Την 'Ανοιξη του 1974 η Ελληνική δικτατορική Κυβέρνηση είχε προχωρήσει σε παραγγελίες συγχρόνων οπλικών συστημάτων, το συνολικό ύψος των οποίων υπερέβαινε τα 2 δισεκατομμύρια δολάρια της εποχής. Στις παραγγελίες περιελαμβάνοντο 200 περίπου αεροσκάφη διαφόρων τύπων (F-4, A-7, Mirage F-1 κ.λ.π.), ελικόπτερα, πυραυλάκατοι, υποβρύχια νέου τύπου, σύγχρονα άρματα μάχης, τεθωρακισμένα οχήματα, πυροβόλα και άλλο υλικό. Τις κρίσιμες ημέρες του Ιουλίου 1974 είχαν παραληφθεί 130 άρματα μάχης ΑΜΧ-30, οχήματα ΑΜΧ-10, 16 μαχητικά αεροσκάφη F-4E, 4 υποβρύχια Τύπου 209, και 4 πυραυλάκατοι Combattante II.
Η Πολεμική Αεροπορία σε σχέση με την Τουρκική Αεροπορία υστερούσε σε αριθμούς, με μία αναλογία σε μαχητικά 1:1,4 αλλά διατηρούσε την ποιοτική υπεροχή. Το έμψυχο δυναμικό ήταν ανώτερο, η δύναμη των μαχητικών είχε ενισχυθεί με τα νέα Phantom, που άν και ολιγάριθμα και με πληρώματα μετρίως εκπαιδευμένα, προσέδιδαν ποιοτική υπεροχή, ενώ η υπάρχουσα υποδομή σε καταφύγια αεροσκαφών εξησφάλιζε την επιβίωσή τους στο έδαφος έναντι των τουρκικών μαχητικών που δεν διέθεταν αντίστοιχη υποδομή. Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι τον Μάιο του 1974 πέντε πολεμικές μοίρες είχαν αξιολογηθεί από το ΝΑΤΟ με την υψηλότερη βαθμολογία.
Τα Phantom, τα πρώτα απο τα οποία παρεδόθησαν στις 5 Απριλίου, αποτελούσαν την αιχμή του δόρατος της Π.Α. Επανδρωμένα με ιπτάμενο προσωπικό που μόλις είχε συμπληρώσει εξάμηνη εκπαίδευση στις ΗΠΑ κι έχοντας ασύγκριτα μεγαλύτερες δυνατότητες απο τα F-84F, ολοκλήρωναν εκείνο τον καιρό την επιχειρησιακή τους ένταξη στο δυναμικό της Π.Α. Βασικό τους πλεονέκτημα ήταν η μεγαλυτερη αυτονομία που εξασφάλιζε την επιστροφή τους από την Κύπρο. Υπελογίζετο ότι θα μπορούσαν να καλύψουν την απόσταση από την Κρήτη στην Κύπρο σε 40-45 λεπτά και κατόπιν σε χρονικό διάστημα 10-15 λεπτών να εκτελέση το καθένα 3-4 προσβολές.
1. ΔΙΚΤΑΤΟΡΙΚΗ ΚΥΒΕΡΝΗΣΙΣ ΙΩΑΝΝΙΔΗ το 1974
1. ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Φαίδων Γκιζίκης στρατηγός
2. ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΣ: Αδαμάντιος Ανδρουτσόπουλος
3. ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΑΜΥΝΗΣ: Ευστάθιος Λατσούδης αντιστράτηγος
4. ΑΡΧΗΓΟΣ ΕΝΟΠΛΩΝ ΔΥΝΑΜΕΩΝ: Γρηγόριος Μπονάνος, στρατηγός
2. ΔΙΟΙΚΗΣΙΣ ΤΗΣ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑΣ το 1974
1.
ΑΡΧΗΓΟΣ ΓΕΑ: αντιπτέραρχος Αλέξ. Παπανικολάου. "Εξελέγη" πτέραρχος παρανόμως διότι από την κατά την "εκλογή" του απουσίαζαν τόσο ο Υπουργός Εθνικής Αμύνης όσο και ο Αρχηγός Ενόπλων Δυνάμεων. Η "εκλογή" έγινε με διαταγή του αρχηγού του πραξικοπήματος της 17ης Νοεμβρίου 1973 και λίγο μετά την εδραίωση του πραξικοπήματος. Δεν ήτο απόφοιτος της Σχολής Ικάρων.
2. ΥΠΑΡΧΗΓΟΣ ΓΕΑ: υποπτέραρχος Ιωάννης Κοτσολάκης
3.
ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ Α' ΚΛΑΔΟΥ ΓΕΑ (πολεμικές επιχειρήσεις): ταξίαρχος Νικόλαος Παγώνης. Μυημένος στο πραξικόπημα του Ιωαννίδη από το 1969. Η μύησις ξεκίνησε από την οικία του γαμπρού του Ιωαννίδη (του εβραίου γιατρού-ιδιοκτήτου του ΚΥΑΝΟΥ ΣΤΑΥΡΟΥ Ζακ Αλαζράκη) υπό την υψηλή εποπτεία του Μοσέ Νταγιάν.
4. ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ Β' ΚΛΑΔΟΥ ΓΕΑ: ταξίαρχος Βασίλειος Ζβόλης
5. ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ Γ' ΚΛΑΔΟΥ ΓΕΑ: ταξίαρχος Ευστάθιος Παπαευσταθίου
6. ΑΡΧΗΓΟΣ 28ου ΑΤΑ: υποπτέραρχος Περικλής Οικονόμου
7. ΕΠΙΤΕΛΑΡΧΗΣ ΑΤΑ: ταξίαρχος Ηρακλής Ναούμ
8. ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ: ταξίαρχος Διογένης Χαρλάφτης
9. ΑΡΧΗΓΟΣ 30ης ΔΑΥ: υποπτέραρχος Χριστόδουλος Μέγγουλης
3. ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΗ ΔΙΟΙΚΗΣΙΣ ΚΥΠΡΟΥ τον ΙΟΥΛΙΟ 1974
1. ΔΙΟΙΚΗΣΙΣ-ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟΝ ΛΕΥΚΩΣΙΑΣ (ΔΑΙΔΑΛΟΣ)
1. ΔΙΟΙΚΗΤΗΣ: Καραστατήρας Ιωάννης, σμήναρχος ΙΓΥ (Ιπτάμενος Γενικών Υπηρεσιών)
2. ΥΠΟΔΙΟΙΚΗΤΗΣ: Κόλλιας Φίλιππος, αντισμήναρχος ΙΓΥ
3.
ΕΠΙΤΕΛΕΙΟ: Μπέλλος Χρήστος επισμηναγός Ηλεκτρονικός, Πουλημένος Σπύρος επισμηναγός Στρατολόγος, Βορδώνης Αθανάσιος σμηναγός Τεχνικός, Τασσόπουλος Κων. σμηναγός Ελεγκτής Εναερίου Κυκλοφορίας πρώην ΙΓΥ, Παπαδογούλας Κων. σμηναγός Στρατολόγος, Θανάσαινας Νικόλαος υποσμηναγός Ελεγκτής Αναχαιτήσεων, Ευθυμιάδης ......., Αδάμ ........
2. ΡΑΝΤΑΡ ΚΟΡΜΑΚΙΤΗ (ΙΚΑΡΟΣ-1)
1. ΔΙΟΙΚΗΤΗΣ: Ρηγάκος επισμηναγός Ναυτίλος
2. ΕΠΙΤΕΛΕΙΟ: Κοτσώνης σμηναγός, Λαμψάνης, σμηναγός
3. ΡΑΝΤΑΡ ΚΑΝΤΑΡΑΣ (ΙΚΑΡΟΣ-2)
1. ΔΙΟΙΚΗΤΗΣ: Ορφανός, επισμηναγός ΙΓΥ
2. ΕΠΙΤΕΛΕΙΟ: Ακρίβος Αλ. σμηναγός Ελεγκτής Αναχαιτίσεων, Στάικος ανθυπασπιστής, Μουσονίτης ανθυπασπιστής, Χρυσοχοΐδης ανθυπασπιστής
4. ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟΝ ΤΥΜΠΟΥ μόνο για ελαφρά ελικοφόρα. ΚΕΝΤΡΟΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΕΩΣ ΣΜΗΝΙΤΩΝ
1. ΔΙΟΙΚΗΤΗΣ: Βαΐτσης Ελευθερόνικος, Προστασία Αεροδρομίων
5. ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟΝ ΛΑΚΑΤΑΜΙΑΣ μόνο για μικρά ελικοφόρα
1. ΔΙΟΙΚΗΤΗΣ: Ζαραφωνίτης Αλέξανδρος, ΙΓΥ
Σύντομο χρονικό των ημερών του Ιουλίου του 1974
Στις 7 Ιουλίου 1974 η Κυπριακή Κυβέρνηση απεφάσισε να περιορίση την δύναμη της κυπριακής εθνοφρουράς (της οποίας η πλειοψηφία των αξιωματικών ήταν Ελλαδίτες) απο 11.000 άντρες σε 4.500.
Την Δευτέρα, 15 Ιουλίου 1974 στίς 08:00 εξεδηλώθη το πραξικόπημα και η απόπειρα δολοφονίας του Μακαρίου που όμως απέτυχε και ο εμφύλιος πόλεμος ξεκίνησε.Νεκροί 400-650 άνδρες.
Την Τετάρτη, 17 Ιουλίου 1974, τουρκικά πολεμικά πλοία και ο κύριος όγκος των αποβατικών συγκεντρώνονται στο λιμάνι της Μερσίνας και επιβιβάζονται σ'αυτά στρατιωτικά τμήματα που περίμεναν εκεί από την Δευτέρα. Στην Νέα Υόρκη στην έδρα του ΟΗΕ ο σοβιετικός αντιπρόσωπος κατηγορεί την Ελλάδα ότι επιδιώκει την προσάρτηση της Κύπρου, ενώ λέγεται ότι η Βουλγαρία συγκεντρώνει στρατεύματα στην ελληνική μεθόριο.
Την Πέμπτη, 18 Ιουλίου 1974 οι πληροφορίες που έρχονται στο αρχηγείο Στρατού από το ΝΑΤΟ/Σμύρνης, αναφέρουν ότι οι Τούρκοι θα επιτεθούν εναντίον της Κύπρου σε 48 ώρες. Ο αρχηγός της αεροπορίας Παπανικολάου διατάσσει το όπλο να μπή σε διάταξη μάχης (στις 13:15). Διάταξη Μάχης του Σχεδίου "Κ"/ΑΑ (περί Κύπρου).
Την Παρασκευή, 19 Ιουλίου 1974, ο πρόεδρος Μακάριος παρουσιάστηκε στο Συμβούλιο Ασφαλείας του ΟΗΕ για να καταγγείλει τα γεγονότα στην Κύπρο και εζήτησε ΤΗΝ ΕΠΕΜΒΑΣΙΝ ΤΗΣ ΤΟΥΡΚΙΑΣ ως εγγυητρίας δυνάμεως. Στην Αθήνα ο Α/ΓΕΑ αντιπτέραρχος Παπανικολάου με πρότασή του που έγινε αποδεκτή απο το συμβούλιο των αρχηγών των τριών κλάδων, εζήτησε την "κήρυξιν μερικής επιστρατεύσεως εφέδρων". Αργότερα ανεκοινώθη και ΓΕΝΙΚΗ ΕΠΙΣΤΡΑΤΕΥΣΙΣ. Ο στρατιωτικός ακόλουθος της πρεσβείας στην Αγγλία κ. Περδίκης τηλεφωνεί στο Αρχηγείο Ενόπλων Δυνάμεων ειδοποιώντας ότι ΑΠΕΠΛΕΥΣΕ ΠΡΟΣ ΑΠΟΒΑΣΙΝ Ο ΤΟΥΡΚΙΚΟΣ ΣΤΟΛΟΣ. Οι αρχηγοί μιλούν για τουρκικά γυμνάσια.
Το Σάββατο 20 Ιουλίου 1974 από τις 04:39 αρχίζει η απόβασις των Τούρκων ενώ οι μονάδες της Εθνικής Κυπριακής φρουράς βάλλονταν απο αέρα και θάλασσα. Η Τουρκική Πολεμική Αεροπορία βομβαρδίζει ανενόχλητη διότι τα ελληνικά αντιαεροπορικά έχουν ρητές διαταγές να μην ανοίξουν πυρ. Ο Έλλην αξιωματικός του ΓΕΕΦ Κύπρου, ενημέρωσε τον συνάδελφό του στην Αθήνα για τίς ενέργειες των Τούρκων καθώς και για τις εμφύλιες συγκρούσεις με τους οπαδούς του Μακαρίου που εσυνεχίζοντο. Τελικά η Εθνική Φρουρά της Κύπρου διέταξε την εφαρμογή του Σχεδίου Αμύνης στις 07:00 και χωρίς διαταγή των Αθηνών. Στην Αθήνα με εντολή του Προέδρου της Δημοκρατίας (στρατηγού) Φαίδωνα Γκιζίκη συνεκροτήθη Πολεμικό Συμβούλιο στις 08:00. Στο συμβούλιο αυτό ο Α/ΓΕΑ ζήτησε την γενική επιστάτευση της Ολυμπιακής αεροπορίας και ο Πρωθυπουργός Αδαμάντιος Ανδρουτσόπουλος το ενέκρινε. Επίσης ελήφθησαν οι παρακάτω αποφάσεις:
1. της Γενικής Επιστρατεύσεως.
2. την διπλωματική ενημέρωση της διεθνούς κοινής γνώμης.
3. την ανάκληση του Έλληνα πρέσβη απο την Άγκυρα.
4. την ανάκληση των Ελλήνων αξιωματικών απο την Σμύρνη (κλιμάκιο του ΝΑΤΟ).
5. την προσφυγή στο Συμβούλιο Ασφαλείας του ΟΗΕ.
Στο διάστημα αυτό παρατηρείται αυξημένη αεροπορική δραστηριότης της RAF σε περιοχές μεταξύ Κύπρου-Ρόδου-Κρήτης, όπως άλλωστε και των αεροσκαφών του 6ου Στόλου, δύναμη του οποίου ευρίσκετο στην περιοχή μεταξύ 100-150 ΝΜ Νότια με ΝΔ της Κύπρου. Από την μεριά των Σοβιετικών στην περιοχή βρίσκονταν τα συνηθισμένα πλοία συλλογής πληροφοριών και λίγες μονάδες κρούσεως, αλλά με την εισβολή η παρουσία πλοίων αυξάνεται.
Κινήσεις της ΠΟΛΕΜΙΚΗΣ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑΣ
ΟΛΥΜΠΙΑΚΗ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑ (Επιστρατευμένη υπό τας διαταγάς της Πολεμικής Αεροπορίας)
Τα δύο Β-707 της Ολυμπιακής αεροπορίας, SX-DBA και SX-DBC των οποίων οι πτήσεις 259 προς Λονδίνο και 201 προς Παρίσι ματαιώθηκαν, απογειώθηκαν στις 13:50 για την Σμύρνη με αποστολή την παραλαβή των γυναικοπαίδων και ανδρών του Διπλωματικού Σώματος καθώς και των γυναικοπαίδων και αξιωματικών του εκει κλιμακίου του ΝΑΤΟ, όπου και έφτασαν σε 35 λεπτά. Το πλήρωμα του SX-DBA ήταν οι Ζορμπάς (κυβερνήτης), (+)Καβάσιλας (συγκυβερνήτης), Θύμιος Καρδάσης (ιπτάμενος μηχανικός) ενώ του SX-DBC ήταν οι Πούλιος Ζαφειρόπουλος (κυβερνήτης), Μίλτος Χατζηγιαννάκης (συγκυβερνήτης), Γιώργος Φιλιππίδης (ιπτάμενος μηχανικός). Στις 16:40 απεγειώθη το πρώτο με 140 επιβάτες και το δεύτερο με 135 αντίστοιχα. Μετά απο πτήση 45 λεπτών προσεγειώθησαν στο Ελληνικό.
ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ Νο1. Σάββατο 20 Ιουλίου 1974.
Το ζητούμενο στην αποστολή αυτή ήταν η μεταφορά από την Θεσσαλονίκη στην Λευκωσία της 2ης ΜΚ, περίπου 400 καταδρομών με τον ατομικό οπλισμό τους καθώς και η μεταφορά του βαρέως οπλισμού του τάγματος. Τα μόνα κατάλληλα επιβατικά αεροσκάφη την δεδομένη χρονική στιγμή ήταν τα Β-707. Η πτήση από Αθήνα προς την Θεσσαλονίκη έγινε στο κανονικό ύψος και η τελευταία προσγείωσις έγινε στις 16:10. Τα καύσιμα ήταν αρκετά για ταξίδι Θεσσαλονίκης-Κρήτης.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ 1 SX-DBC. Κυβερνήτης ο (+) Ιωάννης Μυσσίρης, συγκυβερνήτης ο Μιλτιάδης Ήτουνας, ιπτάμενος μηχανικός ο (+) Διονύσιος Μεταξάς.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ 2 SX-DBP. Κυβερνήτης ο Γιώργος Τζουτζουράκης, συγκυβερνήτης ο Ευθύμιος Αποστολόπουλος, ιπτάμενος μηχανικός ο Ηλίας Καραστατήρης.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ 3 SX-DBB. Κυβερνήτης ο Ζαφείρης Ρουσσίδης, συγκυβερνήτης ο Αντώνης Γιαλούρης, ιπτάμενος μηχανικός ο Σπύρος Κορακιανίτης, τεχνικός εδάφους (μηχανικός) Πρόδρομος Παπαϊωάννου.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ 4 SX-DBE. Κυβερνήτης ο (+) Νίκος Ανδριανάκης, συγκυβερνήτης ο Λουκάς Γραμματικός, ιπτάμενος μηχανικός ο Νίκος Καϊμάκης, τεχνικός εδάφους (μηχανικός) ο Νίκος Χρυσικόπουλος.
Ο διοικητής της 2ης Μοίρας καταδρομών ήταν ο ταγματάρχης Γιώργος Ζβόλης και υποδιοικητής ο ταγματάρχης Δεμέστιχας. Αργά το απόγευμα απεγειώθησαν για τον αερολιμένα των Χανίων προς ανεφοδιασμό. (Ο χώρος που έχει δοθεί στην ΥΠΑ για εξυπηρέτηση απο την 115 Π.Μ. είναι πολύ μικρός, ικανός να φιλοξενήσει μόνο 2 επιβατικά αεροπλάνα.) Ο σχηματισμός ακολουθώντας την διαδρομή μέσω Ηπείρου, Κερκύρας, Ζακύνθου, Αράξου, Καλαμάτας προσγειώθηκε στην Σούδα στους παρακάτω χρόνους: Το Αλέξανδρος 1 στις 21:23 και εστάθμευσε στην θέση Νο 1. Το Αλέξανδρος 2 στις 21:25 και εστάθμευσε στην θέση Νο 2. Το Αλέξανδρος 4 στις 21:40 και εστάθμευσε στον μικρό τροχόδρομο που οδηγεί από τον κυρίως διάδρομο στην πίστα. Το Αλέξανδρος 3 στις 21:45 και εστάθμευσε απέναντι από τον μικρό τροχόδρομο, δεξιά του κυρίως διαδρόμου , απ'οπου ξεκινά ο μεγάλος τροχόδρομος που οδηγεί στους χώρους σταθμεύσεως των μαχητικών αεροσκαφών. Αυτός ο τροχόδρομος είχε μεγάλη κλίση και ήταν ακατάλληλος για στάθμευση. Ετοποθετήθησαν τροχοεμποδηστήρες, από ένας σε κάθε αεροσκάφος αντί για δύο, λόγω ελλείψεως. Το Αλέξανδρος 3 λόγω βάρους (μετέφερε τον βαρύ οπλισμό), κατηφόρας και βλάβης (διαρροή της metering valve του συστήματος φρένων) εκύλησε προς τα πίσω προς τον αεροδιάδρομο 110. Το αεροσκάφος εκύλισε στα χαλίκια που υπάρχουν στα πλάγια του διαδρόμου και εκτύπησε στους ανασχετήρες (Barriers) με αποτέλεσμα να εκραγούν 2 ελαστικά του, να ακινητοποιηθή και να βγή εκτός πτητικής ικανότητος. Με την άμεση κινητοποίηση των τεχνικών και των καταδρομέων απελευθερώθηκε ο διάδρομος και επαναφορτώθηκε ο οπλισμός στα υπόλοιπα 3 αεροσκάφη. Τα τρία αεροσκάφη ήταν έτοιμα απο καύσιμα οπλισμό και καταδρομείς στις 24:30. Το κάθε ένα Β-707 είχε μέσα από 130 καταδρομείς και το Αλέξανδρος 4 είχε 140. Ο διοικητής της 2ης ΜΚ απέτρεψε την άμεση απογείωση και μεταφορά στην Κύπρο κωλυσιεργώντας διαρκώς. ΓΕΓΟΝΟΣ ΟΜΩΣ ΗΤΑΝ ΟΤΙ Ο ΚΥΡΙΟΣ ΔΙΑΔΡΟΜΟΣ ΤΟΥ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟΥ ΛΕΥΚΩΣΙΑΣ ΗΤΟ ΚΑΤΕΣΤΡΑΜΜΕΝΟΣ.
Tην Κυριακή, 21 Ιουλίου 1974, το Αλέξανδρος 1 μπήκε στον διάδρομο 290 στις 01:50 και περίμενε άδεια για απογείωση. Τα άλλα δύο θα ήταν έτοιμα σε 10 λεπτά λόγω υπάρξεως μίας μόνο γεννήτριας για την εκκίνηση των κινητήρων. Η άδεια ήρθε αλλά ήταν για την Θεσσαλονίκη γιατί ο διοικητής της 2ης ΜΚ εζήτησε και επέτυχε την ματαίωση της αποστολής λόγω της μή επαρκείας χρόνου. Το Αλέξανδρος 1 απεγειώθη στις 02:00 και σε 40 λεπτά προσεγειώθη στην Θεσσαλονίκη. Το Αλέξανδρος 2 το ακολούθησε σε μία ώρα. Το Αλέξανδρος 4 επέστρεψε στην Αθήνα για αντικατάσταση του πληρώματος. Το Αλέξανδρος 3 παρέμεινε στη Σούδα όπου έγινε πρόχειρη επισκευή και προωθήθηκε στην Αθήνα στις 20:00.
ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ Νο2.
Στο Β-707 που προσεγειώθη στο Ελληνικό έγινε αλλαγή πληρώματος με τους Κυβερνήτη τον Ιωάννη Καλεντέρη, συγκυβερνήτη τον Δημήτρη Δουκάκη, ιπτάμενο μηχανικό τον Δημήτρη Καλιπόζη. Επίσης απεφασίσθη η αποστολή ενος αεροσκάφους YS-11A στη Θεσσαλονίκη με τους κάτωθι για αντικατάσταση των εκεί πληρωμάτων των Β-707. Κυβερνήτη τον Σπύρο Κατσιλέρο, συγκυβερνήτη τον Γιώργο Κοντέο, ιπτάμενο μηχανικό τον Αποστόλη Χαλικιά. Κυβερνήτη τον Σπύρο Χωραφά, συγκυβερνήτη τον Γιώργο Αλεβιζάκη, ιπτάμενο μηχανικό τον Χρήστο Οικονόμου. Λόγω αρχαιότητας ο Κατσιλέρος ωρίσθη αρχηγός σχηματισμού των Β-707. Στις 15:00 είχαν προσγειωθεί στη Θεσσαλονίκη, και στις 18:00 έγινε συμβούλιο για το σχέδιο πτήσεως. Απεφασίσθη να πάνε έως την Κρήτη πετώντας πάνω από ελληνικό έδαφος σε κανονικό ύψος όχι πάνω από 24.000 πόδια και μετά πετώντας στα 500 πόδια και χρησιμοποιώντας τα ραντάρ του αεροσκάφους σε διαμόρφωση χαρτογράφησης να προσεγγίσουν την Κύπρο απο νότια. Θα περνούσαν δηλαδή πάνω απο την Λάρνακα σε πολύ χαμηλό ύψος έχοντας κάθετο διαχωρισμό 200 πόδια και οριζόντιο μισό ναυτικό μίλι. Στις 20:00 τα τρία Β-707 (Αλέξανδρος 1,2,3) ήταν έτοιμα για την αποστολή. Ο κατεστραμμένος κύριος διάδρομος του Αεροδρομίου ΛΕΥΚΩΣΊΑΣ ΔΕΝ επέτρεπε προσγείωση. Στις 20:40 η αποστολή εματαιώθη και η δύναμις των καταδρομών απεβιβάσθη και στις 21:35 τα τρία Β-707 διετάχθησαν να αναχωρήσουν για Κέρκυρα και Άραξο για να μην αποτελούν εύκολο στόχο της Τ.Α. Ούτως ή άλλως ΔΕΝ υπήρχε αεροδρόμιο στην Κύπρο για να προσγειωθούν.
111 Π.Μ. (Ν.Αγχίαλος) Την πρώτη ημέρα του πολέμου, Σάββατο 20 Ιουλίου, 20ΝΜ βόρεια του Αγ. Νικολάου Κρήτης, εκτός του ελληνικού FIR, αναγνωρίζονται από αεροσκάφη της Π.Α. μαχητικά της RAF τα οποία κατά την αναγνώριση έλαβαν επιθετική θέση. Επίσης αεροσκάφη του 6ου Στόλου εκτελούν ασυνήθιστες πτήσεις εκτός του ελληνικού FIR σε απόσταση 60ΝΜ Νότια και Ανατολικά της Κρήτης μέχρι την Ρόδο, που δημιουργούσαν ένα είδος "φράγματος" μεταξύ του ελληνικού και του κυπριακού FIR. Ζεύγος μαχητικών F-5 της Π.Α. εμπλέκεται σε αερομαχία με ζεύγος αμερικάνικων F-4 στην περιοχή της Μήλου. Τα ελληνικά ευρέθησαν σε πλεονεκτική θέση 2 φορές και ζήτησαν άδεια εκτελέσεως βολών, που δεν ενεκρίθη. Η 337 ΜΑΗ (Μοίρα Αναχαιτήσεως Ημέρας) ήταν εφοδιασμένη με αεροσκάφη F-5Α/Β (Freedom Fighters). Την 2η ημέρα του πολέμου, Κυριακή 21 Ιουλίου 1974, το ζεύγος αναχαιτήσεως ετοιμότητος απετελείτο από τους: Υποσμηναγό Ιωάννη Δινόπουλο Α/φος Νο1 Αρχηγό ζεύγους και Ανθυποσμηναγό Θωμά Σκαμπαρδώνη Α/φος Νο2 με χαρακτηριστικό κλήσεως Μοίρας ghost (φάντασμα). Στις 12:00 εδόθηκε scramble. Ο Νο1 (Δινόπουλος), διεπίστωσε ότι δεν λειτουργούσε ο ασύρματός του. Λόγω όμως υπερβάλλοντος ζήλου, ακμαιοτάτου ηθικού και πολεμικής διεγέρσεως, το απέκρυψε και έδωσε την πρώτη θέση του σχηματισμού στον Νο2 αφού με χειρονομίες του εξήγησε το πρόβλημα. Απεγειώθησαν και ο Νο2 ήταν μπροστά ακολουθώντας τις οδηγίες του ραντάρ εδάφους Τζόκερ, με το Νο1 να διατηρή οπτική επαφή. Το Τζόκερ ειδοποίησε τον Νο2 για εχθρικό σχηματισμό 2 αεροσκαφών. Μεταξύ Λήμνου και Αγ. Ευστρατίου έγινε οπτική επαφή με το ζεύγος των τουρκικών μαχητικών τύπου F-102 ενώ είχαν ταχύτητα περίπου 450 μίλια. Ακολούθησε εμπλοκή με το Νο2 να βρίσκεται σε δύσκολη θέση και με τα τουρκικά αεροσκάφη να εξαπολύουν εναντίον του πύραυλο ΦΑΛΚΟΝ, τον οποίο ο Νο2 απέφυγε με πολύ δύσκολο χειρισμό. Τα εχθρικά προσπαθούσαν και τα δύο να παγιδεύσουν τον Νο2. Ο Νο1 επενέβη αποφασιστικά και εξαπέλυσε έναν πύραυλο που αστόχησε λόγω μη προθερμάνσεως του συστήματος αλλά ο δεύτερος που εξαπέλυσε κατέστρεψε το τούρκικο F-102. Το δεύτερο τούρκικο F-102 λόγω ελλείψεως καυσίμων συνετρίβη κατά την φάση της αναγκαστικής προσγειώσεως ενώ και οι δύο τούρκοι χειρισταί δεν επεβίωσαν.... Μετά την επιστροφή στην Αγχίαλο, και οι δύο συνελήφθησαν και ωδηγήθηκαν σε ανακριτικές διαδικασίες. Σε κανέναν από τους δύο πιλότους δεν ανεγράφη στα μητρώα τους η πολεμική αυτή αποστολή και δεν τους εδόθη καμία ηθική ανταμοιβή. Ο Δινόπουλος, όντας ήρως προς μίμηση εκρίθη υπό της αναξίου και απαξιωτικής ηγεσίας ως ΜΗ ΠΑΡΑΓΩΓΙΚΟΣ και απεστρατεύθη σαν αντισμήναρχος το 1987. Ο Σκαμπαρδώνης απεστρατεύθη σαν ταξίαρχος λίγο αργότερα. Αξίζει να σημειωθή η προσπάθεια της Τουρκικής προπαγάνδας για αποσιώπηση των καταρρίψεων των τουρκικών αεροσκαφών. Διέδιδαν παντού ότι τα τουρκικά αεροσκάφη κατέρριψαν τα Ελληνικά. Μετά από χρόνια ο Σκαμπαρδώνης υπηρετούσε στο ΝΑΤΟ όταν συναντήθηκε με έναν Τούρκο αεροπόρο ο οποίος προπαγανδίζοντας ισχυρίσθηκε πως στην αερομαχία τότε κατερρίφθησαν τα ελληνικά αεροσκάφη. Ο Σκαμπαρδώνης τότε τον ερώτησε αν μοιάζει με φάντασμα, εξηγώντας ότι αυτός ήταν στην αερομαχία και ο Τούρκος αισθάνθηκε εντελώς ηλίθιος με τα ψέμματα της προπαγάνδας της φασιστικής πατρίδος του. Αλλά όταν μέσα από εφημερίδες (Ελεύθερος Τύπος 18 Μαρτίου 1997) και περιοδικά (ΠΤΗΣΗ τεύχη 81-85) η παραπάνω αερομαχία έγινε ΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ γνωστή στον ελληνικό λαό, η τουρκική προπαγάνδα κατεχώρησε πληρωμένη διαφήμιση στο αγγλικό περιοδικό COMBAT AIRCRAFT, τον Νοέμβριο 1997, στην οποία έχουν φωτογραφία τουρκικού F-102 με λεζάντα ότι αυτό κατέρριψε 2 ελληνικά αεροσκάφη το 1974!!!
112 Π.Μ. (Ελευσίνα) Στην 112 Πτέρυγα Μάχης στην Ελευσίνα υπήρχαν εκτός απο την 354 με τα Νοράτλας, η 355 Μοίρα Μεταφορών με Ντακότα και η 353 Μοίρα Ναυτικής Συνεργασίας με 'Αλμπατρος. Διοικητής της 112 Π.Μ. ήταν ο σμήναρχος Νίκος Μάγειρος και υποδιοικητής ο σμήναρχος Γιώργος Χατζηδάκης. Στην 112 Π.Μ. τα εκεί ευρισκόμενα Νοράτλας είχαν εφοδιαστεί με λάδια και καύσιμα και ήταν επιχειρησιακά και ετοιμοπόλεμα. Τα περισσότερα αεροπλάνα (12) ευρίσκοντο διασκορπισμένα σε όλα τα αεροδρόμια της χώρας και εκτελούσαν τις μεταφορές των πολεμικών Μοιρών. Στην 354 Μοίρα Μεταφορών στην Ελευσίνα, είχαν ενεργοποιηθεί περί τα 45 Νοράτλας και λόγω των επιστράτων που προσήλθαν, έγιναν 30λεπτες πτήσεις εξοικειώσεως σ' όσους υπήρξαν κυβερνήτες. Τα διαθέσιμα πληρώματα ήταν 20.
114 ΠΜ (Τανάγρα) Την Δευτέρα 22 Ιουλίου ο ανθυποσμηναγός Δημήτριος Χατζηαντωνίου, ετών 26, της 343, μετά από αναχαίτιση τουρκικού σχηματισμού εκτελεί αναγκαστική