Τέλος στο σήριαλ με τα ταξί
Θετική κατάληξη φαίνεται να έχει η περιπέτεια της απελευθέρωσης των αδειών των ταξί, με το σχέδιο νόμου που εγκρίθηκε από την αρμόδια επιτροπή της Βουλής.
Το «κλειδί» μίας διένεξης που διαρκεί πάνω από δέκα μήνες και, όπως φαίνεται, ικανοποιεί τόσο τους ιδιοκτήτες, όσο και την κυβέρνηση, είναι η αλλαγή των συντελεστών βάσει των οποίων θα εκδίδονται οι νέες άδειες ταξί, όπως προβλέπουν οι βελτιώσεις και η τροπολογία που εισάγονται στο πολυνομοσχέδιο του υπουργού Υποδομών, Μάκη Βορίδη.
Σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, οι αλλαγές κινούνται στο πνεύμα του προηγούμενου νομοσχεδίου, αφού οι άδειες ειδικής μίσθωσης που θα δοθούν, απευθύνονται κατά προτεραιότητα σε άτομα που είναι ήδη αυτοκινητιστές. Από την άλλη εισήχθη διάταξη που προβλέπει ότι τα ταξί ειδικής μίσθωσης θα έχουν τουλάχιστον έξι θέσεις, προκειμένου η υπηρεσία να καταστεί διακριτή.
Οι νέοι συντελεστές
- Για την Αθήνα ο βασικός συντελεστής ορίζεται σε 3 ανά χιλίους κατοίκους και όχι 2,5 όπως ήταν το αρχικό σχέδιο, με δικαίωμα, αν χρειαστεί, αύξησής του κατά 0,5. Σήμερα τα ταξί, υπολογίζονται σε 4 ανά 1.000 κατοίκους στην Αττική. Αυτό σημαίνει ότι στην Αθήνα δεν θα εκδοθούν νέες άδειες.
- Στη Θεσσαλονίκη, ο συντελεστής γίνεται 1,8 ανά χίλιους κατοίκους με δικαίωμα αύξησης κατά 0,7, μέχρι να φτάσει το πολύ τα 2,5 ταξί ανά 1.000 κατοίκους. Στην περίπτωση αυτή ίσως θα μπορούσαν να προκύψουν λίγες νέες άδειες.
- Στην περιφέρεια ο συντελεστής ορίζεται σε 1,5, με δικαίωμα αύξησής του κατά 0,5, μέχρι να φτάσει τα 2 ταξί ανά 1.000 κατοίκους, πράγμα που σημαίνει ότι επίσης μπορούν να εκδοθούν λίγες νέες άδειες ανάλογα με την περιοχή.
Ο εκάστοτε περιφερειάρχης θα μπορεί να προσαυξάνει τον βασικό συντελεστή από 0,10 έως 0,50 για την Αθήνα, από 0,50 έως 0,70 για τη Θεσσαλονίκη και από 0,10 έως 0,50 για την υπόλοιπη Ελλάδα, σύμφωνα με το νέο σχέδιο νόμου.
Σημειώνεται επίσης ότι το νομοσχέδιο θέτει αυστηρώς ως κατώτατο όριο τον συντελεστή 1,5 ταξί ανά 1.000 κατοίκους, ενώ κάθε δύο χρόνια θα μπορεί να επανακαθορίζεται ο βασικός συντελεστής ταξί ανά 1.000 κατοίκους. Δηλαδή, θεωρητικά, οι σημερινές αλλαγές θα μπορούν να ανατραπούν το 2014.
Μέρος των νέων αδειών, θα χορηγηθεί σε πολύτεκνους, τρίτεκνους και γονείς με παιδιά με αναπηρία άνω του 67%.
Κάθε Ιανουάριο οι περιφερειάρχες θα προχωρούν σε πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την απόκτηση νέων αδειών ή τη μετατροπή των υφισταμένων σε ειδικής μίσθωσης.
Για τη φορολόγηση της μεταβίβασης αδειών θα ισχύουν οι υπάρχουσες διατάξεις, μέχρι να ψηφιστεί ο νέος φορολογικός νόμος.
Επίσης,
- 100 άδειες ειδικής μίσθωσης θα δοθούν σε αυτοκινιτιστές της Αθήνας εκ των οποίων οι 30 θα πρέπει να έχουν δυνατότητα μεταφοράς ΑΜΕΑ.
- 50 άδειες ειδικής μίσθωσης στη Θεσσαλονίκη, εκ των οποίων οι 15 με δυνατότητα μεταφοράς ΑΜΕΑ
- Τουλάχιστον 10 άδειες σε Ηράκλειο, Πάτρα και Λάρισα, εκ των οποίων οι τρεις με δυνατότητα μεταφοράς ΑΜΕΑ
Τα ταξί με κυβισμό έως 1950 κυβικά θα αποσύρονται στα 15 χρόνια, ενώ τα μεγαλύτερου κυβισμού οχήματα στα 18 χρόνια. Στην επαρχία θα αποσύρονται στα 20 χρόνια και σε διοικητικές μονάδες με λιγότερους από 3.000 κατοίκους, στα 24 έτη.