- Νέο σύστημα εισαγωγικών εξετάσεων απο το 2013-2014
- Συγχωνεύσεις και καταργήσεις τμημάτων
- Αλλάζει ο τρόπος διδασκαλίας, έρχονται ηλεκτρονικά συγγράμματα
- Δείτε όλες τις αλλαγές που προωθούνται
Νέο σύστημα πρόσβασης στην ανώτατη εκπαίδευση με απευθείας εισαγωγή στα ΑΕΙ και ΤΕΙ και όχι σε τμήματα όπως ισχύει σήμερα, προανήγγειλε ο πρωθυπουργός από τους Δελφούς, όπου την Κυριακή κήρυξε την έναρξη του διαλόγου για το νέο νόμο πλαίσιο. Η κυβέρνηση σχεδιάζει ριζικές αλλαγές στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.
Μεταξύ αυτών προβλέπονται:
1. O τρόπος εισαγωγής στα ΑΕΙ θα αλλάξει από το 2013-14 και οι φοιτητές θα εισάγονται σε ομοειδείς σχολές ή και σε πανεπιστήμια -όπως για παράδειγμα στο Πάντειο- αλλά όχι σε τμήματα.
2. Οι φοιτητές θα μπορούν να μετακινούνται από ένα πρόγραμμα σπουδών σε άλλο εάν επιθυμούν και η χρηματοδότηση θα «ακολουθεί» τον φοιτητή και όχι σχολές ή πανεπιστήμιο.
3. Εξετάσεις και εξεταστικές περίοδοι θα μειωθούν. Οι διαλέξεις στα αμφιθέατρα θα καταργηθούν και θα καταγράφονται οι παρουσίες και η απόδοση.
4. Τον οικονομικό έλεγχο των ΑΕΙ και τη διοίκηση θα έχει συμβούλιο -μάνατζερ-, οι οποίοι θα μπορούν να κάνουν ακόμη και προσλήψεις ξένων καθηγητών, να συνάπτουν συμφωνίες με τον ιδιωτικό τομέα και να προγραμματίζουν τη γενικότερη λειτουργία των ιδρυμάτων.
5. Θα ιδρυθεί Ανεξάρτητη Αρχή χρηματοδότησης των ΑΕΙ, ενώ θα γίνονται συμφωνίες με τράπεζες για φοιτητικά δάνεια.
6. Ιδρύματα, σχολές ή τμήματα θα συγχωνευθούν, θα καταργηθούν ή θα συνενωθούν με άλλα.
Το νέο μοντέλο διοίκησης και λειτουργίας των ΑΕΙ
Η κυβέρνηση δίνει μεγάλη βαρύτητα στη Διοίκηση των Ιδρυμάτων και οι αλλαγές που προωθούνται θα κινούνται στις εξής κατευθύνσεις:
1. Νέο μοντέλο διοίκησης και λειτουργίας των Ιδρυμάτων της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης από Συμβούλιο Διοίκησης (μάνατζερ), όπως γίνεται στα ΑΕΙ του εξωτερικού, όπου θα συμμετέχουν και εξωπανεπιστημιακά άτομα, τα οποία θα αποφασίζουν για αρμοδιότητες που μέχρι τώρα είχε το υπουργείο (διοίκηση, προϋπολογισμός και στρατηγικός σχεδιασμός).
2. Τα ακαδημαϊκά ζητήματα θα ανήκουν αποκλειστικά στους πρυτάνεις και στις συγκλήτους.
3. Η αξιολόγηση των ΑΕΙ θα γίνεται από εξωτερικούς κριτές και θα συνδέεται με συγκεκριμένους δείκτες.
4. Η οικονομική αυτοτέλεια των ΑΕΙ θα περιλαμβάνει ακόμη και τη μισθοδοσία για να μπορούν τα ιδρύματα να προσελκύουν υψηλού κύρους εκπαιδευτικούς και να αποφασίζουν τη δική τους πολιτική.
5. Οι προγραμματικές συμφωνίες των ΑΕΙ με την πολιτεία θα συνδέονται με συμφωνημένα κριτήρια, που έχουν σχέση και με την απόδοση και την αποδοτικότητα των ιδρυμάτων. Θα υπάρχει μία Ανεξάρτητη Αρχή Χρηματοδότησης των Πανεπιστημίων με στόχο την αναβάθμιση των υπηρεσιών προς τους φοιτητές.
6. Ο φοιτητής θα έχει κάρτες ή κουπόνια που θα του δίνουν πρόσβαση σε όλες τις παρεχόμενες υπηρεσίες, ενώ μελετάται νέο σύστημα φοιτητικών υποτροφιών και δανείων σε συνεργασία με τις τράπεζες.
7. Τα ΑΕΙ δεν θα έχουν ομοιομορφία και θα μπορούν ανάλογα με το αντικείμενό τους μέσα σε ένα γενικό πλαίσιο να μπορούν τα πανεπιστήμια να προσαρμόζουν τα προγράμματά τους και τη λειτουργία τους στις ιδιαίτερες ανάγκες τους.
8. Η χρηματοδότηση θα σχετίζεται με την αξιολόγηση και την αποδοτικότητα των ΑΕΙ.
Το νέο σύστημα εισαγωγικών εξετάσεων, θα εφαρμοσθεί για πρώτη φορά τη σχολική χρονιά 2013-14 και επί της ουσίας αφορά στους μαθητές που θα φοιτήσουν του χρόνου στην πρώτη γυμνασίου, ενώ στη ζωή μαθητών και γονέων μπαίνουν τα ολοήμερα δημοτικά σχολεία -αρχικά θα λειτουργήσουν πιλοτικά 800- και τα διαδικτυακά φροντιστήρια.
Μεταξύ των σημαντικότερων αλλαγών που έρχονται στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση είναι
- η αύξηση των ωρών υποχρεωτικής παραμονής στο σχολείο,
- η αύξηση των ωρών διδασκαλίας στη γλώσσα και τις νέες τεχνολογίες και
- η εισαγωγή μαθημάτων θεατρικής αγωγής και λογοτεχνίας.
Ο κ. Παπανδρέου τόνισε ιδιαίτερα την ανάγκη να εφαρμοστεί ένας «Καλλικράτης» και στην εκπαίδευση, με συγχωνεύσεις και συνενώσεις τμημάτων. Προανήγγειλε νέα μορφή εισαγωγής στα Πανεπιστήμια, ούτε καν σε σχολές, πολύ περισσότερο σε τμήματα όπως γίνεται σήμερα. «Η παιδεία μας είναι βασικό ζητούμενο για την επιβίωση της χώρας μας. Είναι ένα στοίχημα για τη νέα γενιά που έχει ως επιλογή ή τη φυγή ή την αλλαγή. Εμείς όμως είμαστε αποφασισμένοι να αλλάξουμε. Θέλουμε τη συμμετοχή και όχι τη φυγή των νέων», επεσήμανε ο πρωθυπουργός στην ομιλία του.
Ανοίγοντας τις εργασίες της συνάντησης στο Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο των Δελφών, η υπουργός Παιδείας, Άννα Διαμαντοπούλου κάλεσε όλα τα μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας θα λάβουν μέρος στο διάλογο και εν συνεχεία παρουσίασε τις προτάσεις για τις αλλαγές στην ανώτατη εκπαίδευση. «Το πρόσταγμα των καιρών θέλει βαθιές τομές», τόνισε.Θέλοντας δε, να περιγράψει την κατάσταση που επικρατεί στην Παιδεία, μίλησε για... greek statistics «όχι μόνο στην οικονομία αλλά και στην Παιδεία».
Ο νέος χάρτης για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση περιλαμβάνει επίσης και ευρύτερες αλλαγές στη διοίκηση των τριτοβάθμιων τμημάτων, να υπάρχει σύνδεση της αξιολόγησης του κάθε ιδρύματος με τη χρηματοδότησή του, ενώ υπό επανεξέταση θα τεθούν οι όροι πανεπιστήμιο και τεχνολογικό ίδρυμα.
Η κα Διαμαντοπούλου πρότεινε την καθιέρωση περιφερειακών συμβουλίων, τα οποία θα έχουν τον έλεγχο για τον αριθμό των φοιτητών, των διδασκόντων, των εισακτέων και των πτυχιούχων.
Η διοίκηση των Πανεπιστημίων, όπως είπε η υπουργός, προτείνεται να γίνεται μέσα από ένα συμβούλιο διοίκησης, το οποίο θα ασκεί και ένα μέρος των αρμοδιοτήτων του υπουργείου Παιδείας. Αυτό το συμβούλιο θα αναλαμβάνει και τη διαχείριση της χρηματοδότησης, ενώ το ακαδημαϊκό μέρος των υποθέσεων θα είναι αρμοδιότητα των πρυτανικών αρχών.
Η υπουργός Παιδείας κάλεσε στον διάλογο όλες τις πολιτικές δυνάμεις.
O υφυπουργός Παιδείας Γ. Πανάρετος επισήμανε ότι στόχος είναι να μη χρειάζεται ο νέος να επιλέγει από τα 18 του χρόνια τις σπουδές που θα ακολουθήσει και να έχει όσο γίνεται πιο ευρύ φάσμα επιλογής.
Οι αλλαγές αυτές θα αξιολογηθούν απο τους αρμόδιους παράγοντες. Είναι σημαντικό πάντως να επισημανθεί οτι η δημόσια εκπαίδευση στην Ελλάδα έχει φτάσει σε τέτοια κατάσταση που οποιαδήποτε αλλαγή κι αν γίνει μόνο θετικά αποτελέσματα μπορεί να έχει.
Πηγούλα: