SUCCESS STORY, ΜΑΛΑΚΕΣ!!!
[size=20pt]Χωρίς λεωφορεία η Θεσσαλονίκη από τη Δευτέρα
Επίσχεση εργασίας για την εφαρμογή διαιτητικών αποφάσεων
[/size]
Οδηγίες από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους περιμένει το υπουργείο Υποδομών προκειμένου να ολοκληρώσει τις διαπραγματεύσεις με τον ΟΑΣΘ, ο οποίος ζητεί την εφαρμογή διαιτητικών αποφάσεων, με τις οποίες επιδικάστηκαν υπέρ του σημαντικά ποσά.
Οι εργαζόμενοι του ΟΑΣΘ προχωρούν από τη Δευτέρα σε επίσχεση εργασίας, ασκώντας μία πρωτοφανή πίεση σε βάρος ενός εκατ. Θεσσαλονικέων, οι οποίοι δεν θα έχουν καμία άλλη επιλογή πέραν των ιδιωτικών τους οχημάτων, καθιστώντας έτσι τη Θεσσαλονίκη «κόλαση» εν μέσω θέρους.
Σύμφωνα με τους εργαζομένους του ΟΑΣΘ, εκκρεμεί η πληρωμή διαιτητικής απόφασης του 2013, με την οποία υποχρεώθηκε το Δημόσιο να καταβάλει στον οργανισμό 49,8 εκατ. ευρώ ως υπόλοιπο αντισταθμιστικής καταβολής για το 2010 και το 2011. Επίσης, όπως αναφέρουν, μένει να καταβληθεί ένα σημαντικό ποσό από την επιχορήγηση των ετών 2012 και 2013. Συνολικά, μιλούν για ένα ποσό ύψους 125 εκατ. ευρώ.
Ο ΟΑΣΘ αποτελεί τον παραχωρησιούχο των αστικών συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης από τη δεκαετία του 1950. Χάρη σε μία σύμβαση, η οποία έχει αποδειχθεί «λεόντειος» υπέρ των λεωφορειούχων, έχει επιτύχει να απολαμβάνει ανελαστικό επιχειρηματικό κέρδος, ενώ οι πρόνοιες της σύμβασης είναι τέτοιες που πάντα δικαιώνουν τον ΟΑΣΘ στα διαιτητικά δικαστήρια.
Το 2011 στον προϋπολογισμό είχαν εγγραφεί 105 εκατ. ευρώ ως επιδότηση, ενώ από τη διατησία προέκυψαν άλλα 37,5 εκατ. ευρώ.
Το 2012 ενεγράφησαν 96 εκατ. ευρώ, ενώ από τη διαιτησία ο ΟΑΣΘ κέρδισε άλλα 29 εκατ. ευρώ.
Το 2013 το κρατικό κονδύλι μειώθηκε σε 76,5 εκατ. ευρώ και ο ΟΑΣΘ προσέφυγε στη διαιτησία ζητώντας 117 εκατ. ευρώ.
Για το 2014 στον προϋπολογισμό πέρασε επιχορήγηση 48 εκατ. ευρώ, με αποτέλεσμα να προσφύγει ο ΟΑΣΘ στη διαιτησία ζητώντας 101 εκατ. ευρώ.
Επειδή οι δημοσιονομικές δυνατότητες της χώρας είναι περιορισμένες, ο υφυπουργός Υποδομών κ. Μιχάλης Παπαδόπουλος κάλεσε στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων τον Οργανισμό ούτως ώστε να βρεθεί μία λύση.
Σύμφωνα με πληροφορίες, οι δύο πλευρές κατέληξαν σε ένα μνημόνιο κατανόησης, το οποίο προβλέπει ότι η ετήσια επιδότηση του ΟΑΣΘ θα κυμανθεί στα 80 εκατ. ευρώ το 2015 και θα σταθεροποιηθεί στα 40 εκατ. ευρώ ως το 2016 μέχρι το ορατό μέλλον.
Προϋπόθεση είναι να καταβληθούν οι οφειλές από τη διαιτησία και όσο αυτό καθυστερεί, θα υπάρχει επιβάρυνση με τόκο. Ωστόσο, ο ΟΑΣΘ παραιτείται από οποιαδήποτε προσφυγή σε διαιτησία, ενώ δεσμεύεται να μειώσει το λειτουργικό κόστος και το επιχειρηματικό κέρδος.
Βέβαια, προβλέπονται επιβαρύνσεις για τους επιβάτες βάσει ενός νέου μοντέλου που θα χωρίσει το νομό Θεσσαλονίκης σε τέσσερις ζώνες. Έτσι, θεωρείται βέβαιο ότι τα εισιτήρια για τα δρομολόγια εκτός του πολεοδομικού συγκροτήματος θα ακριβύνουν, βάσει της διανυόμενης απόστασης. Πρόθεση του υπουργείου Υποδομών είναι το κόμιστρο να παραμείνει στα σημερινά επίπεδα μέσα στην πόλη.
Επίσης, θα κληθούν τα συναρμόδια υπουργεία που προσφέρουν δωρεάν μετακίνηση σε ένστολους ή ευπαθείς κοινωνικές ομάδες να υπογράψουν συμβάσεις με τον ΟΑΣΘ και να καταβάλουν επιδότηση, όπως πλέον γίνεται με τον ΟΑΣΑ.
Σύμφωνα με πηγές του υπουργείου Υποδομών, το υπουργείο Οικονομικών συναινεί σε αυτή τη λύση. Ωστόσο, η εκταμίευση των 50 εκατ. ευρώ που επιδίκασε η διαιτησία δεν είναι εύκολη, καθώς το Γενικό Λογιαστήριο του Κράτους κατέθεσε έφεση κατά της διαιτητικής απόφασης, η οποία εκδικάζεται τον Σεπτέμβριο. Έτσι αναζητείται φόρμουλα.
Σύμφωνα με στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών που βρίσκονται στη διάθεση του «Βήματος», την περίοδο 2007-2013 ο ΟΑΣΑ έλαβε επιδότηση 980 εκατ. ευρώ για όλα τα συγκοινωνιακά μέσα, την ώρα που το άθροισμα των επιδοτήσεων του ΟΑΣΘ και των διαιτητικών αποφάσεων υπέρ του έφτασαν τα 910 εκατ. ευρώ.
Η ίδια ανάλυση δείχνει ότι ενώ η μέση ετήσια επιδότηση του ΟΑΣΑ για 143 εκατ. οχηματοχιλιόμετρα έφτασε τα 140 εκατ. ευρώ, στον ΟΑΣΘ για 42 εκατ. οχηματοχιλιόμετρα (δηλαδή λιγότερο από το 1/3 του συγκοινωνιακού έργου) ήταν 130 εκατ. ευρώ.
Επίσης, κάθε όχημα της ΟΣΥ (λεωφορεία - τρόλεϊ) λαμβάνει ετήσια επιδότηση 55.000 ευρώ, όταν κάθε όχημα του ΟΑΣΘ επιδοτείται με 210.000 ευρώ. Η επιδότηση ανά εργαζόμενο στον ΟΑΣΑ είναι 16.000 ευρώ κατ' 'ετος, όταν στη Θεσσαλονίκη φτάνει τις 50.000 ευρώ. Η επιχορήγηση ανά επιβάτη, η οποία φτάνει τα 20 λεπτά στον ΟΑΣΑ, κυμαίνεται στα 80 λεπτά στον ΟΑΣΘ και φτάνει στο 100% της αξίας του κομίστρου.
Σύμφωνα με ρύθμιση επί υπουργίας του κ. Μιχάλη Λιάπη, η σύμβαση του ΟΑΣΘ εκπνέει δύο χρόνια αμά τη θέσει σε λειτουργία του μετρό Θεσσαλονίκης. Έτσι, η μόνη επιλογή του Δημοσίου για παράκαμψη «ρύθμισης Λιάπη» είναι να εφαρμόσει τον ευρωπαϊκό κανονισμό 1370/2007, που προβλέπει διεθνή διαγωνισμό για την κάλυψη των υπηρεσιών στις επιβατικές, χερσαίες συγκοινωνίες