αφιερωμένο στους αντισημίτες της ΧΑ και όχι μόνον...
[size=18pt]Από τα Πρωτόκολλα των Σοφών της Σιών στο Ολοκαύτωμα[/size]
Με αφορμή τη Διεθνή Ημέρα Μνήμης για τα Θύματα του Ολοκαυτώματος, ο Δημήτρης Ψαρράς μίλησε για τα Πρωτόκολλα στο 1againstracism.gr
Ήταν Αύγουστος του 2012 όταν η Διάσκεψη Ευρωπαίων Ραβίνων έκανε έκκληση στην εταιρεία Apple να σταματήσει τη διάθεση μιας έκδοσης για κινητά των Πρωτοκόλλων των Σοφών της Σιών μέσω του ηλεκτρονικού καταστήματος iTunes. Το πιο διάσημο πλαστογράφημα όλων των εποχών συνέχιζε να προσαρμόζεται στις ανάγκες της εποχής και να προσελκύει αναγνώστες. Η επιρροή του αποδείχθηκε για μια ακόμη φορά τον Οκτώβριο της ίδιας χρονιάς, όταν αποσπάσματά του διαβάστηκαν εντός της ελληνικής Βουλής. Κι όμως η πλαστή φύση των Πρωτοκόλλων ήταν γνωστή από το 1921. Κι είχε ήδη αποκαλυφθεί πως τα Πρωτόκολλα, όχι μόνο αποτελούσαν θεμέλιο λίθο της «θεωρίας» περί παγκόσμιας εβραϊκής συνωμοσίας, αλλά και χρησιμοποιήθηκαν για να δικαιολογήσουν ανατριχιαστικά πογκρόμ κατά των Εβραίων.
Από το 1925, όταν πρωτοεισήχθησαν στην Ελλάδα, η πορεία τους υπήρξε σταθερή και αρκετά επιτυχημένη. Σύμφωνα με τον Δημήτρη Ψαρρά, σήμερα κυκλοφορούν στη χώρα πάνω από δέκα διαφορετικές εκδόσεις των Πρωτοκόλλων. Στο βιβλίο του «Το μπεστ σέλερ του μίσους», ο δημοσιογράφος καταγράφει την ιστορία τους στον ελλαδικό χώρο, επισημαίνοντας ότι «τα Πρωτόκολλα εξακολουθούν και στις μέρες μας να σκοτώνουν, δηλητηριάζοντας κατ’ αρχάς τη σκέψη εκείνων που τα χρησιμοποιούν…»
Με αφορμή τη Διεθνή Ημέρα Μνήμης για τα Θύματα του Ολοκαυτώματος, ο Δημήτρης Ψαρράς μίλησε για τα Πρωτόκολλα στο 1againstracism.gr, την πλατφόρμα της εκστρατείας κατά της ρατσιστικής βίας της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες:
Ποια στερεότυπα μεταφέρουν τα Πρωτόκολλα των Σοφών της Σιών;
Το βιβλίο υποτίθεται ότι αποτελεί τα πρακτικά μιας συνάντησης των Σοφών της Σιών, δηλαδή εκπροσώπων του Εβραϊσμού. Μάλιστα, έχει ταυτιστεί με το πρώτο σιωνιστικό συνέδριο που είχε συνέλθει στη Βασιλεία του 1897. Οι μετέχοντες σε αυτή τη συνεδρία υποτίθεται ότι συνωμοτούν κατά των καθεστώτων της εποχής, χρησιμοποιώντας κάθε μορφής επανάσταση ή διείσδυση σε κρατικούς μηχανισμούς, ώστε να υπονομεύσουν τα χριστιανικά κράτη και να επιβάλουν την εβραϊκή κυριαρχία. Το κείμενο δεν αναφέρεται σε συγκεκριμένα γεγονότα αλλά σε γενικές αρχές, κι έτσι μπορεί ακόμα και σήμερα να αναπαράγεται ως βασικό στοιχείο της αντισημιτικής προπαγάνδας.
Ποια ήταν η συμβολή του βιβλίου στην αιτιολόγηση του Ολοκαυτώματος;
Τα Πρωτόκολλα «γεννήθηκαν» στη Ρωσία στις αρχές του 20ού αιώνα, ως πλαστογράφημα το οποίο θα δικαιολογεί τα πογκρόμ που γίνονταν τότε από το τσαρικό καθεστώς εις βάρος των Εβραίων. Όμως πολύ γρήγορα μετά την επανάσταση στη Ρωσία το 1917, χρησιμοποιήθηκαν για να στηρίξουν την θεωρία της εβραιο-μπολσεβίκικης συνωμοσίας κατά του χριστιανισμού και του ρωσικού έθνους. Αμέσως μετά, η θεωρία αυτή πέρασε σε άλλες χώρες, και πρώτα απ’ όλα στη Γερμανία, όπου την ενστερνίστηκαν ο ίδιος ο Χίτλερ και η ομάδα του. Αυτοί χρησιμοποίησαν εξαρχής τα Πρωτόκολλα ως βασικό τμήμα του προπαγανδιστικού τους οπλοστασίου κατά των Εβραίων. Με άλλα λόγια, το βιβλίο αποτελεί ένα από τα πιο βασικά στοιχεία που οδήγησαν ή βοήθησαν την προπαγάνδα του Ναζιστικού καθεστώτος, η οποία οδήγησε στο Ολοκαύτωμα.
Στην Ελλάδα πότε πρωτοεμφανίστηκαν; Βρήκαν πρόσφορο έδαφος για την εξάπλωσή τους;
Η πρώτη αναφορά στα Πρωτόκολλα στην Ελλάδα έγινε το 1925 σε αθηναϊκές εφημερίδες, από τον Αριστείδη Ανδρόνικο, ο οποίος βρισκόταν στη Ρωσία κατά την περίοδο της επανάστασης σε διπλωματική θέση. Το βιβλίο πέρασε αμέσως σε ένα μέρος της κοινής γνώμης ως ερμηνεία της ανόδου του κομμουνιστικού κινήματος στην Ελλάδα, αλλά και ως ερμηνεία της επανάστασης που είχε λάβει χώρα σχετικά πρόσφατα στη Ρωσία και είχε αποπειραθεί να γίνει, με λιγότερη επιτυχία, σε άλλες χώρες της Ευρώπης. Αρχικά λοιπόν, η υποδοχή του έγινε από ομάδες που τοποθετούνταν κατά του Κομμουνισμού. Να θυμίσω ότι την ίδια περίοδο γινόταν προσπάθεια πάταξης του Κομμουνιστικού Κινήματος και από τις κυβερνήσεις του Βενιζέλου, μέσω της θέσπισης του ιδιωνύμου. Και, μετά την πολιτική τους χρήση, τα Πρωτόκολλα πέρασαν και στο χώρο της εκκλησίας.
Το 1931 έχουμε το πρώτο μεγάλο πογκρόμ εις βάρος των Εβραίων της Θεσσαλονίκης, το οποίο οργανώθηκε στο συνοικισμό Κάμπελ. Το πογκρόμ διοργανώθηκε κυρίως από ομάδες συνασπισμένες στη διαβόητη 3Ε – σε μια οργάνωση η οποία δεν ήταν με τη σημερινή έννοια του όρου ακροδεξιά, γιατί η ηγεσία της ήταν προσφυγική και φιλοβενιζελική, αλλά ήταν ακραία αντισημιτική. Με όχημα τα Πρωτόκολλα πραγματοποιήθηκαν τότε ακραίες βιαιότητες εις βάρος του εβραϊκού πληθυσμού. Οι ιθύνοντες τα είχαν δημοσιεύσει μέσω της εφημερίδας Μακεδονία, ερεθίζοντας το πλήθος, αλλά τελικά, μετά από 2 χρόνια απαλλάχτηκαν από κάθε κατηγορία.
Άλλαξε κάτι ως προς την υποδοχή τους μετά το Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, που εξόντωσε μεγάλο τμήμα του εβραϊκού πληθυσμού της Ελλάδας;
Επειδή αυτό το κείμενο μιλάει ακριβώς για διεθνή συνεργασία των Εβραίων, δεν προϋποθέτει την ύπαρξη μεγάλης κοινότητας στο χώρο όπου επιδρά. Για παράδειγμα, τα Πρωτόκολλα είχαν μεγάλη διάδοση στην Ιαπωνία, παρόλο που η εβραϊκή κοινότητα ήταν μικρή. Τα Πρωτόκολλα περιγράφουν το μοντέλο μιας παγκόσμιας συνωμοσίας, η οποία είναι μια πολύ σύγχρονη ερμηνεία των κοινωνικών φαινομένων. Είδαμε λόγου χάρη ότι, ειδικά μετά το 1990, την κατάρρευση των καθεστώτων της ανατολικής Ευρώπης και τη λεγόμενη παγκοσμιοποίηση, σε όλες τις χώρες αναζητήθηκε μια εξήγηση για όλη αυτή την ιστορική εξέλιξη. Και, η πιο απλοϊκή εξήγηση αναφέρεται σε μια παγκόσμια συνωμοσία, την οποία κάνουν οι Εβραίοι.
Ποια είναι η επιρροή των Πρωτοκόλλων τη σημερινή εποχή;
Στις δυτικοευρωπαϊκές χώρες μπορεί μεν κάποιος να βρει το κείμενο, αλλά μόνο σε περιθωριακές εκδόσεις και βιβλιοπωλεία ειδικού ακροδεξιού ή θρησκευτικού φονταμενταλιστικού ενδιαφέροντος. Στην Ελλάδα εκδίδεται από καθώς πρέπει εκδοτικούς οίκους, βρίσκεται σε όλα τα μεγάλα βιβλιοπωλεία κι υπάρχουν πλείστες όσες εκδόσεις του. Στην Ελλάδα είναι πολύ μέσα στην πολιτική και τη λαϊκή κουλτούρα η ώθηση των Πρωτοκόλλων.
Ποια είναι κατά τη γνώμη σας η λύση; Και, γενικά, πώς πρέπει να αντιμετωπίζουμε τέτοιου είδους ρατσιστική προπαγάνδα απέναντι σε συγκεκριμένες ομάδες;
Δεν υποστηρίζω την απαγόρευση σε καμιά περίπτωση. Πέρα των άλλων, πλέον δεν είναι εφικτή, από τη στιγμή που υπάρχει το διαδίκτυο. Αλλά νομίζω ότι μπορεί να γίνει μεγαλύτερη διαφώτιση όλων μας γύρω από αυτό το ζήτημα. Φυσικά, το γεγονός ότι στην Ελλάδα γίνεται αποδεκτό ένα κείμενο το οποίο από το 1921 γνωρίζουμε ότι είναι πλαστογράφημα έχει σχέση με την ίδια την πολιτική κουλτούρα της χώρας. Την ευκολία με την οποία υποκύπτουν όχι μόνο οι ακροδεξιοί, οι πατενταρισμένοι αντισημίτες, αλλά πολύ ευρύτερες πολιτικές δυνάμεις και δυνάμεις αναλυτών ή δημοσιογράφων στη θεωρία της συνωμοσίας – ότι πίσω από τα γεγονότα βρίσκεται πάντοτε κάποιο κρυφό χέρι. Το βήμα από αυτή τη θεωρία στο να υποδειχθεί αυτό το κρυφό χέρι ως εβραϊκό είναι πολύ μικρό.