Νέα

Ελληνισμός και Ορθοδοξία

  • Μέλος που άνοιξε το νήμα bourdgeorge
  • Ημερομηνία ανοίγματος
  • Απαντήσεις 110
  • Εμφανίσεις 6K
  • Tagged users Καμία
  • Βλέπουν το thread αυτή τη στιγμή 1 άτομα (0 μέλη και 1 επισκέπτες)

germaon

Σεβαστός
Εγγρ.
29 Απρ 2006
Μηνύματα
1.655
Κριτικές
18
Like
15
Πόντοι
2.007
Ο flyeron είπε ακριβώς τα πράγματα όπως έχουν. Καλύτερα από αυτό το πωρωμένο κοριτσάκι τα λέει ο Πρύτανης Μπαμπινιώτης. Για δείτε τί γράφει.


"Ποιος θα το φανταζόταν ότι μετά 20 ολόκληρους αιώνες ζωής τού Χριστιανισμού, μετά την εξάπλωση τής διδασκαλίας τού Ευαγγελίου στο μεγαλύτερο τμήμα τής Οικουμένης, μετά την ιστορική συμπόρευση Ελληνισμού και Χριστιανισμού, θα εμφανίζονταν στη σύγχρονη Ελλάδα μερικοί συμπατριώτες μας που εν ονόματι τού Ελληνισμού, τής ελληνικότητας και τής Ελλάδας θα στρέφονταν συλλήβδην εναντίον τής χριστιανικής θρησκείας, καλώντας σε επιστροφή στη λατρεία των ειδώλων, στην ειδωλολατρία, στον παγανισμό και στον πολυθεϊσμό! Με κάποιες πρόσφατες νεοπαγανιστικές απόψεις που έχουν διατυπωθεί τα τελευταία χρόνια, δεν ξέρει κανείς αν πρέπει να χαμογελάσει πικρά για όσα λένε αυτοί οι νοσταλγοί ενός «θρησκευτικού αττικισμού» ή αν πρέπει να προβληματιστεί σοβαρά για τα ακραία αναχρονιστικά φαινόμενα ορισμένων φιλόδοξων αμαθών ή ημιμαθών, οι οποίοι μέσα σε ένα κλίμα σύγχυσης φρενών που παρατηρείται σε ορισμένες εκφάνσεις τής σύγχρονης ζωής εκλαμβάνουν τη χριστιανική πίστη ως εχθρό των διδαγμάτων, των αρχών και των αξιών τού Ελληνισμού. Υπάρχουν δηλ. σήμερα, στις αρχές τού 21ου αιώνα, συμπατριώτες μας, ελάχιστοι ευτυχώς, μερικοί από τους οποίους αποτελούν γραφικές μάλλον φιγούρες, που υποστηρίζουν ότι εχθρός τού Ελληνισμού υπήρξε και είναι ακόμη και σήμερα ο Χριστιανισμός και ότι όποιος πιστεύει στις αξίες και τα ιδανικά τού Ελληνισμού είναι αυτομάτως αντίθετος προς τον Χριστιανισμό, που ως θρησκεία υπέσκαψε και έβλαψε τον Ελληνισμό! Το αποκορύφωμα αυτής τής φαεινής «σύλληψης» είναι ότι η αποδοχή τού Ελληνισμού συνδέεται αυτομάτως με την απόρριψη τής χριστιανικής θρησκείας και ότι περαιτέρω προϋποθέτει επιστροφή στην αρχαία ελληνική θρησκεία, δηλ. επιστροφή σε μια πολυθεϊστική ανθρωπομορφική αντίληψη τού θείου, σε ό,τι είναι γνωστό ως «Δωδεκάθεο». Πρόκειται για μια αντίληψη που πολιτισμικά για την πορεία τού Ελληνισμού συμπίπτει, στην πράξη, με το ναυτικό παράγγελμα «πίσω ολοταχώς»! Αυτός ο φολκλορικός «ελληνισμός της χλαμύδας», όταν περνάει σε τελετές αναβίωσης τής αρχαίας λατρείας των Ολυμπίων θεών με ανάλογη ενδυμασία, ύμνους και σύμβολα (δάδες, θυσίες ζώων κ.τ.ό.), ταυτίζει ανεπίτρεπτα και ανιστόρητα τον Ελληνισμό με φαιδρές καταστάσεις. Μπορεί μάλιστα να πάρει και τη μορφή κωμικοτραγικής πρόκλησης, όταν «ζητείται πίσω» ο Παρθενώνας, για να αποτελέσει τον επίσημο ναό τής νεοπαγανιστικής λατρείας!

Οσο αυτή η νεοπαγανιστική αντίληψη είναι απλώς μια ευφάνταστη σύλληψη μερικών αρνητών τής χριστιανικής διδασκαλίας, που τους κάνει αναχρονιστικούς νοσταλγούς τού αρχαίου κόσμου, ενός κόσμου που έχει παρέλθει ανεπιστρεπτί, το θέμα δεν έχει ιδιαίτερη σημασία. Οταν όμως ταυτίζεται στο μυαλό κάποιων με την απόδοση τιμής προς τον Ελληνισμό και με την ανιστόρητη παραδοχή ότι Ελληνισμός και Χριστιανισμός υπήρξαν δύο αγεφύρωτα εχθρικοί κόσμοι, τότε πρόκειται για έμμονη ιδέα που καταλήγει σε επικίνδυνη έως ύποπτη πολιτισμική παραχάραξη μιας ιστορικής πραγματικότητας. H πραγματικότητα είναι ότι ο Ελληνισμός και ο Χριστιανισμός, δύο μεγάλα πολιτισμικά μεγέθη, που ξεκίνησαν πράγματι με σύγκρουση κατόρθωσαν να περάσουν ήδη από τους πρώτους μεταχριστιανικούς χρόνους σε μια θαυμαστή, ιστορικά τεκμηριωμένη, συμπόρευση, η οποία στηρίχθηκε σε αναγνώριση τού συμπληρωματικού χαρακτήρα των δύο πολιτισμικών μεγεθών από τους ίδιους ανθρώπους, τους Ελληνες χριστιανούς. Αυτό επιτεύχθηκε με πρωτοβουλία μεγάλων Πατέρων τής Εκκλησίας, όπως ο Μέγας Βασίλειος και ο Γρηγόριος ο Θεολόγος, οι οποίοι είχαν σπουδάσει στη Φιλοσοφική Σχολή των Αθηνών και γνώριζαν εις βάθος τη σημασία των ελληνικών γραμμάτων, τής ελληνικής γλώσσας και τής ελληνικής σκέψης και οι οποίοι πίστευαν και δίδασκαν ότι ο Χριστιανός έχει πολλά να κερδίσει από τη μελέτη των ελληνικών κειμένων. H διδασκαλία περί αθανασίας τής ψυχής, καθώς και οι ηθικές αξίες που αναδύονταν μέσα από τα κείμενα των μεγάλων τραγωδών, ακόμη και μέσα από την ποίηση (μην ξεχνάμε πως ο Γρηγόριος ο Θεολόγος ήταν και μεγάλος ποιητής) δεν διέφευγαν την προσοχή των Πατέρων που είναι γνωστό ότι γνώριζαν βαθιά την ελληνική φιλοσοφία, τη ρητορική και την ελληνική σκέψη και παιδεία γενικότερα. Τιμούν και διδάσκονται οι Πατέρες από τον ορθό λόγο των αρχαίων Ελλήνων, ενώ προσπερνούν τη μυθολογία τους όσο αντανακλά τις ανθρώπινες αδυναμίες τού Δία ή τής Ηρας ή διαφόρων μυθολογικών ηρώων.

Ετσι ένιωθαν, για να συνεχίσουμε την ιστορική περιπλάνηση, και ο Φώτιος και ο Αρέθας και ο Ευστάθιος, αυτές οι μεγάλες μορφές τής Εκκλησίας και των γραμμάτων τού Βυζαντίου, όταν μελετούσαν, παρέπεμπαν ή μιλούσαν για τους αρχαίους. Και εκκλησιαστικοί άνδρες τού διαμετρήματος ενός Ευγένιου Βούλγαρη, ενός Νεόφυτου Δούκα, ενός Ανθιμου Γαζή ή ενός Κωνσταντίνου Οικονόμου ή ενός Νεόφυτου Βάμβα έτσι ένιωθαν όταν χρησιμοποιούσαν τα ελληνικά γράμματα και τα ελληνικά κείμενα για να συμβάλουν στον φωτισμό τού σκλαβωμένου Γένους.

Γι' αυτό είναι ιδιαίτερα λυπηρό και άδικο να προσπαθούν μερικοί, ελάχιστοι το ξαναλέω, νεοπαγανιστές να βάλουν εναντίον τού Χριστιανισμού εν ονόματι δήθεν τού Ελληνισμού! Να αγνοούν μια ιστορική πραγματικότητα που πέρασε μέσα από την Παιδεία και την Εκπαίδευση των Ελλήνων, αυτή τής «αλληλοπεριχώρησης» Ελληνισμού και Χριστιανισμού, και να προβάλλουν ψευδοδιλήμματα που ξεπέρασε ο Ελληνισμός στον ιστορικό του βίο με ελάχιστες αποκλίσεις μερικών φανατικών ένθεν κακείθεν που όμως δεν επηρέασαν τη συμπόρευση. Ας απομονωθούν αυτές οι φωνές και ας μην προβάλλονται από ανυποψίαστους υπεύθυνους τηλεοπτικών σταθμών, που στον βωμό τής θεαματικότητας αναζητούν πάσης μορφής «θέαμα».

Για τους γνωρίζοντες, όσοι αγαπάμε και έχουμε αγωνισθεί για τα ελληνικά γράμματα, τη διατήρηση και τη διάσωσή τους, υπάρχουν τόσα πεδία αγώνα για την ανάδειξη και αξιοποίηση των αρχών τού Ελληνικού πολιτισμού, ιδίως στον χώρο τής Ευρώπης που πρέπει να συνειδητοποιήσει τις πνευματικές ρίζες της, ώστε να μην περισσεύουν χρόνος και δυνάμεις για ψευδοκηρύγματα και ψευδοδιλήμματα τα οποία, αν βρουν σοβαρούς υποστηρικτές, ευτελίζουν τελικά τον ίδιο τον Ελληνισμό.

Ο κ. Γεώργιος Μπαμπινιώτης είναι καθηγητής Γλωσσολογίας, πρύτανης του Πανεπιστημίου Αθηνών.
Το ΒΗΜΑ, 03/08/2003 "
 

germaon

Σεβαστός
Εγγρ.
29 Απρ 2006
Μηνύματα
1.655
Κριτικές
18
Like
15
Πόντοι
2.007
Ο Μπαμπινιώτης έχει και 2ο μέρος:
"Στο άρθρο μου (στο BHMA τής 3ης Αυγούστου) με τίτλο «Νεοπαγανισμός: πίσω ολοταχώς!» επισήμανα ότι «Υπάρχουν σήμερα, στις αρχές τού 21ου αιώνα, συμπατριώτες μας, ελάχιστοι ευτυχώς [...] που υποστηρίζουν ότι εχθρός τού Ελληνισμού υπήρξε και είναι ακόμη και σήμερα ο Χριστιανισμός και ότι όποιος πιστεύει στις αξίες και τα ιδανικά τού Ελληνισμού είναι αυτομάτως αντίθετος προς τον Χριστιανισμό, που ως θρησκεία υπέσκαψε τον Ελληνισμό! Το αποκορύφωμα αυτής τής φαεινής "σύλληψης" είναι ότι η αποδοχή τού Ελληνισμού συνδέεται αυτομάτως με την απόρριψη τής χριστιανικής θρησκείας και ότι περαιτέρω προϋποθέτει επιστροφή στην αρχαία ελληνική θρησκεία, δηλ. επιστροφή σε μια πολυθεϊστική ανθρωπομορφική αντίληψη τού θείου, σε ό,τι είναι γνωστό ως "Δωδεκάθεο"». Εγραψα ότι «Πρόκειται για μια αντίληψη που πολιτισμικά για την πορεία τού Ελληνισμού συμπίπτει, στην πράξη, με το ναυτικό παράγγελμα "πίσω ολοταχώς!"» και ότι «Αυτός ο φολκλορικός "ελληνισμός τής χλαμύδας", όταν περνάει σε τελετές αναβίωσης τής αρχαίας λατρείας των Ολυμπίων θεών με ανάλογη ενδυμασία, ύμνους και σύμβολα (δάδες, θυσίες ζώων κ.τ.ό.) ταυτίζει ανεπίτρεπτα και ανιστόρητα τον Ελληνισμό με φαιδρές καταστάσεις». H θέση που υποστήριξα τελικά είναι ότι «ο Ελληνισμός και ο Χριστιανισμός, δύο μεγάλα πολιτισμικά μεγέθη, που ξεκίνησαν πράγματι με σύγκρουση κατόρθωσαν να περάσουν ήδη από τους πρώτους μεταχριστιανικούς χρόνους σε μια θαυμαστή, ιστορικά τεκμηριωμένη, συμπόρευση, η οποία στηρίχθηκε σε αναγνώριση τού συμπληρωματικού χαρακτήρα των δύο πολιτισμικών μεγεθών από τους ίδιους ανθρώπους, τους Ελληνες Χριστιανούς». Και αναφέρθηκα στη στάση απέναντι στα ελληνικά γράμματα εκκλησιαστικών προσωπικοτήτων όπως οι Πατέρες M. Βασίλειος και Γρηγόριος ο Θεολόγος ή όπως ο Φώτιος, ο Αρέθας και ο Ευστάθιος στο Βυζάντιο ή όπως οι διδάσκαλοι τού Γένους Ευγένιος Βούλγαρις, Νεόφυτος Δούκας, Ανθιμος Γαζής, Κωνσταντίνος Οικονόμος, Νεόφυτος Βάμβας, μεγάλες μορφές τού Νεοελληνικού Διαφωτισμού. Και κατέληξα στο άρθρο μου ότι «Για τους γνωρίζοντες, όσοι αγαπάμε και έχουμε αγωνισθεί για τα ελληνικά γράμματα, τη διατήρηση και τη διάσωσή τους, υπάρχουν τόσα πεδία αγώνα για την ανάδειξη και αξιοποίηση των αρχών τού ελληνικού πολιτισμού, ιδίως στον χώρο τής Ευρώπης, η οποία πρέπει να συνειδητοποιήσει τις πνευματικές ρίζες της, ώστε να μη περισσεύουν χρόνος και δυνάμεις για ψευδοκηρύγματα και ψευτοδιλήμματα τα οποία, αν βρουν σοβαρούς υποστηρικτές, ευτελίζουν τελικά τον ίδιο τον Ελληνισμό».

Το άρθρο μου αυτό έδωσε αφορμή (το περίμενα άλλωστε) σε άμεσους ή έμμεσους υποστηρικτές τού Νεοπαγανισμού, οι περισσότεροι αποφεύγουν ή ντρέπονται (;) να το παραδεχθούν, να πουν κυρίως τα εξής: α) να εκφράσουν συγκρατημένα ή ασυγκράτητα το μίσος τους εναντίον τής Χριστιανικής πίστης, β) να υπεραμυνθούν τής αξίας και τής προσφοράς τού ελληνικού πολιτισμού, γ) να αναφερθούν σε πράξεις εχθρικές μεμονωμένων Χριστιανών ή και ομάδων Χριστιανών (φανατικών μοναχών) εναντίον των υποστηρικτών τής θρησκείας τού Δωδεκαθέου, δ) να συνδέσουν -είναι χαρακτηριστικό αυτό- τη χριστιανική πίστη με τον Εβραϊσμό (διάβαζε σιωνισμό) μιλώντας για εβραιοχριστιανική θρησκεία, και ε) να μιλήσουν για καταπάτηση τής ελευθερίας τής θρησκευτικής συνειδήσεως (τού δικαιώματός τους να πιστεύουν στο Δωδεκάθεο).

Μια σύντομη τοποθέτηση πρώτα-πρώτα απέναντι σ' αυτές τις απόψεις. Θα ήμουν ο τελευταίος -εκ νοοτροπίας και πικρών εμπειριών- που θα αμφισβητούσα το δικαίωμα κάθε Ελληνα πολίτη να πιστεύει ελεύθερα σε ό,τι τού υπαγορεύει η συνείδησή του, έστω κι αν αυτό είναι ο Δίας και η Ηρα ή ο Παν, έστω κι αν αυτό συγκρούεται με τη γενικότερη πεποίθηση τού ελληνικού λαού που -όπως είναι γνωστό και μοναδικό στην Ευρώπη- είναι σε συντριπτικό ποσοστό ομόδοξοι, Χριστιανοί Ορθόδοξοι. Είναι επίσης γνωστό -το γράφω και ο ίδιος στο προηγούμενο άρθρο μου- ότι αρχικά υπήρξε σφοδρή σύγκρουση μεταξύ Χριστιανισμού και Ελληνισμού στο πεδίο τής θρησκευτικής πίστης και ορισμένων μορφών συμπεριφοράς και επιλογών ζωής, σύγκρουσης που οδήγησε σε έκτροπα, σε διώξεις, επιθέσεις και ακρότητες μερικών φανατικών, είτε από την πλευρά των οπαδών τής αρχαίας ελληνικής θρησκείας είτε από τη μεριά των Χριστιανών. Αυτά είναι γνωστά και ούτε ο γράφων ούτε άλλος κανείς μπορεί να τα αμφισβητήσει. Το θέμα είναι ότι αυτή η σύγκρουση ξεπεράστηκε και ότι Ελληνισμός και Χριστιανισμός συμπορεύτηκαν ιστορικά παίρνοντας και δίνοντας ο ένας στον άλλον. Με μια χριστοκεντρική θεώρηση των ελληνικών γραμμάτων (τής «θύραθεν» ή «έξωθεν» παιδείας) ο M. Βασίλειος διακηρύττει «ουκ άχαρι γε μην ουδέ την θύραθεν σοφίαν περιβεβλήσθαι» και προτρέπει τους νέους (στην ομιλία του «Προς τους Νέους, όπως αν εξ ελληνικών ωφελοίντο λόγων») «και ποιηταίς και λογοποιοίς και ρήτορσι και πάσιν ανθρώποις ομιλητέον, όθεν αν μέλλη προς την τής ψυχής επιμέλειαν ωφέλειά τις έσεσθαι». Ο δε Γρηγόριος ο Θεολόγος δηλώνει ρητά ότι ο Χριστιανισμός χρειάζεται και την ελληνική (κοσμική) μόρφωση και ψέγει όσους Χριστιανούς την περιφρονούν: «αλλά και την έξωθεν, ην οι πολλοί χριστιανών διαπτύουσιν, ως επίβουλον και σφαλεράν και θεού πόρρω βάλλουσαν, κακώς ειδότες [...] και τούτων, το μεν εξεταστικόν τε και θεωρητικόν (το φιλέρευνο και το θεωρητικό πνεύμα) εδεξάμεθα [...]Ούκουν ατιμαστέον την παίδευσιν (ενν. την ελληνική), ότι τούτο δοκεί τισιν (γιατί έτσι νομίζουν μερικοί)». Και μια διαφορά που αξίζει να επισημανθεί: ούτε Σταυροφορίες ούτε Ιερά Εξέταση ούτε μορφές απόλυτης εξουσίας αναπτύχθηκαν στην ελληνική Ορθόδοξη Εκκλησία, η οποία έμεινε προσηλωμένη στις αρχές και τις θέσεις διδασκαλίας των Πατέρων και στην παράδοση που θεμελιώθηκε από αυτούς σε αντίθεση με ό,τι συνέβη στη Χριστιανική Δύση - χωρίς, βεβαίως, να λείψουν και ορισμένες, ατομικές κυρίως περιπτώσεις, απόκλισης από την ορθόδοξη μορφή χριστιανικής συμπεριφοράς. Ως προς τον μειωτικό χαρακτηρισμό «εβραιοχριστιανική θρησκεία», είναι μεν ορθό ότι η Καινή Διαθήκη έχει συχνή αναφορά στην Παλαιά Διαθήκη και στον κόσμο τής Π. Διαθήκης, που έχει ως επίκεντρο τον λαό τού Ισραήλ (τους Εβραίους), αλλά η K. Διαθήκη και όλη η χριστιανική διδασκαλία υπερβαίνει εξ ορισμού τον παλαιό κόσμο και τον παλαιό άνθρωπο, για να δημιουργήσει τον νέο άνθρωπο με αναφορά όχι πλέον στους Εβραίους αλλά σε ολόκληρη την ανθρωπότητα. Επομένως ο σκόπιμος -με ρατσιστικές προεκτάσεις και απηχήσεις- χαρακτηρισμός τού Χριστιανισμού ως «εβραϊκού» και αστήρικτος είναι και αφήνει να διαφανεί ένας αντισημιτισμός, χαρακτηριστικός για τέτοιες στρεβλωτικές συλλήψεις τού Ελληνισμού που συχνά ταυτίζεται σε μερικούς με την ιδεοληψία περί Αρείας φυλής, φυλετικής υπεροχής κ.τ.ό. Και άλλη μία παρανόηση. Σχεδόν κατά κανόνα η χρήση τού όρου Ελληνας, ελληνικός κ.λπ. στους μεταχριστιανικούς αιώνες και μέχρι αργά στο Βυζάντιο -με γνωστές εξαιρέσεις- χρησιμοποιείται για να χαρακτηρίσει τους ειδωλολάτρες, τους εθνικούς, τους μη Χριστιανούς και όχι ειδικά τους Ελληνες. Επομένως οι αναφορές σε Ελληνες από τους Πατέρες και άλλους, πρέπει να εξετάζονται με ιδιαίτερη προσοχή, τα δε χωρία που προσκομίζονται συνήθως ως μαρτυρίες «τού μίσους κατά των Ελλήνων» συνιστούν, κατά κανόνα, μαρτυρίες απόρριψης των ηθών και των διδαγμάτων (περί θεών) των ειδωλολατρών και πολυθεϊστών γενικά, και όχι ειδικά των Ελλήνων.

Επανερχόμενος στο νόημα και τον σκοπό για τον οποίο γράφτηκε το άρθρο μου περί «Νεοπαγανισμού», μετά και από όσα εξήγησα, είναι φανερό ότι απέβλεπα στο να καταγγείλω δημόσια και να βοηθήσω στο να διαλυθεί μια πλάνη -συνειδητά και οργανωμένα καλλιεργούμενη ή και απλώς από αφέλεια υποστηριζόμενη- ότι το να τιμάς και να εκ-τιμάς τον Ελληνισμό ως πολιτισμικό μέγεθος ευρύτερης εμβέλειας, πράγμα που συμβαίνει με τους περισσότερους Ελληνες, δεν επάγεται ότι πρέπει και να ασπάζεσαι το «Δωδεκάθεο» και τον πολυθεϊσμό και, κυρίως, δεν σημαίνει ότι πρέπει να απορρίπτεις τη χριστιανική θρησκεία και πίστη! Αυτή η ταύτιση τού Ελληνισμού με οξύ αντιχριστιανικό πνεύμα είναι μια τραγική στρέβλωση τής πολιτισμικής ιστορίας και παράδοσης των Ελλήνων, όπου Ελληνισμός και Χριστιανισμός συμπορεύτηκαν -
χωρίς ποτέ να ταυτισθούν- και συνύφαναν την ιδιοπροσωπία τού Ελληνα. Τίποτε περισσότερο και τίποτε λιγότερο.

[glow=red,2,300]Ούτε μας ενδιαφέρει ούτε παρεμβαίνουμε στο τι πιστεύουν οι Νεοπαγανιστές. Εχουν κάθε δικαίωμα να πιστεύουν ό,τι θέλουν. Δικαιούμεθα μόνο να ζητούμε να μη ταυτίζουν τον Ελληνισμό με την απόρριψη τής ορθόδοξης χριστιανικής πίστης, παραπλανώντας μερικούς ανυποψίαστους συμπατριώτες μας ότι δήθεν Ελληνας σημαίνει μη Χριστιανός και ότι ο Χριστιανισμός κατέστρεψε τον Ελληνισμό! Να μην εμφανίζουν δηλαδή την απιστία και τη δική τους απέχθεια προς τη χριστιανική πίστη ως κήρυγμα καθαρότητας και συνέπειας τού Ελληνισμού. [/glow] Οσο λίγοι, ασήμαντοι αριθμητικά, κι αν είναι οι Νεοπαγανιστές, μπορούν να βλάψουν πολύ -μερικές φορές χωρίς να έχουν καν συνείδηση τού πράγματος- την ιδέα τού Ελληνισμού, τής οποίας οι ίδιοι είναι διαπρύσιοι κήρυκες. Οι μονισμοί, οι ιδεοληψίες και οι ακρότητες υπήρξαν και είναι ασυμβίβαστες προς τη διαύγεια, την ανεκτικότητα, την ευρύτητα και το βάθος τού ελληνικού πνεύματος.

O κ. Γεώργιος Μπαμπινιώτης είναι καθηγητής Γλωσσολογίας, πρύτανης του Πανεπιστημίου Αθηνών.
Το ΒΗΜΑ, 24/08/2003"
 

flyeron

Τιμημένος
Εγγρ.
20 Σεπ 2005
Μηνύματα
606
Κριτικές
1
Like
6
Πόντοι
6
Για να το πούμε πιο απλά: δημιουργείται μία διαχρονική σύγχυση που έχει, βέβαια, τις ρίζες της σε σκοπιμότητες και αυθαίρετες ιστορικές παραδοχές. Καθώς έχουμε μάθει να θεωρούμε τους εαυτούς μας απόγονους των αρχαίων Ελλήνων, εκτιμούμε ότι ο χριστιανισμός παρενέβη και χάλασε το χαρμάνι. Αλλά δεν ισχύει αυτό. Είμαστε, κατά κάποιον τρόπο, οι απόγονοι των ελληνόφωνων Ρωμιών του Βυζαντίου οι οποίοι είχαν μόνο την ορθοδοξία ως συνεκτικό ιστό, ως κοινό τόπο συνάντησης πέρα από τη γλώσσα. Συνεπώς η ορθοδοξία λειτούργησε συνεκτικά προκειμένου όλοι αυτοί να αποκτήσουν, εκ των υστέρων, κοινή εθνική συνείδηση και, λόγω της γλώσσας, να διεκδικήσουν ιστορικά τη σύνδεση με την αρχαιότητα.
 

germaon

Σεβαστός
Εγγρ.
29 Απρ 2006
Μηνύματα
1.655
Κριτικές
18
Like
15
Πόντοι
2.007
Για να το πούμε πιο απλά: δημιουργείται μία διαχρονική σύγχυση που έχει, βέβαια, τις ρίζες της σε σκοπιμότητες και αυθαίρετες ιστορικές παραδοχές. Καθώς έχουμε μάθει να θεωρούμε τους εαυτούς μας απόγονους των αρχαίων Ελλήνων, εκτιμούμε ότι ο χριστιανισμός παρενέβη και χάλασε το χαρμάνι. Αλλά δεν ισχύει αυτό. Είμαστε, κατά κάποιον τρόπο, οι απόγονοι των ελληνόφωνων Ρωμιών του Βυζαντίου οι οποίοι είχαν μόνο την ορθοδοξία ως συνεκτικό ιστό, ως κοινό τόπο συνάντησης πέρα από τη γλώσσα. Συνεπώς η ορθοδοξία λειτούργησε συνεκτικά προκειμένου όλοι αυτοί να αποκτήσουν, εκ των υστέρων, κοινή εθνική συνείδηση και, λόγω της γλώσσας, να διεκδικήσουν ιστορικά τη σύνδεση με την αρχαιότητα.
Πολύ σωστός. Ποτέ δεν κατάλαβα πώς κάποιοι θερούν εαυτούς απογόνους της Αρχαίας Ελλάδας χωρίς να είναι Βυζαντινοί. Δηλαδή τηλεμεταφέρθηκαν στο χρόνο? Ελληνόφωνοι Ρωμαίοι είμαστε , που επιλέξαμε το όνομα Ελλάς για το απελευθερωθέν κράτος μας και μετά καβαντζώσαμε και την ιστορία.
Και ο Ιουστινιανός που εξύβρισε το κοριτσάκι ΚΑΘΙΕΡΩΣΕ τα ελληνικά (ως γλώσσα των Ευαγγελίων) και συνέβαλλε στη διάσωση της γλώσσας. Το ελληνικό πνεύμα δεν είναι κάποιες κωλώνες, αλλά η γλώσσα.
 

Athens1

Μέλος
Εγγρ.
25 Μαρ 2006
Μηνύματα
655
Like
1
Πόντοι
6
Στα πλαίσια της διαδικασίας απελευθέρωσης και διαχωρισμού θρησκευτικών δοξασιών και κρατικής οντότητος που εξελίσεται σημερα στον Ευρωπαικό χώρο, σύντομα (εντος 10-20 ετων) το αντικέιμενο της πίστης η οχι του ατόμου σε υπερβατικές - μεταφυσικές δυνάμεις που σημερα ονομάζουμε ειτε Χριστιανισμό, ειτε Ισλαμισμό, είτε Βουδισμό, παγανισμό η όπως άλλο ήθελε προσδιορισθεί η όπια πίστη,  το συγκεριμένο θέμα θα καταλήξει αντιστοιχο της επιλογής που κάνουμε στο Super MARKET για την εοιλογή, αγορά και χρήση του όποιου καταναλωτικού προιόντος. Κια το προιόν πίστη σύντομα θα εκφρασθεί μέσα απο το αντίστοιχο marketing προώθησης δεδομένου οτι η προβολή του θα ειναι απολύτως ελευθερη και αναταγωνιστική σε σχέση με τα άλλα όπως σημερα ολα τα προιόντα και υπηρεσίες [ροβάλλονται παγκοσμια σύμφωνα με τις οδηγίες της ΠΟΕ (Παγκόσμια Οργάνωση Εμπορίου).
Μεταφυσικότητα η μη είναι αυστηρά επιλογή του καθενός αν θεωρήσουμε τον άνθρωπο ελευθερη οντότητα. Κια μην ξεχνάτε η θέωση δηλαδή η επαφή με το θείο το υπερφυσικο - μεταφυσικό - άγιο - θεότητα επιτυγχανεται με μύριους τροπους ....
 

Athens1

Μέλος
Εγγρ.
25 Μαρ 2006
Μηνύματα
655
Like
1
Πόντοι
6
Το ελληνικό πνεύμα είναι η γλώσσα ?  τι παπαριές ειναι αυτές ?
οσο για τον Ιουστινιανό που καθιέρωσε τη γλωσσα το έκανε για λογους τρέχουσας πολιτικής και οχι για κάποιο ανωτερω σκοπο.... όλα ειναι θεματα σκοπιμοτήτων και τρεχουσας κατάστασης  στη δεδομενη στιγμή ///

Πολύ σωστός. Ποτέ δεν κατάλαβα πώς κάποιοι θερούν εαυτούς απογόνους της Αρχαίας Ελλάδας χωρίς να είναι Βυζαντινοί. Δηλαδή τηλεμεταφέρθηκαν στο χρόνο? Ελληνόφωνοι Ρωμαίοι είμαστε , που επιλέξαμε το όνομα Ελλάς για το απελευθερωθέν κράτος μας και μετά καβαντζώσαμε και την ιστορία.
Και ο Ιουστινιανός που εξύβρισε το κοριτσάκι ΚΑΘΙΕΡΩΣΕ τα ελληνικά (ως γλώσσα των Ευαγγελίων) και συνέβαλλε στη διάσωση της γλώσσας. Το ελληνικό πνεύμα δεν είναι κάποιες κωλώνες, αλλά η γλώσσα.
 

allen221

Μέλος
Εγγρ.
21 Ιουλ 2006
Μηνύματα
454
Like
8
Πόντοι
1
Ποιος ήταν ο Ιουστινιάνος!

Θρησκευτική πολιτική

Ο Ιουστινιανός θεωρούσε τον εαυτό του πρωτίστως ως ορθόδοξο Αυτοκράτορα, και έλαβε μέτρα για την ενεργό επιβολή του χαλκηδονιανού Χριστιανισμού (Ε? Οικουμενική Σύνοδος) σε όλη την επικράτειά του. Έτσι, από νωρίς (το 529), έλαβε σκληρά μέτρα κατά των εναπομεινάντων ειδωλολατρών, και έκλεισε την περίφημη Ακαδημία των Αθηνών. Περιόρισε με νομοθετικά μέτρα τα δικαιώματα των Εβραίων, και συνέτριψε με σκληρότητα την εξέγερση των Σαμαριτών. Ακόμα καταδίωξε τους μανιχαϊστές, οι οποίοι, λόγω της συσχέτισής τους με την εχθρική Σασσανιδική Περσία, υπέφεραν ιδιαίτερα.

Η αντιμετώπιση της πιο μεγάλης και επικίνδυνης αίρεσης, του Μονοφυσιτισμού, ποίκιλλε. Η επιρροή της Θεοδώρας, που υποστήριζε τον Μονοφυσιτισμό και παρείχε προστασία σε σημαίνοντες εκπροσώπους του, μετρίασε την στάση του κατά το πρώτο μισό της βασιλείας του. Μετά τον θάνατό της όμως, σε συνδυασμό με την έντονη πίεση της δυτικής εκκλησίας και την έντονη ενασχόλησή του με την θρησκεία προς το τέλος της ζωής του, η κρατική καταπίεση εντάθηκε. Η αυταρχική του πολιτκή και η τάση του να ελέγχει πλήρως την Εκκλησία, φάνηκαν τόσο στην συμπεριφορά ου απέναντι στον πάπα Βιγίλιο, τον οποίο διαπόμπευσε δημοσίως, όσο και κατά την Ε? Οικουμενική Σύνοδο που συγκάλεσε το 553 στην Κωνσταντινούπολη, η οποία λειτούργησε υπό το καθεστώς της κυριαρχίας των απόψεών του, διά της συνηθισμένης οδού της επιλεκτικής αποδοχής των συμμετεχόντων.

Η ιεραποστολική του δραστηριότητα ήταν εξίσου έντονη, και απέστειλε ιερείς για να προσηλυτίσουν τους λαούς πέριξ της Αυτοκρατορίας, επιτυγχάνοντας να εκχριστιανίσει την Νουβία, τους Έρουλους και τους Αβασγούς.

Προσηλυτισμός απίστων

Στο πλαίσιο της θρησκευτικής πολιτικής του Ιουστινιανού εντάσσεται και ο εκχριστιανισμός αλλοδόξων πληθυσμών της Δυτικής Μικράς Ασίας, της Λυδίας, της Καρίας, της Αβησσυνίας, της Συρίας, της Αιγύπτου και άλλων περιοχών. Για να επιτύχει εξάλλου τη διάδοση του χριστιανισμού σε βαρβαρικούς λαούς ο Ιουστινιανός ενίσχυσε σημαντικά τον μοναχισμό και τον ασκητισμό ιδρύοντας πολλά νέα μοναστήρια και συγκροτώντας πραγματική στρατιά ιεραποστόλων οι οποίοι ανελάμβαναν το καθήκον του προσηλυτισμού στον χριστιανισμό των βαρβαρικών φυλών.

Με το όραμα της αναγέννησης του μεγαλείου της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας ο Ιουστινιανός, εκτός από τα οχυρωματικά και αμυντικά έργα που οικοδόμησε σε διάφορα σημεία της επικράτειας, λάμπρυνε με μεγαλειώδεις ναούς και δημόσια κτίρια την Κωνσταντινούπολη και όχι μόνο. Στους ναούς του Αγίου Απολλιναρίου και του Αγίου Βιταλίου της Ραβέννας της Ιταλίας λόγου χάρη σώζονται μερικά από τα ωραιότερα ψηφιδωτά του 6ου αιώνα. Το λαμπρότερο όμως κτίσμα, που το εγκαινίασε ο Ιουστινιανός στις 21 Δεκεμβρίου του 537, ήταν ο νέος ναός της Αγίας του Θεού Σοφίας στη θέση του ναού με το ίδιο όνομα που είχε πυρποληθεί κατά τις ταραχές της Στάσης του Νίκα.

Πηγη
 

Athens1

Μέλος
Εγγρ.
25 Μαρ 2006
Μηνύματα
655
Like
1
Πόντοι
6
Με άλλα λόγια επειδή είχε τη μαλακία της θρησκείας μόνιμα στο νου του αλλά και με σκοπό την χειραγώγηση  του τρόπυ σκέψης των υπηκόων επέβαλε ολοκληρωτικά την επικρατούσα εκείνη την εποχή θρησκεία στο σύνολο της αυτοκρατορίας  σε συνδιασμο με τη χρήση της ελληνικής που ειχε τα αριστεία ως γλώσσα και ως χρηση ....
 

vasos

Σεβαστός
Εγγρ.
28 Ιουν 2006
Μηνύματα
7.928
Κριτικές
33
Like
32
Πόντοι
2.057
Για να το πούμε πιο απλά: δημιουργείται μία διαχρονική σύγχυση που έχει, βέβαια, τις ρίζες της σε σκοπιμότητες και αυθαίρετες ιστορικές παραδοχές. Καθώς έχουμε μάθει να θεωρούμε τους εαυτούς μας απόγονους των αρχαίων Ελλήνων, εκτιμούμε ότι ο χριστιανισμός παρενέβη και χάλασε το χαρμάνι. Αλλά δεν ισχύει αυτό. Είμαστε, κατά κάποιον τρόπο, οι απόγονοι των ελληνόφωνων Ρωμιών του Βυζαντίου οι οποίοι είχαν μόνο την ορθοδοξία ως συνεκτικό ιστό, ως κοινό τόπο συνάντησης πέρα από τη γλώσσα. Συνεπώς η ορθοδοξία λειτούργησε συνεκτικά προκειμένου όλοι αυτοί να αποκτήσουν, εκ των υστέρων, κοινή εθνική συνείδηση και, λόγω της γλώσσας, να διεκδικήσουν ιστορικά τη σύνδεση με την αρχαιότητα.

γεια στο στομα σου!!!!!
 

tomito

Moderator
Γλομπεο-στέλεχος
Εγγρ.
15 Μαΐ 2006
Μηνύματα
10.311
Κριτικές
3
Like
164
Πόντοι
166
Φίλοι, προσωπικά προσπαθώ να απέχω από τέτοια θέματα.
Δεν πιστευω ότι βοηθάνε.
Αλλά είναι δείγμα της εποχής που ζούμε, καθώς ψάχνουμε να βρούμε ταυτότητα σε ένα νεο παγκοσμιοποιημένο περιβάλλον.
Δικαίωμα του καθενός να διαλέγει πλευρά, αλλά ας αποφευγει τις υπερβολές γιατί μόνο να βλάψουν μπορούν.
Όπως έχω ξαναγράψει πολύ περισσότερα είναι αυτά που μας ενώνουν από αυτά που μας χωρίζουν.
Με αυτό κατα νού αποφευγω να απαντώ-ιδεολογικά πάντα- σε προκλήσεις που διαβάζω από φίλους χριστιανούς νεοαπολογητές.
Γιατί θεωρώ ότι κυριότερος λόγος που το κάνουν είναι για να προασπίσουν την "Εθνική Ενότητα" που "πλήτεται" από αιρέσεις κτλ...
Με τέτοια κίνητρα-σεβαστά κατά τα άλλα- τι κουβέντα να κάνεις για τέτοια θέματα?
Ελπίζω να μην επανέλθω και κλείνω λέγοντας δυο πράγματα.
1: Ακόμη και αν υποθέσουμε ότι ισχύει το Ελλάδα=Ορθοδοξία, κανείς δεν μπορεί να ισχυριστεί και το ανάποδο...
και 2: Καλά θα κάνουν να αποδεχτούν οι φίλοι Χριστιανοί ότι α:Έχουμε ή όφείλουμε να έχουμε Θρησκευτική Ελευθερία και β:Ελευθερία Έκφρασης,
αν νομίζουν ότι ακόμα είμαστε στα σκοτάδια του Βυζαντίου καλά θα κάνουν να αρχίσουν να το ξανασκεφτούν, οι εποχές άλλαξαν δεν γίνεται αλλιώς...
 

allen221

Μέλος
Εγγρ.
21 Ιουλ 2006
Μηνύματα
454
Like
8
Πόντοι
1
Η Ε΄ Οικουμενική Σύνοδος

Η Ε΄ Οικουμενική Σύνοδος έλαβε χώρα από τις 5 Μαΐου έως τις 21 Ιουνίου του 553 στην Κωνσταντινούπολη με τη συμμετοχή 165 επισκόπων, υπό την προεδρία του Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως Ευτυχίου. Τη συγκάλεσαν ο Αυτοκράτορας Ιουστινιανός Α΄ και η σύζυγός του, Αυτοκράτειρα Θεοδώρα.
Επαναβεβαίωσε τα ορθόδοξα δόγματα περί της Αγίας Τριάδας και του Ιησού Χριστού και καταδίκασε πλήθος μη ορθοδόξων συγγραμμάτων καθώς και ορισμένους συγγραφείς τους (Ευάγριο, Δίδυμο, Ωριγένη κ.α.

Πηγη
]
 

vasos

Σεβαστός
Εγγρ.
28 Ιουν 2006
Μηνύματα
7.928
Κριτικές
33
Like
32
Πόντοι
2.057
Φίλοι, προσωπικά προσπαθώ να απέχω από τέτοια θέματα.
Δεν πιστευω ότι βοηθάνε.
Αλλά είναι δείγμα της εποχής που ζούμε, καθώς ψάχνουμε να βρούμε ταυτότητα σε ένα νεο παγκοσμιοποιημένο περιβάλλον.
Δικαίωμα του καθενός να διαλέγει πλευρά, αλλά ας αποφευγει τις υπερβολές γιατί μόνο να βλάψουν μπορούν.
Όπως έχω ξαναγράψει πολύ περισσότερα είναι αυτά που μας ενώνουν από αυτά που μας χωρίζουν.
Με αυτό κατα νού αποφευγω να απαντώ-ιδεολογικά πάντα- σε προκλήσεις που διαβάζω από φίλους χριστιανούς νεοαπολογητές.
Γιατί θεωρώ ότι κυριότερος λόγος που το κάνουν είναι για να προασπίσουν την "Εθνική Ενότητα" που "πλήτεται" από αιρέσεις κτλ...
Με τέτοια κίνητρα-σεβαστά κατά τα άλλα- τι κουβέντα να κάνεις για τέτοια θέματα?
Ελπίζω να μην επανέλθω και κλείνω λέγοντας δυο πράγματα.
1: Ακόμη και αν υποθέσουμε ότι ισχύει το Ελλάδα=Ορθοδοξία, κανείς δεν μπορεί να ισχυριστεί και το ανάποδο...
και 2: Καλά θα κάνουν να αποδεχτούν οι φίλοι Χριστιανοί ότι α:Έχουμε ή όφείλουμε να έχουμε Θρησκευτική Ελευθερία και β:Ελευθερία Έκφρασης,
αν νομίζουν ότι ακόμα είμαστε στα σκοτάδια του Βυζαντίου καλά θα κάνουν να αρχίσουν να το ξανασκεφτούν, οι εποχές άλλαξαν δεν γίνεται αλλιώς...

ποιος σου απαγορευσε να εχεις ανεξιθρησκεια,ελευθερια εκφρασης?οι χριστιανοι?και σε οτι αφορα το πρωτο ελλαδα=ορθοδοξια το ορθοδοξια=ελλαδα ισχυει εξισου!παντως ενω ολοι οι αντιθετοι του χριστιανισμου κατηγορειτε τους χριστιανους για επιβολη ιδεων,φασισμο κλπ..απο οσα εχω διαβασει σε αυτο το θρεντ μεχρι τωρα αυτοι που εναντιωνονται
στην ορθοδοξη(που ουσιαστικα ειναι η καθολικη πιστη απλως επειδη την καπηλευτηκαν οι παπικοι την μετονομασαν σε ορθοδοξη) πιστη ειναι πιο επικριτικοι και επιθετικοι απο τους πιστευοντες σε αυτην!
 

proktologos

Μέλος
Εγγρ.
1 Μαρ 2007
Μηνύματα
396
Like
0
Πόντοι
1
για μενα η θρησκεια ειναι και πρεπει να ειναι απολυτα σεβαστη από ολους η οποιαδηποτε θρησκεια και το αναποδο  πχ. οταν η γιαγια η οποιος αλλος στο τραπεζι κανει το σταυρο του  θα περιμενω να τελειωσει και μετα θα φαω (ενα παραδειγμα λιγο πεζο )
αλλα δεν θελω και κανενας να με υποχρεωσει να πιστευω το δικο του ?????. αν θα βαφτισω το παιδι μου αν θα παντρευτω στην εκκλησια κλπ.
και τα λεω αυτα γιατι με ?υποχρεωσαν? να τα κανω  ?.. ενω ποτε δεν  υποχρεωσα καποιον να μην πιστευει 
και μη μου πειτε ποιος σε υποχρεωσε ???
δεν εχω προβλημα με κανενα χριστιανο μουσουλμανο βουδιστη η μαο μαο ?. Αλλα δεν θελω να εχει και αυτος μαζι μου
ελλαδα = ορθοδοξια και το αναποδο .
δηλαδη οποιος δεν πιστευει δεν ειναι ελληνας ?? η εγω το καταλαβα λαθος ?
αυτα και φευγω  παω για τσαρκα ?.
 

germaon

Σεβαστός
Εγγρ.
29 Απρ 2006
Μηνύματα
1.655
Κριτικές
18
Like
15
Πόντοι
2.007
Για οσους λενε οτι ο Ιουστινιανος καταδικαζε τους Αρχαιους , τί εχουν να πουν για τον Πλάτωνα που (επιεικώς ) καταδίκαζε τα έργα του Δημόκριτου, (αν δεν κανω λαθος ηθελε να καουν )
Επίσης ποιά η γνώμη τους για τον (πολεμοχαρή) Ηράκλειτο που καταδίκαζε τον (φιλειρινιστή) Όμηρο?
Δεν τολμώ να σκεφτώ , τί θα γινόταν αν ο Σωκράτης είχε καταδικαστεί εις θάνατον από κάποιο χριστιανικό δικαστήριο...
 

allen221

Μέλος
Εγγρ.
21 Ιουλ 2006
Μηνύματα
454
Like
8
Πόντοι
1
για μενα η θρησκεια ειναι και πρεπει να ειναι απολυτα σεβαστη από ολους η οποιαδηποτε θρησκεια και το αναποδο  πχ. οταν η γιαγια η οποιος αλλος στο τραπεζι κανει το σταυρο του  θα περιμενω να τελειωσει και μετα θα φαω (ενα παραδειγμα λιγο πεζο )
αλλα δεν θελω και κανενας να με υποχρεωσει να πιστευω το δικο του ?????. αν θα βαφτισω το παιδι μου αν θα παντρευτω στην εκκλησια κλπ.
και τα λεω αυτα γιατι με ?υποχρεωσαν? να τα κανω  ?.. ενω ποτε δεν  υποχρεωσα καποιον να μην πιστευει 
και μη μου πειτε ποιος σε υποχρεωσε ???
δεν εχω προβλημα με κανενα χριστιανο μουσουλμανο βουδιστη η μαο μαο ?. Αλλα δεν θελω να εχει και αυτος μαζι μου
ελλαδα = ορθοδοξια και το αναποδο .
δηλαδη οποιος δεν πιστευει δεν ειναι ελληνας ?? η εγω το καταλαβα λαθος ?
αυτα και φευγω  παω για τσαρκα ?.
Το δικαίωμα της ανεξιθρησκίας δεν το αμφισβητεί κανείς γι? αυτό προστατεύεται και από το Σύνταγμα (πλην της εκκλησίας που οποίος δεν είμαι μαζί της είναι αιρετικός ακόμη και οι παλαιοημερολογίτες θεωρούνται από την εκκλησία αιρετικοί).
Ελλάδα = Ορθοδοξία αυτό είναι λάθος όπως και το Ορθοδοξία = Ελλάδα.
Η Ελλάδα έχει μια μεγάλη ιστορία, που η Εκκλησία ανά τους αιώνες κρύβει, αλλοιώνει  και γενικά θέλει την ιστορία όπως εκείνη τη συμφέρει.
Μήπως πρέπει να γίνει επιτελούς ο διαχωρισμός κράτους εκκλησίας.
Στην Ελλάδα υπάρχουν 50 Νομάρχες (ενώ ως γνωστόν 52 Νόμοι 2 υπερνομομαρχίες) ενώ μητροπολίτες 72, συν την αρχιεπισκοπή Αθηνών, συν την Αρχιεπισκοπή Κρήτης (Η Κρήτη έχει δικό της Αρχιεπίσκοπο και συνάμα πόσους Μητροπολίτες) δηλαδή για να λειτουργήσει το κράτος, είναι τόσο  ποιοι πιο πολύ απαραίτητοι οι Μητροπολίτες (μην τρελαθούμε κιόλας) 

 

allen221

Μέλος
Εγγρ.
21 Ιουλ 2006
Μηνύματα
454
Like
8
Πόντοι
1
Για οσους λενε οτι ο Ιουστινιανος καταδικαζε τους Αρχαιους , τί εχουν να πουν για τον Πλάτωνα που (επιεικώς ) καταδίκαζε τα έργα του Δημόκριτου, (αν δεν κανω λαθος ηθελε να καουν )
Επίσης ποιά η γνώμη τους για τον (πολεμοχαρή) Ηράκλειτο που καταδίκαζε τον (φιλειρινιστή) Όμηρο?
Δεν τολμώ να σκεφτώ , τί θα γινόταν αν ο Σωκράτης είχε καταδικαστεί εις θάνατον από κάποιο χριστιανικό δικαστήριο...
Περι Ηράκλειτου (πολεμαχαρης δεν ήταν μονο αλλά)
Ο Ηράκλειτος, Έλληνας φιλόσοφος, γεννήθηκε στην Έφεσο κατά το 544 π.Χ.. Ο θάνατός του δεν έχει ορισθεί επακριβώς. Αν λάβουμε όμως υπόψη ότι η ακμή του συμπίπτει με την 69η Ολυμπιάδα (504 π.Χ.-501 π.Χ.και ότι έζησε 60 έτη μπορούμε να δεχθούμε ότι ο θάνατός του συνέβη το 484 π.Χ.. Πατέρας του αναφέρεται ο Βλύσων (ή Βλόσων) ή Ηράκων. Ανήκε στο γένος των Ανδροκλειδών, εκείνων δηλαδή που υπό την Αρχηγία του Ανδρόκλου, του γιου του Βασιλέα των Αθηνών Κόδρου, εξορμήσθηκαν από την Αθήνα και έκτισαν στην Ιωνία (Μικρά Ασία) την Έφεσο. Οι περί του βίου του όμως αναφερόμενες ειδήσεις είναι πολύ λίγες.
Κατά τον Διογένη Λαέρτιο ο Ηράκλειτος υπήρξε από παιδικής του ηλικίας άξιος θαυμασμού. Αν και δεν υπήρξε κανενός άλλου μαθητής επαναλάμβανε ότι είχε ρωτήσει τον εαυτόν του και είχε μάθει τα πάντα από τον εαυτό του. Από δε τα διασωθέντα αποσπάσματα του έργου του φαίνεται ότι γνώριζε πολύ καλά σχεδόν όλα τα συγγράμματα των προγενεστέρων φιλοσόφων, των επικών και ελεγειακών ποιητών καθώς και όλες τις ιστορικές συγγραφές που κυκλοφορούσαν στην εποχή του στην Ιωνία.
Από τα λιγοστά αποσπάσματα που έχουν διασωθεί φαίνεται πως ο χαρακτήρας του γραπτού έργου του είναι αποφθεγματικός. Η δομή και η σύνθεση των αφορισμών του είναι λεπτομερειακά επεξεργασμένη και το ύφος του αινιγματικό. Αυτός είναι άλλωστε ο βασικός λόγος για τον οποίο αποκλήθηκε «σκοτεινός».

    Ο βασιλιάς στον οποίο ανήκει το δελφικό μαντείο ούτε λέγει ούτε κρύπτει αλλά δίνει σημάδια.

Χαρακτηρίζοντας με αυτόν τον τρόπο το έργο του ο Ηράκλειτος υποδεινύει ότι δεν αποκαλύπτει τη σκέψη του με άμεσο τρόπο, ούτε όμως επιχειρεί να παραπλανήσει τους ακροατές του. Παρέχει τα σημάδια, τα οποία εκείνοι καλούνται να εννοήσουν με τον ορθό τρόπο. Η φιλοσοφία του, πάλι με τα λόγια του ίδιου, δεν είναι μια αυθαίρετη και υποκειμενική κατασκευή αλλά μια έκφραση του λόγου που διέπει τα πάντα, όσο και αν μένει απρόσιτος στους πολλούς. Η δυσκολία κατανόησης του λόγου του δεν οφείλεται επομένως σε δική του ιδιορρυθμία,αλλά στην αδυναμία των πολλών να εννοήσουν όχι τα λόγια του αλλά τον ίδιο τον «λόγο».

Στον Ηράκλειτο η έννοια λόγος έχει πολλές σημασίες και εννοιακές αποχρώσεις. Σημαίνει ομιλία (προφορικός λόγος) αλλά και ρυθμιστική αρχή που διέπει το σύνολο της πραγματικότητας και συνδέει με σχέσεις αναλογίας τα πάντα. Επομένως, εδώ ο λόγος είναι η αιώνια καθολική σχέση που ρυθμίζει την πραγματικότητα, όπως αυτή εκφράζεται γλωσσικά.

Μέλημα του φιλόσοφου είναι η αφύπνιση των ανθρώπων και η καθοδήγησή τους προς την ομολογία, προς τη λογική σκέψη που καθορίζει και συνδέει τη βαθύτερη φύση των πραγμάτων. Με αυτόν τον τρόπο διακρίνει την «πολυμάθεια» από την ουσιαστική και βαθειά γνώση των πραγμάτων.
 

germaon

Σεβαστός
Εγγρ.
29 Απρ 2006
Μηνύματα
1.655
Κριτικές
18
Like
15
Πόντοι
2.007
Το "Ορθοδοξία=Ελλάς" φυσικά και είναι λάθος. Ορθόδοξοι είναι πολλοί περισσότεροι λαοί . Δεν είμαστε μόνοι μας.
Επίσης λάθος είναι και το "Ελλάς=Ορθοδοξία" . Το πιο σωστό θα ήταν "Σύγχρονη Ελλάς =Ορθοδοξία"
(Γνώμη μου πάντα)
 

germaon

Σεβαστός
Εγγρ.
29 Απρ 2006
Μηνύματα
1.655
Κριτικές
18
Like
15
Πόντοι
2.007
Και για το θανάσιμο μίσος Πλάτωνα - Δημόκριτου δείτε το :
Πιο συγκεκριμένα γράφει :
"Ο Δημόκριτος ήταν υλιστής με την κυριολεκτική σημασία του όρου: ήταν ένας άνθρωπος που πίστευε πως οι πνευματικές αξίες , όπως η ομορφιά, η καλοσύνη, η αγάπη, ανήκουν στην περιοχή της ανθρώπινης φαντασίας και πως ο κόσμος, το κάθε τι, είναι κίνηση των υλικών σωματιδίων, ύλη δηλαδή. Η λύπη και ο ηρωισμός, σύμφωνα με την άποψή του, δεν είναι παρά μορφές συμπεριφοράς των ατόμων.
Ο Πλάτωνας πήγε στην άλλη άκρη. Ουσία, ύλη γι' αυτόν, ήταν προϊόν της φαντασίας του ανθρώπου, "ένας κόσμος σκιών" και μονάχα το πνεύμα υπήρχε στην πραγματικότητα. Δεν είναι καθόλου παράξενο πως ο Δημόκριτος και ο Πλάτωνας ήταν πικρόχολοι αντίπαλοι και ο καθένας τους θάθελε να δει του άλλου τα γραπτά να καίγονται μπροστά στο λαό."
Σκεφτείται να έβγαινε κανένας Χριστιανός και να έλεγε να κάψουμε τα έργα του Πλάτωνα ή του Δημόκριτου...

 

germaon

Σεβαστός
Εγγρ.
29 Απρ 2006
Μηνύματα
1.655
Κριτικές
18
Like
15
Πόντοι
2.007
Και για τη σχέση Ηρακλειτου - Όμηρου:


"Όταν ο Ηράκλειτος αποδοκιμάζει έντονα τους πιστούς στον αρχαίο θεό Διόνυσο, αυτό είναι απόρροια της παγανιστικής θρησκείας; Όταν επίσης ο Ηράκλειτος γράφει «εξαγνίζονται μάταια όταν λερώνονται με αίμα» αναφερόμενος σε όσους κάνουν θυσίες, και αποκαλώντας τους «ανόητους», μήπως είναι «ανθέλλην» που διαφωνεί με τον Ιουλιανό ο οποίος λουζόταν στο αίμα θυσιασμένων στον ξένο θεό Μίθρα ταύρων; Ο Ηράκλειτος διακηρύσσει επίσης ότι ο Όμηρος είναι άξιος να εκβάλλεται από τους αγώνες και να ραπίζεται. Τα λέει αυτά ένας Έλληνας φιλόσοφος για τον συγγραφέα των κυριώτερων έργων της κλασσικής αρχαίας θρησκείας. "

Επίσης
"Όταν ο Πλάτωνας γράφει (Πολιτεία 379a) «Δεν πρέπει να δώσουμε πίστη στον Όμηρο, ούτε σε κανένα άλλο ποιητή όταν ανόητα ξεστομίζει αυτή τη βλαστήμια για τους θεούς, πως τάχα υπάρχουν δύο πιθάρια στου Δία το κατώφλι γεμάτα το ένα με καλές, και το άλλο με κακές μοίρες (Ιλιάδα Ω 527)"

Και
"«Ο Αναξαγόρας μηνύθηκε για ασέβεια επειδή διακήρυσσε ότι ο ήλιος είναι μια διάπυρη μεταλλική μάζα, και καταδικάστηκε σε πρόστιμο 35 ταλάντων και εξορία. Κατά άλλους καταδικάστηκε ερήμην σε θάνατο» ΔΙΟΓΕΝΗΣ ΛΑΕΡΤΙΟΣ II, 7
Ο Πρόδικος ο Κείος, φιλόσοφος και σοφιστής, σύγχρονος του Δημοκρίτου, μαθητής του Πρωταγόρα, πέθανε στην Αθήνα, αφού του έδωσαν να πιει κώνειο, με το αιτιολογικό ότι διέφθειρε τους νέους.» ΣΟΥΔΑ
Ο Θεόδωρος ο Κυρηναίος, ο επονομαζόμενος ʼθεος, που έζησε στο α΄ μισό του 3ου π.Χ. αι. κατά τον Διογένη Λαέρτη (2, 101-102) αφού εξορίστηκε για τη διδασκαλία του από την Αθήνα, κατέφυγε στην αυλή του Πτολεμαίου, και έπειτα στην Κυρήνη, όπου επίσης εξορίστηκε, για να καταφύγει ξανά στην Ελλάδα.
Ο Διαγόρας ο άθεος ο Μήλιος εξορίστηκε από τους Αθηναίους επειδή έλεγε πως οι θεότητες του Ολύμπου είναι ανύπαρκτες και επειδή διακωμωδούσε τα απόκρυφα των μυστηρίων, και τον καταδίκασαν σε θάνατο, επικηρύσσοντας το κεφάλι του με ανταμοιβή ένα τάλαντο. (Λυσίας 6.17, Σούδα)
Ο Στίλπων ο Μεγαρεύς δικάστηκε και καταδικάστηκε για ασέβεια προς τα μνημεία των θεών, και η ποινή ήταν εξορία. Επίσης κατηγορήθηκαν (δικάστηκαν) επί ασέβεια προς τον Παγανισμό οι Ασπασία και Ευριπίδης (από τον Κλέωνα). "

 

Stories

Νέο!

Stories

Top Bottom