Νέα

Ιστορία:Μια αναδρομή στους αιώνες

  • Μέλος που άνοιξε το νήμα DARKSIDEOFTHEMOON
  • Ημερομηνία ανοίγματος
  • Απαντήσεις 6K
  • Εμφανίσεις 246K
  • Tagged users Καμία
  • Βλέπουν το thread αυτή τη στιγμή 1 άτομα (0 μέλη και 1 επισκέπτες)

Πιστεύετε ότι η επομπή του ΣΚΑΙ για το '21,ανταποκρίνεται στην αλήθεια;

  • Ναι

    Ψήφοι: 31 32,0%
  • Όχι

    Ψήφοι: 43 44,3%
  • ΔΞ/ΔΑ

    Ψήφοι: 23 23,7%

  • Μέλη που ψήφισαν συνολικά
    97

gabadoo

Ενεργό Μέλος
Εγγρ.
14 Μαρ 2007
Μηνύματα
10.664
Like
2
Πόντοι
166
Και γεννάται το ερώτημα, αν τα κατάφεραν ολα αυτά οι Αθηναίοι που η πεζομαχία δεν ήταν το φόρτε τους, ποιες ήταν οι δυνατότητες των Σπαρτιατών που θεωρούντο ασυναγώνιστοι?

Προφανώς μιλάμε για όρια που δεν μπορούμε να τα συλλαβουμε τη σημερινή εποχή..

Πολυ σωστα φιλε μου...Το τροχαδην ξεκινησε οταν οι δρομαιοι Αθηναιοι μπηκαν στο βεληνεκες των περσικων βελων...Το απλο τοξο τους δεν ξεπερνουσε τα 150-170 μ (μην ξεχναμε οτι το συνθετο τοξο με την εκπληκτικη του επιτυχη βολη σε αποστασεις ανω των 300μ. ειναι εφευρεση των Μογγολων του Τιμουρ πολυ-πολυ αργοτερα -13αι.)

 Η μαχη διεξηχθη με πρωτοφανη σφοδροτητα και δεν διαρκεσε πανω απο 1 ωρα...Για παραδειγμα ,η μαχη του Αζινκουρ (25-10-1415) ειχε διαρκεια μιαμιση ωρα και τι Βατερλο απο τις 11 το πρωι εως τις οχτωμιση το βραδυ...
 

zourpenko

Μέλος
Εγγρ.
25 Δεκ 2006
Μηνύματα
171
Like
1
Πόντοι
1
Και όμως σύντροφε σφάλεις. Η ασπίδα απλά λεγόταν "ασπίδα" στην αρχαιότητα και έχουμε πλείστα παραδείγματα γι΄αυτό (βλ. Ιλιάδα Ζ 118 "ασπίδος αμφαλοέσσης", Αισχύλος ΕπτΘηβ 489, "ασπιδος κύκλον", Ηρόδοτος Ιστ. 194 "ασπίδος τρόπον κυκλοτέρα" κλπ κλπ). Κατά συνεκδοχήν με τον όρο ασπίδα έφτασε να εννοείται ο βαρέως οπλισμένος στρατός (βλ. Ηρόδοτο 5, 30 "οκτακισχιλίην ασπίδα", Ευριπίδη, Φοιν. 78 "πολλήν αθροίσας ασπίδα" κλπ).
Οπλίτης είναι απλά το μεν ως επίθετο ο φέρων όπλα (έτσι και Αισχ. ΕπταΘηβ.717 "ουκ άνδρ' οπλίτην τουτο χρη στέργειν έπος" κ.α) το δε ως ουσιαστικό, ο βαρέως οπλισμένος στρατιώτης, ήτοι ο φέρων δόρυ , θώρακα και μεγάλη ασπίδα σε αντιδιαστολή με τους ελαφρούς οπλισμένους στρατιώτες (τους ψιλούς). Υπ΄αυτήν την έννοια βλ. Θουκ. Ιστορ. Ι, 106 "είργον τοις οπλίταις και περιστήσαντες κύκλον τους ψιλούς κατέλευσαν" κ.α
Τέλος όσον αφορά τις ασπίδες και την Σπάρτη, οι Λακαιδεμόνιοι, μόνοι από τους άλλους Έλληνες διατήρησαν την "ανδρομήκη" ασπίδα (άλλως Λακωνική) , ήτοι τετράγωνη ασπίδα που κάλυπτε τους πολεμιστές από τους ώμους μέχρι τους μηρούς. Η ασπίδα αυτή διατηρήθηκε μέχρι την βασιλεία του Κλεομένους Γ (219πχ) και σιγά-σιγά αντικαταστάθηκε από την επικρατήσασα Αργολική ασπίδα, που ήταν μικρότερη και κυκλική ή ελλειψοειδής ασπίδα που κάλυπτε από τους ώμους ως τα γόνατα.
Οι ασπίδες έφεραν αναγνωριστικά σημεία ή παραστάσεις τα λεγόμενα "επίσημα, επισήματα, παράσημα ή και σημεία", τα οποία είχαν διττό περιεχόμενο ήτοι αναγνωριστικό και αποτρεπτικό του κακού. Οι Λακεδαίμονες παραδοσιακά έφεραν το γράμμα Λ στην ασπίδα τους ή την παράσταση των ημιθέων Κάστωρα και Πολυδεύκη. Οι ηγέτες όντως είχαν διαφοροποιημένες ως προς τα επίσημα ασπίδες και υπο αυτή την έννοια μπορεί κάποιοι να έφεραν παράσταση της Μέδουσας για να τρομάζει τους εχθρούς τους. Ο κανόνας όμως είναι ότι οι σπαρτιατικές ασπίδες έφεραν το Λ.  

Δε σφάλει καθόλου, αγαπητέ βονμακουλις, μάλλον εσύ τα έχεις μπλέξει..  αυτό που ρώτησε ειναι το ονομα της αρχαιας οπλιτικής ασπίδας το οποίο είναι ''όπλον''.Δε σημαίνει οτι όλες οι ασπίδες στην αρχαιότητα είχαν την ίδια ονομασία. Απλά η συγκεκριμένη(ορειχαλκινη,κυκλικού σχήματος,διαμέτρου περ. 90εκ.), έφερε την ονομασία "όπλον" και απο εκεί πήρε την ονομασία και ο οπλίτης. Ο λόγος είναι οτι η ασπίδα (το "όπλον")ήταν το πιο σημαντικό εξάρτημα στον οπλιτικό τρόπο μάχης και ήταν απόλυτα συνυφασμένη με την τιμή του πολεμιστή. Αυτά που αναφέρεις για τις τετράγωνες,ανδρομήκεις ασπίδες των Λακαιδεμονιων είναι λάθος, δεν έχουν παρατηρηθεί πουθενά και ακόμα πιο λάθος είναι οτι διατηρήθηκαν μέχρι επι Κλεομενη (219πχ) και αντικαταστάθηκαν απο την αργολική..
 

gabadoo

Ενεργό Μέλος
Εγγρ.
14 Μαρ 2007
Μηνύματα
10.664
Like
2
Πόντοι
166
Και όμως σύντροφε σφάλεις. Η ασπίδα απλά λεγόταν "ασπίδα" στην αρχαιότητα και έχουμε πλείστα παραδείγματα γι΄αυτό (βλ. Ιλιάδα Ζ 118 "ασπίδος αμφαλοέσσης", Αισχύλος ΕπτΘηβ 489, "ασπιδος κύκλον", Ηρόδοτος Ιστ. 194 "ασπίδος τρόπον κυκλοτέρα" κλπ κλπ). Κατά συνεκδοχήν με τον όρο ασπίδα έφτασε να εννοείται ο βαρέως οπλισμένος στρατός (βλ. Ηρόδοτο 5, 30 "οκτακισχιλίην ασπίδα", Ευριπίδη, Φοιν. 78 "πολλήν αθροίσας ασπίδα" κλπ).
Οπλίτης είναι απλά το μεν ως επίθετο ο φέρων όπλα (έτσι και Αισχ. ΕπταΘηβ.717 "ουκ άνδρ' οπλίτην τουτο χρη στέργειν έπος" κ.α) το δε ως ουσιαστικό, ο βαρέως οπλισμένος στρατιώτης, ήτοι ο φέρων δόρυ , θώρακα και μεγάλη ασπίδα σε αντιδιαστολή με τους ελαφρούς οπλισμένους στρατιώτες (τους ψιλούς). Υπ΄αυτήν την έννοια βλ. Θουκ. Ιστορ. Ι, 106 "είργον τοις οπλίταις και περιστήσαντες κύκλον τους ψιλούς κατέλευσαν" κ.α
Τέλος όσον αφορά τις ασπίδες και την Σπάρτη, οι Λακαιδεμόνιοι, μόνοι από τους άλλους Έλληνες διατήρησαν την "ανδρομήκη" ασπίδα (άλλως Λακωνική) , ήτοι τετράγωνη ασπίδα που κάλυπτε τους πολεμιστές από τους ώμους μέχρι τους μηρούς. Η ασπίδα αυτή διατηρήθηκε μέχρι την βασιλεία του Κλεομένους Γ (219πχ) και σιγά-σιγά αντικαταστάθηκε από την επικρατήσασα Αργολική ασπίδα, που ήταν μικρότερη και κυκλική ή ελλειψοειδής ασπίδα που κάλυπτε από τους ώμους ως τα γόνατα.
Οι ασπίδες έφεραν αναγνωριστικά σημεία ή παραστάσεις τα λεγόμενα "επίσημα, επισήματα, παράσημα ή και σημεία", τα οποία είχαν διττό περιεχόμενο ήτοι αναγνωριστικό και αποτρεπτικό του κακού. Οι Λακεδαίμονες παραδοσιακά έφεραν το γράμμα Λ στην ασπίδα τους ή την παράσταση των ημιθέων Κάστωρα και Πολυδεύκη. Οι ηγέτες όντως είχαν διαφοροποιημένες ως προς τα επίσημα ασπίδες και υπο αυτή την έννοια μπορεί κάποιοι να έφεραν παράσταση της Μέδουσας για να τρομάζει τους εχθρούς τους. Ο κανόνας όμως είναι ότι οι σπαρτιατικές ασπίδες έφεραν το Λ.  


 Νομιζω οτι εχεις λαθος φιλε μου...Η ανδρομηκης ασπιδα ηταν ευρυτατα διαδεδομενη κατα την μυκηναικη περιοδο.Η ανακαλυψη της πανοπλιας των Δενδρων ριχνει απλετο φως στην τεχνη της οπλοκατασκευης της εποχης οπου εδιδονταν μεγαλη εμφαση στις προσωπικες μονομαχιες.Ετσι ηταν επιβεβλημενη η καλυψη απο το υψος των ωμων μεχρι τους λαγονες...

Η λεγομενη "λακωνικη" δεν εχει να κανει με το σχημα ,αλλα με το οτι στην περιφερεια της ασπιδας δεξια οπως την κρατουσε ο οπλιτης, εφερε μια μικρη εγκοπη-εσοχη ωστε να διευκοληνεται κατα την χαμηλη λαβη ,οταν δηλαδη ο οπλιτης επιχειρουσε χτυπημα απο χαμηλη θεση λαβης του δορατος με στοχο την μεση του αντιπαλου...Επισης λακωνικη λεγοταν γιατι ειναι η πρωτη που εφερε εσωτερικως επενδυση απο ξυλο και καταλληλη λαβη,εναντι της παλαιοτερης τεχνικης  που εσωτερικα ειχε αλλεπαλληλες στρωσεις δερματος και κρατουνταν απο ιμαντες..

 Και ναι η ασπιδα ονομαζονταν "οπλον" οχι με την ιδιοτητα του μεσου με το οποιο αμυνοταν καποιος,αλλα με την εννοια οτι ο φερων αυτη,ανηκε σε ενα σωμα(οπλιτικη φαλαγγα-οι φεροντες οπλα..) το οποιο ειχε την κυρια ευθυνη διεξαγωγης της μαχης...Μικρες ασπιδες εφεραν και οι ψιλοι,ποτε ομως δεν ονομαστηκαν απο τους αρχαιους ως οπλιτες διοτι δεν ειχαν αποφασιστικη συμμετοχη στην μαχη,και εκ τουτου δεν μπορουσαν δια της τεχνικης του "ωθισμου" να μεταβαλλουν την συγκρουση σε νικη...Τετοιο ηταν το δογμα πολεμου υης φαλαγγας...Αγκιστρωση του εχθρου,ωθισμος με το οπλον,συντεταγμενοι πολυ κοντα ο ενας με τον αλλον ωστε να μην εισχωρει κανεις στην γραμμη,χτυπηματα δια του δορατος απο χαμηλη η ψηλη λαβη,και οταν ο εχθρος δεν μπορουσε να κρατησει και ανεκρουε πρυμναν,τοτε καταδιωξη με τις κοπιδες....Γιαυτο και οι ηττημενοι(ριψασπιδες..) ειχαν τρομερες απωλειες...
 

gabadoo

Ενεργό Μέλος
Εγγρ.
14 Μαρ 2007
Μηνύματα
10.664
Like
2
Πόντοι
166
  Ρε συ βονμακουλη....με ξεθεωσες στο ψαξιμο....το τι βιβλιο κατεβασα δεν λεγετε...θα με χεσει και η αλλη που τα εκανα ρημαδιο...πληκτρολογω και σχετικα αργα ρε γαμωτο...
 

o palios

Μέλος
Εγγρ.
18 Οκτ 2007
Μηνύματα
953
Like
2
Πόντοι
6
  Ρε συ βονμακουλη....με ξεθεωσες στο ψαξιμο....το τι βιβλιο κατεβασα δεν λεγετε...θα με χεσει και η αλλη που τα εκανα ρημαδιο...πληκτρολογω και σχετικα αργα ρε γαμωτο...
ενα πολυ καλο βιβλιο η αγνωστη τεχνολογια στον Ομηρο ,ασπιδες κρανη κ.λ.π
 

vonmakoulis

Μέλος
Εγγρ.
16 Μαρ 2006
Μηνύματα
2.776
Like
6
Πόντοι
16
Σύντροφοι zourpenko και gabadao,
                                ευχαριστώ για τις υποδείξεις σας , πλην όμως επιτρέψτε μου να εμμείνω στις θέσεις μου προ-απσιζόμενος αυτών. Ειδικότερα για το αν η ασπίδα ονομαζόταν όπλον στην αρχαιότητα (το πιό εύκολο) παραπέμπω στον Δημητράτο, από το οποίο προκύπτει με σαφήνεια ότι ουδέποτε η λέξις οπλον δεν χρησιμοποιείτο για να δηλώσει ειδικά την ασπίδα ή μη τα όπλα γενικότερα (όπως και σήμερα άλλωστε). Φυσικά η λέξη έχει και άλλες σημασίες ,αλλά πουθενα δεν προκύπτει ότι χαρακτηρίζει  ειδικά την ασπίδα. Η λέξη οπλίτης παράγεται από το όπλον και μόνον κατά συνεκδοχή τον φέροντα ασπίδα, ως απαραίτητο εξάρτημα του βαρέως οπλισμένου στρατιώτη. Δηλαδή ουσιαστικά συμφωνούμε με το σύντροφο gabadao ως προς αυτό.  
   Ρε συ βονμακουλη....με ξεθεωσες στο ψαξιμο....το τι βιβλιο κατεβασα δεν λεγετε...θα με χεσει και η αλλη που τα εκανα ρημαδιο...πληκτρολογω και σχετικα αργα ρε γαμωτο..
Χα Χα σύντροφε, μα εκεί είναι το ωραίο της όλης υπόθεσης. Με αφορμή μια ερώτρηση να ανατρέχουμε στις πηγές και να προσπαθούμε να τεκμηριώσουμε με επιχειρήματα τις απόψεις μας.
Α και Φον παρακαλώ όχι Βον (είμαι γερμανομαθής).
Για το θέμα της ανδρομήκους ασπίδος θα επανέλθω αργότερα. Αν είναι εύκολο μπορείς να μου παραθέσεις σχετική βιβλιογραφία να το τεστάρω ?
 

gabadoo

Ενεργό Μέλος
Εγγρ.
14 Μαρ 2007
Μηνύματα
10.664
Like
2
Πόντοι
166
Σύντροφοι zourpenko και gabadao,
                                ευχαριστώ για τις υποδείξεις σας , πλην όμως επιτρέψτε μου να εμμείνω στις θέσεις μου προ-απσιζόμενος αυτών. Ειδικότερα για το αν η ασπίδα ονομαζόταν όπλον στην αρχαιότητα (το πιό εύκολο) παραπέμπω στον Δημητράτο, από το οποίο προκύπτει με σαφήνεια ότι ουδέποτε η λέξις οπλον δεν χρησιμοποιείτο για να δηλώσει ειδικά την ασπίδα ή μη τα όπλα γενικότερα (όπως και σήμερα άλλωστε). Φυσικά η λέξη έχει και άλλες σημασίες ,αλλά πουθενα δεν προκύπτει ότι χαρακτηρίζει  ειδικά την ασπίδα. Η λέξη οπλίτης παράγεται από το όπλον και μόνον κατά συνεκδοχή τον φέροντα ασπίδα, ως απαραίτητο εξάρτημα του βαρέως οπλισμένου στρατιώτη. Δηλαδή ουσιαστικά συμφωνούμε με το σύντροφο gabadao ως προς αυτό.  Χα Χα σύντροφε, μα εκεί είναι το ωραίο της όλης υπόθεσης. Με αφορμή μια ερώτρηση να ανατρέχουμε στις πηγές και να προσπαθούμε να τεκμηριώσουμε με επιχειρήματα τις απόψεις μας.
Α και Φον παρακαλώ όχι Βον (είμαι γερμανομαθής).
Για το θέμα της ανδρομήκους ασπίδος θα επανέλθω αργότερα. Αν είναι εύκολο μπορείς να μου παραθέσεις σχετική βιβλιογραφία να το τεστάρω ?

Λοιπον επανηλθα....

"Τα επιθετικα και αμυντικα οπλα των αρχαιων Ελληνων"
Α.Μ. Snodgrass σελ.92 και 103

  "Ο Δυτικος τροπος πολεμου"
Victor D. Hanson  σελ.155-156

Οι Λακεδαιμονιοι:Πολιτικη,κοινωνικη,πολιτειακη και θρησκευτικη ιστορια της αρχαιας Σπαρτης"-Χρηστος Καρδαρας 1979

  "Η ιστορια της Αρχαιας Σπαρτης" τομος1 σελ 480
Σαραντος Καργακος 2006

Θελω να αγορασω το "Οι πυλες της φωτιας) του Στιβεν Πρεσφιλντ.Ειναι ιστορικο μυθιστορημα και μου το συστησανε για πολυ καλο....Εαν σκεφτεις οτι η πολη της Σπαρτης τον ανεδειξε επιτιμο δημοτη ,πρεπει να ειναι οντως καλο...


  Μου αρεσει ,αφου  διαβασω ενα ιστορικο βιβλιο πχ του Καργακου (παρεπιπτοντως...τεραστια η προσφορα του....) να τρεχω να αγοραζω την βιβλιογραφια που παραθετει,και με αυτον τον τροπο και μαθαινω διαφορα,αλλα και σχηματιζω πιο "στρογγυλη" που λεω εγω αποψη για τον καθε ιστορικο και την αντικειμενικοτητα του εργου του.....
 

teras1956

Μέλος
Εγγρ.
17 Φεβ 2006
Μηνύματα
4.547
Like
11
Πόντοι
16
ερώτημα

Ποία είναι η νεοελληνική έκδοση του Μολών Λαβέ και ποιός την είπε?
 

teras1956

Μέλος
Εγγρ.
17 Φεβ 2006
Μηνύματα
4.547
Like
11
Πόντοι
16
αναφέρομαι στο περίφημε "Θα τον ξεσκίσω τον μπινέ" που ακούστηκε από πιλότο μαχητικού κατά την διάρκεια αερομαχίας πάνω από την Ρόδο πρίν από μερικά χρόνια...
 

ΒΡΑΣΙΔΑΣ2

Μέλος
Εγγρ.
30 Νοε 2006
Μηνύματα
4.150
Like
2
Πόντοι
16
Θελω να αγορασω το "Οι πυλες της φωτιας) του Στιβεν Πρεσφιλντ.Ειναι ιστορικο μυθιστορημα και μου το συστησανε για πολυ καλο....Εαν σκεφτεις οτι η πολη της Σπαρτης τον ανεδειξε επιτιμο δημοτη ,πρεπει να ειναι οντως καλο...
gabadoo να το παρεις τρομερη περιγραφη και ιστορικα τεκμηριομενο.
Δεν μπορεις να το αφησεις απο τα χερια σου ειναι αυτο που λεει σαν κριτικη καποιος οτι οταν το τελειωσεις θα νομιζεις οτι ησουν και εσυ εκει.
Πολυ παραστατικο,ο Πρεεσφιλντ για εμενα απο τους καλυτερους στο ειδος του.
 

gabadoo

Ενεργό Μέλος
Εγγρ.
14 Μαρ 2007
Μηνύματα
10.664
Like
2
Πόντοι
166
αναφέρομαι στο περίφημε "Θα τον ξεσκίσω τον μπινέ" που ακούστηκε από πιλότο μαχητικού κατά την διάρκεια αερομαχίας πάνω από την Ρόδο πρίν από μερικά χρόνια...

  Και που να ακουσεις και αλλες στιχομυθιες τετοιου τυπου εκει ψηλα....καλα λενε οτι η γλωσσα μας ειναι λογοπλαστης .....χαχαχαχαχα
 

gabadoo

Ενεργό Μέλος
Εγγρ.
14 Μαρ 2007
Μηνύματα
10.664
Like
2
Πόντοι
166
Γι'αυτο λεμε μαλλον ετσι.......;




[youtube=425,350]LgH_ArEpVBo[/youtube]



χαρειτε το....
 

gabadoo

Ενεργό Μέλος
Εγγρ.
14 Μαρ 2007
Μηνύματα
10.664
Like
2
Πόντοι
166
Χιλια συγνωμη....ολοκληρο ειναι αυτο....



[youtube=425,350]YEp6wJmrTV8[/youtube]
 

gabadoo

Ενεργό Μέλος
Εγγρ.
14 Μαρ 2007
Μηνύματα
10.664
Like
2
Πόντοι
166
          ...with the usual results....



  :2funny: :2funny: :2funny: :2funny: :2funny:



    ψαχτε το λιγο...εχει και καποιες βουτες....

 
OP
OP
D

DARKSIDEOFTHEMOON

Ενεργό Μέλος
Εγγρ.
17 Φεβ 2006
Μηνύματα
15.458
Like
31
Πόντοι
166
Καλημέρα λάτρεις της Ιστορίας.
Λοιπόν vonmakouli όσον αφορά για την ασπίδα της Σπάρτης με κάλυψαν οι άλλοι φίλοι σχετικά με τις αντιρρήσεις σου.Εγώ θα σταθώ στο θρυλικό Λ,το οποίο κακώς νομίζεται ότι υπήρχε αιώνες ως το σύμβολο που κοσμούσε την Σπαρτιάτικη ασπίδα.Το Λ εμφανίστηκε πολύ αργότερα ,στην μάχη της Μαντινείας κ μάλιστα όχι από τους Σπαρτιάτεςομοιους ,αλλά από τους Λακαιδεμονίους δηλαδή τους περίοικους,τους υπομείωνες,τους μείωνες κ.λ.π.,δηλαδή αυτούς που ζούσαν έξω από την  Σπάρτη,στις διάφορες πόλεις της Λακαιδέμονας ,εξού και το Λ.
Οι Σπαρτιάτες Ομοίοι έφεραν την ίδια περίοδο,κάποιοι ,όχι όλοι το Σ,δηλώνοντας ότι ήταν από την πόλη της Σπάρτης.Το περισσότερο καιρό οι Σπαρτιάτες Ομοίοι έφεραν διάφορα σύμβολα στις ασπίδες τους,ανάλογα με την μόρα(μονάδα) που ανήκαν :).
 
OP
OP
D

DARKSIDEOFTHEMOON

Ενεργό Μέλος
Εγγρ.
17 Φεβ 2006
Μηνύματα
15.458
Like
31
Πόντοι
166
Και για να ξεκινάμε παιδάκια μου:ποιοι ήταν οι λεγόμενοι Τυραννοκτόνοι και ποιους δολοφόνησαν;
 

bigbrother07

Μέλος
Εγγρ.
27 Νοε 2007
Μηνύματα
26
Like
0
Πόντοι
0
Εξέγερση του Πολυτεχνείου

Η εξέγερση του Πολυτεχνείου το 1973 ήταν μια μαζική διαδήλωση λαϊκής αντίθεσης στο καθεστώς της Χούντας των Συνταγματαρχών. Η εξέγερση ξεκίνησε στις 14 Νοεμβρίου 1973, κλιμακώθηκε  σε αντιχουντική επανάσταση και έληξε με αιματοχυσία το πρωί της 17ης Νοεμβρίου, μετά από μια σειρά γεγονότων που ξεκίνησαν με την είσοδο αρμάτων μάχης στον χώρο του Πολυτεχνείου.

Η Ελλάδα βρισκόταν από τις 21 Απριλίου 1967 υπό τη δικτατορική διακυβέρνηση του στρατού, ενός καθεστώτος που είχε καταργήσει τις ατομικές ελευθερίες, είχε διαλύσει τα πολιτικά κόμματα και είχε εξορίσει, φυλακίσει και βασανίσει πολιτικούς και πολίτες με κριτήριο τις πολιτικές τους πεποιθήσεις.

Το 1973 βρίσκει τον ηγέτη της χούντας, Γεώργιο Παπαδόπουλο να έχει ξεκινήσει μια διαδικασία "φιλελευθεροποίησης" του καθεστώτος, η οποία συμπεριλάμβανε την αποφυλάκιση των πολιτικών κρατουμένων και την μερική άρση της λογοκρισίας, καθώς και υποσχέσεις για νέο σύνταγμα και εκλογές για επιστροφή σε πολιτική διακυβέρνηση. Στελέχη της αντιπολίτευσης, μπόρεσαν έτσι να ξεκινήσουν πολιτική δράση ενάντια της χούντας.

Η χούντα, στην προσπάθειά της να ελέγξει κάθε πλευρά της πολιτικής, είχε αναμιχθεί στον φοιτητικό συνδικαλισμό από το 1967, απαγορεύοντας τις φοιτητικές εκλογές στα πανεπιστήμια, στρατολογώντας υποχρεωτικά τους φοιτητές και επιβάλλοντας μη εκλεγμένους ηγέτες των φοιτητικών συλλόγων στην Eθνική Φοιτητική Ένωση Eλλάδας (ΕΦΕΕ).  Αυτές οι ενέργειες όπως είναι φυσικό δημιούργησαν έντονα αντιδικτατορικά αισθήματα στους φοιτητές, όπως τον φοιτητή Γεωλογίας Κώστα Γεωργάκη, ο οποίος αυτοπυρπολήθηκε δημόσια το 1970 στην Γένοβα της Ιταλίας σε ένδειξη διαμαρτυρίας ενάντια στη χούντα.  Με αυτή την εξαίρεση, η πρώτη μαζική δημόσια εκδήλωση διαμαρτυρίας ενάντια στη χούντα ήρθε από τους φοιτητές στις 21 Φεβρουαρίου 1973.

Οι αναταραχές ξεκίνησαν λίγο νωρίτερα, στις 5 Φεβρουαρίου, όταν οι φοιτητές του Πολυτεχνείου αποφάσισαν αποχή από τα μαθήματά τους. Στις 13 Φεβρουαρίου γίνεται διαδήλωση μέσα στο Πολυτεχνείο και η χούντα παραβιάζει το πανεπιστημιακό άσυλο, δίνοντας εντολή στην αστυνομία να επέμβει. 11 φοιτητές συλλαμβάνονται και παραπέμπονται σε δίκη. Με αφορμή αυτά τα γεγονότα, στις 21 Φεβρουαρίου, περίπου τρεις με τέσσερις χιλιάδες φοιτητές της Νομικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών κατέλαβαν το κτίριο της σχολής στο κέντρο της Αθήνας επί της οδού Σόλωνος, ζητώντας ανάκληση του νομού 1347 που επέβαλε την στράτευση «αντιδραστικών νέων», καθώς 88 συμφοιτητές τους είχαν ήδη στρατολογηθεί με τη βία. Από την ταράτσα του κτιρίου απαγγέλλουν τον ακόλουθο όρκο:
«Εμείς οι φοιτηταί των Ανωτάτων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων ορκιζόμαστε στo όνομα της ελευθερίας να αγωνισθούμε μέχρι τέλους για την κατοχύρωση: α) των ακαδημαϊκών ελευθεριών, β)του πανεπιστημιακού ασύλου, γ) της ανακλήσεως όλων των καταπιεστικών νόμων και διαταγμάτων.» Η αστυνομία έλαβε εντολή να επέμβει και πολλοί φοιτητές σε γύρω δρόμους υπέστησαν αστυνομική βία, χωρίς όμως τελικά να παραβιαστεί το πανεπιστημιακό άσυλο. Τα γεγονότα στη Νομική αναφέρονται συχνά ως προάγγελος της εξέγερσης του Πολυτεχνείου.

Η εξέγερση των φοιτητών επηρεάστηκε επίσης σημαντικά και από τα νεανικά κινήματα της δεκαετίας του '60, και ειδικά από τα γεγονότα του Μάη του '68.


Τα γεγονότα
Στις 14 Νοεμβρίου 1973 φοιτητές του Πολυτεχνείου αποφάσισαν αποχή από τα μαθήματα και άρχισαν διαδηλώσεις εναντίον του στρατιωτικού καθεστώτος. Καθώς οι αρχές παρακολουθούσαν αμέτοχες, οι φοιτητές που αυτοαποκαλούνταν «Ελεύθεροι Πολιορκημένοι», οχυρώθηκαν μέσα στο κτίριο της σχολής επί της οδού Πατησίων και ξεκίνησαν τη λειτουργία του ανεξάρτητου ραδιοφωνικού σταθμού του Πολυτεχνείου. Ο πομπός κατασκευάστηκε μέσα σε λίγες ώρες στα εργαστήρια της σχολής Ηλεκτρολόγων Μηχανικών από τον Γιώργο Κυρλάκη. Το, πλέον ιστορικό, μήνυμά τους ήταν: «Εδώ Πολυτεχνείο! Λαέ της Ελλάδας το Πολυτεχνείο είναι σημαιοφόρος του αγώνα μας, του αγώνα σας, του κοινού αγώνα μας ενάντια στη δικτατορία και για την Δημοκρατία». Εκφωνητές του σταθμού ήταν η Μαρία Δαμανάκη, ο Δημήτρης Παπαχρήστος και ο Μίλτος Χαραλαμπίδης. [6]

Στις 3 π.μ. της 17ης Νοεμβρίου αποφασίζεται από την μεταβατική κυβέρνηση η επέμβαση του στρατού και ένα από τα τρία άρματα μάχης που είχαν παραταχθεί έξω από τη σχολή, γκρεμίζει την κεντρική πύλη. Όπως φαίνεται και στο ιστορικό φιλμ που τράβηξε παράνομα Ολλανδός δημοσιογράφος, το άρμα μάχης AMX 30 έριξε την σιδερένια πύλη τη στιγμή που επάνω βρίσκονταν ακόμα φοιτητές. Ο σταθμός του Πολυτεχνείου έκανε εκκλήσεις στους στρατιώτες να αψηφήσουν τις εντολές των ανωτέρων τους και στη συνέχεια ο εκφωνητής απήγγειλε τον Ελληνικό Εθνικό Ύμνο. Η μετάδοση διακόπηκε με την είσοδο του άρματος στον χώρο της σχολής. Οι φοιτητές βλέποντας το άρμα μάχης να εισβάλλει, ακολουθούμενο από ισχυρές αστυνομικές δυνάμεις, ρίχνουν την πόρτα του Πολυτεχνείου στην οδό Στουρνάρη και αρχίζουν να εξέρχονται μαζικά. Οι αστυνομικές δυνάμεις επιτίθενται στους φοιτητές, την έξοδο των οποίων αποφασίζουν (σύμφωνα και με το πόρισμα του εισαγγελέα Τσεβά) να περιφρουρήσουν κάποιοι από τους στρατιώτες που βρίσκονταν στην περιοχή, οι οποίοι σε ορισμένες περιπτώσεις επενέβησαν και εναντίον των αστυνομικών που βιαιοπραγούσαν στους φοιτητές. Πολλοί φοιτητές βρίσκουν καταφύγιο σε γειτονικές πολυκατοικίες. Ελεύθεροι σκοπευτές της αστυνομίας ανοίγουν πυρ από γειτονικές ταράτσες, ενώ άνδρες της ΚΥΠ καταδιώκουν τους εξεγερθέντες.

Οι νεκροί του Πολυτεχνείου
Στρατιώτες και αστυνομικοί έβαλαν με πραγματικά πυρά κατά πολιτών μέχρι και την επόμενη μέρα, με συνέπεια αρκετούς θανάτους στον χώρο γύρω από το Πολυτεχνείο, αλλά και στην υπόλοιπη Αθήνα. Σύμφωνα με έρευνα το 2003 του διευθυντή του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών, Λεωνίδα Καλλιβρετάκη, ο αριθμός των επωνύμων νεκρών ανέρχεται σε 23, ενώ αυτός των νεκρών αγνώστων στοιχείων σε 16. Η πρώτη επίσημη καταγραφή τον Οκτώβριο του 1974, από τον εισαγγελέα Δημήτρη Τσεβά, κατέληγε στο συμπέρασμα ότι εξαιτίας της επίθεσης σκοτώθηκαν 34 άτομα. Ένα χρόνο αργότερα ο αντιεισαγγελέας εφετών Ιωάννης Ζαγκίνης έκανε λόγο για 23 νεκρούς, ενώ κατά τη διάρκεια της δίκης που ακολούθησε προστέθηκε ακόμη ένας. Οι πρώτες (δημοσιογραφικές) προσπάθειες για την καταγραφή των γεγονότων μιλούσαν για 59 νεκρούς ή και 79 θύματα, με βάση τον κατάλογο Γεωργούλα.

Ο Χρήστος Λάζος υποστηρίζει ότι οι νεκροί είναι 83 και ίσως περισσότεροι. Ανάμεσά τους ο 19χρονος Μιχάλης Μυρογιάννης, ο μαθητής λυκείου Διομήδης Κομνηνός και ένα πεντάχρονο αγόρι που εγκλωβίστηκε σε ανταλλαγή πυρών στου Ζωγράφου. Κατά τη δίκη των υπευθύνων της χούντας υπήρξαν μαρτυρίες για τον θάνατο πολλών πολιτών κατά τη διάρκεια της εξέγερσης. Τέλος χιλιάδες σύμφωνα με εκτιμήσεις ήταν οι τραυματίες πολίτες.


 

Stories

Νέο!

Stories

Top Bottom