Τη νύχτα της Παρασκευής 6 Aυγούστου 1976, το τουρκικό σεισμογραφικό σκάφος Xόρα επιχειρεί έρευνες στο Αιγαίο για υποθαλάσσια κοιτάσματα πετρελαίου και αμφισβητεί την ελληνική υφαλοκρηπίδα. Εκείνο το καλοκαίρι, ο Τούρκος Πρωθυπουργός Süleyman Demirel δηλώνει: «Κανείς δεν έχει το δικαίωμα να εμποδίσει τις έρευνές μας έξω από τα ελληνικά χωρικά ύδατα. Η Τουρκία ουδέποτε θα συναινέσει σε κατάσταση που εμφανίζει την Ελλάδα διεκδικούσα ολόκληρο το Αιγαίο σαν δική της λίμνη. Σε περίπτωση επεμβάσεως στην αποστολή του Χόρα στο Αιγαίο, η Τουρκία θα ανταποδώσει την επέμβαση». Η ελληνική πλευρά ανταπαντά: «Οι ελληνικές θέσεις είναι σαφείς. Και διετυπώθησανμε την πρόταση της Ελλάδας να αχθεί η διαφορά για την υφαλοκρηπίδα του Αιγαίου στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης, όπως έπραξαν και άλλες χώρες σε παρόμοιες περιπτώσεις. Παρήλθον όμως έκτοτε 15 μήνες και η Τουρκία, αν και κατ' αρχήν απεδέχθη την πρότασιν, αναβάλλει με διάφορα προσχήματα την υπογραφή του συνυποσχετικού που θα άνοιγε τον δρόμο σ' αυτή την ειρηνική και αδιάβλητη διαδικασία. Είναι δε εκπληκτικό ότι ενώ συνεχίζονται οι επαφές τις οποίες η ίδια επεδίωξε, η τουρκική κυβέρνηση απειλεί να διεξαγάγει σεισμικές έρευνες σε περιοχές όπου δεν έχει δικαίωμα να το πράξει (...) επομένως η τουρκική κυβέρνηση οφείλει να αναλογισθεί και να σταθμίσει τις συνέπειεςτης αυθαιρεσίας την οποία σχεδιάζει».
Το πρώτο επίπεδο είναι η ένταση, το δεύτερο είναι η κρίση και το τρίτο είναι το θερμό επεισόδιο, που θα μπορούσε να οδηγήσει σε πόλεμο.
Μία δεκαετία αργότερα, μία νέα ελληνοτουρκική κρίση θα ερχότανστο προσκήνιο. «Πριν καλά-καλά ξημερώσει η 19η Μαρτίου 1987, το πορτοκαλί τηλέφωνο στο διαμέρισμά μου άρχισε να χτυπά. Πετάχτηκα από το κρεβάτι για να σηκώσω το ακουστικό. Δεν πρόλαβα να κοιτάξω το ρολόι μου, έξω ήταν ακόμα σκοτάδι. H ψύχραιμη φωνή από την άλλη άκρη της γραμμής ήταν του επικεφαλής αξιωματικού της νυχτερινής βάρδιας στο Εθνικό Κέντρο Επιχειρήσεων (EΘKEΠIX)», λέει ο τότε αρχηγός ΓEEΘA πτέραρχος Nίκος Kουρής.«Kύριε αρχηγέ», ακούει, «το τουρκικό ερευνητικό πλοίο Piri Reis, που είχε βγει από τον όρμο Kέφαλος της Iμβρου από νωρίς, πέρασε από τη Λήμνο, τη Σαμοθράκη και τη Θάσο και τώρα βρίσκεται 12 ναυτικά μίλια από τις ακτές του Άθω.Συνοδεύεται από το αντιτορπιλικό Adatepe και την κανονιοφόρο Akhisar. Στη διαδρομή το Piri Reis σταμάτησε πέντε φορές για έρευνα στον βυθό…». Την ώρα που το Συμβούλιο Ασφαλείας της Tουρκίας προειδοποιεί την Eλλάδα ότι η Τουρκία θα προασπίσει «τα δίκαιά της» στο Aιγαίο και ο Τούρκος πρωθυπουργό Turgut Özal δηλώνει από τις ΗΠΑ ότι, «αν συνεχίσει η Ελλάδα να παραβιάζει τη συμφωνία της Βέρνης κάνοντας έρευνες στο Αιγαίο, θα δημιουργήσει προβλήματα στο κεφάλι της», στην Ελλάδα συνεδριάζει το ΚΥΣΕΑ. Η απόφαση, υπό την ηγεσία του Ανδρέα Παπανδρέου, είναι ότι η Αθήνα δεν θα ανεχτεί παραβίαση των κυριαρχικών της δικαιωμάτων και θα αντιδράσει στρατιωτικά, αν χρειαστεί.Το πιο πιθανό είναι να συμβεί επεισόδιο στον αέρα, όπου οι μεγάλες ταχύτητες των αεροσκαφών μπορούν να οδηγήσουν σε κάποιο λάθος χειρισμό και να προκληθεί ένταση.
Τον Ιανουάριο του 1996, η πτώση ενός ελληνικού ελικοπτέρου στα Ίμια και η υποστολή της ελληνικής σημαίας από τις δύο βραχονησίδες προκαλεί νέα κρίση μεταξύ των δύο χωρών. Κατά τηδιάρκειά της, οι δύο χώρες μεταφέρουν στρατιωτικές δυνάμεις γύρω από τις βραχονησίδες, κομάντο πάνω σε αυτές, ενώ οριακά αποσοβήθηκε η ένοπλη σύρραξη. Τελικά, με την παρέμβαση του ΝΑΤΟ και των ΗΠΑ, η ένταση εκτονώθηκε και οι δύο χώρες απέσυραν τους στόλους τους, ενώ είχε καταπέσει ελληνικό ελικόπτερο με θύματα τρία στελέχη των ελληνικών Ενόπλων ΔυνάμεωνΗ άρνηση της ελληνικής δικαιοσύνης να εκδώσει τους Τούρκους αξιωματικούς και η συνακόλουθη ένταση που έχει προκαλέσει η Τουρκία με προκλητικές ενέργειες στο Αιγαίο, θέτει το εύλογο ερώτημα: πόσο πιθανό είναι ένα θερμό επεισόδιο ή ακόμη και μία ένοπλη σύρραξη μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας; Για να απαντήσουμε στο ερώτημα, επικοινωνήσαμε με τον Άγγελο Συρίγο, καθηγητή διπλωματικής ιστορίας και ελληνοτουρκικών σχέσεων στο Πάντειο Πανεπιστήμιο.