[size=10pt]Ο όρκος είναι μέρος τελετής.[/size]
Ώπα!
Εδώ, Τομιτο, βρήκα λάθος!
ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ μέρος τελετής ο όρκος. Τουλάχιστον όχι μόνο.
Έχει "νομική υπόσταση" σαν ενέργεια.
Άλλο αν "συγχέεται" με τελετές, γιατί συνήθως όποτε γίνεται όρκος, "εντάσσεται" στα πλαίσια και μιας "τελετής".
Π.χ. ορκομωσία Βουλής, νεοσυλλέκτων φαντάρων, αποφοίτηση ΑΕΙ ή στρ. σχολών, κλπ.
Συνήθως αυτοί οι ομαδικοί όρκοι δεν έχουν και καμιά αξία, με την έννοια ότι ποτέ δεν κυνηγήθηκε φαντάρος για "ψευδορκία" ή "επιορκία". Ούτε βουλευτής βεβαίως, ούτε αξιωματικός από σχολή.
Αλλά στα δικαστήρια π.χ., η ψυδομαρτυρία διώκεται, και μάλιστα χοντρά.
Επομένως μη λες ότι είναι μέρος τελετής. Είναι και αυτό, αλλά όχι μόνο.
Και κάτι ακόμα: Συνήθως αυτοί οι ομαδικοί όρκοι χρησιμοποιούνται (εκ των υστέρων) για να "κατηγορηθεί" κοινωνικά κάποιος, όχι δικαστικά. Π.χ. ένας γιατρός που έκανε ευθανασία θα "κατηγορηθεί" ως επίορκος από τα κανάλια και το παπαδαριό, αλλά όχι από τη δικαιοσύνη. Απο τη δικαιοσύνη θα κατηγορηθεί για άλλα αδικήματα (σωματικές βλάβες κλπ).
Το ίδιο και ένας αξιωματικός που έκανε κατασκοπεία (ή πραξικόπημα) σε βάρος της χώρας του. Θα "κατηγορηθεί ως επίορκος", αλλά δεν είναι αυτή η κατηγορία που θα τον πάει μέσα.