ΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟΝ ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΟΝ ΠΡΟΒΛΗΜΑ
Ἡ σύγκρουσις μεταξὺ ἀτόμου καὶ κοινότητος, μέρους καὶ συνόλου εἶναι σήμερον οὐδαμοῦ ἐμφανεστέρα, τῶν ὁλοκληρωτικῶν πολέμων ἀπόντων, ἤ εἰς τὴν σχέσιν τοῦ πολίτου μετά τῆς ἀστυνομίας. Ὁ θεσμὸς οὔτος –οὐδέποτε ὦν ἰδιαιτέρως δημοφιλῆς, ἀφοῦ καὶ ἐν ἀρχαιότητι δὲν ἐθεωρεῖτο ἐπάγγελμα προσῆκον εἰς ἀξιοπρεπὴν πολίτην - ἔχει λάβει σήμερον ὑψηλὴν θέσιν εἰς τὴν κοινωνικὴν ἱεραρχίαν κατὰ τρόπον ὅλως ἀσύμβατον πρός τό ὑπ΄αὐτοῦ παραγόμενον ἔργον.
Ὑποτίθεται ὅτι ἐν ἰδανικῇ καταστάσει ἡ ἀστυνομία προφυλάσσει τὸν πολίτην ἐκ τοῦ ἐγκλήματος. Δέον ὅπως ὁ πολίτης μὴ αὐτοδικῇ διὸτι τότε τὰ ὅρια μεταξὺ ἐγκλήματος καὶ νομιμότητος ὑπερβαίνονται εὐκόλως καὶ ἡ κατάστασις τῆς κοινωνίας τείνει νὰ θυμίζῃ τὰ τεκταινόμενα ἐν ὀρεινοῖς χωρῖοις τῆς Κρήτης ἤ καὶ τοῦ Ἀφγανιστάν. Ἀκόμη καὶ ἐν ἰδανικῇ καταστάσει ὅμως αἱ ἀρμοδιότηται τῆς ἀστυνομίας εἶναι ὑπὲρ τὸ δέον πολυσχιδεῖς. Ἡ ἀστυνομία προστατεύει τὸν πολίτην τόσον έκ τοῦ ἐξωτερικοῦ ὅσον καὶ ἐκ τοῦ ἐσωτερικοῦ ἐχθροῦ - καὶ ἐδῶ τὰ ὅρια μεταξὺ παρανομίας καὶ νομιμότητος εἶναι ἐξ ἀρχῆς δυσδιάκριτα. Ὁ ἐσωτερικὸς καὶ ὁ ἐξωτερικὸς ἐχθρὸς ἐν καιρῷ εἰρήνης δὲν προσδιορίζονται εὐχερῶς καὶ οὕτω εἶναι δυσχερὴς ὁ χαρακτηρισμὸς τῶν ἐνεργειῶν τῆς ἀστυνομίας ὡς νομίμων ἤ παρανόμων. Ἀκόμη λοιπὸν καὶ ἐν ἰδανικῇ καταστάσει αἱ δυσχέρειαι εἶναι πολλαί. Πολλῷ δε μᾶλλον ὅτι τὸ ἰδανικὸν δὲν ὑπάρχει καὶ τὸ πραγματικὸν εἶναι ἔμφορτον ἀτελειῶν. Τοσούτων ὥστε συσσωρευόμεναι σύν τῷ χρόνῳ ἐδημιούργησαν τό Ἑλληνικὸν ἀστυνομικὸν πρόβλημα, μίαν κατάστασιν ἐν ᾗ ἡ ἀστυνομία φαίνεται νὰ δημιουργῇ διὰ τῆς ὑπάρξεὼς της περισσότερα προβλήματα ὅσων ἐπιλύει.
Ἡ σημερινὴ κατάστασις τῆς Ἑλληνικῆς ἀστυνομίας εἶναι ἄσχημος. Τόσον ἄσχημος ὥστε νὰ ἀπαιτῆται ἄμεσος δράσις ἐκ τοῦ διαδόχου τοῦ κ. Χρυσοχοΐδου ὁ ὁποῖος, ἀς σημειωθῇ ἐφθάρη τάχιστα ἐν τῇ κυβερνήσει Παπανδρέου ἀποδεικνύων ὅτι αἱ έπιτυχῖαι ἐν Ἑλλᾶδι εἶναι ἐν γένει συγκυριακαί.
1. Ἡ Ἑλληνικὴ ἀστυνομία ἀπασχολεῖ 55.000 ἔνστολους, δηλ. ἀντιστοιχεῖ 1 ἀστυνομικὸς διὰ 200 κατοίκους. Ὁ ἀριθμός εἶναι λῖαν μέγας. Κράτη μὲ πόρρῳ μεγαλυτέραν ἐγκληματικότηταν ἔχουσι πολὺ μικροτέραν ἀναλογικῶς άστυνομικὴν δύναμην (Γερμανία 1 αστυνομικὸς ἀνὰ 346 κατοίκους, ΗΠΑ 1 αστυνομικὸς ανὰ 374 κατοίκους, Ἡνωμένον Βασίλειον 1 ἀστυνομικὸς ἀνὰ 415 κατοίκους). Ἐπιβάλλεται ἄμεσος μείωσις τοῦ ἀριθμοῦ τῶν ἀστυνομικῶν.
2. Ἐκτὸς τῆς μεγάλης δαπάνης μισθοδοσίας τῆς συνεπαγομένης ἐκ τῆς μεγάλης ἀριθμητικῶς δυνάμεως, τὰ ἔξοδα διατηρήσεως εἶναι μεγᾶλα λόγῳ τῶν ὑψηλῶν γενικῶς ἀποδοχῶν τῶν Ἑλλήνων ἀστυνομικῶν. Ἐν προκειμένῳ ἔγγαμος ὑπαστυνόμος ἔχει μέσας μικτὰς (μισθοὶ + πάσης φύσεως ἐπιδόματα) ἐτησίας ἀποδοχάς 26.000€. Τὸ ποσὸν αὐτὸ εἶναι τὸ 116% τοῦ κατὰ κεφαλὴν ΑΕΠ. Ἐν ΗΠΑ αἱ μέσαι μικταὶ ἐτήσιαι ἀποδοχαὶ ὁμοβάθμου εἶναι τὸ 108% τοῦ κατὰ κεφαλὴν ΑΕΠ, ἐν Γερμανίᾳ τὸ 96% καὶ ἐν Ἡνωμένῳ Βασιλείῳ τὸ 110%. Δὲν ὑπάρχει οὑδεὶς ἀπολύτως λόγος νὰ διαθέτωμεν τόσον πλουσιοπαρόχως άμειβομένους δημοσίους ὑπαλλήλους. Αἱ ἀποδοχαὶ τῶν ἀστυνομικῶν δὲον ὅπως μειωθῶσι κατὰ 15% κατὰ μέσον ὅρον.
3. Ἡ Ἑλληνικὴ ἀστυνομία οὐδεμίαν ἐμπιστοσύνην εἰς τὸν πολίτην ἐμπνέει. Ἡ ἐμφάνισις, ἡ ἀμφίεσις καὶ ἡ ἐν γένει συμπεριφορὰ τῶν ἀστυνομικῶν παραπέμπωσι μᾶλλον εἰς ἐγκληματίας ἀμερικανικῆς ταινίας ἤ εἰς ἀνθρώπους ἐπιβλέποντας τὴν τήρησιν τῶν νόμων. Συγκεκριμένα:
3.1. Τὰ ὄργανα εἶναι συχνᾶκις ἐνδεδυμένα μὲ στολὰς παραπεμπούσας εἰς φαντασιώδεις πολεμιστὰς καὶ οὐχὶ εἰς ἁπλοὺς ὑπαλλήλους ὡς θὰ ἔδεε.
3.2. Αἱ περίεργαι κομμώσεις, τὸ ἀρειμάνιον ὗφος, τὰ «ἀεροπορικὰ» βαθύχροα ὀμματοϋάλια, αἱ κινὴσεις καὶ στάσεις τοῦ σώματος κουτσαβακικοῦ τύπου, τὰ κομβολόγια κ.τ.λ. εὑρίσκονται ἐν ἠμερησίᾳ διατάξει. Αἱ γυναὶ περιφέρονται πολλᾶκις λυσίκομαι, ἐψιμυθιωμέναι, διακοσμητικῶς διατρηθεῖσαι κ.τ.λ.
3.3. Τὰ ὄργανα συνηθέστατα κάθονται εἰς ὑπαιθρίους τράπεζας καφεπωλείων ἐν ὥρᾳ ὑπηρεσίας.
3.4. Τὰ ὀχήματα τῆς ἀστυνομίας παραβιάζωσι συχνότατα καὶ ἀναιτίως τὸν Κώδικαν Ὁδικῆς Κυκλοφορίας. Γίνεται χρήσις τῶν σειρήνων καὶ τῶν φανῶν ἄνευ οὐδενὸς ἑτέρου λόγου πλὴν τῆς διαθέσεως τῶν ὁδηγῶν των νὰ ἀποφύγωσι τὴν κυκλοφοριακὴν συμφόρησιν. (Τὸ φαινόμενον παρατηρεῖται καὶ παρὰ τοῖς πληρώμασι ἀσθενοφόρων).
3.5. Αἱ περιοχαὶ πέριξ ἑνὸς ἀστυνομικοῦ τμήματος ἀποκλείονται ἐκ τῆς κυκλοφορίας καὶ τῆς σταθμεύσεως τῶν ὀχημάτων κατὰ αὐθαίρετον τρόπον καὶ ἐν μεγάλῃ ἐκτάσει.
4. Ἐκτὸς τῆς ἀνωτέρω λῖαν ἀσχήμου εἰκόνος ἡ Ἑλληνικὴ ἀστυνομία ἔχει εἰς χαμηλωτάτην ἐκτίμησιν τὴν ἐργασίαν. Συνηθεστάτη παρὰ τοῖς ἀστυνομικοῖς τμήμασι ἡ εἰκὼν λίαν νεαρῶν ἀστυνομικῶν, οἱ ὁποῖοι ἐν πολιτικῇ περιβολῇ ὁμοιάζουσι πρὸς μικροκακοποιούς, συνεγκεντρωμένων πέριξ δέκτου τηλοψίας. Ἡ διεξαγωγὴ μίας προανακρίσεως διαρκεῖ ὑπὲρ τοὺς 8 μήνας.
5. Ἡ Ἑλληνικὴ ἀστυνομία διαιρεῖται εἰς διαφόρους ὑπηρεσίας μὲ κεχωρισμένην ταυτότηταν οὔτως ὥστε εἰς ἐξωτερικὸν παρατηρητὴν νὰ δίδεται ἡ εἰκὼν συμμοριῶν διεκδικώντων τὸν ἔλεγχον πόλεως. Εἰδικοὶ φρουροί, συνοριοφύλακαι, ΟΠΚΕ (ἡ ὄψις αὐτῶν μᾶς κάνει νὰ ἀναρωτούμεθα ἔναντι ποίων μᾶς προστατεύωσι), ΕΚΑΜ, ΜΑΤ, Ζῆτα, Δέλτα, Δίας κ.τ.λ. παρελαύνωσι καθημερινῶς ἔμπροσθεν τῶν ταλαίνων πολιτῶν εἰς άνουσίους ἐπιδείξεις παλληκαρισμοῦ.
6. Ὑπάρχουσι καὶ μιμηταὶ, ἐν τῇ μορφῇ τῆς δημοτικῆς ἀστυνομίας, οἱ σύγχρονοι «κλητῆραι» τῆς παλαιᾶς Ἀθήνας, χαμηλωτάτου ἐπιπέδου καὶ ἤθους.
Τὸ πρόβλημα εἶναι ὀξὺ καὶ ἀπαιτεῖ ἄμεσον λύσιν. Μὲ δεδομένην τὴν ἔκτακτον ἐξ οἰκονομικῆς ἐπόψεως κατάστασιν ἐν ᾗ εὑρίσκεται ἡ χώρα μας ἐδῶ καὶ 8 τουλάχιστον μήνας, ἡμπορῶμεν νὰ θεωρήσωμεν ὅτι ἡ παρούσα κυβέρνησις ἔχει τὴν εὐκαιρίαν νὰ προβῇ εἰς σημαντικὰς ἀλλαγὰς ἐν τῷ κρατικῷ μηχανισμῷ, τόσον σημαντικὰς ὥστε νὰ βελτιώσωσι ἐντὸς ἐλαχίστου χρονικού διαστήματος τὴν ἀποτελεσματικότητὰν του καὶ ἀπαλλάξωσι τὰ ὑποζύγια – πολίτας ἐκ σημαντικῶν βαρῶν.
Εἰς ὅ,τι ἀφορᾶ τὴν Ἑλληνικὴν ἀστυνομίαν τὰ προπεριγραφέντα προβλήματα ἔχουσι τὰς κάτωθι ἀντιστοίχους ἀμέσους λύσεις:
Α. Μείωσις τοῦ ἀριθμοῦ τῶν ἀστυνομικῶν εἰς 32.000 δι΄ἀπολύσεως τῶν πλεοναζόντων 23.000 μὲ ἀποζημίωσιν ἐννοεῖται συμβατὴν πρὸς τὴν σημερινὴν οἰκονομικὴν κατάστασιν. Οἱ 32,000 ἀστυνομικοὶ ἀντιστοιχοῦσι εἰς 1 ἀστυνομικὸν ἀνὰ 344 κατοίκους, δηλαδὴ ἀναλογία μικροτέρα τῆς Γερμανίας, ἀπολύτως ἐπαρκὴς διὰ τὰς σημερινὰς καὶ μελλοντικὰς ἀνάγκας.
Β. Μείωσις τῶν ἀποδοχῶν τῶν ἀστυνομικῶν κατὰ 15% κατὰ μέσον ὅρον, ὥς προανεφέρθη εἰς τὴν (2) ἀνωτέρω.
Γ. Δεδομένου ὅτι τὰ πειθαρχικὰ μἐτρα εἶναι ἀναποτελεσματικά, δὲν ἡμπορῶμεν νὰ βασισθῶμεν εἰς τὴν ἐσωτερικὴν γραφειοκρατίαν τῆς Ἑλληνικῆς ἀστυνομίας διὰ τὴν ἐξάλειψιν τῶν φαινομένων ἀπρεποῦς ἐμφανίσεως καὶ συμπεριφορᾶς. Ὅμως τὰ ἀνωτέρω μέτρα (Α) καὶ (Β) θὰ ἔχωσι δώσῃ ἰσχυρὸν μήνυμα εἰς τοὺς ἐναπομείναντες ἀστυνομικοὺς ὅτι ἡ κυβέρνησις δὲν διστάζει νὰ προβῇ εἰς εὑρείας ἀνακατατάξεις καὶ ἡ θέσις των δὲν εἶναι ἐπ΄ οὐδενὶ ἐξησφαλισμένη. Ὅταν οἱ ἀστυνομικοὶ θὰ ἐννοήσωσι ἔστω καὶ κατ΄ ἐλάχιστον τὴν ἐργασιακὴν ἀνασφάλειαν τῆς πλειοψηφίας τῶν Ἑλλήνων θὰ συμμορφωθῶσι διότι τοιούτου εἴδους χαρακτῆραι εἶναι εὔπλαστοι ἀκόμη καὶ εἰς μεγάλην ἠλικίαν.
Δ. Ἡ παραγωγικότης τῆς Ἑλληνικῆς ἀστυνομίας θὰ αὐξηθῇ διὰ τοὺς ἰδίους λόγους διὰ τοὺς ὁποίους ἡ ἐμφάνισις καὶ ἡ συμπεριφορὰ θὰ βελτιωθῶσι. Ὁ φόβος φυλᾶ τὰ ἕρημα – βλ. (Γ).
Ε. Κατάργησις τῶν διαφόρων ὁμάδων, ὑποομάδων καὶ «δυνάμεων», εἰδικῶν καὶ μη. Περιορισμένη ὁπλοφορία καὶ ἐμπέδωσις τῶν κανόνων τῆς ὁπλοχρησίας. Εἰς αὐτὸν τὸν τομέα νὰ λάβωσι μαθήματα ἐκ τῆς ἀστυνομίας τοῦ Ἡνωμένου Βασιλείου μὲ τοὺς ἀπολύτως σαφεῖς κανόνες χρήσεως βίας οἱ ὁποῖοι εἶναι βασισμἐνοι ἐπὶ τῆς ἐννοίας τῆς «λελογισμένης βίας» (reasonable force).
ΣΤ. Κατάργησις τῆς δημοτικῆς ἀστυνομίας καθ΄ἁπάσαν τὴν ἐπικράτειαν.
Ἀνωτέρω περιεγράφησαν λίαν συνοπτικῶς τὰ ληπτέα μέτρα ὑπὸ μίας κυβερνήσεως ἧτις θὰ ἤθελε νὰ ἀφήσῃ ἐποχήν – καὶ ἔργον. Δὲν γνωρίζομεν ἐὰν ἡ σημερινὴ κυβέρνησις ἐπιθυμῇ τοιοῦτον τι, παρὰ τὰς ὑποχρεωτικὰς τρόπον τινα ἐξαγγελίας περὶ ἀνατροπῆς τῶν πάντων. Γεγονὸς εἶναι ὅτι τὸ πρόβλημα τῆς Ἑλληνικῆς ἀστυνομίας ἔχει λάβει τεραστίας καὶ ἀνεξελέγκτους διαστάσεις.
Ἡ κυβέρνησις νὰ εἶναι βεβαία ὅτι ἐὰν τολμήσῃ τὰ ἀνωτέρω θὰ ἡμπορῇ νὰ ὑπολογίζῃ εἰς τὴν ὑποστήριξιν τῆς μεγίστης πλειοψηφίας τῶν πολιτῶν. Ὑπὸ τὰς παρούσας συνθἠκας δὲν εἶναι τόσον ἡ μείωσις τοῦ εἰσοδήματος ἡ ὁποία δημιουργεῖ πίεσιν ὅσον ἡ συνειδητοποίησις ὅτι οὐδέποτε τὸ εἰσόδημα ἦτο ἱκανοποιητικόν. Ἡ σύγκρισις τοῦ εἰσοδήματος ἑνὸς σκληρὰ ἐργαζομένου τοῦ ἰδιωτικοῦ τομέως μετὰ τοῦ εἰσοδήματος αὐτῶν τῶν ἐνστόλων κηφήνων δημιουργεῖ μεγάλην ἔντασιν καὶ ἡ συνεσωρευμένη ὀργὴ θέλει λῖαν μικρὸν ἔναυσμα διὰ νὰ ἀπελευθερωθῇ - μὲ δυσαρέστους συνεπείας δι΄ὅλους ἡμᾶς.