Νέα

Όμορφες ελληνικές λέξεις..

  • Μέλος που άνοιξε το νήμα amjik
  • Ημερομηνία ανοίγματος
  • Απαντήσεις 285
  • Εμφανίσεις 22K
  • Tagged users Καμία
  • Βλέπουν το thread αυτή τη στιγμή 1 άτομα (0 μέλη και 1 επισκέπτες)

Enkidu

Μέλος
Εγγρ.
19 Απρ 2019
Μηνύματα
986
Like
882
Πόντοι
86
:kiss-mark: :smiling-face-with-heart-eyes:
Κάτι για τους θαλασσινούς!

"Τα ονόματα της θάλασσας στην αρχαία Ελλάδα ανάλογα της καταστάσεώς της από την επίδραση του ανέμου στην επιφάνειά της.
Με άνεμο 0 μποφόρ, η θάλασσα λεγόταν "Γαλήνη".
Με άνεμο 1 μποφόρ, η θάλασσα λεγόταν "Αλσάλος".
Με άνεμο 2 μποφόρ, η θάλασσα λεγόταν " Θάλαττα ή Θάλασσα".
Με άνεμο 3 μποφόρ, η θάλασσα λεγόταν "Μύρα" έτσι γεννιούνται οι λέξεις Λατ. Ιταλ: Mare, Γαλ: Mer, Ισπ. Πορτ.: Mar, Γερ: Meer, Ρωσ.: Mope, Φινλ.: Meri, Σλοβάκ.: Mora, Σλοβέν.: Morje, αλλά και Marin, Marina, Miror.... αλλά και Μαίρα (Νηρηίδα), από αυτή και το εβραϊκό Μυριάμ = κυρα τής θάλασσας. Σαν αντιδάνειο, το όνομα Μαρία η συλλογική μνήμη το μετέτρεψε νεότερα σε "Μαίρη", που είναι και ό αστέρας Σείριος. Μαρία, Μαρίνα, = θάλασσα. Από την ίδια λέξη και ρίζα της "Μύρα”, έχουμε τις " Μύριοι" πολλοί όπως η θάλασσα, αλλά και "Μυρμιδόνες".
Με άνεμο 4 μποφόρ, η θάλασσα λεγόταν "Πέλαγος" έτσι έχουμε τις ονομασίες "Πελασγός" = πελαγίσιος, ταξιδευτής, Πελαγονία, Πελαγονική Χερσόνησος .......
Με άνεμο 5 μποφόρ, η θάλασσα λεγόταν "Πόρος", από το αρχ. Ελλ. ρήμα "Πείρω" = διαπερνώ, μεταβαίνω απέναντι, περνώ θάλασσα. Αλλά με τι περνώ την θάλασσα; Με πλωτό "Μέσον” Ναῦς... Από το αρχ. Ελλ. ρήμα "Πείρω" έχουμε και τις "Πειρατής" "Πειρατεία". Πόροι Αλός" λέγονται οι θαλάσσιοι δρόμοι. Όποιος ήταν μέσα στον "Πόρο" (στο πέρασμα, στον θαλασσινό δρόμο) και η πρόθεση που το δηλώνει αυτό είναι το "εν" (εντός) ήταν "έν-πορος"."έμπορος" Από εκεί ξεκινά το εμπόριο. Γινόταν "Εύ-Πορος" πλούσιος δηλαδή ή αν δεν μπορούσε να ασχοληθεί με την θάλασσα ήταν "Ά-πορος" δηλ. χωρίς τα πλούτη που προσφέρει η θάλασσα. Σε μια αρχαιοτάτη καταγραφή στις πινακίδες της Γραμμικής Β' (Η Γραμμική Β είναι η πρώτη γραφή της ελληνικής γλώσσας, μεταγενέστερη μορφή της Γραμμικής Α, και χρησιμοποιήθηκε στη Μυκηναϊκή Περίοδο, από το 17ο ως τον 13ο αι. π.Χ.) εντοπίζουμε την λέξη "ΤΑ "- "ΛΑ"- "ΣΟ" - "ΠΟ" - "ΡΟ". Εναλλαγή των Του - Δου - Θου οδοντικών άηχων συμφώνων, είναι ο "Θαλασσοπόρος".
Με άνεμο 6 μποφόρ, η θάλασσα λεγόταν "Πόντος" έτσι έχουμε το "Ποντο-Πόρο" πλοίο, Πόντιους....
Με άνεμο 7 μποφόρ, η θάλασσα λεγόταν "Κλύδων" έτσι έχουμε τον κλυδωνισμό.....
Με άνεμο 8 μποφόρ, η θάλασσα λεγόταν "Άχα". Το Χάος (>χάfος), κατά τους Στωικούς εκ του Χέω = χύνω, άχα. Έτσι λοιπόν ταξιδεύει η λέξη και γίνεται Σουηδ. Δαν.: hav, Λατιν.: Aqua
Με άνεμο 9 μποφόρ, η θάλασσα λεγόταν "Ρόθιον".
Με άνεμο 10 μποφόρ, η θάλασσα λεγόταν "Δόν - Δάν". Δόν -Δάν = Δόνησις. Ταξιδεύει και αυτή η λέξη και έχουμε την Τούρκ.: deniz , αλλά και εκ της "Σείσεως" συνώνυμο της "Δονήσεως" έχουμε Αγγλ.: "Sea", Ολλανδ.: "Zee", Νορβ.: Sjø
Με άνεμο 11 μποφόρ, η θάλασσα λεγόταν "Βρύξ".
Με άνεμο 12 μποφόρ, η θάλασσα λεγόταν "Βρύχα" αυτός που ήταν κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας, ήταν "Υπό Βρύχα", έτσι έχουμε το υποβρύχιο κλπ."
Όσο και αν καταστρέφουμε την ομορφότερη και πληρέστερη γλώσσα του κόσμου, ,ευτυχώς υιοθετήθηκε και από αλλοδαπούς και μας θυμίζει πάντα πως είναι η καλλίτερη μάνα και παιδαγωγός.

Πηγή: "Ο ΕΝ ΤΗΙ ΛΕΞΕΙ ΛΟΓΟΣ" & "ΕΛΛΗΝ ΛΟΓΟΣ
“Αλσάλος”: Σε ποιο αρχαίο κείμενο υπάρχει η λέξη; Η μόνη αναφορά που βρήκα είναι σε μια υποσημείωση στον Ησύχιο (όχι ως κύριο λήμμα), όπου απαντάται προπαροξύτονη ως “άλσαλος” και όχι με κεφαλαίο και παροξύτονη “Αλσάλος”. Πώς, από πού με αυτά τα ελάχιστα έως, ουσιαστικώς, ανύπαρκτα δεδομένα συσχετίζεται με ανέμους 2 μποφόρ (!!);

“θάλασσα” δεν είναι ελληνική λέξη. Δεν μπορεί να συσχετιστεί με ΙΕ ρίζα (σε αντίθεση με τις σχετικές, ελληνικές λέξεις, αλς, πέλαγος, πόντος). Θεωρείται άγνωστης ετυμολογίας, πιθανώς προελληνική. Οι Έλληνες ερχόμενοι εδώ την βρήκαν, την αφομοίωσαν και έκτοτε την χρησιμοποιούν. Με ποια λογική, από πού προκύπτει ότι αντιστοιχεί στα 2 μποφόρ;

“Μύρα”: Σε ποιο αρχαίο κείμενο υπάρχει ή/και χρησιμοποιείται η λέξη με την σημασία αυτή;

“πέλαγος”:
α) ο ετυμολογικός συσχετισμός με το “Πελασγός” παλαιότερος. Σήμερα όχι δεκτός (συσχέτιζαν με τη λέξη “πέλαγος” με αμάρτυρο τύπο *Πελαγσκοι). Η λέξη “Πελασγός” θεωρείται άγνωστης ετυμολογίας (δηλ. δεν είναι ελληνική/ΙΕ. Άλλωστε στους αρχαίους συγγραφείς δήλωνε το σύνολο των προελλήνων).
β) η λέξη “πέλαγος” έχει κυρίως χωρική/τοπική σημασία και καμιά σχέση με ένταση των ανέμων και τα μποφόρ!!!

“πόρος”: πώς μια λέξη που ΚΥΡΙΩΣ σημαίνει πέρασμα (και με σημασιολογική διεύρυνση τρόπος/τέχνασμα/πλους/ταξίδι) συσχετίζεται με ένταση των ανέμων και μάλιστα με συγκεκριμένα μποφόρ;

“πόντος”: με βάση την αρχική σημασία η λέξη σήμαινε διάβαση, πέρασμα θαλάσσιο, πορθμός, που εν συνεχεία γενικεύτηκε για να εκφράσει την θάλασσα ως πέρασμα/γέφυρα από μια περιοχή στην άλλη. Κατόπιν αυτών, το ίδιο ερώτημα: Πώς προκύπτει ότι αναφέρεται η λέξη στα… 6 μποφόρ;.

“Κλύδων”: Υπάρχει ρήμα κλύζω = πλημμυρίζω, καλύπτω με νερό, βρέχω ή περιβρέχω με κύματα, αλλά η λέξη ως ουσιαστικό με χρήση για θάλασσα που οι άνεμοι είναι 7 μποφόρ σε ποιο αρχαίο κείμενο ή συγγραφέα απαντάται;

“Άχα”: εδώ η έρευνα (η δική μου τουλάχιστον) σηκώνει τα χέρια ψηλά. Δεν υπάρχει τέτοια λέξη. Αν υπάρχει, παρακαλώ για αναφορά στο κείμενο/συγγραφέα για να δούμε και τη χρήση/σημασία της. Εννοείται, φυσικά, ότι και οι προκύπτοντες ετυμολογικοί συσχετισμοί είναι, τουλάχιστον, αυθαίρετοι.

“ρόθιον” = το ουδέτερο ως ουσιαστικό (<από το επίθετο ο,η ρόθιος, το ρόθιον – και δεύτερος τύπος θηλυκού = η ροθία) αναφέρεται -μεταξύ άλλων σημασιών – και στα κύματα που κινούνται ορμητικά και με σφοδρότητα. Και με μπόλικη φαντασία και θέληση τα κύματα αυτά τα έχουν σηκωθεί από ανέμους 9 μποφόρ και όσοι το βιώνουν λένε έχουμε ρόθιον...

“Δον-Δαν”: Σε ποια κείμενα και σε ποιον συγγραφέα υπάρχουν και μάλιστα με αυτή τη σημασία;

“Βρύξ” και “Βρύχα”: Ομοίως: Σε ποια κείμενα και σε ποιον συγγραφέα υπάρχουν και μάλιστα με αυτή τη σημασία;
 

argyrotoxos

Ανώτερος
Εγγρ.
16 Σεπ 2010
Μηνύματα
36.603
Κριτικές
63
Like
46.854
Πόντοι
9.297
:think: :think: :kiss-mark: :kiss-mark:

Οι αρχαιολογικές ανασκαφές
στην επαρχία Yumurtalık
της νότιας τουρκικής επαρχίας Adana
έχουν φέρει στην επιφάνεια ένα σπάνιο μωσαϊκό
που απεικονίζει
τον αρχαίο Έλληνα θεό της θάλασσας - τον Ποσειδώνα.
Πιστεύεται ότι χρονολογείται τον 3ο ή 4ο αιώνα !
...Μήπως Φίλοι Ταξιδιώτες
θα πρέπει να αλλάξουμε Πολιτική
και να αρχίσουμε να διεκδικούμε
την Αρχαία Ελληνική Αυτοκρατορία
που βγαίνει μέσα από τη Γη
και διαλαλεί την Παρουσία της ;
Είναι μιά αυτονόητη σκέψη
που έχει αποδείξεις και ατράνταχτη λογική
και μπορεί άνετα να σταθεί απέναντι
στα σχέδια των γειτόνων
για γαλάζιες πατρίδες και κουραφέξαλα......
Oι ίδιοι οι Τούρκοι ξέρουν ότι είναι ξένοι στα χώματα αυτά...αυτό που μένει είναι να αποτινάξει την ραγιαδοσυνη του ο νεοέλληνας( κυρίως οι πολιτικοί...) και ο νεοέλληνας όταν γίνει πάλι Έλληνας να διεκδικήσει αυτά που του ανήκουν .
 
OP
OP
amjik

amjik

Τιμημένος
Εγγρ.
12 Μαΐ 2008
Μηνύματα
45.574
Κριτικές
61
Like
43.083
Πόντοι
22.785
:kiss-mark: :kiss-mark: :kiss-mark: :kiss-mark:

Κατσικώνομαι θα πει κάθομαι σε ένα σημείο ενοχλώντας κάποιον δίχως να μετακινούμαι, μπαστακώνομαι δηλαδή, φορτώνομαι, στογγυλοκάθομαι και δεν το κουνάω ρούπι(το ρούπι είναι υποδιαίρεση εμπορικού πηχη ίση με 8 εκατοστά) .
Ενίοτε σημαίνει και πεισμώνω ή μουλαρώνω όπως το λέει ένα άλλο ρήμα που προέρχεται προφανώς από την χαρακτηριστική πεισματική συμπεριφορά ενός μουλαριού.
Γιατί όμως "κατσικώνομαι" και γιατί το "την κατσήκωσα" να σημαίνει ακριβώς το αντίθετο,την έκανα , δηλαδή έφυγα αυτό που οι νεότεροι το λένε τιγκανά ;
Υποψιάζομαι / υποψυλλιάζομαι πως το ρήμα μπορεί και να προέρχεται από τον αόριστο του κάθομαι αυτό που λέμε έκατσα και δεν ξαναματασηκώθηκα.
Αλλά βέβαια αυτό είναι απλώς μια εικασία. Όποιος γνωρίζει κάτι μας το φανερώνει.
Η κατσίκα λέγεται και γίδα και αίγα μάλιστα στην Κρήτη λέγεται κυρίως αίγα. Οι αρσενικές λέγονται τράγοι. Τα νεαρά άτομα των δυο φύλων κατσίκια ή ερίφια. Από τον πρώτο ως τον δεύτερο χρόνο της ζωής του το κατσίκι λέγεται και βετούλι.
Στην Κρήτη οι Αίγαγροι είναι τα αγριοκάτσικα , τα οποία τα γνωρίζουμε ως Κρι κρι και είναι προστατευόμενο είδος.
Οι Κρητικοί τα λένε και αγρίμια.
"Αγρίμια και αγριμάκια μου", λέει το γνωστό τραγούδι.
Οι εγχώριες όμως κατσίκες έχουν και ονομασίες ανάλογα με το χρώμα τους.
Έτσι η μαύρη λεγεται κόρμπα, η μαύρη με κίτρινη κοιλιά γκιόσα ( εγώ ξέρω πως έτσι λένε και τις γέρικες κατσίκες ή κάποιες δύστροπες εως ανυπόφορες κυρίες , συνήθως βάζουν μπροστά ως πρώτο συνθετικό το παλιό για περισσότερη έμφαση, λένε δηλαδή παλιοκατσίκα, παλιογκιόσα κτλ) η κοκκινωπή λέγεται κάμπινα, η ασπρόμαυρη μπάρτσα, η σταχτιά πάλι κάνουτα, η καφετί κανέλλα ενώ η άσπρη φλώρα.
Όπως και να λέγονται είναι σίγουρα ολίγον έως πολύ ατίθασες σε σχέση με ένα πρόβατο .
Τραγί ή γίδι σκέτο λέμε τον άξεστο, τον αγροίκο ή όπως και αγριοκάτσικο λέμε κάποιον που έχει ικανότητες στο σκαρφάλωμα και στις αναβάσεις.
Έχω ακούσει να αποκαλούν τραγόπαπες ή σκέτο τράγους τους παπάδες που δεν τιμούν διόλου την ιεροσύνη τους.

Ή έκφραση ή μάλλον η ρητορική ερωτήση "μασάει η κατσίκα ταραμά" μάλλον είναι αμετάφραστη κάτι σαν το "για δες αν κουνιούνται οι βάρκες ; το "σε τα μας, τώρα" ; ή το πήγαινε να δεις αν έρχομαι; που συνήθως λέμε σε αυτούς που περνιούνται για ξύπνιοι.
Ορισμένοι άνθρωποι μασάνε σαν κατσίκες ιδίως τις τσίχλες.
Θα επανέλθω συμπληρωματικά.
Να μην ξεχάσω μόνο να πω πως βρήκα πως το μπαστακώνομαι είναι αγνώστου ετυμολογίας, ορισμένοι όμως εκτιμούν πως προέρχεται από την τουρκική λέξη bastaki που σημαίνει αρχικός ,πρώτος και που σχετίζεται με την τοποθέτηση του πρώτου βώλου στις αμάδες.
Bas κεφάλι, κορυφή.
Σχετίζεται δηλαδή με την πέτρα, ή κάποιο άλλο σταθερό σημείο.

Άλλες κατσικίσιες λεξεις εκφράσεις και παροιμίες:
Κατσάβραχα, κατσικοχώρι, κατσικόδρομος.

-Γέλασε ή θα γελάσει και το παρδαλό κατσίκι.
-Γυρεύει ελαφιού τυρί και γάλα απ'το άγριο γίδι, για κάτι το απίθανο.
-Από όπου πηδάει ή κατσίκα πηδάει και το κατσικάκι.
-Ποτέ του τράγου το μαλλί δεν γίνεται μετάξι, για αδιόρθωτους.
-Βγάζει και απ' τον τράγο γάλα, για απατεώνες
-Μάστορας είναι και της κατσίκας ο κώλος (διότι κάνει την κοπριά της κομπολόι) για αυτούς που κομπάζουν για την εργασία τους. .....
 
OP
OP
amjik

amjik

Τιμημένος
Εγγρ.
12 Μαΐ 2008
Μηνύματα
45.574
Κριτικές
61
Like
43.083
Πόντοι
22.785
:kiss-mark: :kiss-mark:

Θερμοπύλες

Τιμή σ’ εκείνους όπου στην ζωή των ώρισαν και φυλάγουν Θερμοπύλες.
Ποτέ από το χρέος μη κινούντες·

Θερμοπύλες

δίκαιοι κ’ ίσοι σ’ όλες των τες πράξεις,
αλλά με λύπη κιόλας κ’ ευσπλαχνία·
γενναίοι οσάκις είναι πλούσιοι, κι όταν
είναι πτωχοί, πάλ’ εις μικρόν γενναίοι,
πάλι συντρέχοντες όσο μπορούνε·
πάντοτε την αλήθεια ομιλούντες,
πλην χωρίς μίσος για τους ψευδομένους.
Και περισσότερη τιμή τους πρέπει
όταν προβλέπουν (και πολλοί προβλέπουν)
πως ο Εφιάλτης θα φανεί στο τέλος,
κ’ οι Μήδοι επί τέλους θα διαβούνε...,

 
OP
OP
amjik

amjik

Τιμημένος
Εγγρ.
12 Μαΐ 2008
Μηνύματα
45.574
Κριτικές
61
Like
43.083
Πόντοι
22.785
:wanker: :wanker: :wanker:
Το βάζω και εδώ για να διαβάσει και από δω ο μαλακας αν θέλει...
Ανοιχτή επιστολή προς τον Πρόεδρο της Τουρκικής Δημοκρατίας Ρ. Τ. Ερντογάν

Αξιότιμε Κύριε Πρόεδρε,
Πρόσφατα έχετε καθιερώσει μια επαναλαμβανόμενη και συνεχή αναφορά στα «σύνορα της καρδιάς των Τούρκων», όπως τα αντιλαμβάνεστε εσείς, τα οποία δεν ταυτίζονται με τα σημερινά φυσικά σύνορα της Τουρκίας προκειμένου να «χωρέσουν» σε αυτά και όλες οι νέο-οθωμανικές, επεκτατικές σας επιδιώξεις. Συχνά μάλιστα, μας πληροφορείτε πως παραδίδετε σε όλους εμάς και «μαθήματα ιστορίας».
Εμείς όμως γνωρίζουμε πολύ καλά πως αυτά τα «μαθήματα ιστορίας» όπως τα αποκαλείτε, αποτελούν μαθήματα επικίνδυνου λαϊκισμού σε ανιστόρητους και αμόρφωτους ανθρώπους οι οποίοι είναι φυσικό να μην γνωρίζουν όσα θα έπρεπε να γνωρίζετε εσείς!
Γιατί κάθε μορφωμένος άνθρωπος, Τούρκος, Έλληνας ή από οποιαδήποτε άλλη χώρα, ασφαλώς και χαμογελάει όταν σας ακούει να αναφέρεστε στα Ελληνικά νησιά του Αιγαίου ισχυριζόμενος ότι «Σε αυτά τα νησιά έχουμε την ιστορία μας, τα μνημεία μας, τα τζαμιά μας!».
Όλοι οι στοιχειωδώς μορφωμένοι άνθρωποι σε ολόκληρο τον πλανήτη, γνωρίζουν πως το Αιγαίο πέλαγος, από την χαραυγή της ιστορίας ήταν και παραμένει Ελληνικό. Οι περιστασιακοί κατακτητές ποτέ δεν μπόρεσαν, ούτε πρόκειται να μπορέσουν ποτέ στο μέλλον, αυτό να το αλλάξουν.
Μήπως, μια και φαίνεται να σας ενδιαφέρει η ιστορία, πρέπει να σας υπενθυμίσουμε πως η λέξη Αιγαίο, σύμφωνα με την αθάνατη Ελληνική μυθολογία που μελετάει ολόκληρος ο πλανήτης εδώ και χιλιάδες χρόνια, προέρχεται από τον πατέρα του Θησέα και βασιλιά της Αθήνας Αιγέα ο οποίος έπεσε και πνίγηκε στα νερά του πελάγους από το ναό του Ποσειδώνα στο Σούνιο;
Να σας υπενθυμίσουμε πως εδώ και 3.000 τουλάχιστον χρόνια πρωτοελληνικοί λαοί όπως Ίωνες, Αχαιοί, Αιολείς και άλλοι, μετέτρεψαν την Μικρά Ασία σε χώρο πολιτικής και πολιτισμικής ανάπτυξης του Ελληνισμού; Πως τα τετελεσμένα βίας και γενοκτονίας στα οποία είναι συνηθισμένοι οι πρόγονοι σας και δυστυχώς αρκετοί σύγχρονοι σας, όπως εσείς προσωπικά, δεν αλλοιώνουν ούτε κατ ελάχιστο την πραγματική ιστορία;
Αν εσείς στις μέρες μας ψάχνετε απεγνωσμένα «αποδείξεις» για τον απροκάλυπτο επεκτατισμό σας στα τζαμιά που έχτισαν πρόσκαιροι κατακτητές σε ελάχιστα από τα 6.000 νησιά και βραχονησίδες που βρίσκονται στον Ελλαδικό χώρο, τι θα πρέπει να πούμε εμείς για το μνημείο της Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς, τον ναό της Αγίας του Θεού Σοφίας που χτίστηκε στην Πόλη του Κωνσταντίνου δέκα ολόκληρους αιώνες πριν εμφανιστούν οι κατακτητές – πρόγονοί σας;
Τι θα πρέπει να πούμε για τον Βυζαντινό Ναό της Αγίας Σοφίας στην Νίκαια της Βιθυνίας όπου πραγματοποιήθηκαν η πρώτη Οικουμενική Σύνοδος στις 20 Μαΐου του 325 και η όγδοη Οικουμενική Σύνοδος το έτος 787 ή για τον ναό της Αγίας Σοφίας της Τραπεζούντος, η οποία χτίστηκε μεταξύ 1238 και 1263 από τον Μανουήλ Α με ανεκτίμητη και μοναδική ψηφιδωτή και γλυπτή διακόσμηση;
Τι θα πρέπει να πούμε για την Ιερά Μονή Παναγίας Σουμελά, το σύμβολο του Ποντιακού Ελληνισμού εδώ και δεκαεπτά σχεδόν αιώνες, την οποία ίδρυσαν το 386 οι Αθηναίοι μοναχοί Βαρνάβας και Σοφρώνιος σε απάτητες βουνοκορφές του Πόντου; Τι θα πρέπει να πούμε για το ιερό της Άρτεμις στην Έφεσο, ένα από τα επτά θαύματα του αρχαίου κόσμου, τα ερείπια του οποίου θαυμάζουν σήμερα πλήθη που συρρέουν από ολόκληρο τον κόσμο ή για την Καππαδοκία η οποία από τον πρώτο αιώνα π.Χ. αποτελούσε κέντρο του Ελληνισμού;
Να θυμηθούμε μήπως την Νικομήδεια της αρχαίας Βιθυνίας, όπου καταγράφεται Ελληνική παρουσία από το 712 π.Χ.; Ή μήπως την Σμύρνη, από τις αρχαιότερες πόλεις της Μεσογείου, η οποία κατοικήθηκε από Ελληνικούς πληθυσμούς εδώ και χιλιάδες χρόνια - μέχρι πρόσφατα;
Μήπως να θυμηθούμε την Αλικαρνασσό, την Προύσα, το Ικόνιο ή την Ανατολική Θράκη στην οποία ο Ελληνικός μύθος της Ηρώς και του Λέανδρου λαμβάνει χώρα στην αρχαία πόλη της Σηστού εδώ και χιλιάδες χρόνια;
Τι θα πρέπει άραγε να πούμε για την μαρτυρική Κύπρο, το νησί της Αφροδίτης, καθαρά Ελληνικό από την εποχή του Τρωικού πολέμου; Τι θα πρέπει να πούμε για την Ίμβρο και την Τένεδο με Ελληνικό πληθυσμό που ξεπερνούσε το 90% όταν σας παραδόθηκαν σαν «δώρο» με την Συνθήκη της Λωζάνης που δεν σας αρέσει σήμερα;

Αξιότιμε Κύριε Πρόεδρε,
Πρέπει επιτέλους να κατανοήσετε πως στα σπλάχνα ολόκληρης της σημερινής Τουρκίας βρίσκονται παντού σπαρμένα αδιάψευστα τεκμήρια Ελληνικού πολιτισμού που άνθησε χιλιάδες χρόνια πριν εμφανιστούν στην περιοχή οι κατακτητές – πρόγονοι σας.
Για ποια ιστορία λοιπόν μας μιλάτε Κύριε Πρόεδρε; Για την ιστορία των γενοκτονιών, των σφαγών, της βίας και της απληστίας για πλιάτσικο; Γιατί αυτή ακριβώς είναι η αυθεντική σας ιστορία!
Ίσως θα σας ήταν χρήσιμο να μάθετε και τα σύνορα της δικής μας καρδιάς.
Πρώτα όμως προσπαθήστε να αντιληφθείτε, όσο δύσκολο και αν σας φαίνεται, πως τα σύνορα του διαχρονικού Ελληνισμού, από την εποχή της αρχαιότητας μέχρι σήμερα, δεν έχουν κανένα απολύτως γεωγραφικό όριο. Γιατί το Ελληνικό πνεύμα αγκάλιαζε, αγκαλιάζει και θα αγκαλιάζει πάντοτε κάθε μορφωμένο άνθρωπο, σε κάθε γωνιά του πλανήτη μας.
Όσον αφορά τα γεωγραφικά σύνορα του σημερινού Ελληνισμού, αν σας δίνουν την εντύπωση μιας εύκολης λείας στον απροκάλυπτο επεκτατισμό που εκδηλώνετε, ξανασκεφτείτε το καλά.
Γιατί θα πρέπει να γνωρίζετε πως τα σύνορα της καρδιάς των Ελλήνων πάντοτε θα φθάνουν μέχρι την Κόκκινη Μηλιά, τον τόπο που θα ξαναβρεθείτε κάποτε, γιατί όπως λένε οι παραδόσεις μας, και πάλι με χρόνους, με καιρούς, πάλι ……….
Κείμενο: Λεωνίδας Κουμάκης
..
 

argyrotoxos

Ανώτερος
Εγγρ.
16 Σεπ 2010
Μηνύματα
36.603
Κριτικές
63
Like
46.854
Πόντοι
9.297
:kiss-mark: :kiss-mark: :kiss-mark: :kiss-mark:

Κατσικώνομαι θα πει κάθομαι σε ένα σημείο ενοχλώντας κάποιον δίχως να μετακινούμαι, μπαστακώνομαι δηλαδή, φορτώνομαι, στογγυλοκάθομαι και δεν το κουνάω ρούπι(το ρούπι είναι υποδιαίρεση εμπορικού πηχη ίση με 8 εκατοστά) .
Ενίοτε σημαίνει και πεισμώνω ή μουλαρώνω όπως το λέει ένα άλλο ρήμα που προέρχεται προφανώς από την χαρακτηριστική πεισματική συμπεριφορά ενός μουλαριού.
Γιατί όμως "κατσικώνομαι" και γιατί το "την κατσήκωσα" να σημαίνει ακριβώς το αντίθετο,την έκανα , δηλαδή έφυγα αυτό που οι νεότεροι το λένε τιγκανά ;
Υποψιάζομαι / υποψυλλιάζομαι πως το ρήμα μπορεί και να προέρχεται από τον αόριστο του κάθομαι αυτό που λέμε έκατσα και δεν ξαναματασηκώθηκα.
Αλλά βέβαια αυτό είναι απλώς μια εικασία. Όποιος γνωρίζει κάτι μας το φανερώνει.
Η κατσίκα λέγεται και γίδα και αίγα μάλιστα στην Κρήτη λέγεται κυρίως αίγα. Οι αρσενικές λέγονται τράγοι. Τα νεαρά άτομα των δυο φύλων κατσίκια ή ερίφια. Από τον πρώτο ως τον δεύτερο χρόνο της ζωής του το κατσίκι λέγεται και βετούλι.
Στην Κρήτη οι Αίγαγροι είναι τα αγριοκάτσικα , τα οποία τα γνωρίζουμε ως Κρι κρι και είναι προστατευόμενο είδος.
Οι Κρητικοί τα λένε και αγρίμια.
"Αγρίμια και αγριμάκια μου", λέει το γνωστό τραγούδι.
Οι εγχώριες όμως κατσίκες έχουν και ονομασίες ανάλογα με το χρώμα τους.
Έτσι η μαύρη λεγεται κόρμπα, η μαύρη με κίτρινη κοιλιά γκιόσα ( εγώ ξέρω πως έτσι λένε και τις γέρικες κατσίκες ή κάποιες δύστροπες εως ανυπόφορες κυρίες , συνήθως βάζουν μπροστά ως πρώτο συνθετικό το παλιό για περισσότερη έμφαση, λένε δηλαδή παλιοκατσίκα, παλιογκιόσα κτλ) η κοκκινωπή λέγεται κάμπινα, η ασπρόμαυρη μπάρτσα, η σταχτιά πάλι κάνουτα, η καφετί κανέλλα ενώ η άσπρη φλώρα.
Όπως και να λέγονται είναι σίγουρα ολίγον έως πολύ ατίθασες σε σχέση με ένα πρόβατο .
Τραγί ή γίδι σκέτο λέμε τον άξεστο, τον αγροίκο ή όπως και αγριοκάτσικο λέμε κάποιον που έχει ικανότητες στο σκαρφάλωμα και στις αναβάσεις.
Έχω ακούσει να αποκαλούν τραγόπαπες ή σκέτο τράγους τους παπάδες που δεν τιμούν διόλου την ιεροσύνη τους.

Ή έκφραση ή μάλλον η ρητορική ερωτήση "μασάει η κατσίκα ταραμά" μάλλον είναι αμετάφραστη κάτι σαν το "για δες αν κουνιούνται οι βάρκες ; το "σε τα μας, τώρα" ; ή το πήγαινε να δεις αν έρχομαι; που συνήθως λέμε σε αυτούς που περνιούνται για ξύπνιοι.
Ορισμένοι άνθρωποι μασάνε σαν κατσίκες ιδίως τις τσίχλες.
Θα επανέλθω συμπληρωματικά.
Να μην ξεχάσω μόνο να πω πως βρήκα πως το μπαστακώνομαι είναι αγνώστου ετυμολογίας, ορισμένοι όμως εκτιμούν πως προέρχεται από την τουρκική λέξη bastaki που σημαίνει αρχικός ,πρώτος και που σχετίζεται με την τοποθέτηση του πρώτου βώλου στις αμάδες.
Bas κεφάλι, κορυφή.
Σχετίζεται δηλαδή με την πέτρα, ή κάποιο άλλο σταθερό σημείο.

Άλλες κατσικίσιες λεξεις εκφράσεις και παροιμίες:
Κατσάβραχα, κατσικοχώρι, κατσικόδρομος.

-Γέλασε ή θα γελάσει και το παρδαλό κατσίκι.
-Γυρεύει ελαφιού τυρί και γάλα απ'το άγριο γίδι, για κάτι το απίθανο.
-Από όπου πηδάει ή κατσίκα πηδάει και το κατσικάκι.
-Ποτέ του τράγου το μαλλί δεν γίνεται μετάξι, για αδιόρθωτους.
-Βγάζει και απ' τον τράγο γάλα, για απατεώνες
-Μάστορας είναι και της κατσίκας ο κώλος (διότι κάνει την κοπριά της κομπολόι) για αυτούς που κομπάζουν για την εργασία τους. .....
Κριάρι λέγαμε τον ψηλό και δυνατό πλην όμως άτεχνο και όχι πολύ ευέλικτο παίκτη μπάσκετ.
Η ανάρτηση συγχωνεύτηκε αυτόματα:

Ζήτω η ΑΙΩΝΙΑ ΕΛΛΑΣ!
 

Aris_Afrodita

Μέλος
Εγγρ.
30 Ιαν 2022
Μηνύματα
5
Like
13
Πόντοι
0
Συκοφάντης: αυτός που φανερώνει τα σύκα.

 
OP
OP
amjik

amjik

Τιμημένος
Εγγρ.
12 Μαΐ 2008
Μηνύματα
45.574
Κριτικές
61
Like
43.083
Πόντοι
22.785
:kiss-mark: :kiss-mark:
 
OP
OP
amjik

amjik

Τιμημένος
Εγγρ.
12 Μαΐ 2008
Μηνύματα
45.574
Κριτικές
61
Like
43.083
Πόντοι
22.785
:rockon: :rockon:
 
OP
OP
amjik

amjik

Τιμημένος
Εγγρ.
12 Μαΐ 2008
Μηνύματα
45.574
Κριτικές
61
Like
43.083
Πόντοι
22.785
:kiss-mark: :kiss-mark:
Λόγια από τον ΑΡΙΣΤΟΦΑΝΗ

Πρέπει πρώτα να έχεις γίνει κωπηλάτης πριν πάρεις στα χέρια σου το τιμόνι.

Βασάνιζε στο μυαλό σου αυτό που θα ξεστομίσεις.

Πατρίδα είναι εκεί όπου είμαστε καλά.

Ποτέ δεν θα κάνεις τον κάβουρα να βαδίζει ίσια.

Ο άνθρωπος εκ φύσεως έχει δόλο, πάντα και με κάθε τρόπο.
 

Enkidu

Μέλος
Εγγρ.
19 Απρ 2019
Μηνύματα
986
Like
882
Πόντοι
86
Oι ίδιοι οι Τούρκοι ξέρουν ότι είναι ξένοι στα χώματα αυτά...αυτό που μένει είναι να αποτινάξει την ραγιαδοσυνη του ο νεοέλληνας( κυρίως οι πολιτικοί...) και ο νεοέλληνας όταν γίνει πάλι Έλληνας να διεκδικήσει αυτά που του ανήκουν .
Τα τουρκικά φύλα, με ειρηνικό τρόπο στην αρχή οι Γιουρούκοι [<yürümek = περπατώ, βαδίζω] και με ιερούς πολέμους (πρώτα οι Σελτζούκοι), εμφανίζονται γύρω στο 1000, αρχικά στα εδάφη της Αρμενίας και μετά το Μαντζικέρτ (1071) δημιουργούν το πρώτο Σελτζουκικό Σουλτανάτο και εξαπλώνονται σταδιακά σε όλη, σχεδόν, τη Μικρά Ασία. Τον 13ο αιώνα ο Οσμάν Ι, δημιουργεί τον πυρήνα της μετέπειτα Οθωμανικής Αυτοκρατορίας και το 1354 οι Οθωμανοί αποβιβάζονται και στην Ευρωπαϊκή ακτή. Συνεπώς, μετά από 1000 χρόνια παρουσίας τους στα εδάφη όπου και τώρα, κυρίως, κατοικούν, δεν μπορεί να τους λέει κανείς "ξένους", όπως δεν μπορεί να λέει "ξένους" τους λοιπούς λαούς της Βαλκανικής, που έφτασαν λίγο νωρίτερα από αυτούς. Αν με το "ξένοι" νοείται, εδώ, ότι ήρθαν αργότερα από τους Έλληνες, να συμφωνήσουμε. Αλλά, αν με βάση τη διαπίστωση αυτή, καταλήγουμε σε προτροπές τύπου "να διεκδικήσουν [οι Έλληνες] αυτά που τους ανήκουν", τότε περνάμε σε άλλο επίπεδο συζήτησης, λίαν προβληματικό όχι μόνο πρακτικά αλλά και από πλευράς θεωρητικής τεκμηρίωσης (δηλαδή, πρέπει να ξεκαθαριστεί πρώτα τί ανήκει στους Έλληνες και από πότε, αν τους ανήκε αιωνίως ή αν και οι πρόγονοι τους από κάποιους το απέσπασαν και από ποιους και πότε). Συνεπώς, γίνεται, νομίζω, εύκολα αντιληπτό ότι η λογική της... αρχαιότερης παρουσίας ενός λαού ή των φερομένων ως προγόνων αυτού, ως εφαλτήριο διεκδίκησης /ανακατάληψης εδαφών ΣΗΜΕΡΑ είναι άκρως επικίνδυνη. Με άλλα λόγια τί πρέπει να ανακαταλάβουμε; Την Κωνσταντινούπολη; Ή να αναστήσουμε τη Βυζαντινή Αυτοκρατορία; Αν ναι με ποια σύνορα; Να πάρουμε τα σύνορα των χρόνων της μεγαλύτερης εδαφικής της εξάπλωσης, ήτοι επί Ιουστιανιανού Α΄ (527-565) ή τα εδάφη της μετά το 1204 και λίγο πριν από την άλωση; Και γιατί να μην αναστήσουμε την αυτοκρατορία του Μ. Αλεξάνδρου; Και πάει λέγοντας...
 

argyrotoxos

Ανώτερος
Εγγρ.
16 Σεπ 2010
Μηνύματα
36.603
Κριτικές
63
Like
46.854
Πόντοι
9.297
Τα τουρκικά φύλα, με ειρηνικό τρόπο στην αρχή οι Γιουρούκοι [<yürümek = περπατώ, βαδίζω] και με ιερούς πολέμους (πρώτα οι Σελτζούκοι), εμφανίζονται γύρω στο 1000, αρχικά στα εδάφη της Αρμενίας και μετά το Μαντζικέρτ (1071) δημιουργούν το πρώτο Σελτζουκικό Σουλτανάτο και εξαπλώνονται σταδιακά σε όλη, σχεδόν, τη Μικρά Ασία. Τον 13ο αιώνα ο Οσμάν Ι, δημιουργεί τον πυρήνα της μετέπειτα Οθωμανικής Αυτοκρατορίας και το 1354 οι Οθωμανοί αποβιβάζονται και στην Ευρωπαϊκή ακτή. Συνεπώς, μετά από 1000 χρόνια παρουσίας τους στα εδάφη όπου και τώρα, κυρίως, κατοικούν, δεν μπορεί να τους λέει κανείς "ξένους", όπως δεν μπορεί να λέει "ξένους" τους λοιπούς λαούς της Βαλκανικής, που έφτασαν λίγο νωρίτερα από αυτούς. Αν με το "ξένοι" νοείται, εδώ, ότι ήρθαν αργότερα από τους Έλληνες, να συμφωνήσουμε. Αλλά, αν με βάση τη διαπίστωση αυτή, καταλήγουμε σε προτροπές τύπου "να διεκδικήσουν [οι Έλληνες] αυτά που τους ανήκουν", τότε περνάμε σε άλλο επίπεδο συζήτησης, λίαν προβληματικό όχι μόνο πρακτικά αλλά και από πλευράς θεωρητικής τεκμηρίωσης (δηλαδή, πρέπει να ξεκαθαριστεί πρώτα τί ανήκει στους Έλληνες και από πότε, αν τους ανήκε αιωνίως ή αν και οι πρόγονοι τους από κάποιους το απέσπασαν και από ποιους και πότε). Συνεπώς, γίνεται, νομίζω, εύκολα αντιληπτό ότι η λογική της... αρχαιότερης παρουσίας ενός λαού ή των φερομένων ως προγόνων αυτού, ως εφαλτήριο διεκδίκησης /ανακατάληψης εδαφών ΣΗΜΕΡΑ είναι άκρως επικίνδυνη. Με άλλα λόγια τί πρέπει να ανακαταλάβουμε; Την Κωνσταντινούπολη; Ή να αναστήσουμε τη Βυζαντινή Αυτοκρατορία; Αν ναι με ποια σύνορα; Να πάρουμε τα σύνορα των χρόνων της μεγαλύτερης εδαφικής της εξάπλωσης, ήτοι επί Ιουστιανιανού Α΄ (527-565) ή τα εδάφη της μετά το 1204 και λίγο πριν από την άλωση; Και γιατί να μην αναστήσουμε την αυτοκρατορία του Μ. Αλεξάνδρου; Και πάει λέγοντας...
Το ότι ούτε οι Τούρκοι ούτε οι Αλβανοί έχουν βρει άλλες ονομασίες για τα μέρη αυτά στα οποία ΤΩΡΑ πατάνε παρά μόνο παραφθορες των ελληνικών αποδεικνύει την διαχρονική πολιτισμική τους κατωτεροτητα.
 

Isidoro$

Ενεργό Μέλος
Εγγρ.
19 Δεκ 2021
Μηνύματα
2.109
Κριτικές
9
Like
3.532
Πόντοι
456
Διαβασα πως η ΘΑΛΑΣΣΑ δεν ειναι Ελληνικη λεξη..;;;;;;;;;;;;;;;;;
 

kronos

Μέγας
Εγγρ.
28 Δεκ 2006
Μηνύματα
4.465
Κριτικές
3
Like
12.486
Πόντοι
3.506
Εἶναι ἀπίστευτο τό πόσες χιλιάδες λέξεις τοῦ Ὁμήρου χρησιμοποιοῦν στό
καθημερινό τους λεξιλόγιο οἱ Εὐρωπαῖοι καί ὃλος ὁ κόσμος τελικά γιά νά
συνεννοηθοῦν. Χωρίς τίς λέξεις αὐτές κάθε εὐρωπαϊκή διάλεκτος θά ἦταν
ἀτελεστάτη. Καί δέν ἐννοοῦμε τίς εὒκολα ἀντιληπτές λέξεις, ὃπως mini
(μινύθω=μικραίνω, ἐλαχιστοποιῶ), ἐξ οὗ minute, minuto, minimum κλπ.,
πατήρ father, pere, padre κλπ., μήτηρ, mother, mere, madre κλπ., ἐξ οὗ
καί διεθνῶς metro ὁ ἠλεκτρικός σιδηρόδρομος (μητροπολιτικός)
κλπ.,ἒλαιον, oil, huil, olio κλπ. , skeen=δέρμα (σκήνιον=τό δέρμα τοῦ
Ὁμήρου), σπείζω καί σπιδής= ἐκτείνομαι, ἐκτενής, space, espace,
spatial=διάστημα, poverty, pauvre, poverino=φτωχός, φτώχια (ὁμηρικά
παῦρος= λίγος, φτωχός), kiss, τό φιλί τῶν Ἂγγλων (ὁμηρικά
κύσσε=φίλησε, ἀόριστος τοῦ κυνέω=φιλῶ, καί ἀτέλειωτος ἀριθμός ἂλλων
λέξεων.
(Του Κ.Δούκα)
 

Nubic

Μέγας
Εγγρ.
28 Οκτ 2019
Μηνύματα
5.092
Κριτικές
10
Like
13.175
Πόντοι
3.846
Τα τουρκικά φύλα, με ειρηνικό τρόπο στην αρχή οι Γιουρούκοι [<yürümek = περπατώ, βαδίζω] και με ιερούς πολέμους (πρώτα οι Σελτζούκοι), εμφανίζονται γύρω στο 1000, αρχικά στα εδάφη της Αρμενίας και μετά το Μαντζικέρτ (1071) δημιουργούν το πρώτο Σελτζουκικό Σουλτανάτο και εξαπλώνονται σταδιακά σε όλη, σχεδόν, τη Μικρά Ασία. Τον 13ο αιώνα ο Οσμάν Ι, δημιουργεί τον πυρήνα της μετέπειτα Οθωμανικής Αυτοκρατορίας και το 1354 οι Οθωμανοί αποβιβάζονται και στην Ευρωπαϊκή ακτή. Συνεπώς, μετά από 1000 χρόνια παρουσίας τους στα εδάφη όπου και τώρα, κυρίως, κατοικούν, δεν μπορεί να τους λέει κανείς "ξένους", όπως δεν μπορεί να λέει "ξένους" τους λοιπούς λαούς της Βαλκανικής, που έφτασαν λίγο νωρίτερα από αυτούς. Αν με το "ξένοι" νοείται, εδώ, ότι ήρθαν αργότερα από τους Έλληνες, να συμφωνήσουμε. Αλλά, αν με βάση τη διαπίστωση αυτή, καταλήγουμε σε προτροπές τύπου "να διεκδικήσουν [οι Έλληνες] αυτά που τους ανήκουν", τότε περνάμε σε άλλο επίπεδο συζήτησης, λίαν προβληματικό όχι μόνο πρακτικά αλλά και από πλευράς θεωρητικής τεκμηρίωσης (δηλαδή, πρέπει να ξεκαθαριστεί πρώτα τί ανήκει στους Έλληνες και από πότε, αν τους ανήκε αιωνίως ή αν και οι πρόγονοι τους από κάποιους το απέσπασαν και από ποιους και πότε). Συνεπώς, γίνεται, νομίζω, εύκολα αντιληπτό ότι η λογική της... αρχαιότερης παρουσίας ενός λαού ή των φερομένων ως προγόνων αυτού, ως εφαλτήριο διεκδίκησης /ανακατάληψης εδαφών ΣΗΜΕΡΑ είναι άκρως επικίνδυνη. Με άλλα λόγια τί πρέπει να ανακαταλάβουμε; Την Κωνσταντινούπολη; Ή να αναστήσουμε τη Βυζαντινή Αυτοκρατορία; Αν ναι με ποια σύνορα; Να πάρουμε τα σύνορα των χρόνων της μεγαλύτερης εδαφικής της εξάπλωσης, ήτοι επί Ιουστιανιανού Α΄ (527-565) ή τα εδάφη της μετά το 1204 και λίγο πριν από την άλωση; Και γιατί να μην αναστήσουμε την αυτοκρατορία του Μ. Αλεξάνδρου; Και πάει λέγοντας...
Να πάρουμε την Κωνσταντινούπολη που έχει μεγαλύτερο πληθυσμό από όλη την Ελλάδα; Και ποιος θα την αποικήσει;

Το ζήτημα με τις χαμένες πατρίδες είναι πολύ μεγάλο και συχνά η συζήτηση είναι άνευ νοήματος. Οι Ιταλοί σαν απόγονοι της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας δικαιούνται όλη τη Δυτική Ευρώπη; Να δώσουμε και στους Άγγλους όλα τα εδάφη της αυτοκρατορίας που ο ήλιος δε δύει ποτέ; Να πάρουν πισω οι Γάλλοι ,Βέλγοι, Ολλανδοί Πορτογάλοι, Ισπανοί τις αποικίες τους και εμείς Σικελία και Μασαλία;

Από όπου και να το πιάσεις δε βγάζεις άκρη. Για την περίπτωση του Ισραήλ έγινε μία εξαίρεση επειδή είχαν πολλές απώλειες στο Β΄Παγκόσμιο που ίσως θα τις είχαν γλιτώσει αν η Αγγλία είχε επιτρέψει να ιδρυθεί το κράτος τους μετά τον Α' Παγκόσμιο όταν και το ζήτησαν πρώτη φορά.
Για τις υπόλοιπες χαμένες πατρίδες, έχουν γίνει τόσοι πόλεμοι που δε βγάζει άκρη κανείς.
 

Enkidu

Μέλος
Εγγρ.
19 Απρ 2019
Μηνύματα
986
Like
882
Πόντοι
86
Το ότι ούτε οι Τούρκοι ούτε οι Αλβανοί έχουν βρει άλλες ονομασίες για τα μέρη αυτά στα οποία ΤΩΡΑ πατάνε παρά μόνο παραφθορες των ελληνικών αποδεικνύει την διαχρονική πολιτισμική τους κατωτεροτητα.
ΟΚ, να το συζητήσουμε και αυτό περί της πολιτισμικής κατωτερότητας, αλλά δεν έχει σχέση με τα δύο θέματα που έθεσα. Και κάτι άλλο περί τοπωνυμίων, που θα πρέπει να λάβεις υπ' όψιν: Είναι φυσικό, όταν ένας λαός έρχεται δεύτερος σε έναν τόπο ή περιοχή και συναντά έναν ανώτερο πολιτισμό να επηρεάζεται από αυτόν, ανεξάρτητα από την πολιτική/στρατιωτική εξέλιξή. Επίσης, η επήρεια δεν είναι μονομερής ποτέ. Ειδικά με τα τοπωνύμια θα ήταν χρήσιμο να δεις όλες τις σχετικές πράξεις μετονομασίας χωριών, κωμοπόλεων, πόλεων και ολόκληρων περιοχών οι οποίες έγιναν από τη σύσταση του νέου Ελληνικού κράτους και μετά (βλ. ενδεικτικά Μετονομασίες Οικισμών της Ελλάδας – 19ος – 21ος αιώνας). Άλλωστε, όπως πιθανότατα γνωρίζεις, τα τοπωνύμια και δη τα σλαβικά, ήταν αφορμή για την περίφημη θεωρία του κ. Γιάκομπ Φίλιπ Φαλμεράυερ. Οπότε, δεν είναι και πολύ ισχυρό επιχείρημα, εν προκειμένω, λαμβανομένης υπ' όψιν της ταραγμένης ιστορίας της Βαλκανικής και τις πάμπολλες μετακινήσεις/μετοικεσίες - προσωρινές ή μονιμότερες - διαφόρων πληθυσμών και φυλών στο διάβα των αιώνων.
 

Enkidu

Μέλος
Εγγρ.
19 Απρ 2019
Μηνύματα
986
Like
882
Πόντοι
86
Διαβασα πως η ΘΑΛΑΣΣΑ δεν ειναι Ελληνικη λεξη..;;;;;;;;;;;;;;;;;
Η λέξη "θάλασσα" είναι άγνωστης ετυμολογίας. Δηλαδή, δεν είναι αρχικώς Ελληνική, αλλά προελληνική. Οι πρώτοι Έλληνες, όταν έφτασαν εδώ από την αρχική τους κοιτίδα, την υιοθέτησαν και τη χρησιμοποιούν αδιάκοπα έως σήμερα και θα τη χρησιμοποιούν, όσο υπάρχουν ομιλητές της Ελληνικής στην όποια ιστορική της εξέλιξη. Με αυτή την έννοια έγινε και παραμένει έκτοτε ελληνική. Για την ιστορία οι συγγενείς με την Ελληνική γλώσσες διασώζουν για την έννοια "θάλασσα" την αρχική κοινή ρίζα *mori (από την οποία τα mare, Meer, muir), ενώ η Ελληνική είχε αρχικά λέξεις σχετικά με την θάλασσα τις: αλς, πόντος, πέλαγος.
Και κάτι σχετικό, όσον αφορά τον "δανεισμό". Οι Μυκηναίοι χρησιμοποίησαν ως πρώτη γραφή τη γνωστή γραμμική Β, αλλά τα σύμβολά της τα δανείστηκαν σχεδόν αυτούσια από τη γραμμική Α των Μινωιτών, οι οποίοι ήσαν προέλληνες και η γλώσσα τους προελληνική. Γι αυτό και μέχρι σήμερα οι πινακίδες της γραμμικής Α, αν και η γραφή τους είναι σχεδόν ίδια, δεν έχει αποκρυπτογραφηθεί/διαβαστεί. Φυσικά, οι Μυκηναίοι ενσωμάτωσαν και άλλα στοιχεία του ανώτερου (για εκείνους και εκείνη την εποχή) μινωικού πολιτισμού και εν τέλει τους απορρόφησαν και πληθυσμιακά. Θα είχε μεγάλο ενδιαφέρον να μπορούσαν να έρθουν στο φως στοιχεία αρχαιολογικά, που να δείχνουν όχι μόνο δανεισμό από τους Μινωίτες του συστήματος γραφής τους, αλλά ακόμα και λέξεών τους, όπως, επίσης, θα είχε εξαιρετικό ενδιαφέρον να βρεθούν αντίστοιχα στοιχεία που να μας δείχνουν λέξεις που παρέλαβαν από τα προελληνικά φύλα οι Έλληνες (κυρίως από τους Πελασγούς) εκτός από γνωστά τοπωνύμια.
 

argyrotoxos

Ανώτερος
Εγγρ.
16 Σεπ 2010
Μηνύματα
36.603
Κριτικές
63
Like
46.854
Πόντοι
9.297
ΟΚ, να το συζητήσουμε και αυτό περί της πολιτισμικής κατωτερότητας, αλλά δεν έχει σχέση με τα δύο θέματα που έθεσα. Και κάτι άλλο περί τοπωνυμίων, που θα πρέπει να λάβεις υπ' όψιν: Είναι φυσικό, όταν ένας λαός έρχεται δεύτερος σε έναν τόπο ή περιοχή και συναντά έναν ανώτερο πολιτισμό να επηρεάζεται από αυτόν, ανεξάρτητα από την πολιτική/στρατιωτική εξέλιξή. Επίσης, η επήρεια δεν είναι μονομερής ποτέ. Ειδικά με τα τοπωνύμια θα ήταν χρήσιμο να δεις όλες τις σχετικές πράξεις μετονομασίας χωριών, κωμοπόλεων, πόλεων και ολόκληρων περιοχών οι οποίες έγιναν από τη σύσταση του νέου Ελληνικού κράτους και μετά (βλ. ενδεικτικά Μετονομασίες Οικισμών της Ελλάδας – 19ος – 21ος αιώνας). Άλλωστε, όπως πιθανότατα γνωρίζεις, τα τοπωνύμια και δη τα σλαβικά, ήταν αφορμή για την περίφημη θεωρία του κ. Γιάκομπ Φίλιπ Φαλμεράυερ. Οπότε, δεν είναι και πολύ ισχυρό επιχείρημα, εν προκειμένω, λαμβανομένης υπ' όψιν της ταραγμένης ιστορίας της Βαλκανικής και τις πάμπολλες μετακινήσεις/μετοικεσίες - προσωρινές ή μονιμότερες - διαφόρων πληθυσμών και φυλών στο διάβα των αιώνων.
Όταν ένα ολόκληρο συντεταγμένο κράτος λέει την Κορυτσά Corce η το Αδραμυτιο Edremit σημαίνει ότι δεν βρήκαν κάτι καλύτερο;
Απλώς συναισθανομενοι ότι δεν ανήκουν εκεί δεν άλλαξαν τα ονόματα.
Μην γινόμαστε νεοραγιαδες...μπορεί ο νεοέλληνας να έχει καταντήσει όπως έχει καταντήσει όμως η Ιστορία δεν αλλάζει.
 

Stories

Νέο!

Stories

Top Bottom