ΓΙΑΤΙ καποιος μπορει να φοβαται τη μοναξια ή το αντιθετο, να μη φοβαται (και να φοβαται για παραδειγμα τη συνυπαρξη με αλλα ατομα);
Μια ενδιαφερουσα και εμβριθης ψυχολογικη μελετη παρουσιαζει ο γερμανος ψυχολογος και ψυχαναλυτης Fritz Riemann μεσα απ το βιβλιο του «Τετραλογια του φοβου»
Στη μελετη του ξακινα από τους βασικους φοβους του ανθρωπου για να καταληξει σε μια αναλυτικη περιγραφη του χαρακτηρα και της προσωπικοτητας του εκαστοτε τυπου ανθρωπου…
Ο Φριτζ μιλαει για
τεσσερις βασικες μορφες φοβου (τεσσερις βασικες ωθησεις) οι οποιες σε υπερισχυση ή σε αποδυναμωσή τους δημιουργουν
4 βασικες δομες προσωπικοτητας (οπου προκειται για τεσσερεις διαφορετικους τροπους υπαρξης)
Οι τεσσερις βασικες μορφες φοβου:
1)
Ο φοβος της αφοσιωσης: βιωνεται ως απωλεια του Εγω και εξαρτηση
2)
Ο φοβος της αυτονομιας: βιωνεται ως απομονωση και ελλειψη προστασιας. Ο φοβος να εξελιχθουμε σ ένα αυτονομο Εγω.
3)
Ο φοβος της αλλαγης: βιωνεται ως παροδικότητα και ανασφαλεια
4)
Ο φοβος της αναγκαιοτητας-σταθεροτητας: βιωνεται ως οριστικότητα και απωλεια της ελευθερίας
Οι πρωτοι δυο φοβοι μας κανουν την πρωτη 1η αντινομια:
Δηλαδη απαιτηση για αυτονομια και μοναδικοτητα εναντι της απαιτησης υποταγης σ’ ένα συνολο, και του περιορισμου προσωπικων επιθυμιων και θεσεων προς χαριν καταστασεων που είναι εξω από εμας
Ενώ ο τριτος και τεταρτος φοβος μας κανουν τη δςυτερη 2η αντινομια:
Δηλαδη την ταση για διαρκεια και σταθεροτητα εναντι της τασης για αλλαγη, μεταβολή
Όπως αναφερθη, οι
τεσσερις βασικες μορφες φοβου δημιουργουν αντιστοιχα
τεσσερεις βασικες δομες προσωπικοτητας οι οποιες και είναι αντιθετικες αλλα και συμπληρωματικες ματαξυ τους (επισης, μεταλλάσεται κι ο βαθμος έντασής τους, κατι που ουσιατικα αποτελει και το βαθμο νευρωσης, αφου περι αυτου προκειται όταν και εφοσον ξεπεραστουν τα φυσιολογικα ορια):
(θα αναφερθώ λιγο αναλυτικα στην πρώτη {στην οποία θεωρω ότι προσωπικα τείνω πιο πολύ) ενώ στις υπολοιπες θα αναφερθω μονο επιγραματικα….αντε και λιγο στη δευτερη, για να κατανοηθει συγκριτικά με την πρωτη)
1)
Σχιζοειδείς προσωπικοτητες: ατομα με αναγκη αυτοπροστασιας και οριοθετησης του Εγω. Τα ατομα αυτά λογω των χαλαρων δεσμων τους με τους ανθρωπους, αναπτύσσουν ιδιαιτερα δυνατοτητες που θα τους βοηθησουν να προσανατολιστουν καλυτερα στον κοσμο (αντιληψη, λογικη, διανοια, συνείδηση). Σε αυτους υπερισχυει η αποστασιοποιηση από συναισθηματισμους, ενώ στηριζονται περισσοτερο στη γνωση που παρεχει σιγουρια και ελεγχο. Εχουμε δηλαδη περιορισμενη εξελιξη του συναισθηματικου τους κοσμου, εν αντιθεση με την αναπτυγμένη ευφυια (ή τουλαχιστον την προσπαθεια αναπτυξής της).
2)
Καταθληπτικες προσωπικοτητες: ο φοβος που κυριαρχει εδώ, είναι ο φοβος της απωλειας, ο φοβος της αποστασης,του αποχωρισμου,της μοναξιας και της εγκαταλειψης. Ως εκ τουτου αναζητουν τον ισχυροτερο δυνατο δεσμο με τον άλλο, σε αντιθεση με τον σχιδοειδη που επιζητει τη μεγαλυτερη δυνατη αποσταση για να διαφυλαχτει από το δικο του φοβο. Αν η προσεγγιση στον καταθληπτικο/η σημαινει ασφαλεια και τρυφεροτητα, στον σχιζοειδη σημαινει απειλη και περιορισμο της αυταρκειας του. Αντιθετα αν η αποσταση σημαινει στον σχιζοειδη ασφαλεια και ανεξαρτησια, στον καταθληπτικο σημαινει απειλη και εγκαταλειψη.
3)
Ψυχαναγκαστικες προσωπικοτητες
4)
Υστερικες προσωπικοτητες
(στις καταθληπτικες προσωπικοτητες αναφερθηκα πολύ επιδερμικα και συνοπτικα (στο βιβλιο αναφερονται πολλα περισσοτερα ενδιαφεροντα, όπως και για τις υπολοιπες δυο προσωπικοτητες)
Αυτά τα ολιγα.