Θα σταθούμε στο γεγονός ότι για ένα έργο που επί 18 χρόνια βρίσκεται σε εξέλιξη, βασική δικαιολογία για την απευθείας ανάθεση είναι η απουσία χρόνου. Απουσία χρόνου, όταν από το 2006 κατασκευάζεται το μετρό και οι υποδομές του και από το 2019, τόσο υπουργοί όσο και ο ίδιος ο πρωθυπουργός έχουν εξαγγείλει την έναρξή του, τουλάχιστον 3 φορές. Βέβαια κανείς σχεδόν δεν πίστευε ότι το συγκεκριμένο μετρό θα λειτουργήσει κάποια στιγμή, οπότε ίσως και να δικαιολογείται η χαλαρότητα με την οποία αντιμετωπίστηκε η απουσία λογότυπου μέχρι το παρά πέντε των εγκαινίων.
Το πρόβλημα δεν είναι αισθητικό, όσοι το κράζουν ως δήθεν άσχημο χάνουν το δίκιο τους, γιατί πολύ απλά ένα τόσο generic, κοινότυπο, προφανές και άψυχο σύμβολο δεν μπορεί να είναι άσχημο, εξ'ορισμού: είναι ένας κύκλος και ένα γράμμα.
Το πρόβλημα προφανώς είναι σε όλα τα υπόλοιπα: στην εξέλιξη της διαδικασίας, στους προσχηματικούς διαγωνισμούς που έδωσαν ελπίδα (και έφαγαν εργατο-ώρες) σε απλούς γραφίστες, εικαστικούς, φοιτητές κλπ, στην ανεκδιήγητη απόρριψη ΟΛΩΝ των επαγγελματικών προτάσεων με την αιτιολογία (όπως ανακοινώθηκε ε, όχι δική μου εκτίμηση) ότι "δεν ικανοποιούσαν το αισθητικό κομμάτι ή την πρωτοτυπία ή την αναγνωρισιμότητα ή την αυθεντικότητα", για να καταλήξουμε 15 χρόνια μετά να λέμε ότι δεν υπάρχει χρόνος για άλλον διαγωνισμό και πρέπει να γίνει απευθείας ανάθεση, και μάλιστα με εντελώς αδιαφανή κριτήρια σε ένα γραφείο που δεν ήταν και το πιο γνωστό της χώρας ξέρωγώ.
Π.χ για το Νέο Δημαρχείο Θεσσαλονίκης δε θυμάται κανείς πώς έγινε και τι έγινε με τους διαγωνισμούς και τις προτάσεις, επειδή τελικά ανατέθηκε σε έναν από τους πιο γνωστούς έλληνες αρχιτέκτονες, με βραβευμένα έργα, με ακαδημαϊκή πορεία, με βιβλιογραφία που αναγνωρίζεται διεθνώς.
Αν δεν είχαν γίνει τα καρναβάλια με την ανάθεση, θα λέγαμε για το λογότυπο: 1)είναι υπερβολικά απλό, αλλά αυτό δεν είναι έγκλημα γιατί πολλές μεγάλες εταιρείες και μεγάλα έργα έχουν υπερβολικά απλά λογότυπα-ΟΜΩΣ, ο σχεδιασμός τους δεν κοστολογήθηκε "όσο-πιο-ακριβά-γίνεται-για-να-μην-γίνει-διαγωνισμός", ούτε αποφασίστηκε υπό την πίεση του χρόνου για ένα έργο που τρέχει τόσο καιρό. Περισσότερο (στις μεγάλες εταιρείες/έργα) είναι μια συνειδητή επιλογή όχι απλά μινιμαλισμού αλλά ακραίας επιβολής προτύπου (π.χ το U ή το Μ μέσα σε κύκλο). Δεν νομίζω να πήρε 30.000 το γραφιστικό τμήμα (κι αν μου λέτε ότι αναλαμβάνουν και το προμόσιον της ιδέας με 30.000 €, απλά θα απαντήσω ότι δεν ξεκίνησαν και πολύ καλά, και δεν ξέρω τι προμόσιον χρειάζεται ένα σήμα ενός σημαντικού έργου ΠΕΡΑ ΑΠΟ ΤΟ ΠΡΟΜΟΣΙΟΝ ΤΟΥ ΙΔΙΟΥ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ, για το οποίο σίγουρα έχουν προβλεφθεί πολλά λεφτά) για μια τόσο απλή υλοποίηση.
2)Είναι υπερβολικά προφανές. Είναι ο κύκλος με ένα γράμμα μέσα που παραπέμπει στο "μετρό". Τα άλλα που λένε, ότι κάνει τεράστια διαφορά επειδή είναι πεζό το μ και υπάρχει σε αυτή τη μορφή μόνο στην ελληνική γραφή, είναι αστεία. ΟΥΤΕ ΛΙΓΟ ΠΙΟ ΤΟΛΜΗΡΟΙ ΣΤΟ ΧΡΩΜΑ ΔΕΝ ΔΙΑΚΙΝΔΥΝΕΥΣΑΝ. Άμα θέλατε σύνδεση με το βυζάντιο ή την Μακεδονία ας το βάφατε ππορντώ, πορφυρό, κρασουλί ας πούμε, ή ας βάζατε και μια χρυσή λεπτομέρεια (η ερώτηση είναι ΠΟΥ; αφού είναι όλο μια λεπτομέρεια). Άρα πάει περίπατο η αυθεντικότητα και η πρωτοτυπία.
3)Δεν είναι αναγνωρίσιμο. Εννοώ, για μετρό μιας πόλης που θέλει να συστηθεί στον κόσμο. Το μ του μετρό, όπως είπαμε, το έχουν βάλει εκατοντάδες πόλεις σε όλες τις μορφές και το πεζό ελληνικό μ δεν είναι τόοοοσο ιδιαίτερο "θέαμα" (με την έννοια "κάτι που βλέπεις") στο διεθνές κοινό: είναι στα τόρρεντ, είναι πρόθεμα μονάδων μέτρησης, είναι ακόμα ένα μ στα μετρό αυτού του κόσμου. Το "θ" π.χ από την άλλη είναι ακόμα πιο ιδιαίτερο θέαμα, ακόμα πιο "ελληνικό" και η Θεσσαλονίκη είναι η πιο μεγάλη πόλη που το έχει ως αρχικό. Αν δεν το οικειοποιηθεί, δεν το μπραντ-άρει η Θεσσαλονίκη, ποιος θα το κάνει; Η Θήβα; Και πέρα από τα γράμματα, μπορούσε να βρεθεί κάποιο απ'τα τοπόσημα της πόλης ή τα σύμβολα της Μακεδονίας (που δεν προβλέπεται να αποκτήσει άλλο μετρό, εκτός εάν περιμένουμε τα Σκόπια να το οικειοποιηθούν κι αυτό ή εκτός κι εάν κάνει το μικρότερο και πιο αχρείαστο μετρό του κόσμου ο Καραμαλάκος στας Σέρρας για να δικαιώσει τους ψηφοφόρους του-που θα μπαίνουν άραγε σε υπόγειο τρένο του συμπατριώτη τους; Δεν ξέρω).
Βάλανε έναν κύκλο γύρω-γύρω και κάτι έγινε, είπαν "η δουλειά μας εδώ τελείωσε, βγάζει μάτι ότι είναι μετρό".
Και το πλασάραν σαν εξεζητημένη σκέψη και πίπες, αυτό ήταν το τελειωτικό χτύπημα.
Περί ορέξεως που λένε...
Συμφωνώ, γενικώς, με την τοποθέτησητου @petheropliktos. Για ακόμα περισσότερες συγκρίσεις παραθέτω 170 λογότυπα συγκοινωνιών, κυρίως για το Μετρό. Τα περισσότερα "παίζουν" με το ΚΕΦΑΛΑΙΟ "Μ", αφού η λέξη "Μετρό" έχει γίνει διεθνής, σχεδόν.