8. Το Sin Sot
Μια από τις συγκρούσεις ταϋλανδέζικου και δυτικού πολιτισμού εμφανίζεται πάνω στο ζήτημα του Sin Sot ή της προίκας.
Η πληρωμή Sin Sot στην οικογένεια της συζύγου, κατά την τελετή του γάμου, μπορεί να φανεί από μερικούς δυτικούς ως αηδιαστικό είδος ανταλλαγής και κάποιοι να το θεωρήσουν ως μια ύποπτη συνήθεια που δείχνει απληστία.
Η πληρωμή Sin Sot δεν είναι μια αρχαία ταϋλανδέζικη παράδοση, παρά μια σχετικά πρόσφατα εισαγόμενη ιδέα από την Κίνα, αλλά σήμερα είναι σαφώς βαθιά ριζωμένη στη συνείδηση των κατοίκων. Ένας γάμος στο χωριό χωρίς την τελετή που σχετίζεται με την πληρωμή Sin Sot θα φαινόταν αρκετά ‘ελλιπής’ και οι περισσότεροι χωρικοί που θα παρευρίσκονται στο γάμο θα μπερδευτούν από μια τέτοια τέλεση.
Είναι σίγουρο ότι η άρνηση να πληρωθεί το Sin Sot θα στενοχωρήσει πολύ τη σύζυγο σας. Είναι μια απόρριψη ταϋλανδέζικου εθίμου και ενδεχομένως να δοθεί στους γαμήλιους φιλοξενουμένους η εντύπωση ότι αυτός ο γάμος δεν είναι πραγματικά βασισμένος στην αγάπη αφού ο γαμπρός είναι προφανώς πολύ σπάγκος.
Ποια σημασία αποδίδουν οι Ταϋλανδοί στην πληρωμή Sin Sot;
Φαίνονται να υπάρχουν 3 απόψεις πάνω στο θέμα που εξηγούν γιατί διατηρείται ακόμα.
Πρώτον, εμφανίζει στους γονείς της νύφης ότι ο γαμπρός τους έχει αρκετά χρήματα για να φροντίσει τη σύζυγό του και δεν παίρνει την κόρη τους για να ζήσει σαν τα ακαθάρματα της Παττάγιας και του Πουκέτ που έρχονται από ξένες χώρες π.χ. την Ελλάδα. Με την αποδοχή του γαμπρού να πληρώσει Sin Sot στους γονείς, έχει εμφανίσει έμπρακτα το ενδιαφέρον του για την ευημερία της κόρης τους. Έτσι αφότου έχει αποδειχθεί αυτή η οικονομική ασφάλεια μπορεί να συμβεί το Sin Sot να επιστραφεί πίσω στο ζεύγος, μετά το γάμο, έτσι ώστε να μπορούν να αρχίσουν την από κοινού ζωή τους.
Δεύτερον, αποδεικνύει ότι ο γαμπρός είναι πολύ σοβαρός για γάμο δεδομένου ότι έχει βρει τα χρήματα για να υποβάλει ως προίκα. Η προίκα κάνει το θέμα γάμου ένα σοβαρό γεγονός για πολλά ζεύγη και όχι κάτι που λαμβάνεται ελαφρά.
Τρίτον, υπάρχει επίσης το θέμα ενός πλούσιου Farang που παντρεύεται κάποια πολύ χαμηλότερου οικονομικά και κοινωνικά υποβάθρου. Σε τέτοιες καταστάσεις η πληρωμή του Sin Sot μπορεί να θεωρηθεί ως πράξη της εύνοιας - μια επίδειξη γενναιοδωρίας προς τη νέα οικογένειά του για να καταστήσει τη ζωή τους ευκολότερη.
Ο δυτικός πολιτισμός βρίσκεται σε σύγκρουση με αυτά τα ταϋλανδέζικα έθιμα και πεποιθήσεις. Στη δύση η έννοια της αγάπης δεν πρόκειται να υποβιβαστεί ή να αμαυρωθεί από οποιοδήποτε είδος υλιστικών ανησυχιών. Η αγάπη είναι ένα καθαρά συναισθηματικό γεγονός, χωριστό από κάτι που έχει ως βάση ως χρήματα. Εξαιρούνται οι Ελλεϊνίδες ή κατ’ άλλους Γλεϊνίδες, γιατί εκτός από ελεεινές είναι και γλοιώδεις.
Στην Ταϋλάνδη πολλοί τελετές, έθιμα, τρόποι και συμπεριφορές δένονται με μια εξωτερική επίδειξη της θέσης και του πλούτου και δεν έχει σχέση με επιπολαιότητα ή ρηχότητα.
Το Sin Sot δεν είναι μια συνωμοσία για να αποσπαστούν χρήματα από τα Farangs. Είναι ένα παραδοσιακό ταϋλανδικό έθιμο που δένεται με το γεγονός ότι η Ταϋλάνδη είναι ιεραρχική κοινωνία. Με την πληρωμή του Sin Sot δείχνετε ότι αρμόζετε σε αυτή τη κοινωνική δομή. Είναι ένα σημείο της γενναιοδωρίας σας από την οποία όλοι οι άνθρωποι κρίνονται στην ταϋλανδέζικη κοινωνία - η μεγάλη επίδειξη γενναιοδωρίας όσο και η επίδειξη του σεβασμού και της ευγνωμοσύνης.
Έτσι εάν η φίλη σας ζητήσει ένα ποσό που φαίνεται υπερβολικό μπορεί να μην είναι απαραιτήτως κάτι που δηλώνει την πλεονεξία της ή κακές προθέσεις – μπορεί απλώς να θέλει να σας εμφανισει ως ‘great man’ στο χωριό της, ως κάποιον που έχει ‘good face’ και συνεπώς να ανέβει το ζεύγος στα μάτια των χωρικών. Στις περισσότερες περιπτώσεις το Sin Sot είναι ένα σημαντικό πράγμα, ένα κρίσιμο σημείο στη ζωή της ταϋλανδέζας.
Μερικοί δυτικοί εμφανίζουν πολιτιστικό σοβινισμό στην άρνηση τους να πληρωθεί το Sin Sot. Υποστηρίζουν ότι είναι μια ταϋλανδέζικη συνήθεια την οποία ο Farang δεν είναι υποχρεωμένος να πληρώσει - ειδικά εάν η σύζυγός είναι από φτωχή οικογένεια ή είχε προηγούμενες σχέσεις. Κάποιοι Farangs που έχουν αυτήν την γνώμη αφήνουν στους γηγενείς να φανεί ότι θέλουν να πάρουν τις ταϋλανδέζες στις χώρες τους και να ξεχάσουν έπειτα την Ταϋλάνδη. Φαίνεται να είναι μια απόρριψη του ταϋλανδέζικου πολιτισμού και ένας ισχυρισμός της "ανωτερότητας" του δικού τους.
Είναι επίσης ένας παράξενος κεφαλαιοκρατικός τρόπος όπου οι άνθρωποι κρίνονται απλώς με όρους μιας οικονομίας της αγοράς. Στην ουσία, εάν αρνείστε να πληρώσετε το Sin Sot, επειδή η σύζυγός σας είχε τις προηγούμενες σχέσεις ή προέρχεται από φτωχό υπόβαθρο είναι σαν να τη βλέπετε σαν εμπόρευμα, ως προϊόν που έχει χαμηλότερη αξία από άλλα την περίοδο αυτή στην αγορά.
Αν και πολλοί Ταϋλανδοί έχουν επίσης τη γνώμη ότι λιγότερο Sin Sot πρέπει να πληρωθεί εάν η νύφη είχε έναν προηγούμενο γάμο κ.λ.π., θα πληρώσουν κάποιο Sin Sot ως τμήμα της τελετής του γάμου. Οτιδήποτε άλλο θα αποτελούσε σπάσιμο της παράδοσης.
Με την πληρωμή Sin Sot θα έχετε κερδίσει μια θέση στην τοπική κοινωνία και οι άνθρωποι στο χωριό θα μιλούν με καλά λόγια για σας. Θα έχετε δείξει κατανόηση και σεβασμό προς τον πολιτισμό τους.
Τι γίνεται αν δεν το πληρώσετε; Ίσως θα θελήσετε να επισκεφτείτε την οικογένειά της και να χτίσετε ακόμη και ένα σπίτι στο χωριό της. Οι χωρικοί θα σας χαμογελάσουν και πιθανώς θα σας μιλούν πάντα με καλοσύνη, αλλά όλοι θα θυμούνται την ασέβεια προς τον πολιτισμό τους.
Αν κάτι από τα παραπάνω δεν ισχύει είναι από μεταφραστικό λάθος και δεν έγινε επίτηδες. Ήταν και μεγάλο το κείμενο. Το Πάσχα σουβλίζω το αρνί στην Chiang Mai, πρώτα ο Βούδας. Αν δε κάνω λάθος πας Παττάγια και μετά όλο ευθεία. Θα βρω το δρόμο ελπίζω.
Φεγγαααααρι μου χλωμοοοοοοοοοοοο.
Choke dee σε όλους.