βεβαια υπάρχει και αντίλογος
Kύριε διευθυντά
Με αφορμή δημοσίευμα της εφημερίδας σας, με τίτλο «Παγώνουν τα πρόστιμα σε λαθρεμπόρους καυσίμων» που εμπεριέχεται στο ημερήσιο φύλλο σας στις 18.10.2011 θεωρώ σκόπιμο να σας ενημερώσω, έστω και καθυστερημένα, για τα πραγματικά στοιχεία, δεδομένου ότι αρκετές παρερμηνείες και σχόλια διατυπώθηκαν σχετικά με αυτό μέχρι σήμερα. Σχετικά με την επιβολή προστίμων στο πλαίσιο λειτουργίας του πληροφοριακού συστήματος διαχείρισης πετρελαίου θέρμανσης:
Σκοπός του πληροφοριακού συστήματος «Ηφαιστος», που λειτούργησε από 15.2.2008 με την εξίσωση των συντελεστών Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (ΕΦΚ) πετρελαίου κίνησης και θέρμανσης ήταν η αντιμετώπιση του λαθρεμπορίου στο πετρέλαιο θέρμανσης, μέσω της μηχανογραφικής παρακολούθησης της διακίνησης αυτού από το στάδιο του τελωνισμού, μέχρι και την πώληση στον τελικό καταναλωτή. Οι διακινητές του πετρελαίου είχαν την υποχρέωση να καταχωρίζουν κάθε αγορά ή πώληση και να τους επιστρέφεται η διαφορά φόρου, μεταξύ κανονικού και μειωμένου συντελεστή.
Η όλη λειτουργία του παραπάνω συστήματος, απέδειξε ότι υποστήριζε κυρίως ένα σύστημα επιστροφής φορολογικών επιβαρύνσεων για τις επιχειρήσεις μέχρι 31.12.2010 όπου υφίστατο η εξομοίωση των συντελεστών ΕΦΚ πετρελαίου κίνησης - θέρμανσης και εν συνεχεία επιστροφής της διαφοράς των φόρων. Πλέον δε όμως και από 1.1.2011 με διάταξη νόμου, θεσπίστηκε η διατήρηση του πληροφοριακού συστήματος «Ηφαιστος» ως σύστημα παρακολούθησης και ελέγχου της νόμιμης χρήσης του πετρελαίου θέρμανσης, χωρίς τη διαδικασία επιστροφής των φορολογικών επιβαρύνσεων, αφού το πετρέλαιο θέρμανσης εντάχθηκε στο χαμηλό συντελεστή ΕΦΚ.
Προκειμένου οι διακινητές πετρελαίου θέρμανσης να καταχωρίζουν έγκαιρα και έγκυρα τις αγορές και πωλήσεις πετρελαίου θέρμανσης στο παραπάνω σύστημα, θεσπίστηκε η επιβολή κυρώσεων στις περιπτώσεις μη καταχώρισης ή εκπρόθεσμης καταχώρισης των συναλλαγών πετρελαίου θέρμανσης (πρόστιμο ισόποσο με το πενταπλάσιο της διαφοράς των συντελεστών ΕΦΚ πετρελαίου θέρμανσης - κίνησης και σε περίπτωση διάπραξης των ιδίων παραβάσεων για δεύτερη φορά, διαγραφή των διακινητών από το μητρώο τους). Καθώς επίσης για κάθε μία περίπτωση αυτοτελές πρόστιμο του ΚΒΣ. Δηλαδή σε Βιβλία Εσόδων - Εξόδων 880_ ανά περίπτωση.
Η αποσυσχέτιση της διαδικασίας καταχώρισης των συναλλαγών με την επιστροφή του φόρου σε συνδυασμό και με τεχνικά προβλήματα του συστήματος, είχε σαν αποτέλεσμα τη μη έγκαιρη καταχώριση των συναλλαγών από μεγάλο αριθμό διακινητών πετρελαίου θέρμανσης. Συγκεκριμένα μόνο για την περίοδο 1.1.2011 - 31.5.2011 είχαν διαπιστωθεί 44.568 εκπρόθεσμες καταχωρίσεις και αφορούσαν 3.532 επιχειρήσεις.
Από τη συνεργασία με τις υπηρεσίες μας και τις αρμόδιες διευθύνσεις του υπουργείου, καθώς και της ΓΓΠΣ προέκυψε πράγματι προβληματισμός σχετικά με την αυστηρότητα των κυρώσεων που προβλέπονται για τα μέλη του ΔΙΠΕΘΕ που έχουν παραβεί τις παραπάνω διατάξεις, δεδομένου ότι αναφερόμαστε μόνο σε εκπρόθεσμες καταχωρίσεις που διαπιστώνονταν αυτόματα από το πληροφοριακό σύστημα και όχι για λαθρεμπορικές πράξεις που ενδεχόμενα είχαν διαπιστωθεί από έλεγχο.
Για τους παραπάνω λόγους και με σκοπό τον εξορθολογισμό των προβλεπόμενων κυρώσεων ώστε να είναι ανάλογες με το μέγεθος κάθε παράβασης και να μην είναι δυσβάστακτες για τους διακινητές, οι αρμόδιες διευθύνσεις του υπουργείου επεξεργάστηκαν προτάσεις νομοθετικής ρύθμισης, ώστε να αποκατασταθεί η ορθή αναλογικότητα μεταξύ παράβασης και προστίμου. Σημειώνω δε ότι το να συνιστούν οι συγκεκριμένες εκπρόθεσμες καταχωρίσεις απλές διοικητικές-τελωνειακές παραβάσεις αποτελούσε και πρόταση της ΓΓΠΣ.
Οι νομοθετικές δε αυτές ρυθμίσεις, προωθήθηκαν αρμοδίως, προκειμένου να γίνουν και νόμος του κράτους δεδομένου ότι πολύ απλά δεν συνιστούσαν λαθρεμπορικές πράξεις, αλλά απλές διοικητικές παραβάσεις.
Κατόπιν τούτου και προς αποφυγή γραφειοκρατικών διαδικασιών απέστειλα στις 26.8.2011 οδηγίες προς τις ΔΟΥ, προκειμένου να μην προχωρήσουν στην άμεση έκδοση καταλογιστικών πράξεων, οι οποίες μετά την επικείμενη νομοθετική ρύθμιση θα έπρεπε να ακυρωθούν και να εκδοθούν νέες επί το ορθόν. Αφορούσε δε τα σύνολο των επιχειρήσεων του κλάδου και όχι διάταξη μεμονωμένων περιπτώσεων.
Είναι πλέον κοινή αντίληψη, ότι η κατοχύρωση διαδικασιών διαφάνειας, είναι απαραίτητος όρος για τη λειτουργία των δημόσιων λειτουργών. Με αυτή τη λογική, λειτούργησα και θα συνεχίσω να λειτουργώ.
Παραμένω δε πάντα πιστός στη μάχη για τον περιορισμό της φοροδιαφυγής, που είναι πλέον εθνικός όρος επιβίωσης και όχι μικροπολιτική σκοπιμότητα.
Γιαννης Καπελερης - Γεν. Γραμ. Φορολ. & Τελων. Θεμάτων υπουργείου Οικονομικών