[size=13pt]
«Πράσινο» αυτοκίνητο![/size]
Στην παραδοσιακότερη ευρωπαϊκή έκθεση αυτοκινήτου της Γενεύης θα παρουσιαστεί το νέο «πράσινο» σπορ αυτοκίνητο με μηδενικές εκπομπές ρύπων.
Το νέο φουτουριστικό αυτοκίνητο υδρογόνου, Lifecar, το οποίο σχεδιαστικά βασίζεται στο διθέσιο σπορ αυτοκίνητο Morgan Aero-8, παράγει ελάχιστο θόρυβο ενώ εκπέμπει μόνο καθαρούς υδρατμούς.
Το μοντέλο Lifecar φέρει προηγμένα κύτταρα υδρογόνου καυσίμου και ένα σύστημα αποθήκευσης ενέργειας το οποίο μπορεί να προσφέρει ενεργειακή αυτονομία για 400 χλμ ανά δεξαμενή υδρογόνου.
Το νέο αυτοκίνητο είναι αποτέλεσμα της συνεργασίας εταιρειών και πανεπιστημίων από την Αγγλία.
«Τα νούμερα προτείνουν ότι το αυτοκίνητο θα πρέπει να είναι ικανό να διανύσει 0-60 μίλια ανά ώρα σε περίπου 7 δευτερόλεπτα,» σχολιάζει ο Matthew Parkin από την κατασκευάστρια εταιρεία Morgan.
Ωστόσο η ακριβής επιτάχυνση δεν πρόκειται να γίνει γνωστή πριν από το πρώτο test drive του ολοκληρωμένου αυτοκινήτου.
«Το αυτοκίνητο έχει σχεδόν ολοκληρωθεί και σκοπεύουμε να το δοκιμάσουμε με τη λήξη της έκθεσης,» αναφέρει ο κ. Parkin.
Έξυπνη δύναμη
Χρειάστηκαν περίπου 3 χρόνια για την ολοκλήρωση της κατασκευής του αυτοκινήτου Lifecar, που κόστισε περίπου £1.9 εκατομμύρια, μέρος του οποίου χρηματοδοτήθηκε από την κυβέρνηση της Μεγάλης Βρετανίας.
«Σκοπός ήταν η κατασκευή ενός ξεχωριστού και γρήγορου αυτοκινήτου το οποίο θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί ως ένδειξη της ανερχόμενης τεχνολογίας και θα διέθετε ενεργειακή αυτονομία έως και τα 150 μίλια,» είπε ο Parkin
«Όλα τα επακόλουθα προέκυψαν από αυτή τη βασική ιδέα.»
Το αμάξι τροφοδοτείται από κύτταρα καυσίμων υδρογόνου που αναπτύχθηκαν από την αγγλική εταιρεία Qinetiq.
«Εάν μια τυπική μηχανή εσωτερικής καύσης αντικατασταθεί με κύτταρα καυσίμων τότε αυτά θα πρέπει να είναι πολύ μεγάλα, κάτι το οποίο δεν θα ήταν ιδιαίτερα αποτελεσματικό,» εξηγεί ο Ian Whiting από την Qinetiq.
Τα κύτταρα καυσίμων στο νέο μοντέλο Lifecar παράγουν 22 kilowatts, σχεδόν το 1/5 του συνολικού ποσού ενέργειας που παράγεται από μια τυπική μηχανή εσωτερικής καύσης.
Όταν το αυτοκίνητο θα πρέπει να επιταχύνει ή να διανύσει έναν δρόμο ανηφορικής κλίσης τότε εκμεταλλεύεται επιπλέον ενέργεια από πυκνωτές που βρίσκονται στο κάτω μέρος του αυτοκινήτου.
«Είναι όπως οι μπαταρίες αλλά δεν αποθηκεύουν ανάλογα ποσά ενέργειας ενώ επιτρέπουν την άμεση μεταφορά ενέργειας,» εξηγεί ο Whiting.
Οι πυκνωτές φορτίζονται από ένα αναγεννητικό σύστημα πέδησης το οποίο επιβραδύνει το αυτοκίνητο μετατρέποντας την κινητική ενέργεια του οχήματος σε χρήσιμη ηλεκτρική ενέργεια χρησιμοποιώντας το κινητήρα.
«Τα υβριδικά αυτοκίνητα χρησιμοποιούν ήδη το σύστημα που εκμεταλλεύεται το φρενάρισμα για να φορτίσει τους συσσωρευτές, έτσι υπό φυσιολογικές συνθήκες επαναφέρει έως και το 10% της ενέργειας,» σχολιάζει ο Parkin. Οι κατασκευαστές του νέου μοντέλου ελπίζουν σε μια επαναφορά έως και 50% της ενέργειας.
Ήσυχη δύναμη
Η αυτονομία του Lifecar φθάνει τα 400 χλμ ενώ η βελόνα του ταχυμέτρου μπορεί να πλησιάζει τα 145 χιλιόμετρα ανά ώρα.
«Το νέο μοντέλο θα πρέπει να διαθέτει αυξημένες επιδόσεις κάτι το οποίο σημαίνει ότι θα πρέπει παράλληλα να μειωθεί αισθητά το βάρος του,» εξηγεί ο Parkin.
Το αυτοκίνητο διαθέτει σκελετό αλουμινίου και ελαφριά εσωτερικά ξύλινα μέρη, συμπεριλαμβανομένων των καθισμάτων.
Επιπλέον το πολυαναμενόμενο αυτοκίνητο δεν θα σας θαμπώσει με την πολυτέλεια του καθώς δεν θα περιλαμβάνει ραδιόφωνο, κεντρικό κλείδωνα ή ακόμα και αερόσακους.
«Μια από τις επιδιώξεις μας είναι η εξασφάλιση του μειωμένου βάρους του αυτοκινήτου που δεν θα πρέπει να υπερβαίνει τα 700 κιλά.»
Υπάρχουν επίσης και κάποιες άλλες αξιοσημείωτες παραλείψεις όπως το κιβώτιο ταχυτήτων και ο θόρυβος της μηχανής.
Ανώμαλος δρόμος
Παρόλα αυτά ο δρόμος για το μέλλον της τροφοδότησης μέσω υδρογόνου είναι γεμάτος εμπόδια.
Οι κριτικοί τονίζουν ότι απαιτούνται τεράστια ποσά ενέργειας για την παραγωγή υδρογόνου από το νερό.
Επιπλέον, δεν υπάρχει η κατάλληλη υποδομή για τον ανεφοδιασμό των οχημάτων.
«Υπάρχουν ένα σωρό ερωτήματα σχετικά με την παραγωγή υδρογόνου που περιμένουν απάντηση,» αναφέρει ο κ. Whiting.
Προς το παρόν το αυτοκίνητο αυτό υφίσταται μόνο ως έκθεμα όμως η Morgan δεν αποκλείει την περίπτωση της διάθεσης του στην αγορά μέσα στα επόμενα χρόνια.
«Θα εκτιμήσουμε τις αντιδράσεις κατά τη διάρκεια της έκθεσης,» αναφέρει ο Parkin. «Εάν υπάρχει τεράστια ανταπόκριση θα πρέπει να ασχοληθούμε περαιτέρω με την κοστολόγηση και την λειτουργικότητα του αυτοκινήτου.»
Το «πράσινο» αυτοκίνητο συμμετέχει στην 78η Διεθνή Έκθεση Αυτοκινήτου της Γενεύης στην Ελβετία μεταξύ 6 και 16 Μαρτίου.
Για την κατασκευή αυτού του αυτοκινήτου συνεργάστηκαν επίσης η Oscar Automotive, τη Linde AG και τα πανεπιστήμια του Κράνφιλντ και της Οξφόρδης.
BBC news
pathfinder.gr