Eπειτα από καταγγελία
Σκάνδαλο χρηματισμού στο υπουργείο Μεταφορών, τέσσερις υπάλληλοι σε διαθεσιμότητα
Αθήνα
Σε διαθεσιμότητα τίθενται τέσσερις δημόσιοι υπάλληλοι, μεταξύ των οποίων ένας γενικός διευθυντής και δύο προϊστάμενοι, του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, μετά την αποκάλυψη ότι χρηματίσθηκαν επανειλημμένως. Ο υπουργός Δημήτρης Ρέππας θα εισηγηθεί οι τέσσερις υπάλληλοι να τεθούν σε αργία.
Η απόφαση ελήφθη μετά την έκθεση που απέστειλε στον κ. Ρέππα ο Γενικός Επιθεωρητής Δημόσιας Διοίκησης Λέανδρος Ρακιντζής, έπειτα από Ένορκη Διοικητική Εξέταση για την υπόθεση.
Σύμφωνα με το Mega, οι εν λόγω υπάλληλοι χρηματίζονταν, για να δίνουν εγκρίσεις και άδειες λειτουργίας σε μηχανήματα που χρησιμοποιούνται σε δημόσια έργα.
Ειδικότερα, ιδιώτες εργολάβοι χρημάτιζαν ανώτατα στελέχη της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Έργων, με σκοπό οι τελευταίοι να εγκρίνουν τον τύπο των μηχανημάτων, όπως γκρέιντερ και εκσκαφείς, που εισήγαγαν από το εξωτερικό και τα οποία χρησιμοποιούνται σε δημόσια έργα.
Η υπόθεση ήρθε στο φως έπειτα από καταγγελία μιας γραμματέως του νυν γενικού διευθυντή της ΓΓΔΕ, η οποία έκανε γνωστό ότι, ανοίγοντας τυχαία έναν φάκελο που προορίζονταν για τον διευθυντή της, βρήκε 1.000 ευρώ.
Newsroom ΔΟΛ εγω λεω να προχωρησουμε σε μαζικες εκτελεσεις δημοσιων υπαλληλων που χρηματιζονται
Λοιπόν, για αυτή την περίπτωση να πω και εγώ τη γνώμη μου, γιατί είμαι κοντά στο χώρο αυτόν, και ξέρω τι γίνεται και πως δουλεύει:
Ο λόγος για τον οποίο πρέπει το όποιο μηχάνημα έργων (Μ.Ε.) εισαχθεί απ' έξω να "πάρει έγκριση τύπου" από το "Υπουργείο" (1) είναι ότι το "Υπουργείο" (2) δεν αναγνωρίζει την έγκριση που το μηχάνημα ΗΔΗ ΕΧΕΙ από τη Γερμανία, τη Γαλλία, την Ιαπωνία, τις ΗΠΑ κλπ, της χώρας που έρχεται δηλαδή.
Προσέξτε: το (1) εδώ είναι το υπουργείο-τεχνικός, ενώ το (2) είναι το υπουργείο-νομοθέτης.
Δυο ρόλοι απόλυτα διακριτοί, που όμως συμπλέκονται, ώστε αυτοί που βάζουν τα εμπόδια (ο νομοθέτης) να είναι Ο ΙΔΙΟΣ με αυτόν που ελέγχει το ξεπέρασμά τους (την τεχνική αρτιότητα του μηχανήματος δηλαδή). Ο ίδιος, για να εισπράττει και ο ίδιος την «εξυπηρέτηση» που κάνει.
Ο κάθε εργολάβος, ψάχνει και βρίσκει στο εξωτερικό (κυρίως από την Ευρώπη βεβαίως) μεταχειρισμένα τέτοια μηχανήματα, να τα φέρει εδώ σε κλάσμα της τιμής του καινούριου και να κάνει τη δουλειά του.
Ως γνωστό, στη Γερμανία τα μηχανήματα αποσύρονται μετά από λειτουργία π.χ. 5.000 ωρών, και αγοράζονται νέα. Γίνεται δηλαδή με τα Μ.Ε. ότι γίνεται και μα τα ΙΧΕ. Εδώ, το μηχανημα θεωρέιτα “off’ μετά τις 40.000 ώρες, οπότε υπάρχει ψωμί να βγάλει ακόμα μετά τις 5.000 ώρες.
Ο κάθε εργολάβος που φέρνει μια μπουλντόζα 5.000 ωρών απ’ έξω, πρέπει όμως να βγάλει «έγκριση τύπου», όπως θα έκανε και αν αγόραζε καινούρια.
Η διαφορά είναι ότι για την καινούρια μπουλντόζα την έγκριση τύπου τη βγάζει ο αντιπρόσωπος που πουλάει το μηχάνημα καινούριο, και βγάζει ΜΙΑ έγκριση και για τις 20 ίδιες μπουλντόζες που θα πουλήσει, ενώ ο κάθε μεμονωμένος εργολάβος που εισάγει μία πρέπει να τρέξει μόνος του να τη βγάλει. Σημειώστε ότι ο αντιπρόσωπος δε βοηθάει τον εργολάβο που φέρνει μεταχειρισμένη, γιατί του κόβει το ψωμί του.
Κυκεώνας χαρτιών, απειλή πολύ σύνθετων μηχανολογικών ελέγχων (που άμα οι καρεκλοκένταυροι θέλουν δε τελειώνουν ποτέ και κοστίζουν άπειρα – κάτι σα ΚΤΕΟ για μηχάνημα 40 τόννων φανταστήτε), οπότε με το χιλιάρικο που έδιναν οι τύποι, καθάριζαν στα γρήγορα την υπόθεση.
Παρανομούσαν οι διευθυντές που το έπαιρναν?
Ναι, με την έννοια του ότι τσέπωναν λεφτά που δεν έπρεπε να τσεπώσουν.
Οχι, με την έννοια του ότι δεν «επέτρεπαν» σε ένα επικίνδυνο μηχάνημα να λειτουργεί.
Βεβαίως και πρέπει να κυνηγηθούν με την πρώτη (μόνο) έννοια.
Γιατί όμως είναι σε θέση αυτοί οι τύποι να τσεπώνουν αυτά τα λεφτά?
Η απάντηση είναι σύνθετη, και έχει να κάνει με την ισχύουσα νομοθεσία.
Εγώ πιστεύω ότι ένα μηχάνημα που βγαίνει στη Γαλλία π.χ., έχει περάσει και έχει πάρει τις εγκρίσεις που χρειάζεται από τις Γαλλικές υπηρεσίες και λειτουργεί εκεί, ΔΕ ΧΡΕΙΑΖΕΤΑΙ να ελεγχθεί και από τους δικούς μας ΔΗΜΟΣΙΟΥΣ ΥΠΑΛΛΗΛΟΥΣ για το αν είναι κατάλληλο και ασφαλές ή όχι για τη δουλειά του. Αρκούν οι Γάλλοι.
Όμως, αν θεσπιστεί και αρχίσει να ισχύει ένας τέτοιος νόμος (για μηχανήματα που παράγονται και εργαζόντουσαν σε Γερμανία, Γαλλία, Αγγλία, Ιταλία κλπ ΕΕ, αλλά και ΗΠΑ και Ιαπωνία - δε μιλάω για μηχανήματα που παράγονται στην Ουγκάντα και την Αγκόλα), τότε χάνουν το ψωμί τους όλοι αυτοί οι δημόσιοι καρεκλοκένταυροι που εισέπρατταν μιζούλες για να δίνουν «εγκρίσεις τύπου».
Οπότε οι εισηγήσεις της «Υπηρεσίας» προς τον εκάστοτε υπουργό είναι «Να μη γίνει αλλάγή στη νομοθεσία». Άντε τώρα να ξέρει ο κάθε Ρέππας, Μπιρμπίλη, Σουφλιάς, Αβραμόπουλος, Γερουλάνος, κλπ τι παίζεται πίσω από κάθε τέτοια περίπτωση, όταν οι περιπτώσεις που έχουν να δουν κάθε μέρα είναι πολλές δεκάδες.
Συμπέρασμα (το ξέρω πως κούρασα, αλλά έτσι είναι):
Ούτε με το να διώξουμε αυτούς τους δράστες, ούτε με το να διώξουμε το 20% των Δ.Υ. θα διορθωθεί αυτή η κατάσταση. Φοβάμαι ότι και αφού τα κάνουμε αυτά (που ούτως ή άλλως πρέπει και θα τα κάνουμε), πάλι στον ίδιο παρονομαστή θα είμαστε. Γιατί και οι επόμενοι που θα έρθουν τα ίδια θα κάνουν.
Θα πρέπει να αλλάξει η νομοθεσία, και να ΜΗΝ ΑΠΑΙΤΕΙΤΑΙ (εξαρτάται από το «Υπουργείο») το αν ένα Γερμανικό ή Γαλλικό μηχάνημα θα δουλέψει ή όχι σε μια εκσκαφή. Έχει Γαλλική έγκριση? ΟΚ, αυτόματα την έχει και εδώ.
Τέτοιες αλλαγές ΕΙΝΑΙ ΧΙΛΙΑΔΕΣ που πρέπει να γίνουν.
Αν δε γίνουν, άνθρωποι (ή μάλλον χώρα) δε γινόμαστε που να χτυπιώμασε κάτω σαράντα τέρμινα.
Όταν ο Κωστάκης έλεγε (πριν 6 χρόνια) «Επανίδρυση του Κράτους», ΚΑΙ αυτό εννούσε.
Όταν ο Γιωργάκης έλεγε (πριν 6 μήνες) «Πρώτα ο Πολίτης», ΚΑΙ αυτό εννοούσε.
Οι μαθητευόμενοι αυτοί μάγοι, έχουν την εντύπωση ότι με το που εκλέγονται μπορούν να τα διορθώσουν όλα αυτά.
Πιστεύω, ότι πράγματι έχουν την καλή πρόθεση. Το θέλουν.
Το πιστεύω και για αρκετούς από αυτούς που τους πλαισιώνουν (όχι για όλους βεβαίως).
Το πιστεύω και για ένα μικρό κλάσμα από τους πιο κάτω.
Όμως αυτοί δεν αρκούν.
Ο μηχανισμός είναι στημένος πολύ γερά, πολύ βαθειά, και ΔΕΝ ΠΡΟΚΕΙΤΑΙ να ξηλωθεί εύκολα.
Αρχίδια θα διορθώσει ο Γιωργάκης, όπως αρχίδια διόρθωσε και ο Κωστάκης.
Η απαισιοδοξία μου είναι ότι μάλλον δεν πρόκειται να ξηλωθεί καθόλου. Ότι και αν κάνει το ΔΝΤ, η ΕΕ, ή και ο θεός ο ίδιος.
Το περιστατικό με την αποκάλυψη του "σκανδάλου" στο ΥΠΕΧΩΔΕ (που μάλιστα τυχαία αποκαλύφτηκε) δεν αποτελεί κάτι ιδιαίτερο.
Και δε θα βοηθήσει να αλλάξει κάτι.