[...] "[tt]ένα έθνος είναι μια φαντασιακή κοινότητα επειδή «ανεξάρτητα από την ουσιαστική ανισότητα και την εκμετάλλευση που κυριαρχεί σε κάθε κοινότητα, το έθνος νοείται πάντα σαν μια βαθιά, οριζόντια συντροφική σχέση. Σε τελευταία ανάλυση, είναι αυτό το αίσθημα της αδελφότητας που δίνει τη δυνατότητα σε τόσα εκατομμύρια ανθρώπους τους δύο τελευταίους αιώνες, όχι τόσο να σκοτώνουν, όσο να είναι πρόθυμοι να δίνουν τη ζωή τους για τόσο περιορισμένες φαντασιώσεις[/tt]»"
Από τη βικιπαίδεια, λήμμα Φαντασιακές κοινότητες, βιβλίο του Μπένεντικτ Άντερσον.
Θεωρίες για το έθνος υπάρχουν διάφορες, ωστόσο κατά τη διαδικασία σχηματισμού τους (αναφέρομαι στα έθνη) η ιδιαίτερη -ενταγμένη στο πλαίσιο διακρίσεων, ανταγωνισμών, και διαμάχης- ταυτότητα κάθε ομάδας που θα το συναπαρτίσουν αργότερα, χάνει αυτό τον ιδιαίτερο χαρακτήρα και εντάσσεται σε μία αφήγηση που αποστερεί από αυτή κι απ' τα έργα της την εγγενή της κοσμοθεώρηση, που ήθελε τις ομάδες που τελικά ηγούνται στην κατάρτιση αυτής της ιστορίας, να αποτελούν τους "κακούς" της ιστορίας.
Ένα ταγάρι σε κάποιο εθνογραφικό μουσείο της επαρχίας είχε, για τον κάτοχό του, σημαινόμενα εντελώς διαφορετικά απ' τον επισκέπτη του σήμερα, που φαντάζεται το ταγάρι ως έκφραση της ψυχής ε ν ό ς λαού.
Όπως και ο τυρέμπορας της διαφήμισης εντάσσεται σ' έναν μύθο για την αγνότητα και την ομοιογένεια της παράδοσης, δεν έχει καμία σχέση με τον προβληματικό παραγωγό που τον γαμάει το κράτος κι οι χαμουτζήδες.
Αυτή είναι η προβληματική που θεώρησα πως ήταν άξια να γνωστοποιηθεί.
Ο εχθρός, κοντολογίς, δεν είναι όσοι αμφισβητούν την ομοιογένεια των υπηκόων, αλλά αυτοί που παραλείπουν και αποκρύβουν την πραγματική ετερογένεια των παραγόντων που διαμορφώνουν ένα έθνος.