Νέα

Στρατηγειον αλληβοηθειας ναυαγιων

  • Μέλος που άνοιξε το νήμα -
  • Ημερομηνία ανοίγματος
  • Απαντήσεις 104
  • Εμφανίσεις 9K
  • Tagged users Καμία
  • Βλέπουν το thread αυτή τη στιγμή 3 άτομα (0 μέλη και 3 επισκέπτες)

kappa_fi

Μέλος
Εγγρ.
30 Ιουν 2018
Μηνύματα
1.745
Like
281
Πόντοι
36
Γιατί ξέρουν ότι μπορεί πάντα και να κάνουν λάθος.Ελπίζουν στο άγνωστο, στο αδύνατο, στο ανόητο, στο υπερβατικό - ακόμα και εάν δεν πιστεύουν ότι υπάρχει.

Καλημέρα και καλό μήνα.

Λες ότι ίσως να ελπίζουν στο άγνωστο, στο αδύνατο, στο ανόητο, στο υπερβατικό, αλλά δεν τα συγκεκριμενοποιείς: ποιες μορφές παίρνουν αυτά τα κατηγορήματα στην πράξη;

Εγώ πιστεύω ότι πιστώνουν τον εαυτό τους στα όνειρα των άλλων - κοντολογίς, ότι ζούνε με δανεικά. Όχι ότι δεν συμβαίνει το ίδιο και με τη συντριπτική πλειονότητα των ανθρώπων που ονειρεύονται, που προβάλλουν δηλαδή το παρόν τους σ' έναν ορίζοντα προσδοκιών που αίρει τον μονοσήμαντο κι εργαλειακό χαρακτήρα του - αυτό είναι ένα άλλο ζήτημα.

Όσοι όμως ζούνε με δανεικά υπ' αυτή την έννοια ζούνε σε μια επίπλαστη αφθονία για την οποία δεν έχουν μοχθήσει ούτε για τη διατήρησή της ούτε για το σημαντικότερο: την ιδιοποίησή της. Αποποιούνται τα κυριαρχικά δικαιώματα αυτής της ιδιοποίησης παραχωρώντας τα στην καλή πίστη των άλλων.

Μόνο οι άλλοι έχουν το δικαίωμα της ιδιοποίησης αυτής της αφθονίας που αίρει τον μονοσήμαντο χαρακτήρα του παροντικού. Εμείς πιστώνουμε την ύπαρξή μας στην κοινή πίστη, που γίνεται αυτομάτως καλή προκειμένου να δικαιώσουμε την αποποίηση στην οποίο προβαίνουμε.

"Συνηθισμένα τα βουνά απ' τα χιόνια"
"κι αν χιονίζει και αν βρέχει τ' αγριολούλουδο αντέχει"

τα όρια ανάμεσα στην εθελούσια έξοδο απ' το βασίλειο της βούλησης και μια κακώς εννοούμενη αλληλεγγύη είναι σε μεγάλο βαθμό δυσδιάκριτα.
 

malcolm x

Μέλος
Εγγρ.
17 Ιαν 2020
Μηνύματα
128
Like
6
Πόντοι
1
Καλημέρα και καλό μήνα.

Λες ότι ίσως να ελπίζουν στο άγνωστο, στο αδύνατο, στο ανόητο, στο υπερβατικό, αλλά δεν τα συγκεκριμενοποιείς: ποιες μορφές παίρνουν αυτά τα κατηγορήματα στην πράξη;

Εγώ πιστεύω ότι πιστώνουν τον εαυτό τους στα όνειρα των άλλων - κοντολογίς, ότι ζούνε με δανεικά. Όχι ότι δεν συμβαίνει το ίδιο και με τη συντριπτική πλειονότητα των ανθρώπων που ονειρεύονται, που προβάλλουν δηλαδή το παρόν τους σ' έναν ορίζοντα προσδοκιών που αίρει τον μονοσήμαντο κι εργαλειακό χαρακτήρα του - αυτό είναι ένα άλλο ζήτημα.

Όσοι όμως ζούνε με δανεικά υπ' αυτή την έννοια ζούνε σε μια επίπλαστη αφθονία για την οποία δεν έχουν μοχθήσει ούτε για τη διατήρησή της ούτε για το σημαντικότερο: την ιδιοποίησή της. Αποποιούνται τα κυριαρχικά δικαιώματα αυτής της ιδιοποίησης παραχωρώντας τα στην καλή πίστη των άλλων.

Μόνο οι άλλοι έχουν το δικαίωμα της ιδιοποίησης αυτής της αφθονίας που αίρει τον μονοσήμαντο χαρακτήρα του παροντικού. Εμείς πιστώνουμε την ύπαρξή μας στην κοινή πίστη, που γίνεται αυτομάτως καλή προκειμένου να δικαιώσουμε την αποποίηση στην οποίο προβαίνουμε.

"Συνηθισμένα τα βουνά απ' τα χιόνια"
"κι αν χιονίζει και αν βρέχει τ' αγριολούλουδο αντέχει"

τα όρια ανάμεσα στην εθελούσια έξοδο απ' το βασίλειο της βούλησης και μια κακώς εννοούμενη αλληλεγγύη είναι σε μεγάλο βαθμό δυσδιάκριτα.

Καλημέρα.

Πιστεύω ότι υπάρχουν «ναυάγια» και »ναυάγια.»

Αυτοί που αναφέρεται είναι μία μόνο κατηγορία. Γιατί ζούσε ας πούμε μέχρι τα βαθιά γεράματα της η Δημουλά; Ποιο απόλυτο «μηδέν» δεν έχω συναντήσει.

Δεν μπορούμε βέβαια να ξέρουμε και μόνο υποθέσεις μπορούμε να κάνουμε γιατί λείπει το δικό τους «γίγνεσθαι» αλλά νομίζω ότι υπάρχουν και αυτοί που ζουν γιατί τους το απαγορεύουν οι θρησκευτικές πεποιθήσεις τους να πεθάνουν, του δόγματος «η αυτοκτονία είναι αμαρτία».
Έπειτα υπάρχουν οι δειλοί «θέλω να φύγω αλλά δεν τολμώ».
Και τέλος υπάρχουν και αυτοί (και σε αυτούς αναφερόμουν πιο πριν) πού ως νοήμονες άνθρωποι ξέρουν κατά βάθος ότι κάθε ιδέα, κάθε σκέψη κάθε θεωρία, έχει και το αντίθετό της. Για αυτό ίσως και ο Ντοστογιέφσκι να έλεγε ότι: «ο έξυπνος άνθρωπος δεν μπορεί να γίνει τίποτα και μόνο ο ανόητος μπορεί να γίνει κάτι.» (Βιβλίο: Το υπόγειο) Με πιο σαφή τρόπο το διατυπώνει ο Μπουκόφσκι, λέγοντας «Το πρόβλημα με τον κόσμο είναι ότι οι έξυπνοι άνθρωποι είναι γεμάτοι αμφιβολίες, ενώ οι ηλίθιοι είναι γεμάτοι αυτοπεποίθηση».

Έτσι λοιπόν συνοψίζοντας, ένας έξυπνος άνθρωπος «ναυάγιο» αν είναι ας πούμε ορθολογιστής, ξέρει ότι όσο και να πιστεύει στις ιδέες του, όσο σίγουρος και να νιώθει για τις θεωρίες του, ξέρει βαθιά μέσα του, ότι αυτά που πιστεύει είναι μόνο η μία όψη του νομίσματος και βαυκαλίζεται με την ιδέα ότι πάντα θα υπάρχει και η άλλη όψη- άσχετα εάν δεν πιστεύει καθόλου σε αυτήν.
Ίσως να ζει και από ένα είδος ιδιότυπου μαζοχισμού, για να πεί στο τέλος πεθαίνοντας (στα βαθιά του γεράματα) «Είδατε σας τα λεγα εγώ. Δεν υπάρχει ελπίς!

Όλα τα προαναφερόμενα θα μπορούσαν κάλλιστα βέβαια να είναι παιχνίδια του μυαλού, καλυπτόμενα τεχνηέντως από το ένστικτο της αυτοσυντήρησης.
 

 

kappa_fi

Μέλος
Εγγρ.
30 Ιουν 2018
Μηνύματα
1.745
Like
281
Πόντοι
36
Καλημέρα.

Πιστεύω ότι υπάρχουν «ναυάγια» και »ναυάγια.»

Αυτοί που αναφέρεται είναι μία μόνο κατηγορία. Γιατί ζούσε ας πούμε μέχρι τα βαθιά γεράματα της η Δημουλά; Ποιο απόλυτο «μηδέν» δεν έχω συναντήσει.

Δεν μπορούμε βέβαια να ξέρουμε και μόνο υποθέσεις μπορούμε να κάνουμε γιατί λείπει το δικό τους «γίγνεσθαι» αλλά νομίζω ότι υπάρχουν και αυτοί που ζουν γιατί τους το απαγορεύουν οι θρησκευτικές πεποιθήσεις τους να πεθάνουν, του δόγματος «η αυτοκτονία είναι αμαρτία».
Έπειτα υπάρχουν οι δειλοί «θέλω να φύγω αλλά δεν τολμώ».
Και τέλος υπάρχουν και αυτοί (και σε αυτούς αναφερόμουν πιο πριν) πού ως νοήμονες άνθρωποι ξέρουν κατά βάθος ότι κάθε ιδέα, κάθε σκέψη κάθε θεωρία, έχει και το αντίθετό της. Για αυτό ίσως και ο Ντοστογιέφσκι να έλεγε ότι: «ο έξυπνος άνθρωπος δεν μπορεί να γίνει τίποτα και μόνο ο ανόητος μπορεί να γίνει κάτι.» (Βιβλίο: Το υπόγειο) Με πιο σαφή τρόπο το διατυπώνει ο Μπουκόφσκι, λέγοντας «Το πρόβλημα με τον κόσμο είναι ότι οι έξυπνοι άνθρωποι είναι γεμάτοι αμφιβολίες, ενώ οι ηλίθιοι είναι γεμάτοι αυτοπεποίθηση».

Έτσι λοιπόν συνοψίζοντας, ένας έξυπνος άνθρωπος «ναυάγιο» αν είναι ας πούμε ορθολογιστής, ξέρει ότι όσο και να πιστεύει στις ιδέες του, όσο σίγουρος και να νιώθει για τις θεωρίες του, ξέρει βαθιά μέσα του, ότι αυτά που πιστεύει είναι μόνο η μία όψη του νομίσματος και βαυκαλίζεται με την ιδέα ότι πάντα θα υπάρχει και η άλλη όψη- άσχετα εάν δεν πιστεύει καθόλου σε αυτήν.
Ίσως να ζει και από ένα είδος ιδιότυπου μαζοχισμού, για να πεί στο τέλος πεθαίνοντας (στα βαθιά του γεράματα) «Είδατε σας τα λεγα εγώ. Δεν υπάρχει ελπίς!

Όλα τα προαναφερόμενα θα μπορούσαν κάλλιστα βέβαια να είναι παιχνίδια του μυαλού, καλυπτόμενα τεχνηέντως από το ένστικτο της αυτοσυντήρησης.
 

Γειά σου malcolm x

τον τελευταίο καιρό στριφογυρνάει μες στο μυαλό μου μια φράση που διάβασα στις Πυρρώνειες Υποτυπώσεις του Σέξτου Εμπειρικού. Αρκεί, λέει, να εκφέρουμε μία φορά την κρίση μας για κάτι, ώστε να ταραχτούμε διά παντός.

Ο Σέξτος ο Εμπειρικός διέσωσε με τα γραπτά του μία ολόκληρη φιλοσοφική παράδοση, τη σχολή του σκεπτικισμού. Σύμφωνα με αυτή τη θεωρία μπορούμε να ζούμε με μετριοπάθεια σχετικά με τα πάθη μας, καθόσον δεν μπορούμε να τ' αμφισβητούμε, όσον αφορά όμως την κρίση μας για τα εκάστοτε πάθη, μπορούμε να την αναστέλλουμε (διά της εποχής) φτάνοντας στην αταραξία.

Η μέθοδος που οδηγεί στην αναστολή της οριστικής κρίσης μας για τα πράγματα (εποχή) περιλαμβάνει την προσμέτρηση και την αποδοχή όλων των πιθανών εκδοχών της αλήθειας γύρω απ' αυτά, ώστε να αίρεται κάθε τελεσίδικη απόφαση.

Αυτό ξέρεις λειτουργεί και κάπως ψυχαναλυτικά, φέρνοντας στο φως όλες τις καταπιεσμένες και απωθημένες εντέλει εκδοχές της ζωής. Έτσι φαντάζομαι.

Πιστεύω πάντως ότι οι περισσότερες σύγχρονες παραδεδεγμένες αλήθειες, οι κανονιστικές αρχές που διέπουν τη ζωή μας και ρυθμίζουν την ηθική μας διάσταση, πάσχουν ολοένα και πιο πολύ από έλλειψη νοήματος.

Μία και μόνο κρίση για το αν είναι καλό ή κακό κάτι, αρκεί για σε ταράξει διά παντός, λένε οι πυρρωνιστές, ασύλληπτη φράση αν κάτσεις να την καλοσκεφτείς,

κι εδώ κλείνω συμφωνώντας μαζί σου.
 

malcolm x

Μέλος
Εγγρ.
17 Ιαν 2020
Μηνύματα
128
Like
6
Πόντοι
1
Γειά σου malcolm x

τον τελευταίο καιρό στριφογυρνάει μες στο μυαλό μου μια φράση που διάβασα στις Πυρρώνειες Υποτυπώσεις του Σέξτου Εμπειρικού. Αρκεί, λέει, να εκφέρουμε μία φορά την κρίση μας για κάτι, ώστε να ταραχτούμε διά παντός.

Ο Σέξτος ο Εμπειρικός διέσωσε με τα γραπτά του μία ολόκληρη φιλοσοφική παράδοση, τη σχολή του σκεπτικισμού. Σύμφωνα με αυτή τη θεωρία μπορούμε να ζούμε με μετριοπάθεια σχετικά με τα πάθη μας, καθόσον δεν μπορούμε να τ' αμφισβητούμε, όσον αφορά όμως την κρίση μας για τα εκάστοτε πάθη, μπορούμε να την αναστέλλουμε (διά της εποχής) φτάνοντας στην αταραξία.

Η μέθοδος που οδηγεί στην αναστολή της οριστικής κρίσης μας για τα πράγματα (εποχή) περιλαμβάνει την προσμέτρηση και την αποδοχή όλων των πιθανών εκδοχών της αλήθειας γύρω απ' αυτά, ώστε να αίρεται κάθε τελεσίδικη απόφαση.

Αυτό ξέρεις λειτουργεί και κάπως ψυχαναλυτικά, φέρνοντας στο φως όλες τις καταπιεσμένες και απωθημένες εντέλει εκδοχές της ζωής. Έτσι φαντάζομαι.

Πιστεύω πάντως ότι οι περισσότερες σύγχρονες παραδεδεγμένες αλήθειες, οι κανονιστικές αρχές που διέπουν τη ζωή μας και ρυθμίζουν την ηθική μας διάσταση, πάσχουν ολοένα και πιο πολύ από έλλειψη νοήματος.

Μία και μόνο κρίση για το αν είναι καλό ή κακό κάτι, αρκεί για σε ταράξει διά παντός, λένε οι πυρρωνιστές, ασύλληπτη φράση αν κάτσεις να την καλοσκεφτείς,

κι εδώ κλείνω συμφωνώντας μαζί σου.

Μέγα δικό μου λάθος!
«Δέρκεσθαι» όχι «γίγνεσθαι»....λείπει το το δικό τους δέρκεσθαι...
 

Stories

Νέο!

Stories

Top Bottom