Διαφωνώ και θα σου απαντήσω απ' την πλευρά του κατασκευαστή:
Σίγουρα παίζει ρόλο το brand name. Άλλη τιμή πώλησης έχει το Samsung S6 και άλλη θα έχει ο κλώνος του. Αλλά στο brand name δεν πληρώνεις μόνο την προώθηση (above the line & below the line, mock-ups, δώρα κτλ), πληρώνεις την εγγύηση, την αξιοπιστία, την ύπαρξη ανταλλακτικών και 1.002 πράγματα.
S/W:
Το κάθε προϊόν δεν αποτελείται μόνο από H/W, αφήνεις απ' έξω το κομμάτι των αδειών, του software και του software development, του beta testing κτλ. Επίσης τονίζω -επειδή τα παρουσιάζεις πολύ απλοϊκά- ότι ακόμα και ΕΝΑ (1) πραγματάκι ν' αλλάξεις στο H/W οι διαδικασίες ξεκινούν απ' την αρχή.
H/W:
Τα προϊόντα που αναφέρεις δεν αποτελούνται από 5-10 κωδικούς. Στο BOM τους (Bill of Material, την "συνταγή" τους ας πούμε) μπορεί να έχει 1.000 - 2.000 διαφορετικούς κωδικούς και μπορεί να λέω και λίγα (από φερίτες, αντιστάσεις και πηνία, μέχρι το φελιζόλ και τις ετικετούλες που θα κολλήσεις στα CD που θα βάλεις μέσα).
Πάμε στα κόστη.
Προ παραγωγής: Και μόνο τα δείγματα που αγοράζεις για να καταλήξεις στο τι τελικά θα βάλεις, τα πρωτότυπα που καταστρέφεις (ηθελημένα ή κατα λάθος) και μετά τα golden samples και στα πρώτα samples που πρέπει να στείλεις για δοκιμές, έχεις ένα κόστος χωρίς να έχεις πει "καλημέρα" ακόμα. Αν θέλεις να λέγεσαι σοβαρή εταιρεία και να πας μπροστά, αυτή την δουλειά την κάνεις σχεδόν επί δύο, για να έχεις έτοιμη εναλλακτική αν (α) σε κρεμάσει ένας βασικός προμηθευτής σου (το πιο συνηθισμένο), (β) αν βγάλεις ελαττωματική παρτίδα, (γ) για οποιονδήποτε άλλο λόγο.
MOQ (Minimum Order Quantity των προμηθευτών σου). Μπορεί να θέλεις να φτιάξεις ομελέτα με 3 αυγά αλλά θα πάρεις υποχρεωτικά 6. Σκέψου το για το μέγεθος της ποσότητας του ΒΟΜ που λέγαμε πιο πάνω.
Πιστοποιήσεις: Δεν μιλάω να τυπώσω αυτοκόλλητα CE, RoHS και 1.002 που χρειάζονται αλλά να περάσεις δοκιμές και να έχεις πιστοποιήσεις. Ξέρω περιπτώσεις και στην Ελληνική αγορά.
Συμβόλαιο με τον συναρμολογητή (εργοστάσιο): Όσο και να σου κάνει εντύπωση, μπορεί να φτάνει και το 1/3 του κόστους. Άσε που θέλει MOQ, forecast κτλ.
Εγγύηση, διαθεσιμότητα ανταλλακτικών και υποστήριξη (εξουσιοδοτημένα σημεία Service που επίσης έχουν συμβόλαια και κόστος).
Πρόσθετα στην τιμή:
- Περιθώρια κόστους (Margin ή markup, ανάλογα την εταιρεία) για (κρατήσου): τους προμηθευτές των 800 υλικών, του συναρμολογητή (εργοστάσιο), του τοπικού σου υποκαταστήματος (πχ Samsumg Hellas), του μεταπωλητή (πχ. Cosmote, Πλαίσιο κτλ) και του καταστήματος. Και πρέπει να το κρατήσεις ψηλά γιατί δεν ξέρεις πως θα πάει το προϊόν σε ΟΛΟ τον κύκλο κατασκευής του.
- Λειτουργικά OpEX και πάγια CapEx κόστη σου (από Κορέα μέχρι και Samsung Hellas.
- Κόστος του χρήματος. Άλλο είναι να πληρώνεις έναν προμηθευτή με Advance Payment, άλλο να τον πληρώνεις σε 180 μέρες)
- Ισοτιμίες. Συνήθως κινείσαι με δολάρια και πουλάς σε ότι νόμισμα μπορείς να φανταστείς.
Και πολλά άλλα που καθορίζουν το λεγόμενο P&L ενός προϊόντος για όλο τον κύκλο παραγωγής του (συνήθως 18 μήνες).
Μην τα μηδενίζουμε όλα.