Κανεις λάθος για τη ...στιβαρη εθνική συνειδηση!
Οι επαναστασεις στην Οθωμανικη Αυτοκρατορια ήταν παμπολες, αλλά του 21 ευδοκίμησε γιατί:
1. Η παρακμή των Οθωμανων ειχε πιασει πατο!
2. Η Γαλλικη Επανασταση συνταραξε ολα τα ευρωπαικα εθνη προς αναζητηση εθνικων ταυτοτήτων- το ορθοδοξος δεν αρκουσε πια, τωρα ο καθενας ενιωθε και Ελληνας και Βουλγαρος και Σερβος κοκ αναλογως υη γλωσσα που μιλουσε.
3. Ο Αλη Πασας ειχε τραβηξει τον ικανοτατο Χουρσιτ κι ολο τον στρατο του στα Ιωάννινα για να τον αντιμετωπισουν. Ετσι ο Κολοκοτρώνης βρηκε την τουρκικη αμυνα σημαντικα μικροτερη απο οτι υπο κανονικες συνθηκες.
4. Ο ιδιος ο Χουρσιτ δολοφονηθηκε στη συνεχεια, με εντολη της πυλης για να μην απειλησει με τη σειρα του το σουλτανο οπως ο Αλη Πασάς. Ο αντικαταστάτης του ήταν η χειροτερη επιλογη - ο Δραμαλης αποδειχθηκε πιο ηλιθιος κι από καβαλίνα οταν μπηκε στον αργολικο καμπο.
5. Η Πελοπόννησος ηταν το τελειο μερος για τη έναρξη της επαναστασης. Ηταν στο αλλο ακρο της βαλκανικης χερσονησου και μπορουσε να προσεγγιστει μονο απο ξηρας, που σημαινε ...αιωνες πεζοπορειας με τις συνθηκες εκεινης της εποχης απο τη μ Ασια που σταθμευε ο κυριος ογκος του οθωμανικου δυναμικου. Το ελληνικο ναυτικο ειχε κυριαρχησει στη θαλασσα κι η Πελοπόννησος δεν ηταν φλατ, οπως οι παραδουναβιες ηγεμονιες για να επαναληφθει η αποτυχια του Υψηλαντη ή μαχες τυπου Πετα. Ακομη κι οταν την πατησε ο Ιμπραημ, ο Κολοκοτρώνης μπορουσε να αντεξει με τον κλεφτοπολεμο.
6. Το 21 ευτυχησε να εχει μια πληθωρα καπετανεων -διαμαντιών, με εξεχοντα τον Κολοκοτρώνη, ενω ολες οι προηγουμενες εξεγερσεις δεν ειχαν κανεναν του στρατηγικου διαμετρηματος του Κολοκοτρώνη κι ουτε την ιστορικη συγκυρια. Πχ το ελληνικο ναυτικο ανδρωθηκε με τους ναπολεοντειους πολεμους και τα τρελα λεφτα που εβγαλαν οι καπεταναιοι.
7. Να μην ακουω μαλακιες για εθνικη ομοψυχια κι αρχιδια μαντολες, γιατι οι στερεοελλαδιτες βαρκαρηδες περνούσαν τα τουρκικα φουσατα στο Μωρια για τα λεφτά κι ο Κολοκοτρώνης τους εβρησκε ξαφνικα μπροστα του, οι Ρουμελιωτες κατεσφαξαν ευχαριστως τους Πελοποννησιους στους εμφυλιους γιατι ηταν πολλα τα λεφτα Άρη (αγγλικες λιρες), οι μισοι οπλαρχηγοι σφαχτηκαν απο εμας με εντολες των μουνοπανων Μαυροκορδάτου και Κωλετη, γιατι αυτο ευνοουσε τους αγγλους κοκ
8. Η Εκκλησια - Πατριαρχείο αναθεματιζαν οσο μπορουσαν και διακινουσαν τα προσκυνοχαρτια.
9. Οι αγγλογαλοι συνταχθηκαν με εμας, αν και προσπάθησαν να μας ψαλιδισουν οσο γινοταν, για να προλάβουν την ορθοδοξη ρωσσικη αυτοκρατορια που ειχε ξεκινησει την εθνικη συνειδηση των Σλαβων στα βαλκανια.
10. Ο φιλελληνισμος στη Δυση επαιξε κι αυτος μεγα ρολο. Κατι η σφαγη της χιου και του Μεσολογγίου, κατι οι ντελακρουαδες, η ιερα συμμαχια καταλαβε οτι οι βαλκανιοι ραγιαδες θα ελευθερωθουν αργα η γρηγορα κι ηταν αγωνας δρομου ποιος θα τους δεσει στο αυτοκρατορικο του αρμα.
11. ΚΑΜΙΑ αναφορα σε ενδοξο παρελθον δε μας ενεπνευσε... αυτα τα ενοιωθε ο Κολοκοτρώνης, ο λαος ηταν αμορφωτος και σε ημιζωωδη καταδυναστευση. Το ξαναλεω οτι η μεγαλη αποσταση κι η μορφολογια του εδαφους ηταν το κλειδι στην Πελοποννησο. Οι αλλοι λαοι ηταν πολυ εγγυτερα στην Πολη και στη μικρα ασια κι αυτο τους γονατιζε πιο ευκολα. Οι δικοι μας ηταν τυχεροι απο πολλες πλευρες αλλα σιγουρα το άξιζαν γιατι επεδειξαν τετοιο μεγαλείο ψυχης και πεισμα που δεν το εδειξαν οι αλλοι λαοι μεχρι εκεινη τη στιγμη.
Ολο και κατι θα ξεχναω παλι, αμα το θυμηθω θα το βαλω.
Στιβαρή εθνική συνείδηση υπάρχει κυρίως στην Πελοπόννησο και ομολογείται γραπτώς από το 1400 μ.Χ. και από τον μεγάλο Σπαρτιάτη φιλόσοφο Γεώργιο Πλήθωνα Γεμιστό που στέλνει επιστολή λίγο πριν την άλωση της Πόλης στον Γεννάδιο με πλήρες σχέδιο αναμόρφωσης του κράτους με βάση την Αρχαία Ελλάδα και τα σχετικά πρότυπα και τις αναφορές στο αρχαίο ένδοξο παρελθόν. Γράφει επιστολή και στον Παλαιολόγο λέγοντας του αυτολεξεί ΄΄΄μήν ξεχνάς ότι είσαι κύριος και των ένδοξων Λακεδαιμονίων, των Ελλήνων ... '' .
Αναγεννητικό λίκνο του Ελληνισμού η Πελοπόννησος, γιατί αλλιώς δεν υπήρχε περίπτωση να κρατήσει η επανασταση στο Μωριά και να εδραιωθεί τόσο ευκολα. ...
1. Η παρακμή των Οθωμανών δεν είχε πιάσει πάτο το 1821, ναι υπήρχε παρακμή , αλλά μήν ξεχνάς τί εφεδρείες είχαν.. Από Τουρκαλβανούς μέχρι τον πανίσχυρο και με δυτικά πρότυπα οργανωμένο στόλο του Ιμπραήμ με τους Αραπάδες. Δεν συζητάμε για τους Γενίτσαρους, και τους λοιπούς εκπαιδευμένους στρατιώτες της Πύλης. .Πάντως μία από τις μεγαλύτερες και πιο σεβαστες δυνάμεις ήταν, μία από τις 3-4 αυτοκρατορίες του καιρού του στην Ευρώπη, και σίγουρα μία από τις μεγαλύτερες στρατιωτικές δυνάμεις της εποχής.
2.Ναι αλλά άλλο το να είσαι Έλληνας, στο ξαναλέω γιατί έχω διαβάσει . Αλλιώς μετράει ο Έλληνας και αλλιώς ο Βούλγαρος στο εξωτερικό.
3. Σωστό, γενικά.
4. Δεν ήταν βλάκας ο Δράμαλης, μήν ξεχνάς ότι και όλοι οι Έλληνες οπλαρχηγοί δεν στηριξαν τον Κολοκοτρώνη στο να μείνει στα Δερβενάκια. Απλά ο Κολοκοτρώνης ήταν στρατιωτική ιδιοφυία, έβλεπε την μάχη σε πραγματικό χρόνο, και σχεδίαζε την μάχη και εκείνη τη στιγμή στο πολεμικό πεδίο, με αυτοστιγμής παρεμβάσεις ( βλέπε το ''κώλο με κώλο'' της Τρίπολης), και χίλια δύο άλλα. Επίσης τις περισσότερες νίκες τίς έπαιρνε με στρατηγήματα και αυτοσχεδιάζοντας. Δεν νικήσαμε τους Οθωμανούς επειδή ήμασταν καλύτερα εκπαιδευμένοι, καλύτερα εξοπλισμένοι ή επειδή αριθμητικά υπερτερούσαμε.
5. Σωστά, αλλά αυτό δεν αναιρεί την εθνική στιβαρή συνείδηση που έγραψα. Το θεωρώ ΒΑΣΗ όμως. ΕΑΝ δεν υπήρχει ελληνική εθνική συνείδηση στην Πελ/σο , δε θα μιλούσαμε κάν για εθνική επανάσταση αλλά απλά για εξέγερση ή στάση.
6.Σωστό, ήταν καλή συγκυρία με σοβαρές μορφές σε πολιτικό και στρατιωτικό επίπεδο.
7. ΣΩστό, αλλά ποιός μίλησε για εθνική ομοψυχία ΚΑΘΟΛΗ την διάρκεια του Αγώνα. Στην αρχή όμως είχαμε ομονοήσει. Μετά είχαμε την τραγωδία με τους 2 εμφυλίους.
8. Λάθος. Το Πατριαρχείο δεν μπορούσε να κάνει και αλλιώς γιατί είχε μπροστά στα πόδια του 3-4 εκ Ελληνες σε Ιωνία- Πόντο- Πόλη κλπ .Για λόγους τακτικής έγιναν όλα, για να περισώσουν ό,τι μπορούσαν. Και το ξαναγράφω, είναι ΑΛΛΟ το ότι διαχρονικά η Εκκλησία και το Πατριαρχείο είχαν περίεργο και ύποπτο ρόλο στην υποδούλωση του Ελληνισμού στοους πασάδες και τους σουλτάνους.
Κάτι άλλο, μήν ξεχνας ότι οι Τούρκοι έκαιγαν πρώτα τις μονές γιατί αυτές συχνά έδιναν άσυλο στην κλεφτουριά αλλά και η ορεινή Αρκαδία ( βλέπε Δημητσάνα - Στεμνίτσα κλπ ) ήταν γεμάτη με μπαρούτι λόγο και των Μονων- μπαρουδατοαποθηκών ....
Θα μπορούσε βέβαια η Εκκλησία να έχει κάνει περισσότερα για τον Αγώνα, αλλά μήν ξεχνάμε ότι ήταν σημείο αναφοράς του αγώνα η ορθοδοξία. ''Υπέρ πίστεως και πατρίδος ''. Δεν ήταν επανάσταση καρμπονάρων όπως έλεγε ο ίδιος ο Γέρος του Μωριά, αλλά εθνικοαπελευθερωτικός αγώνας ...
9. Σωστό αλλά με αστερίσκους ...
10. Ο Φιλελληνισμός έπαιξε ΤΕΡΑΣΤΙΟ ρόλο, να μήν τα ξαναλέμε. Δείτε τα και σε ντοκυμαντέρ, διαβάστε τα σε βιβλία. παντού.
ΟΤαν ξεκίνησε ο Αγώνας η Ιερή Συμμαχία συσκεπτόταν για να ΚΑΤΑΣΤΕΙΛΕΙ Η ΙΔΙΑ ΠΟΛΕΜΙΚΑ την επανασταση μας !!!
Η ιδιοφυία και οι διασυνδέσεις του Καποδίστρια μάς έσωσαν στην Σλοβενία στο συνέδριο ...
11. ΔΙΑΦΩΝΩ ΚΑΘΕΤΑ΄. Δηλ. λές ότι ο Μωριάς ελευθερώθηκε γιατί ήταν ορεινό το έδαφος. ;;; ΣΕ ΡΩΤΩ , τότε γιατί δεν είχε προ-απελευθερωθεί η Πίνδος να φτιάξει ''κράτος του βουνού ΄'' όπως έκαναν οι αντάρτες το 1944 με πρωτεύουσα τους Κορυσχάδες ;;;
Προφανώς, γιατί δεν ήταν το έδαφος η βάση, η βάση ήταν η ελληνικότατη και αδιάκοπη ιστορία της Πελ/σου και η στρατιωτική προετοιμασία της με ΕΤΟΙΜΟΠΟΛΕΜΟΥΣ τους Μανιάτες και τους Αρκάδες τουλάχιστον . Αυτά γράφει η Ιστορία. Τα ομολογεί και ο Φωτάκος στα απομνημονεύματα του Κολοκοτρώνη. ..
Το έδαφος ήταν ένας παράγοντας διευκόλυνσης αλλά όχι ο βασικότερος λόγος.
Ο Λαός δεν έιχε χάσει την αναφορά του στο ένδοξο παρελθόν.
ΓΡΑΦΕΙ Ο ΑΛΗ ΠΑΣΑΣ λίγο πριν την έναρξη του αγώνα : '' Ρε σείς βλέπω έχετε αρχίσει να βαφτίζετε τα παιδιά σας πλεόν Λεωνίδες, Αλέξανδρους, Οδυσσέες κλπ ενώ μέχρι τώρα χρησιμοπιιούσατε χριστιανικά ονόματα. Δεν μού το βγάζετε από το μυαλό ότι κάτι ετοιμαζετε '' . Το επιβεβαιώνει ο ίδιος ο Αλή Πασάς λοιπόν. Αυτό δε σημαίνει οτι ο μέσος Αρκάς βοσκός γνώρζε την Ιλιάδα και την Οδύσσεια αλλά ήξεραν ότι είναι Έλληνες και όχι κάποιοι Ρουμανόβλαχοι ποιμένες της Πίνδου πού ψάχνουν να βρούν από πού κατάγονται ... Κατά τά αλλα που γράφεις γενικά συμφωνώ.