"Το παίρνουμε, δεν το παίρνουμε, το παίρνουμε"… Η μαργαρίτα μαδήθηκε πολλές φορές μέχρι να παρθεί η τελική απόφαση.
Το "Παπανικολής" είναι το πρώτο γερμανικό υποβρύχιο τύπου 214 και επίσης το πρώτο που ναυπηγήθηκε για λογαριασμό του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού. Όμως αμέσως μετά τη ναυπήγησή του διαπιστώθηκαν σοβαρά προβλήματα στην κλίση του, με αποτέλεσμα να γίνει γνωστό ως "το υποβρύχιο που γέρνει".
Η ελληνική κυβέρνηση, προ τετραετίας, αρνήθηκε να το παραλάβει μέχρι να επιδιορθωθούν όλες οι κατασκευαστικές ατέλειες. Αυτό φαίνεται ότι έγινε σε ικανοποιητικό βαθμό, όμως, μέχρι πρότινος η ηγεσία του Πολεμικού Ναυτικού, ισχυριζόταν ότι πλέον δεν ήταν αρκετό.
"Πώς είναι δυνατόν να παραλάβεις ένα υποβρύχιο που παραμένει ακίνητο, αν εξαιρέσουμε τις δοκιμές, ουσιαστικά παροπλισμένο επί 4 χρόνια; Πώς να βάλεις το πλήρωμα να δουλέψει; Υπάρχουν και ψυχολογικοί λόγοι που πρέπει να ληφθούν υπόψιν" έλεγε μόλις πριν λίγους μήνες ανώτατος αξιωματικός του Γενικού Επιτελείου Ναυτικού.
Το τελευταίο διάστημα είχε επικρατήσει η άποψη ότι το «προβληματικό» υποβρύχιο θα έπρεπε να πωληθεί σε άλλη χώρα.
Όμως το ζήτημα πήρε χθες διαφορετική, αιφνιδιαστική τροπή και τελικώς θα το παραλάβουμε με …πρόθεση να το πουλήσουμε σε συμφέρουσα τιμή!
Σύμφωνα με πληροφορίες, προκειμένου να επιτευχθεί η οριστική συμφωνία για την πώληση των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά στον αραβικό όμιλο Abu Dhabi Mar, το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας συναίνεσε χθες στην παραλαβή του "Παπανικολής".
Αρμόδια πηγή του υπουργείου εξηγεί το σκεπτικό της απόφασης:
"Στο πλαίσιο του συνολικού προϋπολογισμού περιλαμβάνεται και το πρώτο υποβρύχιο 214 ("Παπανικολής") που έχει κατασκευαστεί από την εταιρεία HDW στο Κίελο και όχι στο Σκαραμαγκά και το οποίο στην πρόθεση της ελληνικής Κυβέρνησης ήταν και είναι να διατεθεί προς πώληση σε τρίτη χώρα.
Mε δεδομένη όμως την τιμολόγηση του "Παπανικολής" από την ΗDW σε ύψος μόλις 300 εκατ. ευρώ, με δεδομένες τις σημερινές τιμές των υποβρυχίων αυτού του τύπου στη διεθνή αγορά, το ελληνικό Δημόσιο αποφάσισε ότι είναι σαφώς προτιμότερο να αποκτηθεί ως περιουσιακό στοιχείο του ελληνικού δημοσίου το υποβρύχιο "Παπανικολής" προκειμένου αυτό (που είναι ούτως ή άλλως πιστοποιημένο από το γερμανικό Πολεμικό Ναυτικό) να αποκτήσει την αρμόζουσα αξία του στην αγορά πολεμικών σκαφών και να πωληθεί σε τρίτη χώρα με την εμπορική μεσολάβηση και της Abu Dhabi Mar που κινείται ευρύτερα στην μεσογειακή αγορά πολεμικών σκαφών. Κατά τον τρόπο αυτό είναι βέβαιο ότι θα επιτευχθεί, υπέρ του ελληνικού Δημοσίου, τίμημα προφανώς υψηλότερο αυτού που προτείνει και υπολογίζει η γερμανική πλευρά τώρα."
Όπως αναφέρουν οι ίδιες πληροφορίες εξασφαλίστηκαν σημαντικά ανταλλάγματα από τους Άραβες όσον αφορά στη διασφάλιση των θέσεων εργασίας στα Ναυπηγεία.
Το άλλο μεγάλο νέο που προκύπτει από τις χθεσινές διαπραγματεύσεις είναι η επέκταση του προγράμματος των υποβρυχίων. Έτσι λοιπόν εκτός από την απόκτηση 4 υποβρυχίων, όπως προέβλεπε η αρχική συμφωνία, θα ναυπηγηθούν άλλα 2 στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά.
Εκτιμάται ότι η προσθήκη 6 συνολικά υποβρυχίων τύπου 214 θα ενισχύσει αποφασιστικά την επιχειρησιακή ικανότητα του ελληνικού στόλου. Το κόστος του προγράμματος θα ξεπεράσει τα 3 δισεκατομμύρια ευρώ.