Απλά, το μετρό είναι ένα μικρό παράδειγμα περιπτώσεων που μεγάλα αστικά κέντρα (Αθήνα, Πειραιάς, Θεσσαλονίκη) ρουφάνε χρήματα από την περιφέρεια. Έχουμε αναφερθεί και σε άλλα παραδείγματα και σε άλλα παρεμφερή ζητήματα σε αυτό το thread, δεν είναι μόνο το μετρό.
Έτσι όπως έγιναν τα πράγματα φυσικά και η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη το χρειάζονται. Ας ρωτήσουμε όμως έναν Θρακιώτη πως αισθάνεται που τα πληρώνει αυτά ενώ η Θράκη είναι κλασμένη από το κράτος.
Δε θα μπορούσε κάλλιστα να μας πει ένας Θρακιώτης τόσο στους Θεσσαλονικείς όσο και στους Αθηναίους: "Ποιος φταίει που μαζευτήκατε τόσοι εκεί πέρα; Πρόβλημά σας λοιπόν! Εγώ γιατί να πληρώσω για το πρόβλημά σας;".
Και τί θα του απαντήσουμε εμείς; "Μα, φίλε Θρακιώτη, δεν παίρνεις πρωτοβουλίες και δεν αυτο-οργανώνεσαι για να λύσεις τα προβλήματά σου! Δικό σου είναι το φταίξιμο!" (Που πληρώνεις την περαιτέρω ανάπτυξη των αστικών κέντρων).
Μην τα μπερδεύουμε τα πράγματα. Έως ένα μεγάλο βαθμό ναι, την έχω αυτή τη λογική
για τα έργα ανάπτυξης μεγάλων αστικών κέντρων και μόνο (για να μην παρεξηγούμαι).
Γιατί να υπάρχει δηλαδή η λογική να πληρώνουν άλλοι για τα δικά μας προβλήματα; Γιατί να θεωρείται αυτονόητο ότι για το πρόβλημα πχ του parking ή το κυκλοφοριακό μιας πόλης πρέπει να πληρώσει ένας κάτοικος του χωριού;
Πιο αναλυτικά αν και ξεφεύγουμε από το θέμα του thread, μιας και ανέφερες κάποια συγκεκριμένα έργα:
Γέφυρα Χαλκίδας: Άκρως απαραίτητη. Φυσικά, δεν είναι έργο ανάπτυξης αποκλειστικά ενός μεγάλου αστικού κέντρου. Πολύ καλώς έγινε για να λυθεί το πρόβλημα των κατοίκων της Χαλκίδας. Στο κάτω κάτω, και αυτοί φόρους στο ίδιο κράτος πληρώνουν, κάτι ανταποδοτικό έπρεπε να κάνει και αυτό. Άλλωστε η γέφυρα της Χαλκίδας δε χρησιμοποιείται μόνο από τους Χαλκιδιώτες.
Γέφυρα Ρίου Αντιρίου: Επίσης απαραίτητο έργο. Χρήσιμο για την ανάπτυξη της Στερεάς Ελλάδας και της Πελοποννήσου και ίσως όχι μόνο. Δεν είναι δυνατό όλη η κίνηση προς την Πελοπόννησο να γίνεται μέσω του ισθμού της Κορίνθου. Και βέβαια, ούτε αυτή η γέφυρα χρησιμοποιείται μόνο από κατοίκους γύρω περιοχών.
Επιδότηση άγονων γραμμών σε νησιά: φυσικά και πρέπει να γίνουν, αν δε θέλουμε τα νησιά να ερημώσουν. Ειδάλλως, οι φόροι που πληρώνουν οι νησιώτες, που πάνε; Σαν τι να τους πούμε δηλαδή; "Πρόβλημά σας που μένετε εκεί, αν θέλετε μπορείτε να μετακομίσετε σε Αθήνα/Πειραιά/Θεσσαλονίκη;"
Ένα άλλο κοινό στοιχείο των παραπάνω έργων είναι ότι δε βοηθούν μόνο τους κατοίκους που ζούνε σε εκείνες τις περιοχές, αλλά και άλλους κατοίκους να μετακινηθούν προς και από αυτές.
Αντίθετα, μετρό πχ στη Θεσσαλονίκη ή στην Αθήνα έχει μόνο τοπική επίδραση. Δε βοηθάει πχ το μετρό της Αθήνας/Θεσσαλονίκης τον Χαλκιδιώτη ή τον Σερραίο σε τίποτα. Η γέφυρα της Χαλκίδας όμως βοηθάει πχ τον Αθηναίο ή τον Λαμιώτη να στείλει τα εμπορεύματά του στη Χαλκίδα. Υπάρχει σοβαρή διαφορά πιστεύω.
Ελπίζω να γίνομαι πιο κατανοητός με τα παραπάνω παραδείγματα.
Στο κάτω κάτω δήθεν αποκέντρωση δεν προωθεί το κράτος εδώ και δεκαετίες;
Αν τη θέλουμε όντως την αποκέντρωση ας ρίξουμε και κάνα φράγκο στην περιφέρεια. Με τον όρο "περιφέρεια" δεν αναφέρομαι στη Θεσσαλονίκη, φυσικά. Ίσως μάλιστα στο σημείο που έχουν φτάσει τα πράγματα, να πρέπει να ρίξουμε αναλογικά περισσότερα φράγκα στην περιφέρεια. Ειδάλλως μπαίνουμε (ήδη έχουμε μπει δηλαδή) στον φαύλο κύκλο του να ρίχνουμε λεφτά στα αστικά κέντρα, αυτά να γίνονται πόλος έλξης και να γιγαντώνονται και να αυξάνουν τα προβλήματά τους, να ξαναρίχνουμε λεφτά για να τα λύσουμε, κοκ. Ήδη έχουμε μια πόλη που έχει το μισό πληθυσμό της χώρας, ας μη χειροτερεύουμε τα ήδη υπάρχοντα προβλήματα.
Αυτά σχετικά με το ποιο είναι το πρόβλημά μου με το μετρό Αθήνας & Θεσσαλονίκης και για να μην παρεξηγούμαι ότι είμαι απλά ένας ακόμη τοπικιστής Θεσσαλονικιός.
Συνοψίζοντας, το νόημα από τα post μου σε αυτό το thread σχετικά με τους κρατικούς πόρους είναι: ο Θεσσαλονικιός γκρινιάζει γιατί νιώθει ότι είναι "ριγμένος" ως προς την ανάπτυξη σε σχέση με την Αττική στην οποία έχουν δοθεί δυσανάλογα περισσότεροι κρατικοί πόροι. Προσωπική μου άποψη είναι πως η Θεσσαλονίκη έχει πάρει αναλογικά περισσότερα χρήματα από άλλες περιοχές της Ελλάδας στην περιφέρεια. Αλλά σε σύγκριση με την Αθήνα η Θεσσαλονίκη είναι "ριγμένη". Ελπίζω να έγινε κατανοητό αυτό που θέλω να πω.
Παρεμπιπτόντως, μιας και μιλάμε για έργα ανάπτυξης αστικών κέντρων, ο Σουφλιάς ανακοίνωσε σχέδια επέκτασης του μετρό, εν μέσω μάλιστα (πραγματικής ή μή, άλλο topic για άλλο thread) οικονομικής κρίσης...
Τι άλλο μένει να πούμε λοιπόν; Λεφτά δεν έχει το κράτος (έτσι λέει) αλλά ανακοινώνει σχέδια επέκτασης του μετρό. Αυτή είναι η τοπική πρωτοβουλία και αυτενέργεια στην οποία αναφέρθηκαν κάποιοι συμφορουμίτες;