Δεν τα θυμάσαι καλά.
Να στα πω εγώ που τα θυμάμαι:
1) Το autopilot "προγραμματίζεται" για διαδρομή, δεν κράτάει μόνο πορεία. Δηλαδή του δίνεις ανόδους, καθόδους, στροφές, όλα, και τα εκτελεί με τη σειρά.
2) Όταν "τελειώσουν" οι εντολές που του έχεις δώσει, τότε είναι προγραμματισμένος να κρατάει (πάντα) το ύψος (το τελευταίο που του έχει δώσει), και να κάνει οβάλ (όχι ακριβώς κύκλο, αλλά διαδρομή σχήματος σαν στίβο φαντάσου) και να περιμένει έτσι νέες εντολές ή disengage.
3) Οι τύποι (της Helios) απογειώθηκαν απ' τη Λάρνακα, και έβαλαν στο autopilot όλη τη διαδρομή μέχρι τη Τζιά (με όλα τα ύψη, στροφές - που δεν ήταν πολλές - και κάποια κάθοδο στη Τζιά, γιατί πλησίαζαν στα Σπάτα.
4) Με το που απογειώθηκαν, γύρισαν τον έλεγχο στο autopilot και χαλάρωσαν.
5) Εν τω μεταξύ ο διακόπτης cabin pressure ήταν στη λάθος θέση (manual), και ο αέρας μέσα στο αεροπλάνο αραίωνε (καθώς αυτό ανέβαινε).
6) Κάποια στιγμή έχασαν όλοι της αισθήσεις τους (πλήρωμα, επιβάτες) λόγω υποξαιμίας. Δεν διατηρείς αισθήσεις στα 10.000 μέτρα.
7) Το αεροπλάνο συνέχισε με βάση το σχέδιο του autopilot, δηλαδή μέχρι τη Τζιά.
8) Δεν έκανε κύκλους στη Μήλο, όπως θυμάσαι.
9) Όμως, το αεροπλάνο δεν απαντούσε στις κλήσεις των πύργων εδάφους (π.χ. Ρόδος), γιατί οι κυβερνήτες ήταν αναίσθητοι (ή νεκροί) από την υποξαιμία.
10) Πλησιάζοντας τη Τζιά το αεροπλάνο άρχισε να κατεβαίνει (με βάση το σχέδιο του autopilot).
11) Κατεβαίνοντας, η πίεση στην καμπίνα ξανααυξήθηκε.
12) Οι οργανισμοί που δεν είχαν πεθάνει, και είχαν καλή φυσική κατάσταση (όπως ο φροντιστής) άρχισαν να ξυπνάνε.
13) Με βάση το πρόγραμμα του autopilot το αεροπλάνο άρχισε να κάνει οβαλ κύκλους πάνω από τη Τζιά (σε σταθερόι ύψος).
14) Όμως, καποια στιγμή τέλειωσαν τα καύσιμα. (Τα αεροπλάνα "φορτώνουν" καύσιμα για τη διαδρομη που θα κάνουν (δεν "γεμίζουν") συν κάποι επί πλέον ποσοστό για σφάλεια).
15) Με το που τελείωσαν, έσβησε ο ένας κινητήρας, μετά ο άλλος, και το αεροπλάνο άρχισε να κάνει "glide" προς την κατεύθυνση που ήταν στραμμένο όταν έσβησε και η δεύτερη μηχανή (οπότε έχασε και τα ηλεκτρικά του επομένως και το autopilot). Η κατεύθυνση ήταν (έτυχε να είναι) προς Μαραθώνα - Γραμματικό.
16) Ο φροντιστής προσπάθησε να κάνει κάτι, αλλά δεν πρόλαβε. Ίσως έχασε χρόνο για να σπάσει και την πόρτα του πιλοτηρίου, κανείς δεν ξέρει. Πάντως οι πιλότοι των μαχητικών που το παρακολουθούσαν από πολύ κοντά μέχρι που έσκασε στο έδαφος, έβλεπαν κάποιον να κινείται μέσα από τα φινιστρίνια.
Δεν υπάρχει κανένα μυστήριο στη συντριβή του Helios, και είναι 100% ανθρώπινο λάθος.
Και αν θυμάστε, τότε ήταν η εποχή που προχώραγε η "αποκρατικοποίηση" της Ολυμπιακής. Με την πτώση του Helios, η Ολυμπιακή πήρε παράταση ζωής για 2-3 χρόνια.
Τα "φύλλα ποιότητας" των κυβερνητών (ο ένας θυμάμαι ήταν Ανατολικογερμανός) δεν ήταν και ότι καλύτερο... Νομίζω μάλιστα ότι ο συγκυβερνήτης ήταν 50+. Κάποιος που στα 50 του δεν έχει καταφέρει να γίνει κυβερνήτης, δεν είναι ό,τ καλύτερο υπάρχει στον αέρα.