Παραδόξως, αν και σχεδόν όλοι συμφωνούν σε αυτό (και εγώ ο ίδιος), η Ιστορία άλλα έχει καταγράψει.
Ανάμεσα σε μια ΜΕΓΑΛΗ λίστα κληρικών επιστημόνων, υπάρχουν ονόματα όπως του Κοπέρνικου, Του Μέντελ, και, του Κλάβιους, που, μεταξύ τους μας έδωσαν τα μοντέλα του ηλιακού συστήματος που αποδείχτηκαν ακριβή αιώνες αργότερα, τις βάσεις της γενετικής επιστήμης, και, φυσικά το Γρηγοριανό ημερολόγιο, αυτό που χρησιμοποιούμε και σήμερα.
Η πραγματικότητα είναι οτι η πίστη και η επιστήμη άνετα πάνε χέρι-χέρι, η θρησκοληψία είναι που δεν γίνεται να πάει παρέα με την επιστήμη. Και, δυστυχώς, η θρησκοληψία έχει μετατοπίσει την πίστη σε δευτερεύοντα, αδύναμο παράγοντα της θρησκείας εδώ και ΠΟΛΥ καιρό
- Η περιπέτεια του Γαλιλαίου ίσως έγινε "μάθημα" σε πολλούς αργότερα...
- Υπάρχει ένα κομβικό σημείο, σημείο καμπής: Δαρβίνος, 1859:
On the Origin of Species. Το βιβλίο κατέρριψε (ΧΩΡΙΣ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΗ Η ΠΡΟΘΕΣΗ* ΤΟΥ) σειρά βιβλικών ισχυρισμών αποδεικνύοντας ότι οι καθαρά φυσιοκρατικές διαδικασίες - η εξέλιξη και η φυσική επιλογή - μπορούσαν να εξηγήσουν μοτίβα/πρότυπα στη φύση που προηγουμένως εξηγούνταν μόνο με την επίκληση ενός Μεγάλου Δημιουργού (Θεού).
* Η πρόθεση, λοιπόν: Πολλοί επιστήμονες μιας εποχής βουτηγμένης στην θρησκευτική καλλιέργεια (και με ΕΞΟΥΣΙΑ του ιερατείου) ΔΕΝ έβλεπαν η ίδιοι αντίφαση επιστήμης-θρησκείας. Αλλά αυτή, ανεξαρτήτως των ΠΡΟΘΕΣΕΩΝ τους υπήρχε (και υπάρχει) εξ αντικειμένου τόσο ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΚΩΣ όσο και σχετικώς με τα ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ και τον έλεγχό τους. Όσο υπήρχε (υπάρχει) αίσθηση εκ μέρους της κρατούσης θρησκείας ότι ΑΠΕΙΛΕΙΤΑΙ σοβαρό τμήμα του δόγματος, ξεκινάει πόλεμος. Αν η απειλή είναι μικρότερη, υπάρχει ΣΥΜΒΙΒΑΣΜΟΣ και ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗ
. Βλ., π.χ., και για τα δύο σημεία που έθεσα (1859 και αίσθηση απειλής) την περίφημη δίκη του 1925. Αντιγράφω/μεταφράζω από την Wikipedia (Wikiwand - Scopes trial):
Η δίκη Scopes. Επισήμως: Η πολιτεία του Tennessee εναντίον του John Thomas Scopes, που αναφέρεται κοινώς ως η Δίκη των Πιθήκων του Σκόουπς, ήταν μια αμερικανική νομική υπόθεση από τις 10 Ιουλίου έως τις 21 Ιουλίου 1925, στην οποία ένας δάσκαλος γυμνασίου, ο John T. Scopes , κατηγορήθηκε για παραβίαση του Νόμου Μπάτλερ του Τενεσί, ο οποίος είχε καταστήσει παράνομο για τους δασκάλους να διδάσκουν την ανθρώπινη εξέλιξη σε οποιοδήποτε σχολείο χρηματοδοτούμενο από το κράτος.
Αναρωτιέται κανείς, εάν γίνει δεκτό ότι η επιστήμη ΑΝΕΤΑ πάει χέρι-χέρι με την πίστη, προς τι το... μίσος και η καταστροφή; Πολύ χρήσιμο να διαβάσει κανείς από το ίδιο λήμμα την κατάληξη και τις ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ της δίκης. Γράφει το άρθρο:
The trial revealed a growing chasm in American Christianity and two ways of finding truth, one "biblical" and one "evolutionist". Author David Goetz writes that the majority of Christians denounced evolution at the time. [ Η δίκη αποκάλυψε το αυξανόμενο χάσμα στον Χριστιανισμό της Αμερικής και δύο τρόπους εύρεσης της αλήθειας, έναν "βιβλικό (διάβαζε: θεολογικό/πίστης) και έναν "εξελικτικό" (διάβαζε: επιστημονικό) [...].
- Στο διάστημα 1859-1925 δημοσιεύτηκαν δύο βιβλία:
1) John William Draper: History of the Conflict Between Religion and Science (1875) [Γι αυτόν εδώ:
Wikiwand - John William Draper]
2) Andrew Dickson White: A History of the Warfare of Science with Theology in Christendom (1896) [Για τον εν λόγω, εδώ:
Wikiwand - Andrew Dickson White]
Και οι δύο συγγραφείς ΔΕΝ ήσαν άθεοι/αγνωστικιστές. Ο White, μάλιστα, συνιδρυτής, με τον Ezra Cornell του Cornell University της Ν. Υόρκης, είχε θέσει τον ΠΛΟΥΡΑΛΙΣΜΟ (= συνύπαρξη στο Πανεπιστήμιο κάθε θρησκευτικού δόγματος αλλά και αγνωστικιστών και άθεων) ως καταστατική αρχή , υποστηρίζοντας ότι αυτός
ο πλουραλισμός είχε στην πραγματικότητα σκοπό να προωθήσει τον Χριστιανισμό: «Μέχρι στιγμής από το να θέλαμε να βλάψουμε τον Χριστιανισμό, εμείς [αυτός, δηλ.,και ο Κορνέλ, που ήταν Κουάκερος] ελπίζαμε και οι δύο να τον προωθήσουμε. Αλλά, στον σεκταριστικό χαρακτήρα των αμερικανικών κολεγίων και πανεπιστημίων, στο σύνολό τους, είδαμε έναν λόγο για τη φτώχεια της προηγμένης διδασκαλίας που δόθηκε τότε σε τόσα πολλά από αυτά». Και εδώ οι προθέσεις...
- Τέλος: αν πίστη και επιστήμη πάνε χέρι-χέρι ΑΝΕΤΑ, πώς εξηγείται ότι η ΑΦΡΟΚΡΕΜΑ της Αμερικανικής Επιστήμης, τα μέλη της National Academy of Sciences (Εθνικής Ακαδημίας Επιστημών. Για αυτήν, για το ποιοι είναι μέλη της καθώς και τα κριτήρια εκλογής τους βλ. εδώ:
Wikiwand - National Academy of Sciences) είναι ΑΘΕΟΙ ή ΑΓΝΩΣΤΙΚΙΣΤΕΣ κατά 93% (σχεδόν το αντίστροφο από το αποτέλεσμα της κοινής γνώμης στην χώρα τους); Τα στοιχεία από: Larson, E. J., and L. Witham. 1997. “Scientists Are Still Keeping the Faith.” Nature 386:435–36.
Γιατί τόσοι πολλοί επιστήμονες απορρίπτουν τη θρησκεία σε σύγκριση με το ευρύ κοινό; Οποιαδήποτε απάντηση πρέπει, επίσης, να εξηγεί την παρατήρηση ότι, όσο καλύτερος είναι ο επιστήμονας, τόσο μεγαλύτερη είναι η πιθανότητα αθεϊσμού και η αίσθηση του ασύμβατου μεταξύ πίστης και επιστήμης.