Birdman του Alejandro González Iñárritu
"Παρηκμασμένος" star του Hollywοοd προσπαθεί να ξαναμπεί στο "παιχνίδι" ανεβάζοντας "ποιοτικό - δραματικό" έργο στο Broadway.
In a few words: Ένα φιλμ που κινείται με ταχύτητες και σκαμπανεβάσματα rollecoaster ανάμεσα στο "σπουδαίο" και το "γελοίο", ανάμεσα στο πραγματικό σινεμά και την αυτο-υπονόμευση των καλών στοιχείων του.
Το "πρόβλημα" ξεκινάει απ τον πανάξιο βιρτουόζο τεχνίτη μεν εγωπαθή κι υπερφίαλο δε σκηνοθέτη της και συνσεναριογράφο Αλεχάντρο Γκονζάλες Ινιάριτου.
ΟΛΟΚΛΗΡΟ το φιλμ είναι γυρισμένο με τεράστια μονοπλάνα μεγάλης διάρκειας και μονταρισμένο "κρυφά" με σκοπό να δίνει την αίσθηση μιας διαρκούς κίνησης. Τεράστια μονοπλάνα και "χωρίς" μοντάζ σκηνές ε? Ουάου δηλαδή αν είμαστε 15χρονα και δεν έχουμε δει κι ακούσει απολύτως τίποτα απολύτως ως τώρα για κάτι τύπους σαν τον Orson Welles (Touch of Evil), τον Michelangelo Antonioni
(Professione reporter),τον Robert Altman (The Player), κι ακόμα τον Paul Thomas Anderson (Boogie Nights, Magnolia) απ τους "τωρινούς". Και φυσικά δεν έχουμε ακούσει απολύτως τίποτα για κάποιον καραφλό, χοντρό, μισογύνη Βρετανό που κάποτε , στα 1948 (66 χρόνια πριν δλδ) γύρισε το Rope (Η Θηλιά) και το μόνταρε με τον ΙΔΙΟ ΑΚΡΙΒΩΣ τρόπο.
Αλλά για μένα το "πρόβλημα" δεν εντοπίζεται στα "δάνεια" του Ινιάριτου από τους τεράστους και θανόντες πια δημιουργούς. Το εντοπίζω στο στυλάκι "κοιτάξτε πόσο καλά σκηνοθετώ και πόσο "σοβαρά" τα "λέω" κι αξίζω όλο τα βραβεία και τα εισιτήρια του κόσμου ". Προσωπικά με εκνευρίζει να βλέπω μια ταινία "κατασκευασμένη" έστω και πολύ καλά κατασκευασμένη.
Το σενάριο κινείται επίσης ανάμεσα στο "ελαφρύ" και το "δραματικό", στο "ρεαλιστικό" και το "σουρεαλιστικό" αλλά τα αποτέλεσμα δε δικαιώνει τους 4 "συγγραφείς" του. Παραδέχομαι πάντως πως οι δυνατές λεκτικά και "οπτικά" δυνατές σκηνές της ταινίας είναι οι "δραματικές". Υπάρχουν βέβαια κάποιες ατάκες και σκηνές που είναι "για τα λιοντάρια". Οι σουρεαλιστικές σκηνές δε με έπεισαν ούτε σεναριακά ούτε σκηνοθετικά. Με λίγα λόγια στην προσπάθειά του να παρουσιάσει κάτι πραγματικά μεγαλεπίβολο σε κάθε επίπεδο, φτάνει(και σε κάποιες σκηνές δυστυχώς ξεπερνά) τα όρια της "αφέλειας", για να δανειστώ κάτι απ τον "επεξηγηματικό" τίτλο του φιλμ.
Δε λέω φυσικά πως η ταινία δεν έχει κι αρετές. Η "διεύθυνση φωτογραφίας" του Emmanuel Lubezki είναι όπως πάντα εξαιρετική.
Οι ερμηνείες σχεδόν όλου του cast, με πρώτο και καλύτερο τον M.Keaton στον πρωταγωνιστικό ρόλο, είναι δυναμικές κι ουσιαστικές.
Αν δεν τους τρόλαρε δε τόσο το σενάριο με τα ολισθήματά" του όσο κι η "επιδεικτικη" στα όρια της μεγαλομανίας σκηνοθεσία πιθανόν να ήταν κι ακόμα καλύτερες.
Βρίσκω πολύ πιθανό να κερδίσει και κάποια απ τα 9 Όσκαρ για τα οποία προτάθηκε μ εκείνο της "καλύτερης" ταινίας να μοιάζει πιο "κοντά".
Σε γενικές γραμμές: δε λέω μη τη δείτε, ίσα ίσα λέω δείτε τη, απλά δε τη θεωρώ ούτε μεγάλο ούτε "καλό" κινηματογράφο.
Mας τα "είπαν" και μας τα "έδειξαν" άλλοι και πρόσφατα και παλιότερα πολύ καλύτερα.
Πάνω στο θέμα ηθοποιός-αγωνία-πρεμιέρα-αποδοχή κλπ , για όποιον ενδιαφέρεται, υπάρχουν δυο ταινιάρες, μεταξύ άλλων ,το
"Όλα για την Εύα" του Τζόζεφ Μάνκιεβιτς και η "Νύχτα Πρεμιέρας" του Τζον Κασσαβέτης. Αμφότερες "σκίζουν κώλους".