Αλλάζει άρδην το τοπίο στην αγορά αυτοκινήτου, καθώς οι τράπεζες «ανοίγουν» τους πλειστηριασμούς των κατασχεμένων οχημάτων και σε ιδιώτες, δίνοντας έτσι την ευκαιρία σε καταναλωτές να αγοράσουν αυτοκίνητα σε πολύ χαμηλές τιμές αλλά και παράλληλα δίνοντας τη χαριστική βολή στον κλάδο των εμπόρων.
Υπό το βάρος των δεκάδων χιλιάδων αυτοκινήτων που έχουν κατασχέσει τους τελευταίους μήνες εξαιτίας αδυναμίας αποπληρωμής των δόσεων και αφού κορέστηκαν οι μαζικοί αλλά και κρυφοί πλειστηριασμοί σε εμπόρους και επιχειρήσεις, οι τράπεζες προχωρούν τώρα σε απευθείας πωλήσεις σε ιδιώτες.
Οι επίσημες ανακοινώσεις αναμένονται το επόμενο διάστημα καθώς τώρα διαμορφώνονται οι τεχνικές λεπτομέρειες και το πλαίσιο που θα επιτρέψει στις τράπεζες να πραγματοποιούν τους πλειστηριασμούς στους ιδιώτες. Ηδη όμως έχουν στελεχωθεί οι αρμόδιες διευθύνσεις διαχείρισης παγίων, οι οποίες και θα έχουν την ευθύνη διενέργειας των πλειστηριασμών.
Σύμφωνα με στέλεχος μεγάλης τράπεζας που ηγείται αντίστοιχης διεύθυνσης, η αλλαγή προσανατολισμού γίνεται για δύο λόγους:
Πρώτον, διότι οι τράπεζες κινδυνεύουν να χάσουν τεράστια ποσά από τις χρηματοδοτήσεις που έχουν χορηγήσει για την αγορά αυτοκινήτων. Οπως καταγράφουν οι αρμόδιες «διευθύνσεις πίστης», έχουν αυξηθεί δραματικά τους τελευταίους μήνες (και αναμένεται ακόμη μεγαλύτερη αύξηση) οι κατασχέσεις εξαιτίας απλήρωτων δόσεων.
Κατά μέσο όρο, για κάθε αυτοκίνητο που έχει κατασχεθεί το υπόλοιπο της οφειλής είχε διαμορφωθεί στα 7.000 ευρώ, ποσό που οι τράπεζες ευελπιστούν να εισπράξουν από τους πλειστηριασμούς, διαφορετικά κινδυνεύουν να εγγράψουν στα χαρτοφυλάκιά τους ζημιές ύψους εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ.
Δεύτερον, έχει κορεστεί η αγορά των εμπόρων αυτοκινήτων και των «μαντράδων». Όσο και αν αποτελεί ισχυρό οικονομικό δέλεαρ η αγορά αυτοκινήτων σε πλειστηριασμούς, καθώς το άμεσο κέρδος για τους εμπόρους ξεπερνά το 30%, η οικονομική κρίση τους στερεί το αναγκαίο μετρητό. Ήδη,
οι τράπεζες σταμάτησαν να χρηματοδοτούν τους εμπόρους για να αγοράζουν αυτοκίνητα, δεχόμενες πλέον μόνο μετρητά και επιταγές το πολύ 30 ημερών.
Ανοίγοντας τους πλειστηριασμούς σε μεμονωμένους ιδιώτες, οι τράπεζες ευελπιστούν να «ξεφορτωθούν» χιλιάδων ελαφρώς μεταχειρισμένων αυτοκινήτων.
Αυτά δηλαδή που τώρα βρίσκονται συγκεντρωμένα σε μάντρες και αποθηκευτικούς τελωνιακούς χώρους οι οποίοι κοστίζουν πανάκριβα για ενοικίαση και φύλαξη, καθώς υπολογίζονται σε περίπου 20.000.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις εμπόρων που συμμετέχουν εδώ και πολλά χρόνια στις δημοπρασίες κατασχεμένων αυτοκινήτων, η κατάσταση έχει επιδεινωθεί ιδιαίτερα τελευταία, καθώς τρία χρόνια νωρίτερα διεξάγονταν μόλις πέντε έως δέκα εκποιήσεις κατασχεμένων οχημάτων τον χρόνο από κάθε τράπεζα, ενώ φέτος ο συγκεκριμένος αριθμός έχει εκτιναχθεί τα ύψη.
Μόνο στην Αττική το 2008 κατασχέθηκαν περίπου 1.000 αυτοκίνητα κάθε μήνα. Φέτος τα πράγματα διαγράφονται χειρότερα και, όπως φαίνεται, οι κατασχέσεις οχημάτων θα αυξηθούν δραματικά καθώς τόσο οι απλοί καταναλωτές όσο και οι έμποροι που έχουν λάβει κάποια χρηματοδότηση από τράπεζες για τα αυτοκίνητα που έχουν στα καταστήματά τους δεν μπορούν να είναι συνεπείς στην αποπληρωμή των δανείων τους εξαιτίας της μεγάλης οικονομικής κρίσης.