Water, θα ξεκινησω απο την τελευταια σειρα σου, μια και ειναι "κλειδι" για το ολο σκεπτικο σου και ολη την επιχειρηματολογια.
Θεωρεις οτι "οι περισσοτεροι κοιτανε τη δουλεια τους και την οικογενεια τους", ακριβως επειδη υπαρχει ενα κρατος στο παρασκηνιο που διατηρει την ταξη και επειδη υπηρχε ενα κρατος, το οποιο συνετελεσε ( facilited θα το ελεγα στα αγγλικα) στο να διαμορφωθουν οι συνθηκες για την καπιταλιστικη αγορα και κοινωνια, τις συνθηκες που ζουμε τωρα δηλαδη. Ωστε να φαινεται ως η νορμα, κανονικοτητα και φυσιολογικο "οι περισσοτεροι ανθρωποι να ειναι ηρεμοι ανθρωποι που κοιτανε τα παιδια τους και την οικογενεια τους".
Δηλαδή οι περισσότεροι άνρθωποι, αν δεν υπήρχε κράτος θα θέλουν να πηγαίνουν να κλέβουν και να κάνουν κομπίνες παρά να πηγαίνουν στην δουλίτσα τους και να περνάνε χρόνο με την οικογένεια τους; Και πως επειδή υπάρχει κράτος, δεν το κάνουν αυτό;
Πολύ τραβηγμένο και αστήριχτο, δεν είναι μια θεωρία που μπορεί να αποδειχτεί, όπως και η δική μου, άρα δεν μπορούμε να κάνουμε τέτοια συζήτηση με νόημα.
Πας να προβαλεις δηλαδη τις σημερινες συνθηκες, οι οποιες διαμορφωθηκαν με κρατος, σε μια φαντασιακη κατασταση απουσιας κρατους, ενω κανονικα θα επρεπε να ανακατασκευασεις τις συνθηκες απουσιας κρατους , χωρις ποτε να εχει προυπαρξει το κρατος, για να εισαι πιο κοντα σε αυτο που θα προεκυπτε. Διοτι αν σταματησει να υπαρχει, θα ειναι θεμα χρονου η επιστροφη στις συνθηκες αυτες.
Καθαρή θεωρία. Εγώ λέω πως δεν ισχύει, δεν μπορείς να με διαψεύσεις. Εγώ νομίζω πως οι ενδείξεις είναι με το μέρος μου, εσύ με το δικό σου.
Αυτό συζητάμε. Άρα το να προσπερνάς την συζήτηση και να φτάνεις στο συμπέρασμα είναι φάουλ.
Στην Ελλαδα, μετα την επανασταση και την αποχωρηση της Οθωμανικης κυριαρχιας, δεν προεκυψε αυτοματα ενα κρατος. Υπηρχε ληστοκρατια, σε μεγαλο μερος της επικρατειας, πειρατια. Τα βουνα κυριαρχουταν απο ληστες μεχρι τις πρωτες δεκαετιες του 20ου αιωνα.
Στην Αγγλια, για να αναπτυχθει το εμποριο επρεπε ο Ερρικος ο Η, να πυρωνει με σιδερο τους λεγομενους "αλητες" για να τους αναγκασει να πανε να δουλεψουν κατω απο τον εμπορο και τον επιχειρηματια.
Μιλάς για τα περίφημα poor laws της Αγγλίας και φαντάζομαι για το Vagabonds Act of 1530. Όμως δεν καταλαβαίνω πως αυτό είναι επιχείρημά σου;
Αυτό δεν είναι φιλελεύθερος νόμος, ούτε η Αγγλία εκείνης της περιόδου ήταν φιλελεύθερη.
Άσε που το εμπόριο δεν αναπτύχθηκε τρελά υπό τον Henry και χρειάστηκε ακόμα 350 χρόνια για να αρχίσει η ιδέα να αναπτύσσεται.
Αυτό είναι επιχείρημα για εμένα, όχι εσένα.
Ακομη και στην πλεον φιλελευθερη πολιτικη οντοτητα που εμφανιστηκε , που ξεκινησε σε παρθενο πολυσιο εδαφος, αποτινασοντας καθε δεσμο με τον παλιο κοσμο, τις ανεξαρτητοποιημενες και απεξαρτημενες απο τη Βρετανικη Αυτοκρατορια αποικιες της Βορειας Αμερικης, εκει που θριαμβευε το πνευμα της ελευθεριας και η αποστροφη για καθε τυρρανια και η απολυτη ατομικοτητα, που η οπλοφορια θεωρηθηκε αυτονοητο δικαιωμα, οταν θεωρησαν οτι επρεπε να πανε μερικα βηματα πιο μπροστα τι εκαναν? Μαντεψε, εκαναν κρατος! Και απο τα πλεον αποτελεσματικα στο να επιβαλλει τη θεληση του.
Ναι, και εγώ λέω πως αν δεν υπήρχε θα ήταν καλύτερα. Εσύ λες πως αν δεν υπήρχε, θα ήταν χειρότερα. Γιατί έχεις δίκιο και εγώ άδικο;
Θα μπορουσαν πολυ ανετα αν ηθελαν να μη το εκαναν! Πηραν τα οπλα, εδιωξαν τους Αγγλους του Βασιλια. Ο καθενας ειχε τη δικη του περιουσια, τις δικες του δουλειες! Κανενας δε μπορουσε να τους επιβαλλει να εχουν κρατος! Και πραγματι κανενας δεν τους το επεβαλε. Μόνοι τους εντελως ελεύθερα το θέσπισαν και το οργάνωσαν. Για κάποιο λογο το έκαναν αυτο ε? Εαν οι πολιτείες που ανεξαρτητοποιήθηκαν δεν είχαν οργανωθεί σε κράτος μία μία πολιτεία ( όπου η κάθε μία ηταν οργανωμένη σε κομητείες, πόλεις κλπ ), και όλες μαζί σε μια ομοσπονδία πολιτειών, με βάση τις συνταγματικές αρχές, όπως περιγράφονται στα federalist, το πιθανότερο είναι οι ΗΠΑ να παρέμεναν στο επίπεδο των πιστολέρο γελαδάρηδων και - εαν υπήρχαν ως ανεξάρτητο κράτος στη συνέχεια- να μην απείχαν και πολύ από διάφορες φυλετικώς οργανωμένες κοινωνίες της υποσαχάριας αφρικής, ή τη Μαυριτανία τη Σομαλία κλπ.
Μα τι λες; Νομίζεις πως ο απλός λαουτζίκος είχε την ευκαιρία να πει την γνώμη του; Υπήρχαν και τότε πολιτικοί. Υπήρχαν και τότε συμφέροντα.
Οι βασικές αρχές του public choice theory ήταν ακριβώς οι ίδιες. Ήξερε ο γελαδάρης στο Wyoming για τα federalist papers και την κεντρική τράπεζα του Hamilton; Γράφεις σαν να πιστεύεις πως το "κοινωνικό συμβόλαιο υπογράφεται από όλους τους κατοίκους.
Διάβασε το "Constitution of no authority" του Spooner.
Αναφέρεις εαν το κράτος "με προστάτεψε από την ΑΣΠΙΣ, ή την ΕΝΡΟΝ". Μα για να φτάσουμε στο σημείο ο καπιταλισμός να έχει εταρείες όπως η ΑΣΠΙΣ και η ΕΝΡΟΝ, και τετοιες αγορες, επρεπε να υπαρχει κρατος! Το αν το κρατος απετυχε σε μια ορισμενη περιπτωση να ρυθμισει σωστά είναι ούτε καν δευτερεύον μπροστά σε αυτό που συζητάμε τώρα, είναι αδιάφορο.
Δόξα τον Θεό που έχουμε κράτος για να έχουμε επιχειρήσεις...
Το ίδιο πράγμα λες όμως: "Χωρίς κράτος τίποτα", χωρίς να το στηρίζεις.
Θεωρείς δηλαδή τη φυσικολογική κατάσταση οι άνθρωποι ( ΌΛΟΙ οι άνθρωποι σε μια κοινωία όχι οι τάδε εμπορική κάστα της τάδε κοινωνιας στην τάδε εποχή), να παράγουν και να συναλλάσονται με βάση τους κανόνες της αγοράς μεταξύ τους, ενώ δεν ειναι αυτη η φυσιολογική κατάσταση. Η φυσιολογική κατάσταση είναι οι άνθρωποι να αρπάζουν, να ληστεύουν, να δολοφονούν, να λεηλατούν, να εξαπατούν. Ο άνθρωπος δεν έχει αγαθές προθέσεις, δεν θέλει να έρθει σε δίκαιη σχέση με τον άλλο, αλλά θέλει να τον εξουσιάσει. Και με τη σειρά του να αμυνθεί σε αυτό.
Διαφωνώ όπως είπα παραπάνω, και δεν βλέπω πως οι ενδείξεις δείχνουν εσένα ως σωστότερο.
Ξέρεις, το επιχειρήμα: "θα καταρρεύσει η κοινωνία" δεν είναι αρκετό. Κάθε φορά βγαίνει λάθος.
Εστιάζω σε μεγαλύτερη εικόνα και εσύ κάνεις το ίδιο λάθος ανά τους αιώνες.
Κάθε φορά που δίνεται μεγαλύτερη ελευθερία στους ανθρώπους, υπάρχουν μερικοί που φωνάζουν πως θα καταρρεύσει η τάξη και θα πνιγούμε στο αίμα.
Δυο μικρά, μηδαμινά παραδείγματα από την ιστορία της Αγγλίας, μιας και φαίνεσαι να γνωρίζεις:
- Roman Catholic Relief Act 1829. Από αυτούς που ψήφισαν ΟΧΙ στο να δεχτούν Καθολικούς σαν μέρη του κοινοβουλίου, λέγαν πως θα σπάσει η κοινωνία και θα πνιγούν στο αίμα. Θα υπάρξει κατακραυγή στους δρόμους. Θα σφάζονται σε θρησκευτικό εμφύλιο. Ο νόμος πέρασε, τίποτα δεν έγινε.
- Jews Relief Act 1858, ΕΒΡΑΙΟΙ ΣΤΟ ΑΓΓΛΙΚΟ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟ; ΘΑ ΣΦΑΖΟΜΑΣΤΕ ΣΤΟΥΣ ΔΡΟΜΟΥΣ, ΘΑ ΠΕΘΑΝΕΙ ΚΟΣΜΟΣ. Ο νόμος πέρασε, τίποτα δεν έγινε.
Εσύ λες πως, να δώσουμε λίγη ελευθερία στον λαό, αλλά όχι να έρθει η αναρχία επειδή θα ΧΥΘΕΙ ΑΙΜΑ, ΘΑ ΠΕΘΑΝΕΙ ΚΟΣΜΟΣ!
Μάλλον δεν θα γίνει τίποτα.
Εάν δεν υπήρχαν πολιτικές μορφές, φορολογικά συστήματα και οι αντίστοιχοι στρατοί, ενδεχομένως σήμερα ο πολιτισμός να μην υπήρχε όπως τον ξέρουμε, καθώς μια επιδρομή των Ούνων ή των Μογγόλων ή των Αβάρων ή των Πετσενέγων θα είχε σαρώσει και κατακάψει τα πάντα στο πέρασμα της. Οι λαοί αυτοί δεν ενδιαφέροταν και πάρα πολύ για ανταλλαγή, αλλά έσκαγαν με τόξα βέλη και σπαθιά και είχαν ως χομπι τους τη συλλογή κομμένων κεφαλιών.
Εάν από την άλλη δεν υπήρχαν ισχυροί αυτοκράτορες και βασιλείς, οι οποίοι χωρίς πολλά πολλά , με την απειλή της κρεμάλας και του αποκεφαλισμού, να συγκροτούσαν ισχυρό στρατό, και προσπαθούσαν να έρθουν σε συναλλαγή στην αγορά, ώστε να κάνει ο καθένας τον ιδιωτικό πάροχο που θα έκανε στρατό, τότε το χάσαμε το έργο πατριώτη.
Το ίδιο οταν αποφάσισε ένας πρώην Αυστριακός δεκανέας ότι θέλει να γίνει κοσμοκράτορας και να επιβιώσει μόνο η βιολογική ράτσα του, και όλους τους άλλους να τους ξεπαστρέψει και αφιόνιζε τους δικούς του. Εάν δεν υπήρχε ένας σοσιαλιστικός πατερούλης από τη μια μεριά, μια ισχυρή και αποτελεσματική κρατική και στρατιωτική μηχανή από την άλλη, αλλά στη θέση τους υπήρχαν τίποτα ιδιωτικοί οίκοι που θα προσέφεραν άμυνα και ασφάλεια, τότε το πιθανότερο θα ήταν να τα είχε καταφέρει και εμείς να μη γράφαμε αυτή τη στιγμή εδώ πέρα.
Είπαμε αδερφέ, συμφωνώ μαζί σου πως ΤΩΡΑ ΔΕΝ ΓΙΝΕΤΑΙ να έχουμε αναρχία επειδή ο κόσμος δεν είναι έτοιμος ακόμα.
Εσύ λοιπόν μπορεί να θέλεις οι άνθρωποι να συσχετίζονται μεταξύ τους στη βάση ελεύθερων συναλλαγών όμως πολλοί ( δε ξέρω αν είναι η απόλυτη πλειοψηφία, είναι όμως μια "κρίσιμη μάζα") άλλοι άνθρωπο δεν θέλουν. Και αυτοί που δεν θέλουν μπορούν να συγκροτήσουν ( με το ζόρι πιθανότατα)ισχυρές ομάδες ( κράτοι, στρατούς , αυτοκρατορίες, ναζισμούς, κομμουνισμούς), που θα μπορούν να διαλύσουν κάθε άλλο τρόπο αυτοπροστασίας, παρεχόμενο από την αγορά και μαζί όλοι την αγορά και τις ελεύθερα συναλλασόμενες κοινωνίες. Γιατί? Γιατί κάποιος θεσμός που παίρνει όλους τους διαθέσιμους πόρους από μια κοινωνία με το ζόρι, αναμένεται να έχει στη διάθεση του πιο πολλούς πόρους και δυνατότητες και καλύερο συντονισμό από οποιονδήποτε "ιδιωτικό οίκο ασφάλειας και άμυνας" που θα έχει ως όριο τις εισπράξεις των πελατών του. Και που οι στρατιώτες του αν λιποτακτήσουν,θα φυλακιστούν, ή θα τουφεκιστούν, ενώ οι στρατιώτες του ιδιωτικού οίκου, αν είναι να δουν οτι χάνουν τη ζωή τους, απλά θα αποδεσμευτούν από την εργασιακή τους σχέση.
Το ίδιο με πριν, αυτοί οι άνθρωποι πιστεύω σε αρκετό χρόνο θα πάψουν να βρίσκουν παρηγοριά στο κράτος, θα έρθουν στο σημείο να το αγνοήσουν και να το περιφρονήσουν. Οπότε και θα πεθάνει.
Θα μου πεις τωρα εσύ ότι ρε μεγάλε έγραψες ολο αυτο το λογιδριο, αλλά εγώ στο σβήνω μονοκοντυλιά γιατι λες μαλακιες και ισχυει αυτο που έγραψα στην αρχη, οτι οι άνθρωποι ειναι καλοι με αγαθες προθεσεις και κοιτανε τη δουλιτσα και τα παιδακια τους.
Ε εκει δεν εχει παιρεταιρω νοημα να πουμε κατι αλλο , εαν θελεις να εχεις αυτη την αυταπατη , δεν ειμαι εγω αυτους που θα σου το αλλάξω, ούτε εγώ μπορώ να πάψω να το θεωρώ αυταπάτη.
Η δική μου αυταπάτη έχει αποσπάσματα από την ιστορία που μου δείχνουν πως μάλλον έχω δίκιο.
Δεν έχω βρει κομμάτια που σε υποστηρίζουν.
Το μόνο σίγουρο είναι πως όταν δοθεί παραπάνω ελευθερία στους ανθρώπους, πάνε καλύτερα.
Εσύ λες το παράδοξο, πως συμφωνείς μαζί μου, μέχρι ένα σημείο.
Εγώ πάω παραπάνω από αυτό το σημείο.