Πολυ ενδιαφερον θεμα και με πολυ υλικο για σκεψη και συζητηση.
Οι διαφορες Ελλαδας Τουρκιας στο Αιγαιο δεν ειναι μονοδιαστατες.Αντιθετα, αποτελουν μια δεσμη διαφορων που συνθετουν ενα εκρηκτικο και δυνητικα επικινδυνο σκηνικο.Συνοπτικα εχουμε και λεμε
α)θαλασσια συνορα
β)εναερια συνορα και περιοχες αρμοδιοτητας ερευνας και διασωσης (SAR-search and rescue).οι περιοχες αυτες συμπιπτουν με το FIR.
γ)υφαλοκρηπιδα
δ)κυριοτητα βραχονησιδων
Για τα θαλασσια συνορα, η κατασταση ειναι λιγο πολυ γνωστη.Στην παρουσα φαση, τα χωρικα μας υδατα εκτεινονται στα 6 νμ απο τις ακτες των νησιων μας.Συμφωνα με διεθνη συνθηκη-την οποια ειρησθω εν παροδω η Τουρκια δεν εχει επικυρωσει-εχουμε το δικαιωμα να αυξησουμε τα χωρικα μας υδατα στα 12 νμ,κατι το οποιο οι φιλοι μας τα ζωα εχουν κοινοβουλευτικα αποφασισει οτι αποτελει casus belli.Σημειωση:Τα χωρικα υδατα της Τουρκιας στη Μαυρη Θαλασσα ειναι στα 12 νμ...
Στα εναερια συνορα, η κατασταση ειναι διαφορετικη.Αυτη τη στιγμη ο εναεριος χωρος μας εκτεινεται στα 10 νμ απο τις ακτες των νησιων.Εμφανιζουμε δηλαδη το εξης μοναδικο παγκοσμιως παραδοξο:Αν πετας στα 8 νμ εξω απο τη Μυτηλινη εισαι σε ελληνικο εναεριο χωρο, αλλα αν πεσεις στη θαλασσα σε τουρκικα υδατα (η διεθνη-δεν ειμαι σιγουρος για την ακριβη αποσταση Λεσβου Τουρκιας.Φυσικα ειθισται τα εναερια και τα θαλασσια συνορα να συμπιπτουν, κατι που σημαινει οτι λογικα θα επρεπε να αυξηθουν στα 12 νμ-οπως και τα θαλασσια.Αυτο ομως ειναι αιτια πολεμου.
Πολλοι μπερδευουν το FIR με τον εναεριο χωρο.Το FIR (flight information region) ειναι ουσιαστικα η περιοχη ελεγχου του πυργου στο Ελ Βενιζελος.Το FIR αθηνων περιλαμβανει μεγαλα κομματια διεθνους, ακομα και τουρκικου εναεριου χωρου.Τα FIR εχουν καθοριστει εδω και πολλα χρονια απο την ΙΑΤΑ, και ουσιαστικα αποτελουν περιοχες στις οποιες μολις εισελθει ενα αεροσκαφος οφειλει να δωσει στοιχεια και σχεδιο πτησης στον αντιστοιχο πυργο ελεγχου.Θα εχετε παρατηρησει ποσο προσεκτικοι ειναι οι δημοσιογραφοι στις ειδησεις οταν μιλουν για "παραβασεις" και "παραβιασεις". Η παραβαση αφορα εισοδο στο FIR χωρις καταθεση σχεδιου πτησεως.Η παραβιαση ειναι εισοδος στον εναεριο χωρο.Η τουρκια αμφισβητει τοσο το ευρος του εναεριου χωρου, οσο και το FIR Αθηνων.Και απο τη στιγμη που αμφισβητει το FIR Αθηνων αμφισβητει και τις περιοχες ερευνας και διασωσης (SAR).Που σημαινει οτι λαμβανει αυθαιρετα το δικαιωμα να εισερχεται στο Αιγαιο οποτε επιθυμει για να πραγματοποιησει διασωση πλοιου χωρις να περιμενει αδεια απο καμια ελληνικη αρχη.
Σχετικα με την υφαλοκρηπιδα.Η υφαλοκρηπιδα ειναι το υπεδαφος της θαλασσιας περιοχης που εκτεινεται σε συγκεκριμενη αποσταση απο στερια μιας χωρας.Το υπεδαφος αυτο μπορει να βρισκεται σε αποσταση μεγαλυτερη απο το οριο των θαλασσιων συνορων, δηλαδη μπορει τα συνορα μου να ειναι στα 6 νμ αλλα εχω δικαιωμα εκμεταλλευσης του υπεδαφους στα 18 νμ (τυχαιος αριθμος, δεν ειμαι σιγουρος ποσο ειναι.Το προβλημα ειναι οτι η τουρκοι ισχυριζονται πως υφαλοκρηπιδα εχει μονο η ηπειρωτικη στερια, ενω εμεις λεμε πως εχουν και τα νησια.Αυτο πρακτικα τι σημαινει?Οτι συμφωνα με την αποψη των τουρκων, το υπεδαφος του αιγαιου χωριζεται στη μεση, δηλαδη στο μισο της αποστασης απο την ηπειρωτικη ελλαδα ως τα παραλια της μικρας ασιας.Αν ομως δουμε το πραγμα απο τη δικη μας πλευρα, τοτε....ολο το υπεδαφος του Αιγαιου μας ανηκει!γιατι με τοσα πολλα διεσπαρμενα νησακια και βραχονησιδες, δεν αφηνουμε ουτε εκατοστο στους τουρκους για εκμεταλλευση!
τελος οι γκριζες ζωνες.η τουρκια αμφισβητει την κυριοτητα δεκαδων βραχονησιδων, καθως αυτες δεν περιεχονται ρητα και κατηγορηματικα με την ονομασια τους σε διεθνεις συνθηκες.Λογου χαρη, στο πρωτοκολλο παραδοσης των δωδεκανησων απο τους ιταλους σε εμας αναφερονται τα 12 νησια και "ολες οι παρακειμενες βραχονησιδες και βραχοι που μπορουν να φιλοξενησουν ζωη".Η αναγνωση αυτη συμφωνα με την τουρκια επιδεχεται πολλαπλων ερμηνειων...