Όχι, φυσικά......άλλωστε οι περισσότεροι οικονομικοί αναλυτές την πλεονεξία των μεγάλων δείχνουν.
Αφήνοντας τους εαυτούς μας απέξω (οικονομική κατάσταση, θέση κλπ), μπορούμε πιστεύω να συμφωνήσουμε σε κάποια πράγματα.
Συμφωνώ, ότι οι κανόνες της αγοράς ισχύουν και στις κατασκευές. Αυτό σημαίνει, ότι πέραν του ότι όταν υπάρχει κρίση, λογικά οι τιμές πέφτουν, όταν υπάρχει ζήτηση και ειδικά ηλίθια και άσκοπη ζήτηση, οι τιμές χτυπούν ταβάνι. Μέχρι εδώ δεν νομίζω θα διαφωνήσεις.
Από εκεί και πέρα, και λαμβάνοντας υπόψη ότι μέχρι πρότεινος, γινόταν της πόπης σε επίπεδο ζήτησης, και μάλιστα άγαρμπα και με ηλίθια κριτήρια, γιατί απορείς για το που έχει οδηγηθεί η αγορά σήμερα? (ας πούμε ότι η κρίση αρχίζει αύριο) Δλδ, απίστευτες τιμές για απαράδεκτες ποιότητες...
Και εν τέλει, γιατί δλδ σώνει και καλά πρέπει οι κατασκευαστές να ξεβρακωθούν σήμερα που υπάρχει κρίση, και μάλιστα να χαίρονται κάποιοι γι'αυτό? Κάποιοι κατασκευαστές θα ξεβρακωθούν, άλλοι όχι. Σε πληροφορώ, ότι οι ίδιοι οι κατασκευαστές, οι σοβαροί κατασκευαστές δεν φοβούνται την κρίση. Εκτός του ότι οι σοβαροί το γνώριζαν πολύ πριν το ανακοινώσουν τα παπαγαλάκια της Ελληνικής δημοσιογραφίας, θεωρούν (και δεν βάζω πρώτο πληθυντικό πρόσωπο, γιατί δεν είμαι κατασκευαστής, απλά είμαι πάρα πολύ κοντά τους με άλλο ρόλο) ότι παρόλο που τελικά οι τιμές θα υποχωρήσουν, η αγορά θα επανέρθει με καλύτερους όρους για όσους είναι σοβαροί και όχι ευκαιριακοί στο παιχνίδι αυτό. Άσε που είναι σχεδόν βέβαιο, ότι η πίεση των τιμών θα περάσει πρώτα στα οικόπεδα και μετά στην κατασκευή την ίδια. Είναι βέβαια και θέμα χρόνου να περάσει στην κατασκευή, αλλά αυτό αργεί ακόμη.
Μάλιστα, όσοι παρακολουθούν τις εξελίξεις στο ΤΕΕ, γνωρίζουν ότι γίνεται μεγάλη μάχη για το ποιος τελικά πρέπει να δικαιούται να χτίζει ιδιωτικά έργα και ποιος όχι. Γιατί το πρόβλημα ξεκινάει ότι σε αυτή την δουλειά έχουν εμπλακεί όλοι οι άσχετοι με ότι σημαίνει αυτό. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε, ότι η κατασκευή χαρακτηρίζεται ως η λοκομοτίβα της οικονομίας μας.
Με απλά λόγια, αυτό που θέλω να πω είναι, ότι υστέρηση στην κατασκευή, σημαίνει υστέρηση σε άπειρα πράγματα. Ότι οι "μεγάλοι" που λες, δεν θα ιδρώσει και πολύ το αυτάκι τους (εκτός απροόπτου) και ότι τελικά, οι συνθήκες ειδικά για τους μεγάλους θα είναι πολύ καλύτερες μετά την κρίση από ότι είναι σήμερα. Και μην πας μακρυά...οι μεγάλοι και οι δυνατοί που οι οικονομικοί ξερόλες γουστάρουν να δείχνουν ως πλεονέκτες, ήδη δραστηριοποιούνται αλλού, ανάπτυξη υπάρχει και εκτός συνόρων όπως θα γνωρίζεις, και μάλιστα σημαντική. Επίσης, εάν γνωρίζεις, δεν είναι πρώτη φορά που ελληνικές εταιρίες θα αλωνίσουν στο εξωτερικό, αυτή τη φορά μάλιστα είναι και κοντά και τους βολεύει. Εάν το αναλύσω όμως αυτό, θα αρχίσουν οι γκρίνιες...για τα κεφάλαια που φεύγουν κλπ κλπ κλπ κλπ.
Προσωπικά θεωρώ ότι εάν οι καταναλωτές "ξόδευαν" χρήμα με σύνεση, δεν θα υπήρχε πρόβλημα και ίσως δεν υπήρχε καν κρίση. Επίσης είμαι της άποψης, ότι σε περίοδο κρίσεων, προκύπτουν οι καλύτερες ευκαιρίες, όχι μόνο για τους καταναλωτές, αλλά και για τους "παίχτες".
Πάντως δεν θεωρώ ότι οδηγούμαστε σε καταστροφικά σενάρια όπως πολλοί περιγράφουν ή και εύχονται. Αυτό όμως που συμφωνώ με πολλούς είναι, ότι η συγκεκριμένη αγορά χρειάζεται αρκετό συμμάζεμα το οποίο ξεκινάει σε ρυθμιστικό επίπεδο συνήθως, αλλά με την σημερινή άσχετη διοίκηση του αρμόδιου υπουργείου, δεν θα περίμενα πολλά. Όχι ότι οι προηγούμενες διοικήσεις ήταν καλύτερες, και ας ήξεραν από γέφυρες....