Νέα

Ρομαντισμός Και Μπουρδέλα

  • Μέλος που άνοιξε το νήμα sotirof
  • Ημερομηνία ανοίγματος
  • Απαντήσεις 7K
  • Εμφανίσεις 446K
  • Tagged users Καμία
  • Βλέπουν το thread αυτή τη στιγμή 1 άτομα (0 μέλη και 1 επισκέπτες)

Τι μας ελκει?

  • Αναγκη?

    Ψήφοι: 131 18,8%
  • Συνηθεια?

    Ψήφοι: 52 7,5%
  • Δεν μπορω διαφορετικα?

    Ψήφοι: 42 6,0%
  • Βαρεθηκα την γυναικα μου!

    Ψήφοι: 45 6,5%
  • δεν ξερω !

    Ψήφοι: 62 8,9%
  • Η γυναικα μου δεν τα κανη ολα!

    Ψήφοι: 56 8,0%
  • Γουσταρω κατουρλιλα?

    Ψήφοι: 22 3,2%
  • Μεταξι και ξερο ψωμι?

    Ψήφοι: 28 4,0%
  • Μπουδελα για παντα?

    Ψήφοι: 51 7,3%
  • Αλλο?

    Ψήφοι: 32 4,6%
  • Γαμαμε σε μπουρδελα αλλα δεν θελουμε να το πουμε?

    Ψήφοι: 48 6,9%
  • Διασκεδαση?

    Ψήφοι: 127 18,2%

  • Μέλη που ψήφισαν συνολικά
    696

rigormortis

Γλομπεο-Μύστης
Εγγρ.
23 Απρ 2008
Μηνύματα
10.644
Κριτικές
429
Like
5.094
Πόντοι
20.605
Τι μου θυμισες τωρα με τις καριες...θανατος ειναι οι καριες που χτυπιουνται στους μαυρους τοιχους και στα κεραμυδια,θανατος οι γυναικες που αγαπιουντε χωρις να καθαριζουνε κρεμυδια,καριοτακης νομιζω....
πυρ γυνη και θαλασσα δε λενε?  :2funny: :2funny:
Αλλο ρομαντισμος, αλλο αυταπατη και ουτοπια.
Σεβαμαστε, εκτιμουμε, συμπαθουμε, κανουμε πλακα/χαβαλε, μιλαμε με τις κοπελες που συναντουμε στα studio, μπουρδελα, κλπ κλπ...
.
Στο δεκάλεπτο-τεταρτο-μισαωρο που μας αντιστοιχει, "ζουμε το παραμυθι μας", για τον αναλογο χρονο, ειναι η γυναικα μας, η ερωμενη μας, η αγαπη μας εαν θες.
Ομως με το που θα βγει απο την πορτα προσγειωνομαστε στην πραγματικότητα.

Γιατι εαν συνχισουμε να αερoβατουμε πρωτα απ΄ολα κανει κακο και στο στομαχι το δικο μας, αλλα πολλες φορες ειναι ενοχλητικο και για τα κοριτσια.

Εξαιρεσεις μπορει να υπαρξουν αλλα ειναι μια στο εκατομυριο.
Και το βασικο ειναι πως δεν ξεκινας την επισκεψη απο τετοια βάση.
Δεν παμε στο studio για να βρουμε συντροφο.

Αυτη τουλαχιστον ειναι η γνωμη μου, που δεν σημαινει οτι ειναι απαραίτητα και σωστή.
σωστα ,οσο ξερεις οτι ειναι παραμυθι και οχι πραγματικοτητα

ομως παρολαυτα εγω σιγα σιγα δεν γοητευομαι τοσο ευκολα απο τα παραμυθια
θελω πραγματικοτητες

Χαρά και μύρο της ζωής μου εμένα, που αποστράφηκα
την κάθε απόλαυσιν ερώτων της ρουτίνας.

Καβαφης
 
OP
OP
sotirof

sotirof

Τιμημένος
Εγγρ.
26 Ιαν 2010
Μηνύματα
10.069
Κριτικές
44
Like
27
Πόντοι
1.396
Η εξαθλιωση της ψυχης λοιπον!

ειναι η αρρωστια που καταστρεφει την αξιοπρεπεια!
Ναι ειναι μια αρρωστια μη θεραπευσιμη,και το αστειο της υποθεσης ειναι οτι την δινουμε μονιμας στον εαυτο μας,στην αρχη δεν καταλαβαινουμε τιποτα,με την παροδο του χρονου ομως γινετε ενας αργος ενοχλητικος πονος,που δεν περνα γιατι δεν υπαρχη φαρμακο!Και γινετε πιο οδυνηρος γιατι δεν ειναι ενα αποστημα το οποιο θα σπαση και θα ησυχασουμε!
 
OP
OP
sotirof

sotirof

Τιμημένος
Εγγρ.
26 Ιαν 2010
Μηνύματα
10.069
Κριτικές
44
Like
27
Πόντοι
1.396
Τοτε καλο θα ηταν να προσγειωθουν συντομα, γιατι πρωτα απ΄ολα κανουν κακο στο στομαχι τους.

Στον αγοραιο ερωτα δεν αγοραζεις συναισθηματα. Αγοραζεις σεξουαλικες υπηρεσιες.
Οσο πιο γρηγορα αυτο γινει κατανοητο, τοτε και οι "συναντησεις μας" θα ειναι επιτυχεις.

Σεβασμος, εκτιμηση, συμπαθεια, γιατι οχι φιλία,  ναι.
Δεν μπορεις ομως να απαιτεις συναισθηματα σε μια χρηματικη δοσοληψια.
Δεν θα διαφωνισω αλλα υπαρχη μια μεριδα αθεραπευτων,που αν τους το πης θα σου πουνε δεν μπορης να ξερης εσυ φιλε αυτο που ζησαμε,υπαρχουν δηλωσης πιο πισω ,συναθλητων που το θεωρουν υγιες!
 

rigormortis

Γλομπεο-Μύστης
Εγγρ.
23 Απρ 2008
Μηνύματα
10.644
Κριτικές
429
Like
5.094
Πόντοι
20.605
Στον αγοραιο ερωτα δεν αγοραζεις συναισθηματα. Αγοραζεις σεξουαλικες υπηρεσιες.

Δεν μπορεις ομως να απαιτεις συναισθηματα σε μια χρηματιη δοσοληψια.

Ειναι το θεμα της "αξιοπρεπειας" που αναφεραμε

Ναι ειναι μια αρρωστια μη θεραπευσιμη,και το αστειο της υποθεσης ειναι οτι την δινουμε μονιμας στον εαυτο μας,στην αρχη δεν καταλαβαινουμε τιποτα,με την παροδο του χρονου ομως γινετε ενας αργος ενοχλητικος πονος,που δεν περνα γιατι δεν υπαρχη φαρμακο!Και γινετε πιο οδυνηρος γιατι δεν ειναι ενα αποστημα το οποιο θα σπαση και θα ησυχασουμε!
καποιοι ειναι οι ιδιοι η αρρωστια
καποιοι αλλοι ειναι απλα αρρωστοι  που αγωνιζονται να θεραπευθουν

εχει διαφορα  ;)
 

rigormortis

Γλομπεο-Μύστης
Εγγρ.
23 Απρ 2008
Μηνύματα
10.644
Κριτικές
429
Like
5.094
Πόντοι
20.605
Τα τρεια κακα της ανθρωποτητας,τωρα με την μεθοδο της εξαγορας δεν ξερω για το δευτερο κατα ποσο εχη βαρυτητα!
η εξαγορα του δευτερου
κρυβει ενα κεντρι που αν δεν το δεις
μπορει να σε σκοτωσει...ψυχικα!
 
OP
OP
sotirof

sotirof

Τιμημένος
Εγγρ.
26 Ιαν 2010
Μηνύματα
10.069
Κριτικές
44
Like
27
Πόντοι
1.396
και συμπληρωνω με καβαφη...Το συμπαθητικό του πρόσωπο, κομμάτι ωχρό·
τα καστανά του μάτια, σαν κομένα·
είκοσι πέντ’ ετών, πλην μοιάζει μάλλον είκοσι·
με κάτι καλλιτεχνικό στο ντύσιμό του
— τίποτε χρώμα της κραβάτας, σχήμα του κολλάρου —
ασκόπως περπατεί μες στην οδό,
ακόμη σαν υπνωτισμένος απ’ την άνομη ηδονή,
από την πολύ άνομη ηδονή που απέκτησε.
Σαν σώματα ωραία νεκρών που δεν εγέρασαν
και τάκλεισαν, με δάκρυα, σε μαυσωλείο λαμπρό,
με ρόδα στο κεφάλι και στα πόδια γιασεμιά —
έτσ’ η επιθυμίες μοιάζουν που επέρασαν
χωρίς να εκπληρωθούν· χωρίς ν’ αξιωθεί καμιά
της ηδονής μια νύχτα, ή ένα πρωί της φεγγερό.
 

rigormortis

Γλομπεο-Μύστης
Εγγρ.
23 Απρ 2008
Μηνύματα
10.644
Κριτικές
429
Like
5.094
Πόντοι
20.605
Σωστα τους αδυναμους!!
ομως για να γινεις δυνατος πρεπει να περασεις απο ενα σταδιο αδυναμιας

οτι δεν σε σκοτωνει σε κανει πιο δυνατο που λενε!


παρεπιπτοντως πολυ δυνατος στιχος:

Σαν σώματα ωραία νεκρών που δεν εγέρασαν
και τάκλεισαν, με δάκρυα, σε μαυσωλείο λαμπρό,
με ρόδα στο κεφάλι και στα πόδια γιασεμιά —
έτσ’ η επιθυμίες μοιάζουν που επέρασαν
χωρίς να εκπληρωθούν

 

rigormortis

Γλομπεο-Μύστης
Εγγρ.
23 Απρ 2008
Μηνύματα
10.644
Κριτικές
429
Like
5.094
Πόντοι
20.605
και συμπληρωνω με καβαφη...Το συμπαθητικό του πρόσωπο, κομμάτι ωχρό·
τα καστανά του μάτια, σαν κομένα·
είκοσι πέντ’ ετών, πλην μοιάζει μάλλον είκοσι·
με κάτι καλλιτεχνικό στο ντύσιμό του
— τίποτε χρώμα της κραβάτας, σχήμα του κολλάρου —
ασκόπως περπατεί μες στην οδό,
ακόμη σαν υπνωτισμένος απ’ την άνομη ηδονή,
από την πολύ άνομη ηδονή που απέκτησε.
Σαν σώματα ωραία νεκρών που δεν εγέρασαν
και τάκλεισαν, με δάκρυα, σε μαυσωλείο λαμπρό,
με ρόδα στο κεφάλι και στα πόδια γιασεμιά —
έτσ’ η επιθυμίες μοιάζουν που επέρασαν
χωρίς να εκπληρωθούν· χωρίς ν’ αξιωθεί καμιά
της ηδονής μια νύχτα, ή ένα πρωί της φεγγερό.

τωρα που το σκεφτομαι
ακομα και ο Καβαφης συνδεει την "ανομη ηδονη"
με τις επιθυμιες που δεν πραγματοποιηθηκαν
ειναι σαν "σωματα ωραια νεκρων που δεν γερασαν"

ας πουμε οι επιθυμιες που γεννιουνται στην ανομη ηδονη ενος πορνειου
ειναι καταδικασμενες να πεθαινουν "νεες" ,... με το που θα κλεισεις το
φερμουαρ του παντελονιου σου!

υγ: φιλε μου αν και με μπερδεψες γιατι εκανες συμπτυξη δυο διαφορετικων ποιηματων
αφηνω το ανωθεν ως εχει ,γιατι νομιζω οτι ακομα και ετσι βγαινει νοημα  ;)
 
OP
OP
sotirof

sotirof

Τιμημένος
Εγγρ.
26 Ιαν 2010
Μηνύματα
10.069
Κριτικές
44
Like
27
Πόντοι
1.396
τωρα που το σκεφτομαι
ακομα και ο Καβαφης συνδεει την "ανομη ηδονη"
με τις επιθυμιες που δεν πραγματοποιηθηκαν
ειναι σαν "σωματα ωραια νεκρων που δεν γερασαν"

ας πουμε οι επιθυμιες που γεννιουνται στην ανομη ηδονη ενος πορνειου
ειναι καταδικασμενες να πεθαινουν "νεες" ,... με το που θα κλεισεις το
φερμουαρ του παντελονιου σου!

υγ: φιλε μου αν και με μπερδεψες γιατι εκανες συμπτυξη δυο διαφορετικων ποιηματων
αφηνω το ανωθεν ως εχει ,γιατι νομιζω οτι ακομα και ετσι βγαινει νοημα  ;)
Απλα συνδεσα δυο ποιηματα του καβαφη,γιατι προσωπικα πιστευω οτι εχουν σχεση μεταξυ τους ως προς την οπτικη γωνια του γραφωντος.Οι επιθυμιες πρωτα γεννιουνται στην ψυχη μετα μεταβιβαζονται στον εγκεφαλο που αν το θελης πολυ που λεη και ο κουελιο,αυτος θα βρη τροπο να την πραγματοποιηση ολοκληρη,η εν μερη,αλλωστε για να φτασης καπου πρεπη παντα να στοχευης την κορυφη.Η πραξη πεθαινη νεα,η επιθυμια ποτε,ακομα και αν βγη η ψυχη που λεμε η λαχταρα δεν φευγη,ισως γινομαι δραματικος,αλλα πιστεψεμε,οι εμπειριες που εχω συγκεντρωση απο τον κοσμο τον αθλιο,των ποιητων-συνγραφεων και προσωπικων,αφου τις συγκρινα οσο μπορουσα και τις απεσταξα,εβγαλα ενα συμπερασμα που το εχω σαν οδηγο για την ανθρωπινη φυση και τις αδυναμιες της,γιατι και ο καβαφης π.χ.απο καποια εμπειρια ορρμωμενος και σε στιγμη νιρβανας του μυαλου,εγραψε αριστουργηματα,αλλα δεν ηταν γεννημα της φαντασιας.Πιστευω οτι βοηθαω!
 
OP
OP
sotirof

sotirof

Τιμημένος
Εγγρ.
26 Ιαν 2010
Μηνύματα
10.069
Κριτικές
44
Like
27
Πόντοι
1.396
καποιοι ειναι οι ιδιοι η αρρωστια
καποιοι αλλοι ειναι απλα αρρωστοι  που αγωνιζονται να θεραπευθουν

εχει διαφορα  ;)
Ναι αλλα και καποιοι αλλοι προσπαθουν να αρρωστησουν γιατι θεωρουν οτι αυτη η αρρωστια ειναι γλυκια,θα υπαρχουν παντα εκκολαπτομεμοι αρρωστοι,οσο τα πραγματα χειροτερευουν στην κοινωνια,και οι επιθυμιες μεγαλωνουν χωρις να μπορουν να πραγματοποιηθουν,αρα οι μικρς επιθυμιες για τις πορνες θα πραγματοποιουνται γιατι δεν κοστιζουν χρηματικα πολυ.Αλλα για καποιους θα κοστισουν πολυ ακριβα ως προς το ψυχικο μερος οπως πολυ σωστα ανεφερες πιο πανω στο ποστ σου,οι αδυναμοι που λεμε!Γραφω με διαυγια σημερα κρατα σημειωσης :2funny:.
 
OP
OP
sotirof

sotirof

Τιμημένος
Εγγρ.
26 Ιαν 2010
Μηνύματα
10.069
Κριτικές
44
Like
27
Πόντοι
1.396
τωρα που το σκεφτομαι
ακομα και ο Καβαφης συνδεει την "ανομη ηδονη"
με τις επιθυμιες που δεν πραγματοποιηθηκαν
ειναι σαν "σωματα ωραια νεκρων που δεν γερασαν"
Ειναι αυτο που προηπα πρωτα γεννατε στην ψυχη!
 

rigormortis

Γλομπεο-Μύστης
Εγγρ.
23 Απρ 2008
Μηνύματα
10.644
Κριτικές
429
Like
5.094
Πόντοι
20.605
Ναι αλλα και καποιοι αλλοι προσπαθουν να αρρωστησουν γιατι θεωρουν οτι αυτη η αρρωστια ειναι γλυκια,θα υπαρχουν παντα εκκολαπτομεμοι αρρωστοι,οσο τα πραγματα χειροτερευουν στην κοινωνια,και οι επιθυμιες μεγαλωνουν χωρις να μπορουν να πραγματοποιηθουν,αρα οι μικρς επιθυμιες για τις πορνες θα πραγματοποιουνται γιατι δεν κοστιζουν χρηματικα πολυ.Αλλα για καποιους θα κοστισουν πολυ ακριβα ως προς το ψυχικο μερος οπως πολυ σωστα ανεφερες πιο πανω στο ποστ σου,οι αδυναμοι που λεμε!Γραφω με διαυγια σημερα κρατα σημειωσης :2funny:.

Συμφωνω

απλα ισως καποια στιγμη πρεπει να συζητησουμε τη διαφορα αντρα-γυναικας στον αγοραιο ερωτα
οσο και αν ακουγεται φαλλοκρατικο , δεν πιστευω οτι ο αντρας-πελατης ειναι τοσο αρρωστος οσο
η γυναικα-πορνη , γιατι ο πρωτος μπορει να εχει μια σοβαρη σχεση αγαπης με μια γυναικα (εκτος φυσικα του χωρου της πορνειας) και αργοτερα ισως και μια υγιη οικογενεια , ενω η πορνη  πολυ δυσκολα...αυτη ειναι μη-αναστρεψιμα αρρωστη , δεν θα κανει ποτε υγιη σχεση ουτε υγιη οικογενεια, δεν αλλαζει μυαλα ουτε επαγγελμα ουτε φυσικα την γνωμη του κοινωνικου περιγυρου γι'αυτη.

ή να το πω αλλιως

η γυναικα-πορνη χανει πολλα περισσοτερα απο τον αντρα-πορνο ,που πηδαει πορνες...ειναι στη φυση του αντρα να ειναι πολυγαμικος , πως να το κανουμε!

Οι επιθυμιες πρωτα γεννιουνται στην ψυχη μετα μεταβιβαζονται στον εγκεφαλο που αν το θελης πολυ που λεη και ο κουελιο,αυτος θα βρη τροπο να την πραγματοποιηση ολοκληρη,η εν μερη,αλλωστε για να φτασης καπου πρεπη παντα να στοχευης την κορυφη.Η πραξη πεθαινη νεα,η επιθυμια ποτε,ακομα και αν βγη η ψυχη που λεμε η λαχταρα δεν φευγη

Ναι πολυ σωστα
 

silva!

Ενεργό Μέλος
Εγγρ.
13 Δεκ 2008
Μηνύματα
16.051
Κριτικές
3
Like
14
Πόντοι
166
τελικα βγαλατε ακρη με τον ρομαντισμο?
να μην διαβαζω τοσες σελιδες τσαμπα..
 
OP
OP
sotirof

sotirof

Τιμημένος
Εγγρ.
26 Ιαν 2010
Μηνύματα
10.069
Κριτικές
44
Like
27
Πόντοι
1.396
τελικα βγαλατε ακρη με τον ρομαντισμο?
να μην διαβαζω τοσες σελιδες τσαμπα..
Ο ρομαντισμος αγαπητη δεν ειναι κατι συγκεκριμενο για να βγη μια ακρη,ειναι ψυχοσωματικο φαινομενο και ξεχωριστο για καθε ανθρωπο,απλα προσπαθουμε να συγκλινουμε καποιες αποψης μας για ενα γενικο συμπερασμα!
 
OP
OP
sotirof

sotirof

Τιμημένος
Εγγρ.
26 Ιαν 2010
Μηνύματα
10.069
Κριτικές
44
Like
27
Πόντοι
1.396
Συμφωνω

απλα ισως καποια στιγμη πρεπει να συζητησουμε τη διαφορα αντρα-γυναικας στον αγοραιο ερωτα
οσο και αν ακουγεται φαλλοκρατικο , δεν πιστευω οτι ο αντρας-πελατης ειναι τοσο αρρωστος οσο
η γυναικα-πορνη , γιατι ο πρωτος μπορει να εχει μια σοβαρη σχεση αγαπης με μια γυναικα (εκτος φυσικα του χωρου της πορνειας) και αργοτερα ισως και μια υγιη οικογενεια , ενω η πορνη  πολυ δυσκολα...αυτη ειναι μη-αναστρεψιμα αρρωστη , δεν θα κανει ποτε υγιη σχεση ουτε υγιη οικογενεια, δεν αλλαζει μυαλα ουτε επαγγελμα ουτε φυσικα την γνωμη του κοινωνικου περιγυρου γι'αυτη.

ή να το πω αλλιως

η γυναικα-πορνη χανει πολλα περισσοτερα απο τον αντρα-πορνο ,που πηδαει πορνες...ειναι στη φυση του αντρα να ειναι πολυγαμικος , πως να το κανουμε!

Ναι πολυ σωστα
Διαφωνω,οτι εχη αρχη εχη και τελος,ετσι και η πορνη εχη ζενιθ και ναδιρ,μπορη να κανη οικογενοια και παιδια,,μπορη να θεραπευση το σωμα της,αλλα δυστηχως δεν μπορη να θεραπευση την σημαδεμενη της ψυχη!Τωρα δεν την ενδιαφερη ο κοινωνικος περιγυρος,για το λογο οτι αν αποφασιση να σταματηση,θα φυγη απο την περιοχη αρκετα μακρια,και αυτος που θα γνωριση θα ειναι ανιποψιαστος,και στο σκελος του αντρα με την υγιη οικογενεια ναι μεν ειναι πολυγαμικος ο αντρας αλλα το θεμα ειναι ,ποσο επιρεπης ειναι,μην γλυκαθη δλδ.απο τον βουρκο και τον τραβηξη μεσα του σαν κινουμενη αμμος,παν μετρο αριστο!
 

rigormortis

Γλομπεο-Μύστης
Εγγρ.
23 Απρ 2008
Μηνύματα
10.644
Κριτικές
429
Like
5.094
Πόντοι
20.605
Διαφωνω,οτι εχη αρχη εχη και τελος,ετσι και η πορνη εχη ζενιθ και ναδιρ,μπορη να κανη οικογενοια και παιδια,,μπορη να θεραπευση το σωμα της,αλλα δυστηχως δεν μπορη να θεραπευση την σημαδεμενη της ψυχη!Τωρα δεν την ενδιαφερη ο κοινωνικος περιγυρος,για το λογο οτι αν αποφασιση να σταματηση,θα φυγη απο την περιοχη αρκετα μακρια,και αυτος που θα γνωριση θα ειναι ανιποψιαστος

πως θα σταματησει?
αληθεια το πιστευεις αυτο οτι μπορει να σταματησει δια παντος την πορνεια?
πιστευεις οτι μπορει να κανει υγιη οικογενεια οπως την ξερουμε ,με μαμα μπαμπα
και παιδακια?

ενα σεναριο ειναι οντως να παντρευτει καποιον ανυποψιαστο καπου μακρια για να κανει οικογενεια

αλλα και παλι δεν ξερω κατα ποσο αυτο γινεται στην πραγματικοτητα

το βλεπω πολυ ρομαντικο για να ειναι αληθινο!

Τωρα για τον αντρα συμφωνω οτι παν μετρο αριστο , αλλα παρολαυτα
ειναι φυσικο φαινομενο η πολυγαμια στον αντρα
ενω στη γυναικα ειναι εκδηλωση της κοινωνικης αρρωστιας της χρηματοθηριας
 
OP
OP
sotirof

sotirof

Τιμημένος
Εγγρ.
26 Ιαν 2010
Μηνύματα
10.069
Κριτικές
44
Like
27
Πόντοι
1.396
Το ημιτελές αριστούργημα του Φλωμπέρ
Ενα από τα πιο πρωτότυπα μυθιστορήματα του μοντερνισμού στα πρώτα του βήματα
Συναντιούνται σε ένα παγκάκι και διαπιστώνουν ότι έχουν γράψει και οι δύο το όνομά τους στο καπέλο τους για να μην το χάσουν, εργένης ο ένας και χήρος ο άλλος, άτεκνοι και οι δύο και αντιγραφείς: ο Φλωμπέρ έχει θέσει σε λειτουργία το μηχανισμό με τον οποίο θα «εκδικηθεί» τους συγκαιρινούς του· κι εμείς έχουμε γνωρίσει τον Μπουβάρ και τον Πεκισέ. Τα δύο ανθρωπάκια που θα πρωταγωνιστήσουν σε ένα από τα πιο πρωτότυπα και πιο ανοιχτά μυθιστορήματα του μοντερνισμού στα πρώτα του βήματα, σε μια «κριτική εγκυκλοπαίδεια υπό μορφή φάρσας» που κλείνει μέσα της όλο το μίσος του Φλωμπέρ για την εποχή του.

Οι δύο μεσόκοποι φίλοι αφήνουν πίσω τους το Παρίσι και εγκαθίστανται στην επαρχία, όπου επιδίδονται απερίσπαστοι σε κάθε λογής πειράματα, όλων των επιστημών, προσπαθώντας να κατακτήσουν τη γνώση και τον κόσμο, με ορίζοντα την αιωνιότητα. Καταστρέφουν καλλιέργειες, πηγαίνουν να σκοτωθούν από εργαστήρια κονσερβοποίησης που τινάζονται στον αέρα, βράχια στα οποία αναζητούν απολιθώματα (η τρομερή γοητεία που άσκησε η γεωλογία και η παλαιοντολογία στον ρομαντισμό) σκάνε πλάι τους και μετά βίας γλιτώνουν, κάνουν πειράματα σε σκύλους και μελετούν ανατομία σε ομοιώματα, δίνουν ιατρικές συμβουλές στους γείτονές τους και προκαλούν εκρήξεις αγελάδων. Ασχολούνται εξίσου ανεπιτυχώς με τη χημεία και τη γυμναστική, τη λογοτεχνία και την ιστορία, την πολιτική και τη θεολογία. Στο τέλος, μετά το ύστατο πείραμα της εφαρμογής των πάντων στην εκπαίδευση δύο παιδιών, του Βικτόρ και της Βικτορίν, οι αντιγραφείς ξαναγίνονται αντιγραφείς.

Δεν πρόλαβε

Ο δεύτερος τόμος όμως αυτής της μεγαλειώδους σύλληψης, η οποία υλοποιεί τη φιλοδοξία του Φλωμπέρ να αφήσει τον αναγνώστη μέσα στην απόλυτη αβεβαιότητα σε όλα τα επίπεδα, τα όσα αντέγραψαν οι αντιγραφείς, λείπει. Διότι ο Φλωμπέρ υπήρξε προφητικός: ο άνθρωπος τελείωσε πριν από το έργο. Το «Μπουβάρ και Πεκισέ» εκδόθηκε μετά το θάνατό του, ημιτελές, προκλητικό, αγκιστρωμένο στην εποχή του και μαζί στο μέλλον, κλασικό και μοντέρνο, πολύπλοκο και πάντα εξαιρετικά επίκαιρο.

«Η λογοτεχνία όλο και περισσότερο θα προσομοιάζει στην επιστήμη», έλεγε ο Φλωμπέρ – και εννοούσε σε επίπεδο αντικειμενικότητας, ακρίβειας, αποστασιοποίησης. Μέσα για την επίτευξη των στόχων αυτών, η τεκμηρίωση, η χρονική απόσταση (η δράση στο «Μπουβάρ και Πεκισέ» εκτυλίσσεται το 1840-50, είκοσι χρόνια πριν από τη συγγραφή του), η απουσία κάθε εμπλοκής, το δούλεμα της αφηγηματικής φωνής, που στο συγκεκριμένο βιβλίο χάνεται και μπερδεύει τον αναγνώστη. Χίλιοι πεντακόσιοι τόμοι, χρόνια και χρόνια εξαντλητικής μελέτης, μια υπέρμετρη, υστερική έγνοια για τη φράση, το κέντρο της φλωμπερικής δημιουργίας, το ύφος, την απελευθέρωση του λόγου από τα δεσμά της αναπαράστασης και την ανάδειξη της –επικίνδυνης ίσως– αυτονομίας του, και η χολή, η απέχθεια του Φλωμπέρ για την ανθρώπινη βλακεία: ιδού τα συστατικά του «βιβλίου των εκδικήσεων», της «εγκυκλοπαίδειας της ανθρώπινης βλακείας». Ο Μπαλζάκ, ο Ζολά, ο Ουγκώ, ο Σκοτ, το προϊστορικό μυθιστόρημα που θριαμβεύει στον 19ο αιώνα εκφράζουν την τάση της λογοτεχνίας να αναζητήσει έρεισμα στη θριαμβεύουσα επιστήμη. Ο Φλωμπέρ προχωράει λίγο περισσότερο. Κάνει μια επισκόπηση των επιστημών και τις υπονομεύει εκ των έσω, των ιδεών της εποχής του και τις αποδομεί μέχρις εσχάτων. Για τον Φλωμπέρ, η πρωτοκαθεδρία ανήκει στον λόγο καθαυτό και ο λόγος δεν γνωρίζει καμία βεβαιότητα.

Αποτύπωση των αδιεξόδων

Αρκεί όμως η γνώση μας ως προς τις προθέσεις του για να εξηγήσει τη μαλλαρμεϊκή, στην ουσία της, αυτή σύλληψη, αυτό το βιβλίο των βιβλίων δηλαδή; Μάλλον όχι. Μπορεί οι δύο ήρωες αυτού του ιδιότυπου μυθιστορήματος μαθητείας να διαβάζουν μάλλον εκλαϊκευμένα συγγράμματα παρά μείζονες επιστημονικές πραγματείες. Μπορεί οι αναφορές τους να είναι έργα σχετικά παρωχημένα ήδη και οι ίδιοι ερασιτέχνες για γέλια και για κλάματα. Οπως ακριβώς όμως ο Φλωμπέρ δεν μας αφήνει να διακρίνουμε σαφώς ποιος μιλάει, έτσι δεν μας αφήνει και να καταλάβουμε πότε μιλάει σοβαρά και πότε όχι. Αν πάρει κανείς το βιβλίο στα σοβαρά, δεν προχωράει το πράγμα, έλεγε ο Ρολάν Μπαρτ. Αν το διαβάσει ανάποδα, το ίδιο. Διότι το «Μπουβάρ και Πεκισέ» μια «εγκυκλοπαίδεια γλωσσικής έκφρασης» που σχολιάζει, εκτός των άλλων, τη σχέση των πραγμάτων με τα ονόματά τους, τη φύση της γλώσσας, την ιεραρχία των τρόπων της, την ίδια την κρίση της αναπαράστασης και της αλήθειας, έναν δυσνόητο, ανερμήνευτο κόσμο, στην αποκωδικοποίηση του οποίου οι επιστήμες, και όχι η επιστήμη προφανώς, δεν μοιάζουν ιδιαιτέρως βοηθητικές.

Στο «Μπουβάρ και Πεκισέ», διακρίνει κανείς ήδη την κρίση της νεωτερικότητας, τον αρχόμενο μοντερνισμό, με τη συνείδηση των αδιεξόδων του κόσμου και της αποτύπωσής τους στην τέχνη, τον μεταμοντερνισμό και τον κατακερματισμό του, την εξειδίκευση των σύγχρονων επιστημών που αδυνατούν να περιγράψουν την ανθρωπότητα και την ανθρωπινότητα, την έλλειψη νοήματος και την παντοδυναμία των αφηγήσεων. Διαβάζει όμως κι ένα μυθιστόρημα, σε μία από τις πιο εξαρθρωμένες μορφές του, πέρα από την πλοκή και τις κορυφώσεις, ένα μυθιστόρημα φιλοσοφικό, για τον άνθρωπο, τη θέση του στον κόσμο και τη σχέση και τη γνώση του για τον εαυτό και τον κόσμο. Κριτική ίσως του ορθολογισμού; Ή εγκώμιο της δημιουργίας και ενός άλλου τρόπου αντίληψης των πραγμάτων; Σίγουρα ένα τερατώδες αριστούργημα, που δεν εμποδίζει το μόνιμο μισοχαμόγελο του αναγνώστη, ο οποίος απολαμβάνει τις υπέροχες περιγραφές μιας αποτυχίας – που θα μπορούσε εντέλει να διαβαστεί και ως απόδειξη της ανθρώπινης ατέλειας.


 

Stories

Νέο!

Stories

Top Bottom