Κάτω Βάθεια ονομαζόταν το χωριό πριν υποκύψει στην αρχαία ελληνική γεωγραφία - και καλό είναι να το ονομάζουμε έτσι, για να θυμόμαστε τι είναι η βαθειά Ελλάδα.
Το χωρίο ονομάζεται και σκέτο Βάθεια, επισήμως όμως Αμάρυνθος ήδη από τη δεκαετία του 60. Μάλιστα, σε πρόσφατο επεισόδιο της "Λούφας και Παραλλαγής", παίζει ένα μικρό βιντεάκι από τα Επίκαιρα. Εκεί, μπορεί κάποιος να δει επίσκεψη του τέως στην περιοχή, και φαίνεται καθαρά ένα πανό που γράφει "Καλώς ήρθατε στην ηρωική Αμάρυνθο".
Η Βάθεια είναι δευτερεύουσα ονομασία, που οφείλεται ίσως στο γεγονός ότι η περιοχή ξανακατοικήθηκε στις αρχές του αιώνα από κατοίκους της ʼνω Βάθειας, ενός χωριού που βρίσκεται βόρεια της σημερινής Αμαρύνθου. Φυσικά επειδή υπάρχει χωριό με την ονομασία ʼνω Βάθεια, δεν σημαίνει ότι κατ' ανάγκη θα υπάρχει και Κάτω.
Το Αμάρυνθος προέρχεται από την αρχαιότητα, γιατί στην περιοχή βρισκόταν ο ναός της Αμαρυνθίας Αρτέμιδος. Θεωρούνταν θαυματουργή και υπήρξε τόπος λατρείας όλης της Ελλάδος. Λέγεται ότι σε αυτήν προσέτρεξαν και οι Αχαιοί προ της Τρωικής εκστρατείας. Γύρω από αυτή αναπτύχθηκε κατά τα ευρήματα και μια μικρή πόλη - κράτος, η οποία βέβαια επισκιάστηκε από την κοντινή Ερέτρια.
Κατά την εκστρατεία των Περσών, και μετά την καταστροφή της Ερέτριας, ο στρατός τους λεηλάτησε και την περιοχή της Αμαρύνθου και φυσικά το πλούσιο ιερό. Οι αμαρύνθιοι που επέζησαν κατέφυγαν στην Αθήνα, και έλαβαν μέρος στη συνέχεια του πολέμου στο πλευρό της. Μετά το τέλος του πολέμου, τιμής ένεκεν, οι Αθηναίοι τους επέτρεψαν να εγκατασταθούν μόνιμα εκεί και δημιούργησαν δική τους φυλή. Κατοικούσαν στα βόρεια της πόλης και φυσικά μετέφεραν την λατρεία της Αρτέμιδος, από την πόλη τους: η ʼρτεμης αυτή έχει μείνει γνωστή ως Αμαρούσια ʼρτεμης. Από αυτούς φέρεται να έχει μείνει και η ονομασία του Αμαρουσίου.
Η περιοχή φαίνεται να έχει μείνει ακατοίκητη για μεγάλο χρονικό διάστημα. Πιθανολογείται βυζαντινός οικισμός (υπάρχουν δύο εκκλησίες) αλλά είναι αρκετά σίγουρο ότι κατά την διάρκεια της Επαναστάσεως δεν υπήρχαν κάτοικοι. Η περιοχή ήταν μετόχι της τοπικής μονής αλλά τα κτήματα διαμοιράστηκαν όταν στην περιοχή εγκαταστάθηκαν πρόσφυγες από την Μικρασιατική καταστροφή (και δημιούργησαν τον Συνοικισμό). Ο πληθυσμός της περιοχής είναι μείγμα κατοίκων των χωριών που βρίσκονται βόρεια της κωμόπολης (ʼνω Βάθεια, Καλλιθέα (Μάμουλα), Γυμνό κα Σέττα) και προσφύγων.
Αυτά τα ανούσια προς διευκρίνηση της ιστορικής αλήθειας.