O μισογυνισμός στην Ευρώπη, αυτό το πρωτόγονο σύστημα χειραγώγησης και καταπίεσης των γυναικών από τους άντρες, έχει τις ρίζες του στην αρχαία Ελλάδα, φύτρα του λαμπρού ελληνικού πολιτισμού. Όλοι οι νεοέλληνες το γνωρίζαμε λίγο πολύ ως ανεπαρκή και ξώφαλτση σχολική γνώση μέσα από τα μαθήματα των Αρχαίων Ελληνικών και της Ιστορίας, όμως το προσπερνούσαμε για να σταθούμε σε άλλες πιο προβεβλημένες πτυχές του ζητήματος
Σύμφωνα με το μύθο των αρχαίων Ελλήνων, η Πανδώρα υπήρξε η πρώτη γυναίκα. Από αυτήν δηλαδή δεν γεννήθηκαν και οι άνδρες, γεννήθηκαν μόνο οι γυναίκες, «το καταραμένο γένος των γυναικών», όπως λέει ο ποιητής Ησίοδος. Μαζί της η Πανδώρα έφερε όλα τα κακά στον κόσμο σύμφωνα με τις ανδρικές προκαταλήψεις των Ελλήνων, που επιβίωσαν για αιώνες σε όλη την ευρωπαϊκή ήπειρο και μόνο τον εικοστό αιώνα άρχισαν να υποχωρούν.
Η θέση της γυναίκας στην αρχαία Ελλάδα είναι γνωστή στους λίγους ειδικούς των Γυναικείων Σπουδών που ασχολούνται με αυτό το θέμα. Αυτή η θέση θα πρέπει να γίνει ευρέως γνωστή γιατί είμαστε απόγονοι των αρχαίων Ελλήνων και είναι απαράδεκτο να αγνοούμε τις στοιχειώδεις αυτές πτυχές του ελληνικού πολιτισμού που αργότερα κληροδοτήθηκαν στον ευρωπαϊκό πολιτισμό
Η θέση της γυναίκας στην αρχαία Ελλάδα δεν εξαντλεί το θέμα, είναι πολύ ενδιαφέρον να δούμε τη θέση της γυναίκας στον Μεσαίωνα, που ήταν ακόμα χειρότερη απ’ ό,τι στην αρχαία Ελλάδα. Τις μορφωμένες γυναίκες στο Μεσαίωνα τις έκαιγαν στην πυρά. Τις αποκαλούσαν μάγισσες. Αντιμετώπιζαν πολύ αρνητικά τον έρωτα -μην ξεχνάμε ότι ο Μεσαίωνας ήταν η αυτοκρατορία της Εκκλησίας και ότι ο έρωτας αντιμετωπιζόταν αρνητικά- μόνο και μόνο να γυρίσει ένας άντρας να κοιτάξει μια γυναίκα διέπραττε αμαρτία.
Το παράδειγμα της Σπάρτης
Όταν η Αθηναία δεν τολμούσε να ξεμυτίσει απ’ το σπίτι της, η Σπαρτιάτισσα είχε το δικαίωμα να κυκλοφορεί ελεύθερα και να γυμνάζεται και μάλιστα γυμνή, όπως ακριβώς οι άντρες. Γιατί γινόταν αυτό; Γιατί η Σπάρτη παραχώρησε τέτοια δικαιώματα στη γυναίκα; Γιατί όπως το είπε ο Πλούταρχος, ο νομοθέτης πίστευε ότι μόνο αν και η γυναίκα γυμναζόταν θα έφερνε στον κόσμο γερά παιδιά, που αργότερα θα γινόντουσαν γεροί πολεμιστές για τη Σπάρτη.
Πολλοί ιστορικοί το πιστεύουν και το πιστεύω κι εγώ ότι ο Χίτλερ ακολούθησε συνειδητά το παράδειγμα της Σπάρτης όταν προέτρεπε τις γυναίκες της Άριας φυλής να έχουν και εξώγαμα αρσενικά παιδιά για την πατρίδα. Η Σπάρτη ήταν ολιγαρχική κι απολυταρχική κοινωνία, άκαμπτη σε όλα τα ζητήματα και δεν είναι τυχαίο που εκπαίδευε τις γυναίκες στην υποχρεωτική θανάτωση του παιδιού τους όταν αυτό τύχαινε να γεννηθεί άρρωστο. Γιατί; Γιατί για τη Σπάρτη θα ήταν άχρηστος πολίτης, δηλαδή δεν θα μπορούσε να γίνει πολεμιστής και να εξυπηρετήσει την πατρίδα του. Επομένως, κάποιον που είχε ειδικές ανάγκες δεν τον χρειαζόντουσαν και τον πέταγαν στον Καιάδα. Οι μητέρες Σπαρτιάτισσες ήταν οι πρώτες που τιμωρούσαν τα παιδιά τους που είχαν λιποτακτήσει. Ο ρίψασπις, αυτός που πέταξε την ασπίδα του εν ώρα πολέμου, ο λιποτάκτης, δεν ήταν κατακριτέος μόνο από τη σπαρτιατική κοινωνία, αλλά πρώτ’ απ’ όλα από την ίδια τη μητέρα του. Ξέρουμε το παράδειγμα του προδότη Παυσανία που λιποτάκτησε σε μια μάχη. Επιστρέφοντας στη Σπάρτη κλείστηκε σε ένα ναό και ζητούσε να τον συγχωρέσουν. Αλλά δεν τον σεβάστηκαν και η μητέρα του ήταν η πρώτη που με τα ίδια τα χέρια της έβαλε την πρώτη πέτρα για να κτιστεί η πόρτα, να μην μπορεί να βγει και να πεθάνει από ασιτία. Ήταν, λοιπόν, σκληρές γυναίκες οι Σπαρτιάτισσες, αλλά έτσι είχαν διαπαιδαγωγηθεί. Δεν τους ενδιέφερε τίποτε, παρά μόνο να εξυπηρετήσουν τα συμφέροντα της πατρίδας τους και μπροστά σε αυτό δεν είχαν σημασία ούτε οι ίδιοι οι γιοι τους.
Τέλος..ο Αριστοτέλης επηρέασε πολύ τον πνευματικό ευρωπαϊκό χώρο και πιθανόν και τον Φρόιντ. Κάθε άνθρωπος είναι ένα κοινωνικό μόρφωμα και κάποιοι επιστήμονες δεν μπορούσαν να αποβάλουν αυτόν τον τρόπο σκέψης, συμπεριφορές και νοοτροπίες που τους είχε εμφυτεύσει, ας το πω, η κοινωνία. Όταν η κοινωνία αντιμετωπίζει τη γυναίκα σαν κατώτερο ον, δεν μπορείς να τις εξαλείψεις αμέσως….
Λάθος ερώτηση συνεπώς … δίνει λάθος απάντηση…