αντε παλικαρια να μαθετε γραφη και αναγνωση
Η ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ Δευτέρα, 11 Αυγούστου 2008 07:00
Τάξη, την ύστατη ώρα, θα επιχειρήσει να βάλει η κυβέρνηση στον ΟΣΕ με το σχέδιο εξυγίανσης, που ανακοινώνεται, άμεσα, από τον υπουργό Μεταφορών και Επικοινωνιών, Κωστή Χατζηδάκη.
Το υπέρογκο έλλειμμα των 750 εκατομμυρίων ευρώ, το περασμένο έτος, και η παρούσα καταγραφή απωλειών, περίπου 2 εκατομμυρίων ευρώ, σε καθημερινή βάση, αποτελούν μια δυσάρεστη πραγματικότητα.
Μια πραγματικότητα που προσλαμβάνει ήδη τεράστιες διαστάσεις, αν υπολογίσουμε πως το συσσωρευμένο χρέος του ΟΣΕ, στα τέλη του 2007, ήταν πάνω από 7 δισ. ευρώ και το οποίο, αν συνεχισθεί ο κατήφορος στον οποίο έχει περιέλθει ο Οργανισμός, εκτιμάται πως θα μπορούσε να φθάσει, το 2010, τα 12,5 δισ.…
Είναι μάλλον σχήμα οξύμωρο ο δημόσιος σιδηρόδρομος της χώρας να θεωρείται σήμερα οργανισμός «κοινής ωφέλειας». Μάλλον, πρόκειται για έναν ακόμη… εχθρό των φορολογουμένων, αφού, με μαθηματική ακρίβεια -τα στοιχεία το λένε, όχι εμείς- και με δεδομένο ότι πέρυσι δανείσθηκε 1,2 δισ., αν δεν ανακοπεί η προβληματική πορεία του, τότε κάθε χρόνο θα προσθέτει στις πλάτες των φορολογουμένων χρέη άνω του 1,5 δισ.
Αυτό και μόνο αρκεί, ως δικαιολογητική βάση, για την οικονομική εξυγίανση του ΟΣΕ. Χωρίς πρόγραμμα δράσης προς αυτήν την κατεύθυνση, η αύξηση του συσσωρευμένου χρέους κατ' έτος είναι αυτόματη.
Αν μοιράσει κανείς την ελλειμματική «πίτα» στα τρία, παρατηρεί ότι ένα κομμάτι του ετήσιου ελλείμματος πηγαίνει στη μισθοδοσία, άλλο ένα στο επενδυτικό πρόγραμμα και το τελευταίο στο παλιό χρέος -δανείζεται, στην ουσία, για να το ξεπληρώσει.
Κωδικοποιώντας νούμερα, ας κάνουμε μια στοιχειώδη καταγραφή των επιμέρους ζητημάτων, που αποδεικνύουν περίτρανα το μέγεθος της ζημιάς. Οι δαπάνες μισθοδοσίας στον ΟΣΕ ανήλθαν, το 2007, στο ποσό των 400 εκατομμυρίων ευρώ, όταν τα έσοδά του, την ίδια χρονική περίοδο ήταν μόλις 105 εκατομμύρια.
Λαμβάνοντας υπόψη ότι στον ΟΣΕ απασχολούνται περίπου 7.500 εργαζόμενοι, προκύπτει ότι το μέσο ετήσιο εισόδημα ανά άτομο φθάνει τα 50.000 ευρώ, το δε ετήσιο κόστος για τους 520 μηχανοδηγούς που εργάζονται στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ είναι 38,5 εκατομμύρια, δηλαδή, 70.000 ευρώ στον καθέναν.