Μιλάμε για πολλά πράγματα μπερδεμένα.
Το ύψος της φορολογίας καθορίζεται από τις εισπρακτικές ανάγκες του κράτους και την πολιτική ανάπτυξης που θέλει να ασκήσει. Δεν υπάρχει "γιατί" στην φορολογία. Το κράτος θέλει να εισπράξει ένα Χ ποσό ... ο τρόπος που αυτό θα εισπραχθεί είναι αδιάφορος ... συνεπώς κάθε είδους απόπειρας αιτιολόγησης για συγκεκριμένες εισπρακτικές πρακτικές (τεκμήρια, δασμοί, ΦΠΑ κτλ κτλ) είναι απλά προσχηματική. Το μόνον που έχει νόημα είναι το αίτημα της δίκαιης και αναλογικής κατανομής των φορολογικών βαρών αλλά ΟΧΙ το συνολικό ποσό που πρόκειται να εισπραχθεί.
Για τα τροχοφόρα "δίκαιο και αναλογικό" εισπρακτικά κατά την αγορά σημαίνει δασμολόγηση/φορολογία/τέλη_ταξινόμησης/ασφάλιση βάσει της εργοστασιακής αξίας του οχήματος. Ενώ για την περίπτωση των τελών κυκλοφορίας "δίκαιο και αναλογικό" σημαίνει επιβάρυνση βάση των εκπομπών ρύπων, της κατανάλωσης και του βάρους/όγκου του οχήματος.