"Γιατί έπεσε η Πόλη πατέρα;" - να ένα ωραίο θέμα να συζητάς τέτοια μέρα κάθε 29η Μαΐου μέχρι την Επιστροφή.
1. Λόγω διαφθοράς:
«Ο θεολόγος Ιωσήφ Βρυέννιος (14-15 αιώνας) σ’ έναν του λόγο με τον τίτλο «τίνες αιτίαι των καθ’ ημάς λυπηρών» περιγράφει τη βυζαντινή αυτοκρατορία σαν ένα τόπο φαυλόβιο, βορβορικό, ερεβώδη σε σχέση με την παλαιά αυτοκρατορική λάμψη. Ακόμα και ανήλικα κορίτσια παραδίνονταν στη διαφθορά και η πορνεία των γυναικών ήταν παντού εξαπλωμένη με τα καπηλιά και τα πανδοχεία να έχουν την τιμητική τους. Η πόλη βρίσκεται σε απόλυτη παρακμή. Μάλιστα θυμίζει σε πολλά την σημερινή Αθήνα. Χωρισμένη σε διάφορες γειτονιές που χωρίζονται από ξεχορτάριαστα παρτέρια, που κάπου κάπου χρησιμοποιούνται ως χωματερές σκουπιδιών, αναλόγως με την συνοικία. Κι αν θεωρεί κάποιος πως αυτή είναι η κατάσταση μόνο των πληβείων ας το ξανασκεφτεί. Στην βυζαντινή αριστοκρατία οι γυναίκες ντύνονταν με αντρικά ρούχα και οργίαζαν νύχτα και μέρα. Η ελίτ σταθερά προσηλωμένη στην οικουμενιστική της αφασιακή θεώρηση αρνείται να αναγνωρίσει τους ισχυρούς δεσμούς που έχουν αναπτυχθεί, κυρίως στον ελληνικό χώρο, λόγω συμπαγούς εθνικής ταυτότητας (Σβορώνος). Η πάλαι ποτέ περίλαμπρη Βασιλεύουσα είναι ένα απέραντο πορνείο που κατακλύζεται από δεισιδαιμονίες και προκαταλήψεις (Κορδάτο). Διάφοροι τσαρλατάνοι (μερικοί εντάσσουν σε αυτούς και τον λόγιο, μοναχό και μετέπειτα Πατριάρχη Κων/λεως Γεννάδιο Σχολάριο) ψευδοπροφήτευαν, σε καθημερινή σχεδόν βάση και για πάνω από εκατόν πενήντα έτη, πως οι ρωμιοί θα έβλεπαν άσπρη μέρα μόνον όταν τα μεχμέτια πατούσαν την Πόλη [«Ίσθι, τέκνον. Ει μη παντελής φθορά Ρωμαίοις επέλθοι, ουκ επιγελάσει τοις Χριστιανοίς η τύχη. Δει γαρ την Πόλιν υπό Τούρκων φθαρήνια και ούτω τα των Χριστιανών δυστυχήματα τέλος έξουσι»]. Η λεπτομέρεια αυτή έχει ιδιαίτερη σημασία για να κατανοήσουμε το υπόβαθρο μιας καθαρά ιδεολογικής σύγκρουσης, των Ενωτικών (Ουνιτών) και των Ανθενωτικών.
2. Λόγω της διαμάχης «ανθενωτικών» και «ουνιτών»:
Η Ένωση των Εκκλησιών που αποφασίστηκε στη Σύνοδο της Λυών (1274 μΧ) καταργήθηκε σχεδόν αμέσως. Στον ενάμιση αιώνα που ακολούθησε ακούγονταν κατά καιρούς ενωτικές φωνές όπως αυτές του Bαρλαάμ ντε Σεμινάρα, του Δημήτριου Κυδώνη, του μαθητή του Μανουήλ Καλέκα και του αρχιεπισκόπου Σμύρνης Παύλου, αλλά και εκείνες οι κοντόφθαλμες ανθενωτικές όπως αυτή του Νείλου Καβάσιλα. Οι δραστήριοι ηγεμόνες του Μορέως και της Ηπείρου όμως επέμειναν, με την αρωγή κυρίως της Γαληνιοτάτης, δηλαδή της Δημοκρατίας της Βενετίας. Έτσι, φτάνουμε στη Σύνοδο της Φερράρας-Φλωρεντίας, ακριβώς επειδή η έδρα των συνομιλιών άλλαξε όταν ξέσπασε πανούκλα στην πρώτη πόλη. Με τον φόβο και τον τρόμο ζωγραφισμένο στα μάτια και την καυτή ανάσας του τούρκου στον σβέρκο οι εκκλησιαστικές ζυμώσεις ήσαν τώρα πιο έντονες και είχαν μεγαλύτερο αντίκτυπο στην πνευματική και πολιτική ζωή του Χριστιανικού Κόσμου για δύο βασικούς λόγους
α) διότι οι αποφάσεις της Συνόδου θα σήμαιναν -και θα ήταν ψέμα μου να το κρύψω- ολοκληρωτική υποταγή των Βυζαντινών στους Λατίνους. Εδώ όμως ας μας επιτραπεί μία μικρή παρένθεση. Τον 13ο αιώνα ο ζωτικός χώρος της Ρωμανίας εδαφικά, έχει συρρικνωθεί στο ελάχιστο. Μία φλούδα γης γύρω από τον Βόσπορο και μερικές ψηφίδες γης (τιμάρια) σε Ήπειρο, Μωριά και Τραπεζούντα και (β)διότι στο Βυζάντιο είχε ήδη προηγηθεί μια σειρά από έντονες πνευματικές διαμάχες που επηρέασαν και το ζήτημα της Ένωσης καταλυτικά. Οι διαμάχες ήταν φιλοσοφικές και πολιτικές και η επιφάνεια τους αφορούσε τις θεολογικές αντιθέσεις που υπήρχαν ανάμεσα στην παραδοσιακή βυζαντινή θεολογική σκέψη και σε δυτικούς νεοτερισμούς που έρχονταν και από τη Δύση όπως για παράδειγμα την αντίθεση του Ησυχασμού με τη δυτική σχολαστική φιλοσοφία και την Αναγέννηση. Αυτές οι αντιθέσεις ήταν φιλοσοφικές-θεολογικές, όμως αναπόφευκτα εκφέρονταν από τους πνευματικούς ανθρώπους της εποχής και με τη μορφή μιας γενικότερης διάθεσης, θετικά ή αρνητικά φορτισμένους- απέναντι στη Δύση και άρα και απέναντι στην Ένωση της Ανατολικής Εκκλησίας με τη Δυτική.
Ο Γεώργιος Γεννάδιος Σχολάριος, που μετέβη στη Φερράρα ως ουνίτης για να περάσει αργότερα στην απέναντι όχθη και ο μητροπολίτης Εφέσου, Μάρκος Ευγενικός, υπερτόνισαν τις δογματικές διαφορές μεταξύ των Εκκλησιών και τις ανησυχίες τους για τη δυνατότητα της Ανατολικής να διατηρήσει μια ισορροπία δυνάμεων με τη Δυτική Εκκλησία και να μην καταλήξει πλήρως υποτελής σ' αυτήν ναρκοθετώντας τις συνομιλίες στις οποίες ωστόσο ο ρεαλισμός των Παλαιολόγων και των Καντακουζηνών θριάμβευσε. Αντίθετα, οι ενωτικοί όπως ο Καρδινάλιος Βησσαρίων από την Τραπεζούντα και ο Γεώργιος Γεμιστός ή Πλήθων πρόβαλαν τη σημασία της πνευματικής και φυλετικής υπεροχής της Δύσης καθώς και τις ουσιαστικές ομοιότητες στον τρόπο ζωής και την εύκολη προσέγγιση που υπήρχαν ανάμεσα στους λαούς του Βυζαντίου και στους Φράγκους. Ο Πλήθωνας βέβαια αδιαφορούσε για την Ένωση. Ήθελε απλά να διδάξει σε Ελεύθερους Ανθρώπους που μόνο η Μεσόγειος βρέχει τα πόδια τους. Ήταν ελληνιστής, πίστευε στην Ελληνική Αναγέννηση, και ως μέρος αυτής πρέπει να ιδωθεί. Στα της ενώσεως τώρα, αυτό που είχαν διαβλέψει οι ουνίτες και αρνούνταν να αντιληφθούν οι ανθενωτικοί, είναι ακριβώς το πρόβλημα της Ευρωπαϊκής Ένωσης με το Ισλάμ σήμερα: σήμερα δεν απειλεί την Δύση κανένας Τραμπ (κι ας πάτησαν οι αμερικάνοι την Ευρώπη το 45), όπως τότε δεν απειλούσε η Δύση την Κωνσταντινούπολη (και ας την άλωσε το 1204). Ο μόνος πραγματικός κίνδυνος εκείνη την στιγμή ήταν η σέλα και η σπάθα του έφιππου γενιτσάρου. Η, πρωτίστως ιδεολογική, αντίθεση μεταξύ των δύο θα κορυφωθεί όταν ο Γεννάδιος θα κάψει τις θέσεις του Πλήθωνα για τον Πλάτωνα και ο Μέγας Δούκας λουκάς Νοταράς θα εκστομίσει το «Κρειττότερόν εστιν ειδέναι εν μέση τη πόλει φακιόλιον βασιλεύον Τούρκων ή καλύπτραν λατινικήν».