Νέα

Αρχαία Ελλάδα(Τεχνολογία,μάχες,θρησκεία κ.α)

  • Μέλος που άνοιξε το νήμα Ικτίνος
  • Ημερομηνία ανοίγματος
  • Απαντήσεις 24
  • Εμφανίσεις 2K
  • Tagged users Καμία
  • Βλέπουν το thread αυτή τη στιγμή 1 άτομα (0 μέλη και 1 επισκέπτες)

Ικτίνος

Γλομπεο-Μύστης
Εγγρ.
11 Μαΐ 2013
Μηνύματα
1.317
Κριτικές
109
Like
8.247
Πόντοι
24.806
Το σκεφτόμουν καιρό να ανοίξω αυτό το θέμα για όλους εμάς που είμαστε λάτρεις της Αρχαίας Ελλάδας αλλά και για όσους δεν γνωρίζουν και θέλουν.

Θα παρακαλούσα να γίνονται απο όσους θέλουν συγκεκριμένες αναρτήσεις και οχι να ξεφεύγουμε απο το θέμα. Δεν θέλω να μπαχαλέψει το νήμα.
Όχι πολιτικές και θρησκευτικές κόντρες.  :spam:

Σκοπός του εν λογο νήματος είναι η διάδοση του μεγαλείου της Αρχαίας Ελλάδας μέσα απο έγκυρες πηγές και ομιλίες εγκεκριμένων ιστορικών.
Εγω προσωπικά θα κάνω αναρτήσεις για ιστορικές μάχες, προσωπικότητες , την τεχνολογία,την αρχιτεκτονική κ.α

Όσον αφορά τον αγοραίο έρωτα ή την ομοφυλοφιλία υπάρχουν τα αντίστοιχα νήματα οπότε καλό είναι να το αποφεύγουμε . :offtopic:

Γνωστοί μπαχαλάκηδες παρακαλώ σεβαστείτε το νήμα να μείνει καθαρό.
 
OP
OP
Ικτίνος

Ικτίνος

Γλομπεο-Μύστης
Εγγρ.
11 Μαΐ 2013
Μηνύματα
1.317
Κριτικές
109
Like
8.247
Πόντοι
24.806
Τίποτα δεν γινόνταν τυχαία. Υπήρχε πάντοτε μέθοδος κατασκευής με βάση τον αστρονομικό προσανατολισμό. Ειδικά για τους ναούς. Η γεωμετρία ήταν ιερή.






 

Συνημμένα

  • ppllododoirddidighd2.jpg
    ppllododoirddidighd2.jpg
    162,5 KB · Εμφανίσεις: 50

Anderssen_

Ενεργό Μέλος
Εγγρ.
31 Ιουλ 2013
Μηνύματα
7.732
Like
3.165
Πόντοι
506
Αρχαία Ελλάδα (Πολεμική Τεχνολογία)

Το υγρό πυρ δεν χρειάζεται συστάσεις σε μας τους Έλληνες. Ήταν άλλη μια εξόχως ελληνική εφεύρεση που ανάγκασε τον κόσμο όλο να την αποκαλεί «ελληνικόν πυρ» (ignis graecus). Το πυρ σκευαστόν αναπτύχθηκε βέβαια στα βυζαντινά χρόνια, καθώς με τη μορφή που το ξέρουμε σήμερα εμφανίστηκε μετά τον 7ο αιώνα μ.Χ.

Μόνο που αντίστοιχες συσκευές χρησιμοποιούσαν οι Έλληνες από πολύ παλιά. Πολύ όμως! Έναν τέτοιο πρωτόλειο χειροσίφωνα που ξερνούσε μανιασμένες φλόγες σε μεγάλες αποστάσεις αναφέρει ο Θουκιδίδης πως χρησιμοποιήθηκε κατά την πολιορκία του Δηλίου το 424 π.Χ. Στα τέλη της πρώτης φάσης του Πελοποννησιακού Πολέμου δηλαδή, όταν οι Βοιωτοί επεφύλαξαν στους Αθηναίους μια έκπληξη επικών προδιαγραφών.

Για το φλογοβόλο των Βοιωτών ο λόγος, τον πρώτο και πρωτόλειο χειροσίφωνα της ανθρωπότητας. Αυτόν που στα βυζαντινά χρόνια θα εξελισσόταν σε ένα από τα τρομακτικότερα όπλα μαζικής καταστροφής του παρελθόντος.

Έτσι έκαψαν οι Βοιωτοί τα τείχη του Δηλίου, με αυτό τον σιδηρόφρακτο κοίλο κορμό και τον φυσητήρα στο οπίσθιο άκρο του. Μέσα στο κρεμασμένο με αλυσίδες καζάνι έκαιγαν αναμμένα κάρβουνα, θειάφι και πίσσα, τα οποία μετέτρεπε σε μακριές πύρινες γλώσσες ο φυσητήρας και κατέκαιγαν ξύλινα τείχη και ανθρώπους.

Ο Θουκυδίδης αναφέρει πως δεν χρησιμοποιούνταν μόνο σε τείχη (ακόμα και πέτρινα), αλλά και κάθε φορά που ήθελαν οι Βοιωτοί να απομακρύνουν αντίπαλους στρατιώτες από σημεία. Ακόμα και στην κυρίως μάχη το επιστράτευαν το φλογοβόλο τους, κάνοντάς το ακόμα πιο αποδοτικό με τη χρήση ξυδιού ή ούρων.

Η εξέλιξη του φλογοβόλου θα έσωζε τόσες και τόσες φορές την Κωνσταντινούπολη μερικούς αιώνες αργότερα…

Στην ξένη βιβλιογραφία αναφέρεται κυρίως (ή σχεδόν πάντα) ως ‘’greek fire’’



Για πρώτη φορά ξαναεμφανίστηκε στον Α΄ Π.Π.
Το χρησιμοποίησαν οι Γερμανοί στην κόλαση του Verdun το 1916...
 

duskolieggrafi

Τιμημένος
Εγγρ.
22 Μαΐ 2011
Μηνύματα
5.008
Κριτικές
203
Like
5.132
Πόντοι
17.436
Από τη "μηχανή του χρόνου" για τους δούλους στην αρχαία Ελλάδα

Η οικονομική ζωή στην Αρχαία Ελλάδα στηριζόταν στην εργασία των δούλων, η οποία επέτρεπε στους πολίτες να έχουν ελεύθερο χρόνο και να ασχολούνται με τα κοινά. Στην αρχαία Αθήνα τον 5ο αι. π.Χ. ο αριθμός των δούλων ήταν μεγαλύτερος από τους ελεύθερους πολίτες. Οι εύποροι Αθηναίοι είχαν γύρω στους 50 στη δούλεψη τους, ενώ στο μέσο Αθηναίο αναλογούσαν γύρω στους 10. Οι πολύ πλούσιοι, όπως στη περίπτωση του πολιτικού Νικία, διέθεταν πάνω από χίλιους. Η πειρατεία ήταν ένας τρόπος με τον οποίο προμηθεύονταν δούλους, χαρακτηριστικό παράδειγμα ήταν η μαρτυρία του Ευμαίου στην «Οδύσσεια», στην οποία αναφέρει με τι τρόπο οι Φοίνικες πειρατές τον έκλεψαν από το ανάκτορο του πατέρα του. Ο πατέρας είχε το δικαίωμα να πουλά τα παιδιά του σε δουλεμπόρους ή εάν δεν είχε χρήματα να τα αναθρέψει, μπορούσε να το παρατήσει σε ένα δημόσιο μέρος. Εάν δεν πέθαινε, ο «σωτήρας» του το μετέβαλε σε δούλο, όπως συνέβη και στη περίπτωση του Οιδίποδα. Σε άλλη περίπτωση, ένας φτωχός μπορούσε να πουλήσει τον εαυτό του σαν δούλο για να επιβιώσει. Με τη λήξη ενός πολέμου υπέρ της Αθήνας, οι ηττημένοι γινόταν δούλοι των νικητών.

Τα μεγαλύτερα σκλαβοπάζαρα γίνονταν στη Δήλο, τη Χίο, τη Σάμο και στην Κύπρο. Στην Αττική οι βασικές αγορές δούλων γίνονταν κάθε μήνα στο Σούνιο και στην Αγορά των Αθηνών. Οι τιμές τους εξαρτιόνταν από τις χειρωνακτικές ικανότητες και το φύλο του καθενός. Ένας δούλος με ειδίκευση θεωρούταν ο πιο ακριβός και πουλιόταν έως έξι μνας, δηλαδή εξακόσιες δραχμές. Η οικογένεια που τους αγόραζε, τους υποδέχονταν με μία θρησκευτική τελετή και τους έδινε ένα καινούργιο όνομα. Οι δούλοι ήταν υπεύθυνοι για τις εργασίες του σπιτιού και τη καλλιέργεια της γης, άλεθαν το σιτάρι, κουβαλούσαν νερό από το πηγάδι και περιποιούνταν τα ζώα. Ο κάθε δούλος είχε από μια αρμοδιότητα μέσα στην οικία, υπήρχε ένας θυρωρός, ένας μάγειρας και ένας παιδαγωγός που συνόδευε τα παιδιά στο σχολείο. Οι δούλοι που εργάζονταν σε σπίτια είχαν καλύτερη μοίρα από εκείνους που δούλευαν στις βιομηχανίες της εποχής. Ο μεγαλύτερος αριθμός δούλευε στα μεταλλεία του Λαυρίου και στο λιμάνι του Πειραιά, που ήταν οι σημαντικότερες πηγές πλούτου στην Αρχαία Αθήνα. Οι συνθήκες εργασίας στα μεταλλεία ήταν ιδιαίτερα σκληρές, γεγονός που τους ώθησε κατά τη διάρκεια του Πελοποννησιακού πολέμου να εξεγερθούν και να δραπετεύσουν. Όσοι από τους δούλους ήταν Έλληνες, μπορούσαν να συμμετέχουν στα Ελευσίνια Μυστήρια, ωστόσο δεν είχαν πολιτικά δικαιώματα ούτε το δικαίωμα να δημιουργήσουν οικογένεια. Εάν κακομεταχειριζόταν από τον κύριο του, ένας δούλος μπορούσε να μεταβεί στο ναό του Θησείου ή των Ερινύων, να ζητήσει άσυλο και να πουληθεί σε άλλον. Σε σπάνιες περιπτώσεις υπήρχαν δούλοι με προσόντα που ελευθερώθηκαν από τους αφέντες τους και απέκτησαν ισχυρές θέσεις στη κοινωνία της εποχής....

Αξίζει να το διαβάσει κάποιος και να αναλογισθεί το κατα πόσο διαφέρουν οι τότε δούλοι από τους σημερινούς ελεύθερους ανθρώπους.
 

Anderssen_

Ενεργό Μέλος
Εγγρ.
31 Ιουλ 2013
Μηνύματα
7.732
Like
3.165
Πόντοι
506
Αρχαία Ελλάδα (Νομική)

Ο Δράκων
Ο Δράκων ήταν ο πρώτος νομοθέτης που έκανε διάκριση μεταξύ φόνου εκ προθέσεως και φόνου εξ αμελείας, σταθερά πια κάθε σύγχρονου ποινικού συστήματος!

Σόλων ο Αθηναίος
Ο πατέρας του επιστημονικού νομικού συστήματος

Αν εξαιρέσουμε τους νομοθέτες που έδρασαν πριν από τον σοφό Αθηναίο, όλοι οι κατοπινοί κοινωνικοί μεταρρυθμιστές επηρεάστηκαν βαθύτατα από το πνεύμα του έλληνα νομοθέτη, που παραμένει ένας από τους «πατέρες» του Δικαίου. Ο αθηναίος φιλόσοφος και ποιητής, ένας από τους λεγόμενους Εφτά Σοφούς του αρχαίου κόσμου, αντικατέστησε τους Δρακόντειους Νόμους με το νομοθετικό σώμα που θα γινόταν η βάση της λαμπρής Αθηναϊκής Δημοκρατίας. Ο Σόλων κλήθηκε κοινή συναινέσει των αντιμαχόμενων πλευρών (ευγενείς-λαός) της Αθήνας να νομοθετήσει, διατηρώντας αυξημένες εξουσίες στη διακυβέρνησή του.

Όσο για τις προοδευτικές και νομοθετικά τολμηρές διατάξεις του, που θεσπίστηκαν το 592 π.Χ., αντικατοπτρίζουν το μέγεθος της διχαστικής κρίσης που ξέσπασε στην πολιτεία και εκείνες ήρθαν να θεραπεύσουν. Το πνεύμα κατευνασμού που διέπει τη νομοθεσία του βασιζόταν μάλιστα στην αρχή της ανισότητας (και όχι της ισότητας) προσπαθώντας να εξισορροπήσει τις αντίρροπες δυνάμεις των αντικρουόμενων συμφερόντων. Το κυριότερο από τα νομοθετικά μέτρα που έλαβε ο Σόλων ήταν η περίφημη Σεισάχθεια, ο νόμος που καταργούσε τα χρέη από δανεισμό με υποθήκη ακίνητης περιουσίας και «επί σώμασι», δηλαδή τα χρέη των αγροτών κυρίως οι οποίοι μη μπορώντας να τα ξεπληρώσουν είχαν χάσει το βιος τους και πουλήθηκαν δούλοι εντός και εκτός Αττικής.

Με τη Σεισάχθεια ο Σόλων αλάφρυνε το άχθος από τους ώμους των ασθενέστερων οικονομικά πολιτών, οι οποίοι είχαν περιέλθει σε κατάσταση κοινωνικής εξαθλίωσης. Όσοι μάλιστα είχαν πουληθεί δούλοι για χρέη απελευθερώθηκαν και επέστρεψαν στα σπίτια τους, ενώ πλέον απαγορευόταν να δανείζεται κανείς με εγγύηση την προσωπική του ελευθερία! Το δεύτερο μέτρο που πήρε ο Σόλων ήταν να χωρίσει τους πολίτες της Αθήνας σε κοινωνικές τάξεις ανάλογα με την οικονομική τους κατάσταση και όχι με βάση την καταγωγή, όπως γινόταν ως τότε. Το σύστημα ήταν «τιμοκρατικό», από το τίμημα, δηλαδή το πόσο μπορούσε να αποτιμηθεί ο πολίτης με βάση την περιουσία του και ανάλογα ρυθμίστηκε και η φορολογία (εισφορές). Με τον Σόλωνα αρχίζει και το δικαίωμα της διαθήκης: ως τότε την περιουσία όποιου πέθαινε άτεκνος την κληρονομούσαν οι συγγενείς του. Στο εξής ο πολίτης χωρίς παιδιά μπορούσε να κληροδοτήσει τα υπάρχοντά του σε όποιον ήθελε. Ο Σόλων ξανάδωσε την ελευθερία σε πολλούς Αθηναίους και όρισε ανώτατο όριο εδαφικής ιδιοκτησίας που θα μπορούσε να κατέχει κανείς, αν και δεν προχώρησε τελικά σε αναδασμό της γης.

Επιπλέον, ενίσχυσε την εξουσία της Εκκλησίας του Δήμου, ίδρυσε την αντιπροσωπευτική Βουλή των Τετρακοσίων και το λαϊκό δικαστήριο της Ηλιαίας και κατάρτισε νόμους για την υποχρεωτική συμμετοχή των πολιτών στα κοινά, καθώς για τον αρχαίο σοφό το μεγαλύτερο παράπτωμα ήταν η αδιαφορία του πολίτη για τον δημόσιο βίο (στέρηση των πολιτικών δικαιωμάτων όσων δεν συντάσσονταν με κάποια από τις αντίπαλες πολιτικές παρατάξεις). Μολονότι ο Σόλων δεν πρόσφερε στην Αθήνα την απόλυτη κοινωνική δικαιοσύνη και πολιτική σύμπνοια, η νομοθεσία του κατόρθωσε να περιορίσει την κοινωνική αδικία και να δώσει στην Αθήνα μια βάση για αντιπροσωπευτικότερο πολιτικό σύστημα...
 

stadeos

Ενεργό Μέλος
Εγγρ.
10 Αυγ 2010
Μηνύματα
1.359
Like
2.089
Πόντοι
216

«Μ. ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΚΑΙ Κ.Π. ΚΑΒΑΦΗΣ»

Μία ομιλία από τον Φιλόλογο και συγγραφέα Στάντη Αποστολίδη.
Το "ζουμί της υποθέσεως" είναι από το τρίτο λεπτό έως και το πεντηκοστό έκτο.Σε αυτό το χρονικό διάστημα ο ομιλητής αναφέρεται στον τρόπο διάδοσης της Ελληνικής γλώσσας και Πολιτισμού στο λαό της Αιγύπτου κατά την διάρκεια της Ελληνιστικής Περιόδου (μετά τον θάνατο του Μεγάλου Αλεξάνδρου,δηλαδή) και στο πως ο Ελληνικός Πολιτισμός έγινε δεκτός από τους τότε Αιγυπτίους και Εβραίους ως ανώτερος.
(Τα ίδια ισχύουν και για τα υπόλοιπα Ελληνιστικά Βασίλεια αλλά η ομιλία είναι κυρίως για το Βασίλειο της Αιγύπτου υπό τη Δυναστεία των Πτολεμαίων)

Επίσης,τα τελευταία πέντε λεπτά (κοντά στο πεντηκοστό λεπτό,δηλαδή) ο ομιλητής αναφέρεται στον Κοσμοπολίτη άνθρωπο της Ελληνιστικής περιόδου (ο οποίος έχει τα ίδια χαρακτηριστικά με τον άνθρωπο της σημερινής κοινωνίας) που μην έχοντας εστία και κοινότητα στρέφεται στις (εφήμερες) ηδονές ως "αποκούμπι"...
 

rokos

Μέλος
Εγγρ.
19 Ιουλ 2010
Μηνύματα
939
Κριτικές
1
Like
159
Πόντοι
6
Είναι το μουσειο με τεχνολογια αρχαιας ελλαδας πολύ ενδιαφέρον !!!!

 

max-mad

Σπουδαίος
Εγγρ.
29 Ιαν 2009
Μηνύματα
1.826
Κριτικές
10
Like
467
Πόντοι
3.245
ΤΟΝ Τ ΑΛΛΟΤΡΙΑ ΠΕΡΙΕΡΓΑΖΟΜΟΜΕΝΟΝ ΜΙΣΕΙ
"Να αποστρέφεσαι αυτόν που ασχολείται με ξενες υποθεσεις"

ΧΙΛΩΝ Ο ΛΑΚΕΔΜΟΝΙΟΣ
 

Απολλύων

Σεβαστός
Εγγρ.
9 Αυγ 2013
Μηνύματα
6.206
Like
4.795
Πόντοι
1.756
Στην Ελλαδα ειχαμε δουλους,απο το δουλευω-εργαζομαι...Εργατες δηλαδη...Δουλος καποιου μπορουσες να γινεις αν του χρωστουσες λεφτα,και μεχρι να του ξεπληρωσεις το χρεος...Γτ οι δουλοι πληρωνονταν κανονικα,
Σε αντιθεση με αλλους λαους οι οποιοι ειχαν σκλαβους..οι σκλαβοι ειναι ιδιοκτησια σου,ζωα...μπορεις να τους σκοτωσεις αν θες,δεν θα σε πει κανεις τιποτα...
Γινοταν και στην Αμερικη πριν 200 χρονια...
 

Anderssen_

Ενεργό Μέλος
Εγγρ.
31 Ιουλ 2013
Μηνύματα
7.732
Like
3.165
Πόντοι
506
Αρχαία Ελλάδα (Χειρουργικές επεμβάσεις)

Ο καθηγητής Χειρουργικής στο Πανεπιστήμιο της Ζυρίχης, τέως καθηγητής Ιστορίας της Ιατρικής και διευθυντής της Μονάδας Εντατικής Θεραπείας στο Ωνάσειο Καρδιοχειρουργικό Κέντρο κ. Στέφανος Γερουλάνος, λέει χαρακτηριστικά: «Οι πρώτες εγχειρήσεις αποδεικνύονται ήδη στη νεολιθική περίοδο καθώς έχουν βρεθεί δεκάδες κρανία με κρανιοανατρήσεις από διαφορετικά εργαλεία. Οι κρανιοανατρήσεις σε πολλές περιπτώσεις έχουν επουλωθεί πλήρως, γεγονός που καταδεικνύει ότι έγιναν για θεραπευτικό σκοπό. H συγκεκριμένη μέθοδος εφαρμόζεται και σήμερα, τεχνικά ακριβώς με τον ίδιο τρόπο. Μάλιστα έχουν βρεθεί χειροκίνητα εργαλεία (ειδικά τρυπάνια) που χρησιμοποιούνταν για τις επεμβάσεις αυτές τον 4ο αιώνα π.Χ. και τα οποία είναι πανομοιότυπα με τα σημερινά.»

«Αναφορά για διάνοιξη αποστημάτων», επισημαίνει ο κ. Γερουλάνος, «υπάρχει από την εποχή του Ιπποκράτη, ο οποίος εξέφρασε το αξίωμα «όπου εμφανίζεται συλλογή πύου, πρέπει να γίνεται διάνοιξη και να παροχετεύεται το πύον». O Ιπποκράτης έχει το θάρρος να διανοίξει ακόμα και εμπυήματα του θώρακος (συλλογή πύου μέσα σε θωρακική κοιλότητα), να αφαιρέσει με πλευροκόπο τμήματα 1-2 πλευρών, να πλύνει τον θώρακα με κρασί και μετά να τοποθετήσει στην πληγή πανιά ποτισμένα σε λάδι. Ας σημειωθεί ότι το κρασί περιέχει πολυφαινόλες που έχουν αντισηπτικές ιδιότητες, ενώ το οινόπνευμα που πιστεύαμε έως πρόσφατα ότι επιδρά είναι σε τόσο μικρό ποσοστό στο κρασί που δεν επαρκεί για να εξοντώσει τα βακτήρια. Το δε λάδι, καλύπτει τις επιφάνειες με αποτέλεσμα το οξυγόνο να μην το διαπερνά και επίσης σκοτώνει τα αναερόβια βακτήρια».

Από την εποχή του Ιπποκράτη γίνεται σχολαστική αποστείρωση των επιδέσμων, οι οποίοι σε όλες τις αρχαίες απεικονίσεις εμφανίζονται κάτασπροι. Πλένονταν με σαπούνι και καυτό νερό και κρέμονταν στον ήλιο. Και τα ράμματα απολυμαίνονταν σε καυτό λάδι.

Και στον τομέα της διάγνωσης η σύγχρονη ιατρική έχει υιοθετήσει γνώσεις του παρελθόν. Οπως επισημαίνει ο κ. Γερουλάνος «τα σημεία ενός αποστήματος περιέγραψε για πρώτη φορά τον 1ο αιώνα π.Χ. ο Κέλσος, ένας Ρωμαίος εγκυκλοπαιδιστής, ο οποίος συνέλεξε όλη την ιατρική γνώση της εποχής του και την κατέγραψε σε τόμο περί Ιατρικής. Εκεί αναφέρει ως σημεία του αποστήματος, το πρήξιμο, την ερυθρότητα, την τοπική αύξηση θερμοκρασίας δέρματος και τον τοπικό πόνο. Αυτά τα σημεία ισχύουν και σήμερα και σε αυτά βασίζεται η διάγνωση».

Μία από τις πιο χαρακτηριστικές περιγραφές στη θεραπεία των τραυμάτων βρίσκουμε στην «Αινειάδα» του Βιργιλίου. Οταν ο Αινείας πληγώθηκε από βέλος στο πόδι, ο γιατρός Ιάπυξ αναγκάστηκε να αφαιρέσει με ειδικό εργαλείο την αιχμή του βέλους και εν συνεχεία να πλύνει το τραύμα. Επειδή όμως δεν επουλωνόταν η πληγή, η θεά Αφροδίτη έφερε δίκταμο από την Κρήτη το οποίο και τοποθετήθηκε στην πληγή σαν αντισηπτικό και αιμοστατικό.

Ακόμα και σήμερα γνωρίζουμε ότι εάν δε βγει το ξένο σώμα από την πληγή εάν δεν καθαριστεί καλά το τραύμα και εάν δεν γίνει καλή αιμοστασία και απολύμανση δεν είναι δυνατόν να θρέψει η πληγή. Βλέπουμε λοιπόν ότι όχι μόνο η διάγνωση αλλά και η θεραπεία βασίζεται σε γνώσεις των αρχαίων γιατρών».

Θεραπεία με λασπόλουτρο «υπαινίσσεται» ο Ομηρος στην Ιλιάδα. Οπως αναφέρει, ο Φιλοκτήτης κατά την εκστρατεία κατά της Τροίας δέχθηκε δάγκωμα από φίδι στην Τένεδο. Οι σύντροφοί του λόγω της δυσοσμίας της πληγής αλλά και των κραυγών πόνου του τον άφησαν στη Λήμνο. «Τον εγκατέλειψαν άραγε τυχαία στη Λήμνο;» διερωτάται ο κ. Γερουλάνος και τονίζει «στο συγκεκριμένο νησί υπήρχε η περίφημη «λημναία γη», ένα είδος λάσπης που χρησιμοποιείτο από τότε για χρόνιες παθήσεις και μολυσμένα τραύματα. Μάλιστα, η λημναία γη ήταν στην αρχαιότητα τόσο ξακουστή, ώστε εξαγόταν σε πακέτα που έφεραν ειδική στάμπα για να φαίνεται η προέλευσή της, ακόμα και στη Ρώμη».

Ο κ. Γερουλάνος καταλήγει, «είμαστε όλοι μικροί νάνοι στις πλάτες των γιγάντων του παρελθόντος. Και βασιζόμαστε στη γνώση και την πείρα των παλαιότερων γιατρών, τα οποία σε πολλές περιπτώσεις χάνονται στο βάθος της ιστορίας».
 

Anderssen_

Ενεργό Μέλος
Εγγρ.
31 Ιουλ 2013
Μηνύματα
7.732
Like
3.165
Πόντοι
506
Η ελληνική χειρουργική κατά την κλασσική και ύστερη αρχαιότητα

Η διεθνής ονομασία ΧΕΙΡΟΥΡΓΙΚΗ, φυσικά εμπνεύστηκε και ορίσθηκε στην αρχαία Ελλάδα (όπως άλλωστε και η πλειονότητα των διεθνών ιατρικών όρων). Χειρ – έργο και Χειρ - εργάτης, οι λέξεις που συνέθεσαν τον ορισμό χειρουργική. Η χειρουργική θεμελιώθηκε το 500 π.Χ. έως το 500 μ.Χ. στην αρχαία Ελλάδα. Από την Μακεδονία έως τα παράλια της Μικράς Ασίας, την Σικελία έως τα βάθη της Ασίας, από όπου υπήρχε Ελληνισμός υπήρχαν επιστήμες και φιλοσοφία. Ο Ασκληπιός συνέστησε την Ιατρική ως επιστήμη. Η ιαματική ράβδος του και το φίδι είναι τα παγκόσμια σύμβολα. Ίδρυσε τα θεραπευτήρια της εποχής, τα Ασκληπιεία. Ο Αλκμαίων θεμελίωσε την Αρχαία Ελληνική Ιατρική. Ο Εμπεδοκλής, ο Θαλής ο Μιλήσιος και δεκάδες άλλοι αρχαίοι έλληνες γιατροί προχώρησαν σε διαπιστώσεις, θεωρίες και θεραπείες πρωτόγνωρες για την εποχή.

Ο Ιπποκράτης ανακάλυψε το ακετυλοσαλικυλικό οξύ στα φύλλα της ιτιάς. Περιέγραψε τον καρκίνο. Έγραψε δεκάδες συγγράμματα για πάμπολλες νόσους. Έκανε κρανιοανατρήσεις, εξειδικευμένες ορθοπεδικού τύπου χειρουργικές επεμβάσεις (συνέθεσε την συσκευή εξωτερικής οστεοσύνθεσης), προχώρησε σε παροχετεύσεις εμπυήματος και εξιδρώματος, αντιμετωπίζει τη λιθίαση της ουροδόχου κύστης, χειρουργεί περιεδρικά αποστήματα, αιμορροΐδες, ηπατικά αποστήματα πρόπτωση μήτρας, ινομυώματα και δεκάδες ακόμη παθήσεις. Κατασκευάζει εργαλεία που πολλά από αυτά χρησιμοποιούνται στη βασική τους αρχή ακόμη και σήμερα. Εμπνέεται και γράφει τον οδηγό δεοντολογίας και τις αρχές του ιατρικού λειτουργήματος, που δεσμεύει τον σημερινό γιατρό ανά την υφήλιο, τον Ιπποκρατικό Όρκο. Πολλές σχολές μετά τον Ιπποκράτη συνέχισαν το θαυμαστό του έργο. Ο Γαληνός ακολουθεί τα βήματα του Ιπποκράτη. Εξέλιξε μεθόδους και εργαλεία. Μέχρι τον προηγούμενο αιώνα η θεραπεία του καταρράκτη του οφθαλμού, γινόταν ακριβώς όπως ο Γαληνός είχε περιγράψει και εφαρμόσει. Συμπερασματικά, η χειρουργική ως επιστήμη, θεμελιώθηκε και εξελίχθηκε σε θαυμαστό βαθμό από τους Έλληνες φιλόσοφους και επιστήμονες στην Αρχαία Ελλάδα. Φράσεις όπως Ιπποκράτειο προσωπείο, πληκτροδακτυλία και πολλές άλλες, χρησιμοποιούνται σήμερα από την παγκόσμια κοινότητα της ιατρικής αναλλοίωτες. Νόσοι του κεντρικού νευρικού συστήματος, της οφθαλμιατρικής, της ωτορινολαρυγγολογίας, της ορθοπεδικής, της γυναικολογίας, της γενικής χειρουργικής, του ουροποιητικού συστήματος κ.α., αντιμετωπίζονταν ουσιαστικά και αποτελεσματικά από τους Έλληνες γιατρούς στην κλασική και ύστερη αρχαιότητα.


 

Anderssen_

Ενεργό Μέλος
Εγγρ.
31 Ιουλ 2013
Μηνύματα
7.732
Like
3.165
Πόντοι
506

Anderssen_

Ενεργό Μέλος
Εγγρ.
31 Ιουλ 2013
Μηνύματα
7.732
Like
3.165
Πόντοι
506
Αρχαία Ελλάδα (Αρχιτεκτονική)

30598239887_ac301fdd6b_b.jpg


Πρέπει να τονιστεί ότι η οικοδομική δραστηριότητα των Ελλήνων είχε ξεκινήσει χιλιάδες χρόνια πριν την κλασσική Ελλάδα, ομοιοτρόπως με την τεχνολογία τους.

Κατά την ρωμαϊκή εποχή τα κτήρια που ανεγέρθησαν, οικοδομήθηκαν είτε κατά πρότυπο των Ελληνικών, είτε από Έλληνες αρχιτέκτονες.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το Πάνθεον στην Ρώμη, έργο του Απολλόδωρου από την Δαμασκό. Αλλά και διάφορες θέρμες, υδραγωγεία, βιβλιοθήκες, κλπ ιδρύθηκαν από Έλληνες ειδήμονες.

Η Ελληνική αρχιτεκτονική «ταξίδεψε» σε όλα τα μήκη και πλάτη της γης και υιοθετήθηκε από πολλούς λαούς.

Και σήμερα τα επίσημα κτίρια των κρατών χρησιμοποιούν Ελληνική αρχιτεκτονική, η οποία διέπεται από την απολλώνιο αισθητική των Ελλήνων σε αντίθεση με την δυτικίζουσα που βασίζεται μόνο στον όγκο (βλ. ουρανοξύστες).

Επομένως, όπως και σε άλλους τομείς, έτσι και στον αντίστοιχο της αρχιτεκτονικής η Ελληνική παρέμβαση στάθηκε καθοριστικής σημασίας, σημαδεύοντας για άλλη μία φορά το παγκόσμιο καλλιτεχνικό -επιστημονικό γίγνεσθαι...




 
OP
OP
Ικτίνος

Ικτίνος

Γλομπεο-Μύστης
Εγγρ.
11 Μαΐ 2013
Μηνύματα
1.317
Κριτικές
109
Like
8.247
Πόντοι
24.806
Η θεραπεία της ψυχής στο άβατο του Ασκληπιού



Εγκοίμηση

Το είδος της θεραπείας που λάμβανε χώρα στα Aσκληπιεία ονομαζόταν «Εγκοίμηση». Τα Ασκληπιεία διοικούνταν από τον πρωθιερέα, ο οποίος ήταν γιατρός και θεραπευτής. Αυτός περιστοιχιζόταν από ανθρώπους ειδικούς στις μαλάξεις (μασάζ), στη γυμναστική και σε πολλές άλλες εργασίες.

Ο ασθενής κατέφτανε, λουζόταν στα λουτρά, τον αναλάμβαναν οι φυσιοθεραπευτές, και αν μπορούσε, γυμναζόταν και υποβαλλόταν σε δίαιτα και νηστεία. Ο ασθενής περίμενε έτσι κάποιες ημέρες κάνοντας την κατάλληλη δίαιτα και διαμένοντας στους ξενώνες του Ασκληπιείου.

Η γυμναστική λάμβανε χώρα στο Γυμναστήριο. Προετοιμαζόταν και η ψυχή του ασθενούς μέσα από θρησκευτικά μουσικά ακούσματα, στο ασκληπιείο δε υπήρχε το Ωδείο.

Ο εξαγνισμός του σώματος και της ψυχής αποτελούσε την κύρια θεραπεία, σε συνδυασμό με νηστεία, γυμναστική, αν ήταν δυνατόν, και θεραπευτικά βότανα. Την κατάλληλη ημέρα, την οποία έκριναν οι ιερείς-θεραπευτές του Ασκληπιού, ο ασθενής οδηγούνταν στο Άβατον ή στον θάλαμο της Εγκοίμησης.

Το κτίριο αυτό έχει έναν τμήμα του βυθισμένο-κτισμένο μέσα στη γη. Εκεί λαμβάνει χώρα η θεραπευτική ύπνωση. Οι ιερές αίθουσες φωτίζονταν με λυχνάρια γεμίζοντας τον χώρο με μυστηριακό φως.



 

Συνημμένα

  • 280px-Asklepios.3.jpg
    280px-Asklepios.3.jpg
    31,8 KB · Εμφανίσεις: 16

max-mad

Σπουδαίος
Εγγρ.
29 Ιαν 2009
Μηνύματα
1.826
Κριτικές
10
Like
467
Πόντοι
3.245
ΠΙΣΤΟΝ ΓΗ ,ΑΠΙΣΤΟΝ ΔΕ ΘΑΛΑΣΣΑ

Μπορεις να εχεις εμπιστοσυνη στην γη ,όχι στην θαλασσα "

ΠΙΤΤΑΚΟΣ Ο ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ
 

Anderssen_

Ενεργό Μέλος
Εγγρ.
31 Ιουλ 2013
Μηνύματα
7.732
Like
3.165
Πόντοι
506
Έπιναν κάθε μέρα κρασί αλλά νερωμένο και το συνόδευαν με ξηρούς καρπούς.

Μια αρχαία γνώση που χάθηκε ή ξεχάστηκε και έπρεπε να «ανακαλυφθεί» ξανά αποτελούν οι απολυμαντικές ιδιότητες του κρασιού. Οπως επισημαίνει ο καθηγητής κ. Στέφανος Γερουλάνος, η λέξη κρασί προέρχεται από τον «κεκραμένο οίνο» (νερωμένος οίνος), επειδή στην αρχαιότητα, ζητούσαν «κράσιν οίνου», δηλαδή νερωμένο οίνο.

«Μέχρι πρόσφατα», σημειώνει ο κ. Γερουλάνος, «πιστεύαμε ότι οι αρχαίοι Ελληνες ανακάτευαν τον οίνο με το νερό ώστε να μπορούν να πιουν χωρίς να μεθύσουν. Σήμερα ξέρουμε -μετά από μελέτες Καναδών επιστημόνων- ότι εάν ανακατευθεί ένα μέρος κρασί με εννέα μέρη νερό, οι πολυφαινόλες που περιέχει το κρασί σε διάστημα τεσσάρων ωρών εξουδετερώνουν τους επικίνδυνους μικροοργανισμούς που μπορεί να έχει το νερό όπως κολοβακτηρίδια (E. coli), σαλμονέλα που προκαλεί τύφο (Salmonella typhi murium) και το δονάκιο της χολέρας (Vibrio cholerae)». Στην αρχαία Ελλάδα το ανακάτεμα του νερού με το κρασί γινόταν αρκετές ώρες πριν ξεκινήσει κάποιο συμπόσιο.
 

max-mad

Σπουδαίος
Εγγρ.
29 Ιαν 2009
Μηνύματα
1.826
Κριτικές
10
Like
467
Πόντοι
3.245
Θαρσαλεος ανηρ εν πασιν αμεινων

"Παντα κερδισμενος βγαινει ο θαρραλεος "

ΟΜΗΡΟΣ
 

max-mad

Σπουδαίος
Εγγρ.
29 Ιαν 2009
Μηνύματα
1.826
Κριτικές
10
Like
467
Πόντοι
3.245
ΜΙΣΕΙ ΤΟ ΤΑΧΥ ΛΑΛΕΙΝ ΑΓΝΟΙΑ ΓΑΡ

"Να αποστρέφεσαι την γρηγορη ομιλια ,γιατι είναι επιπολαιοτητα "

ΒΙΑΣ Ο ΠΡΙΗΝΕΥΣ
 

max-mad

Σπουδαίος
Εγγρ.
29 Ιαν 2009
Μηνύματα
1.826
Κριτικές
10
Like
467
Πόντοι
3.245
ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΕ ΜΗ ΤΑ ΗΔΙΣΤΑ ,ΑΛΛΑ ΤΑ ΚΡΑΤΙΣΤΑ

"Να συμβουλευεις όχι γι αυτά που είναι πιο ευχαριστα ,αλλα για αυτά που είναι σωστοτερα "

ΣΟΛΩΝ Ο ΑΘΗΝΑΙΟΣ
 

Stories

Νέο!

Stories

Top Bottom