Το γεγονός ότι η μειονότητα της Θράκης είναι θρησκευτική και όχι εθνική μειονότητα, δεν προέκυψε ως δια μαγείας ή εξαιτίας της πονηριάς κάποιας από τις διαπραγμα¬τευόμενες πλευρές. Μαγείες και πονηριές στο επίπεδο αυτό δεν υπάρχουν. Ο νομικός ορισμός της μειονότητας είναι κάτι που έχει ένα τίμημα και το οποίο το έχει "πληρώσει" ο ελληνικός λαός. Δημιουργήθηκε κάποτε μια νέα κατάσταση και η συνθήκη εκείνη τη διασφάλισε. Κάποιοι πλήρωσαν, κάποιοι εισέπραξαν και συμφώνησαν μεταξύ τους. Αυτή η συμφωνία αποτελεί συνθήκη. Το γεγονός ότι η μειονότητα αυτή αρνήθηκε κάποτε την εθνική της ταυτότητα, οφείλεται στο ότι αποδέχθηκε μια "αποζημίωση". Το έκανε, γιατί την συνέφερε περισσότερο από κάποια άλλη επιλογή. Αν σήμερα κάποιοι από τους μουσουλμάνους της Θράκης αισθάνονται Τούρκοι, δεν υπάρχει πρόβλημα. Ας επιστρέψουν την "αποζημίωση" που τους δόθηκε και ας θέσουν τους εαυτούς τους στην προ της συνθήκης της Λοζάνης κατάσταση.
Τι σημαίνει αυτό; Το εξής απλό. Ας μαζευτούν όποιοι αισθάνονται Τούρκοι και ας διαπραγματευτούν εκ νέου με το ελληνικό κράτος. Ας παραδώσουν τα χωράφια τους και την περιουσία τους στο ελληνικό κράτος και ας επανεξετάσουν τους λόγους για τους οποίους μπορούν ή όχι να παραμείνουν στη χώρα και με ποια ιδιότητα. Απλά είναι τα πράγματα. Όποιος εκείνη την εποχή αισθανόταν Τούρκος, έμπαινε στη διαδικασία της ανταλλαγής των πληθυσμών. Όποιος, προκειμένου να σώσει την περιουσία του και τα χωράφια του, καταπίεζε αυτο¬βούλως τα εθνικά του αισθή¬ματα, παρέμενε στην Ελλάδα ως Έλληνας μουσουλμάνος. Κανένας Τούρκος δεν κάθισε με τη βία, εφόσον ο χώρος της Θράκης δεν κατακτήθηκε από τους Έλληνες. Δεν πήγαν στη Θράκη νέοι πληθυσμοί ως κατακτητές και οι οποίοι θα έπρεπε να συνυπάρξουν με κατακτημένους.
Η Θράκη, εξαιτίας της κατάρρευσης της Οθωμανικής αυτοκρατορίας, έγινε ανταλλάξιμο κεφάλαιο. Όταν κατέρρεε η πολυεθνική αυτοκρατορία, μοιράστηκε το κεφάλαιό της στους λαούς που την συνέθεταν. Η Θράκη ανήκε στο κεφάλαιο αυτό. Παραδόθηκε στους Έλληνες, για να εγκαταλείψουν αυτοί τη Μικρά Ασία, η οποία με τη σειρά της παραδόθηκε με την ίδια λογική στους Τούρκους. Όσοι την κατοίκησαν μετά τη συνθήκη της Λοζάνης, την κατοίκησαν υπό συγκεκριμένους όρους. Την κατοίκησαν ως Έλληνες. Σήμερα —και μάλιστα χωρίς να προηγηθεί κάποιοι σοβαρό επεισόδιο καταπίεσης— δεν μπορεί ο οποιοσδήποτε μουσουλμάνος της Θράκης να δηλώνει Τούρκος.
Όποιος αισθάνεται Τούρκος, εγκαταλείπει τη χώρα και πηγαίνει στην Τουρκία να ζητήσει "αποζημίωση" από τις δεσμευμένες περιουσίες των Μικρα¬σιατών Ελλήνων της εποχής της μικρασιατικής καταστροφής