Hirayama
Μέλος
- Εγγρ.
- 30 Απρ 2011
- Μηνύματα
- 3.258
- Like
- 3
- Πόντοι
- 16
Ας κανω παλι μια περιληψη για μονοενεργητισμο και Σέργιο. Το κλειδι ειναι ο μονοφυσιτισμός.
Δεν απεδέχθησαν όλοι την απόφαση της Δ’ Οικουμενικής Συνόδου (Χαλκηδόνα, 451 μΧ) για δύο φύσεις του Χριστού οι οποίες ενώθηκαν σε ένα πρόσωπο «ἀτρέπτως, ἀσυγχύτως, ἀχωρίστως, ἀδιαιρέτως». Οι μονοφυσίτες θεωρούσαν ότι μετά την ένωση δεν υπάρχουν πλέον δύο φύσεις, αλλά «μία φύσις τοῦ Θεοῦ Λόγου σεσαρκωμένη». Μετά την Δ’ Οικ.Συνοδο υπήρξαν αντιδράσεις στις περιοχές της Αιγύπτου και Συρίας. Οι μονοφυσίτες της Συρίας ονομάσθηκαν Ιακωβίτες από τον αναδιοργανωτή τους Ιάκωβο Βαραβαίο, ενώ οι μονοφυσίτες της Αιγύπτου ονομάσθηκαν Κόπτες (= Αιγύπτιοι). Η Ε’ Οικουμενική Σύνοδος (ΚΠολη, 553) συνεκλήθη υπό του Ιουστινιανού και είχε πραγματικό στόχο να ικανοποιήσει τις ενωτικές του αναζητήσεις μέσω καταδίκης Αντιοχέων θεολόγων οι όποιοι ήταν μισητοί στους μονοφυσίτες.
Ο Μονοενεργητισμός και ο Μονοθελητισμός είναι δύο ήπιες θεολογικές προεκτάσεις του Μονοφυσιτισμού. Όλοι οι μονοφυσίτες ήταν τόσο μονοθελήτες, όσο και μονοενεργήτες. Αυτές οι δυο προεκτάσεις επιλέχθηκαν προς θεμελίωση μιας νέας σειράς ενωτικών προσπαθειών για την γεφύρωση του χάσματος μεταξύ των ορθοδόξων και των μονοφυσιτών. Η εκκλησιαστική απόσχιση των μονοφυσιτών Συρίας, Παλαιστίνης και Αιγύπτου διέσπασε την εσωτερική κοινωνική συνοχή των περιοχών. Το αντιβυζαντινο φρόνημα των αντιχαληδονίων εκκλησιών δεν είναι άσχετο με τη στάση που τήρησαν οι μονοφυσίτες (Άραβες και Βυζαντινοί) όταν στις αρχές του Ζ’ αιώνα οι Πέρσες εισέβαλαν στις ανωτέρω περιοχές.
Για να μην πουν «μία φύση», ειπαν ναι μεν δυο φυσεις, αλλά «μία ενέργεια» ή «ένα θέλημα» (το ονόμασαν γνωμικό θέλημα)[sup]1[/sup]. Δηλ να γινει ειδικη εκκλησιαστικη ενωση αφου οι ορθοδοξοι θα κανουν ωρισμένες παραχωρησεις στα δογματικά θεματα.
Ο πατριάρχης Σέργιος Α’, κάτοχος ευρείας θεολογικής και φιλοσοφικής παιδείας, είχε συριακή καταγωγή και είχε ανατραφεί σε αμιγές μονοφυσιτικό περιβάλλον. Προώθησε μια συνοδική απόφαση: την Ψῆφο, η οποία υπέκρυπτε τον μονοενεργητισμό. Μετά την αντίδραση του Σωφρονίου Ιεροσολύμων υπήρξε υπαναχώρηση του Σεργίου[sup]2[/sup]. Το 637 οι Άραβες κατέλαβαν τα Ιεροσόλυμα. Ο Σέργιος εισηγήθηκε στον Ηράκλειο την ανανέωση της ενωτικής πολιτικής με την έκδοση διατάγματος, το οποίο έθετε ως βάση της ένωσης τον μονοθελητισμό, χωρίς όμως να αποκλείει τον μονοενεργετητισμό. Το διάταγμα αυτό εκδόθηκε το 638, χαρακτηρίστηκε ως «Ἔκθεσις» και προφανώς είχε συνταχθεί από τον ίδιο τον Σέργιο. Στη σύνταξη της Εκθέσεως είχε συνεργαστεί πιθανότατα και ο διάδοχος του Σεργίου πατριάρχης Πύρρος. Το κείμενο αυτο ανέτρεψε ο Μάξιμος Ομολογητής. Στη ΣΤ’ Οικ. Σύνοδο (ΚΠολη, 680-1) στη 13η συνεδρία οι Σέργιος και Πύρρος αναθεματίστηκαν ως αιρετικοί.
Ο βασιλέας Ηράκλειος (610-641) έκανε πιθανόν τρεις εκστρατείες κατά των Περσών, μεταξύ των ετών 622 και 628, οι οποίες υπήρξαν ιδιαίτερα επιτυχείς. Στη διάρκεια μίας εξ αυτών, τον Αυγουστο 626, η ΚΠολη αντιμετώπισε έναν πολύ σοβαρό κίνδυνο. Ο Χαγάνος των Αβάρων παρέβη την συνθήκη ειρήνης με τον Ηράκλειο και προχώρησε στην ΚΠολη με τεράστιες ορδές Αβάρων και Σλαύων. Επίσης, έκανε συμφωνία με τους Πέρσες οι οποίοι έστειλαν αμέσως μέρος του στρατού τους στην Χαλκηδόνα. Οι Αβαρο-Σλαυικές ορδές πολιόρκησαν την ΚΠολη, προς μεγάλο φόβου του λαού, αλλά η φρουρά της Πολης έτυχε να αποκρούσει την επίθεση και να τρέψει σε φυγή τον εχθρό.
Το γεγονός της αποτροπής της πολιορκίας της ΚΠολης υπάρχει στις πηγές όπως το ανέφερα. Στα σχολικά εγχειρίδια διαβάζουμε ότι ο Σέργιος ειχε αναλάβει ο ίδιος την άτυπη πολιτική ηγεσία και περιέτρεχε τα τείχη της Πόλης με την εικόνα της Παναγίας και ενεθάρρυνε το λαό στην αντίσταση. Με τη λαϊκή κινητοποίηση, αλλά και τη συνδρομή καταιγίδας και τρικυμίας, η οποία αποδόθηκε σε θεϊκή αρωγή, καθώς επέφερε μεγάλες ζημιές στον εχθρικό στόλο, η Πόλη διασώθηκε. Τοτε ο λαός της Πόλης έψαλε στο Ναό των Βλαχερνών όρθιος ευχαριστήριο ύμνο προς την Παναγία, ο οποίος καθιερώθηκε και ονομάζεται έκτοτε «Ακάθιστος Ύμνος».
Το θαυμαστό αυτό γεγονός δεν το έχω συναντήσει σε κανέναν βυζαντινό χρονογράφο. Προφανώς καθιερώθηκε μέσω των διηγήσεων στα λειτουργικά βιβλία για τον Ακάθιστο Ύμνο. Όσον αφορά την «ανάληψη πολιτικής ηγεσίας» δεν ισχύει. Ο πατριάρχης ηταν στα του οίκου του. Την διακυβέρνηση ασκούσε η Σύγκλητος, ο Μαγιστρος και ο Έπαρχος (με τον βασιλέα).
Θωρούσα μεγάλο άγιο τον Σέργιο, με αυτά που διάβαζα στο σχολείο. Έπρεπε να διαβάσω εγχειρίδια βυζαντινής ιστορίας, μελέτες για τον μονοθελητισμο και, φυσικά, τους χρονογράφους για να δω οτι ήταν αιρετικός.
Ο Μωαμεθ επηρεαστηκε απο διαφορους αιρετικους μοναχους στην θεολογικη του διδασκαλία περι Χριστού. Για το Κοράνιο ειναι βλασφημία να υπαρχει τριαδικός θεός. Τον Χριστό τον δεχεται ως προφητη, εναρετο και αγιο άνθρωπο. Δηλ αυτα που σε γενικές γραμμες διδάσκει ο Αρειανισμός και ο Νεστοριανισμός
------
[sub]1[/sub] Περί γνωμικού θελήματος, Σωφρονίου, Πύρρου και Μαξίμου, βλέπε ξανά [sub]2[/sub] Την ἐνωση αυτη οι πηγές χαρακτηρίζουν ως "ὑδροβαφῆ ἕνωσιν", δηλ νερομπογιατισμένη.
Εξαιρετικά ενδιαφέροντα αυτά που γράφεις για τις θρησκειες! Έχεις κάποια θρησκευτική εκπαίδευση ή απλά διαβάζεις από προσωπικό ενδιαφέρον;