ΟΜΩΣ, για πάρα πολλά πράγματα την ύπαρξη των οποίων μερικοί άνθρωποι υποστηρίζουν, δεν είναι δυνατό να υπάρχει απόδειξη περί της ΜΗ ύπαρξής τους. Σαν παραδείγματα τέτοιων μπορώ να σου πω τα UFO, τις νεράιδες, τον άγιο Βασίλη (που φέρνει δώρα καβάλα στο έλκηθρο), τους νεφελίμ, τους ελοχίμ, τους καλικάντζαρους, και ΚΑΘΕ λέξη που ακούγεται εύηχη, αλλά δεν έχει καμία έννοια. Στο παρελθόν είχα δώσει παραδείγματα τέτοιων, που δε τις θυμάμαι πια. Ο καθένας μπορεί να υποστηρίζει την ύπαρξη Σοντζέλ, Ρεβικάρ, Τεσμιτών, Ξαγοριάνων, καί ότι άλλο μπορείς να φανταστείς, και να στήνει γύρω απ’ αυτά θεωρίες και ιστορίες ύπαρξης και εμφάνισής τους. Αυτό ΔΕ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ότι αυτοί έχουν δίκιο (και ότι τα πράματα είναι όντως έτσι), και ότι οι άλλοι, αυτοί που λένε: “μα τι είναι αυτά που λέτε ρε παιδιά!” πρέπει (και έχουν την υποχρέωση) να αποδείξουν τη ΜΗ ύπαρξή τους.
Η αναφορά μου στον όρο “ενδείξεις” πράγματι έγινε και μπορώ να σου πω το γιατί: ΔΕΝ είναι αυτός που λες.
Ο λόγος είναι ότι όταν (σαν παιδί κι εγώ, “γαλουχημένος” με την πεποίθηση περί θεού, χριστού, κλπ), μεγάλωσα, και άρχισα να αμφισβητώ τα πάντα γύρω μου, και να τα ψάχνω, δεν βρέθηκε ΟΥΤΕ ΜΙΑ ένδειξη που να συντείνει στην ύπαρξή του. Βεβαίως, είναι αστείο το να μιλάμε για απόδειξη. Βεβαίως και δεν υπάρχει τέτοια.
Στο επιχείρημα “Ναι, αλλά δεν υπάρχει και απόδειξη για την ΜΗ ύπαρξη του”, η απάντηση είναι ότι κατά τον ίδιο ακριβώς τρόπο δεν υπάρχει και απόδειξη για την ύπαρξη Σοντζέλ, Ρεβικάρ, Τεσμιτών, Ζαγοριανών κλπ. Αυτό (η έλλειψη απόδειξης) ΔΕΝ κάνει την ύπαρξή τους πιο πιθανή.
Σταματάω και πάλι.