Θα χρηματοδοτήσουν κοινωνική πολιτική
Η Ρένα Δούρου ανοίγει ξανά τα δημόσια ΚΤΕΟ
Αθήνα
Στην επαναλειτουργία των δημοσίων ΚΤΕΟ της πρωτεύουσας προχωρά η περιφερειάρχης Αττικής, Ρένα Δούρου, δεκατρία χρόνια μετά από τον «νόμο Βερελή» που απελευθέρωσε την αγορά του τεχνικού ελέγχου οχημάτων στην ιδιωτική πρωτοβουλία.
Το πρωί της Πέμπτης η περιφερειάρχης Αττικής θα επισκεφθεί το δημόσιο ΚΤΕΟ Χολαργού στη Λεωφόρο Μεσογείων, το οποίο τίθεται εκ νέου σε λειτουργία.
Όπως ανακοινώθηκε, το ΚΤΕΟ «με δαπάνη της Περιφέρειας επανέρχεται σε πλήρη λειτουργία, μετά από δύο χρόνια αναίτιας και επιζήμιας, για τα έσοδα του Δημοσίου, αναστολής των βασικών του λειτουργιών». Το ΚΤΕΟ Χολαργού, έλαβε το προβλεπόμενο από τον νόμο πιστοποιητικό ISO 9001 και θα τις υπηρεσίες του στους πολίτες από τις 2 Φεβρουαρίου 2015.
«Η επαναλειτουργία του ΚΤΕΟ Χολαργού, που έγινε σε σύντομο χρονικό διάστημα, με την αναβάθμιση του μηχανολογικού και μηχανογραφικού του εξοπλισμού, υλοποιεί προγραμματική δέσμευση της νέας Περιφερειακής Αρχής» αναφέρεται στην ανακοίνωση.
«Η Περιφερειακή Αρχή από την ανάληψη της ευθύνης της διοίκησης της Περιφέρειας την 1η Σεπτεμβρίου, έχει θέσει ως στόχο της την επαναλειτουργία του ΚΤΕΟ Χολαργού καθώς και όλων των δημόσιων ΚΤΕΟ Αττικής (Ελληνικού, Μάνδρας, Μεγάρων και Αναβύσσου). Και τούτο γιατί τα δημόσια ΚΤΕΟ, τα οποία εμπιστεύονται οι πολίτες λόγω του υψηλού επιπέδου των παρεχόμενων υπηρεσιών τους, συνιστούν σημαντικό οικονομικό πόρο της Περιφέρειας Αττικής και εργαλείο άσκησης κοινωνικής πολιτικής και μάλιστα σε μια εξαιρετικά δύσκολη οικονομική συγκυρία» σημειώνεται.
Όπως αναφέρεται, τα έσοδα από τους τεχνικούς ελέγχους των οχημάτων είναι σημαντικά και καταδεικνύουν την οικονομική δυναμική της λειτουργίας των ΚΤΕΟ. «Τη δυναμική αυτή επιδιώκει να θέσει η Περιφέρεια Αττικής στην υπηρεσία της κοινωνικής της πολιτικής, μέσα από την διεκδίκηση των εσόδων από τους τεχνικούς ελέγχους των οχημάτων. Παράλληλα, η Περιφέρεια Αττικής διεκδικεί σχετική νομοθετική ρύθμιση προκειμένου οι Περιφέρειες, που εκ του ρόλου τους βρίσκονται εγγύτερα στον πολίτη, να καθορίζουν το τιμολόγιο των παρεχόμενων υπηρεσιών από τα δημόσια ΚΤΕΟ προς τους πολίτες» σημειώνεται.
Το ενδιαφέρον της κυρίας Δούρου για τα δημόσια ΚΤΕΟ κατέστη εμφανές και στην πρόσφατη προσφυγή της Περιφέρειας στη Δικαιοσύνη κατά της παραχώρησης του Ελληνικού σε ιδιώτες επενδυτές, με το επιχείρημα ότι το ΚΤΕΟ Ελληνικό διαθέτει 40 στρέμματα γης στο πρώην αεροδρόμιο.
Κλειστά τα περισσότερα δημόσια ΚΤΕΟ
Σήμερα λειτουργούν 167 ιδιωτικά ΚΤΕΟ και 17 δημόσια, καθώς οι περιφέρειες δεν έσπευσαν να πιστοποιήσουν τις δημόσιες εγκαταστάσεις του τεχνικού ελέγχου, με αποτέλεσμα να κλείσουν, παρά τις απανωτές παρατάσεις που είχαν λάβει από το υπουργείο Υποδομών για την συμμόρφωσή τους με τον νόμο.
Είχε προηγηθεί μία μεγάλη έκπτωση στην λειτουργία τόσο των δημόσιων όσο και των ιδιωτικών ΚΤΕ, επί υπουργίας του κ. Μάκη Βορίδη, ο οποίος, παράλληλα, μελετούσε το κλείσιμο των κρατικών ΚΤΕΟ, καθώς θεωρούσε ότι το δημόσιο δεν έχει κανέναν λόγο να παρέχει υπηρεσίες τεχνικού ελέγχου και να απασχολεί συνεργεία.
Αντί διαπίστευσης, πιστοποίηση
Συγκεκριμένα, υποβαθμίστηκαν τα κριτήρια αξιολόγησης της τεχνικής επάρκειας από το ISO 17020 που δίνεται από Εθνικό Σύστημα Διαπίστευσης (ΕΣΥΔ) της Ελλάδας με την απλούστερη πιστοποίηση του ISO 9001. Η διαφορά των δύο προτύπων είναι ότι το ISO 9001 αφορά την πιστοποίηση συστημάτων διαχείρισης ποιότητας και δεν εξειδικεύεται στον τεχνικό έλεγχο των εγκαταστάσεων, όπως ισχύει για την περίπτωση των ΚΤΕΟ.
Μέχρι τότε, το Εθνικό Σύστημα Διαπίστευσης (ΕΣΥΔ) χορηγούσε διαπίστευση στα ΚΤΕΟ μέσω προγραμματισμένων ετήσιων επιτόπιων ελέγχων βάσει των απαιτήσεων του εναρμονισμένου προτύπου ΕΛΟΤ ΕΝ ISO/IEC 17020, το οποίο εφαρμόζεται εκτενώς σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
Μάλιστα, πρόσφατα η Κομισιόν υιοθέτησε στο αναθεωρημένο νομοθετικό πλαίσιο για τον περιοδικό τεχνικό έλεγχο των μηχανοκίνητων οχημάτων την πρόβλεψη ότι η αξιολόγηση των ΚΤΕΟ μπορεί να διενεργηθεί είτε από τους εθνικούς Οργανισμούς Διαπίστευσης είτε από αρμόδιους κρατικούς φορείς, σύμφωνα με το πρότυπο ISO/IEC 17020.
Ακόμη όμως και στην απλή διαπίστευση, τα δημόσια ΚΤΕΟ δεν τα πήγαν καλά. Παρά τις συνεχείς παρατάσεις, το καλοκαίρι του 2014 εξέπνευσε η οριστική προθεσμία που είχαν λάβει οι περιφέρειες για να συμμορφωθούν με τον νόμο και περί τα 42 ΚΤΕΟ έβαλαν «λουκέτο».
Υποαπασχόληση για τους εργαζόμενους
Ωστόσο, οι εργαζόμενοί τους πληρώνονται κανονικά, με ένα κόστος που ανέρχεται περίπου σε 5 εκατ. ευρώ κατ' έτος. Το υπουργείο Υποδομών, βλέποντας την βραδύτητα των περιφερειών, πρότεινε να μεταφερθεί το προσωπικό των ΚΤΕΟ μόνιμα στους τεχνικούς ελέγχους, όμως το ζήτημα «κόλλησε» στο συναρμόδιο υπουργείο Εσωτερικών.
Τα στοιχεία για τις τάσεις της αγοράς είναι ενδεικτικά της κατάστασης. Το 2013 πέρασαν από τα ιδιωτικά ΚΤΕΟ 2,2 εκατ. οχήματα, ενώ από τα δημόσια μόλις 43 χιλιάδες. Σύμφωνα με το υπουργείο Υποδομών, το 2012 ο τζίρος των δημοσίων ΚΤΕΟ ανήλθε σε 12,5 εκατ. ευρώ, όταν τα ιδιωτικά ΚΤΕΟ είχαν κύκλο εργασιών 85 εκατ. ευρώ, που εκτοξεύθηκε στα 104 εκατ. ευρώ το 2013.
Σύμφωνα με τον Πανελλήνιο Σύνδεσμο Ιδιοκτητών ΚΤΕΟ, περί τα 2 εκατ. οχήματα δεν έχουν περάσει από τεχνικό έλεγχο, κάτι που συνεπάγεται έμμεσες και άμεσες απώλειες για το Δημόσιο ύψους 400 εκατ. ευρώ.
Στο μεταξύ, όπως αποκάλυψε «Το Βήμα της Κυριακής» τον Ιανουάριο του 2014, διεθνής Γερμανική εταιρία είχε ζητήσει την παραχώρηση επιλεγμένων δημοσίων ΚΤΕΟ, με διαγωνιστική διαδικασία. Σημειωτέον ότι η Ελλάδα αποτελεί μοναδικό φαινόμενο στην Ευρώπη, καθώς από τον τεχνικό έλεγχο περνά η συντριπτική πλειονότητα των οχημάτων, όταν στη Γερμανία ένα ποσοστό της τάξεως του 25% «κόβεται».
μια ιδέα περί της ελπίδας που έρχεται για όποιον θα βρίσκεται εδώ!