Και μην μπερδευομαστε, βεβαια. Οπως φαινεται προφανως θα ασκηθουν διωξεις για τις ρεμούλες και την κακοδιαχειριση και τις συμβασεις στον ΟΣΕ.
Αλλά δεν αντιλαμβανομαι πώς πρέπει με το ζορι να σχετιστούν με το ατυχημα.
Εκει ενας σταθμαρχης εστειλε σε λαθος γραμμη ενα τρενο.
Δυστυχως ή ευτυχως, τόσο απλα.
Δηλαδη αν ενας ελεγκτης εναεριας κυκλοφοριας στειλει δυο αεροπλανα στον διαδρομο και τρακαρουν, σημαινει οτι σχετιζεται καπως το τυχον γεγονος οτι υπαρχει καποια αμαρτωλη συμβαση για τα αεροδρομια;
Να το πάλι το άσχετο παράδειγμα με τους ελεγκτές το οποίο έχει ήδη απαντηθεί:
1) Οι ελεγκτές έχουν ανώτερο όριο ηλικίας, περνάνε ψυχομετρικές εξετάσεις και εντατική εκπαίδευση πριν τους επιτραπεί να δουλέψουν μόνοι τους σε βάρδια. Επίσης ξεκινάνε με τομείς οι οποίοι είναι λιγότερο απαιτητικοί και εξελίσσονται σταδιακά για να αναλάβουν καθήκοντα σε απαιτητικά αεροδρόμια/ τομείς.
Όταν ο Ελεγκτής δώσει λάθος εντολή, υπάρχουν οι εξής δικλείδες ασφαλείας :
2) Όλοι όσοι είναι στην ίδια συχνότητα, θα ακούσουν την λάθος εντολή και έχοντας επίγνωση της κατάστασης και της θέσης των άλλων αεροσκαφών, θα διορθώσουν τον ελεγκτή / αρνηθούν να συμμορφωθούν με την λάθος οδηγία.
3) Εάν κανένας δεν μπορέσει να εντοπίσει το σφάλμα, υπάρχουν συστήματα επικοινωνίας μεταξύ των αεροσκαφών (TCAS), αλλά και λειτουργία στο Radar η οποία θα ανιχνεύσει ότι επίκειται σύγκρουση μεταξύ αεροσκαφών ή πρόσκρουση στο έδαφος και ο ελεγκτής θα λάβει ειδοποίηση στην οθόνη του Radar του.
Τα συστήματα αυτά είναι υποχρεωτικά σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή νομοθεσία και απαραίτητα για την ασφαλή διεξαγωγή των πτήσεων σύμφωνα με την χωρητικότητα / εκμετάλλευση του εναέριου χώρου στις μέρες μας.
Εάν αρχίσουν να πετάνε αεροσκάφη συστηματικά, χωρίς συστήματα TCAS και με ασυρμάτους εκτός λειτουργίας (δεν μιλάμε για την περίπτωση που η βλάβη προέκυψε μετά την απογείωση και αποτελεί εξαίρεση μέχρι να προσγειωθεί και να επισκευαστεί το ανάλογο σύστημα), τότε σαφώς και οι αρμόδιες αρχές (Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας) οι οποίες ανήκουν στο υπουργείο έχουν ευθύνη. Εάν ο υπουργός δεν αποφασίσει να σταματήσουν οι πτήσεις με τις παραπάνω συνθήκες, τότε προφανώς και υπάρχει πολιτική ευθύνη. Στο πραγματικό σενάριο, εάν μαθευτεί ότι ο εναέριος χώρος της Ελλάδας λειτουργεί υπό αυτές τις συνθήκες, τότε θα μπούμε σε black list, με αποτέλεμα σοβαρές αεροπορικές εταιρίες αλλά και οι ίδιοι οι πιλότοι μέσω των σωματίων να αρνηθούν την διεξαγωγή πτήσεων προς τη χώρα.
Αναλογικά με το παραπάνω παράδειγμα:
1) Ο σταθμάρχης από ότι φάνηκε, δεν ήταν αρκετά ικανός/ έμπειρος / εκπαιδευμένος να ανταπεξέλθει στα καθηκοντα του. Το γεγονός αυτό δεν προκύπτει μόνο από το ατύχημα αλλά και από τις αναφορές συναδέλφων του όσον αφορά την ανεπάρκεια του σε προηγούμενα περιστατικά / βάρδιες.
Πέρασε ψυχομετρικά για να διαπιστωθεί εάν στην ηλικία του ήταν ικανός να αφομοιώσει τις απαιτούμενες γνώσεις ; Πως βρέθηκε σε τόσο απαιτητικό σταθμό τόσο σύντομα μετά την αρχική του εκπαίδευση;
2)Εν Έτει 2023 ο ιδιώτης λάμβανε συνεχώς άδειες αναβολής από το υπουργείο όσον αφορά το σύστημα επικοινωνίας (μεταξύ οδηγών και μεταξύ οδηγών και σταθμαρχών), προφανώς το κίνητρο ήταν οικονομικό. Η ευθύνη μοιράζεται και σε αυτόν που ζητούσε την άδεια (ιδιώτης) αλλά κυρίως σε αυτόν που την έδινε (κράτος).
3) Το σύστημα τηλεδιοίκησης (αντίστοιχο Radar) ήταν εκτός για μεγάλο χρονικό διάστημα παρ’ολο που είχαν καταβληθεί οι αντίστοιχοι πόροι, και δεν υπήρξαμε μέτρα μετριασμού του ρίσκου (μείωση των κινήσεων σε σχέση με πριν που το κέντρο τηλεδιοίκησης λειτουργούσε).
Εφόσον λοιπόν οι παραπάνω παράγοντες συνδέονται με το κράτος (στο οποίο ανήκει το δίκτυο και είναι η εποπτεύουσα αρχή) και όχι αποκλειστικά με τον ιδιώτη,
φυσικά και υπάρχει σύνδεση μεταξύ του ατυχήματος και της ρεμούλας / κακοδιαχείρισης αλλά και αμέλεια από πλευράς πολιτικής ηγεσίας.
Κάποια στιγμή οι παράγοντες συνέπεσαν (ευθυγραμμίστηκαν τα κομμάτια ελβετικού τυριού) και προέκυψε το ατύχημα.
Τα ατυχήματα δεν γίνονται από ένα απλό ανθρώπινο λάθος αλλά από συνδυασμό παραγόντων τους οποίους ο οργανισμός απέτυχε να εξαλείψει για μεγάλο χρονικό διάστημα.
Εσύ ο ίδιος λες ότι η διαχείρηση του πρωθυπουργού ήταν υποδειγματική σύμφωνα με τις οδηγίες του επικοινωνιολόγου. Όταν δεν έχεις καμία ευθύνη, τι τον χρειάζεσαι τον επικοινωνιολόγο ; Για ποιο λόγο μοιράζεις παροχές για να ξαναβγείς ;