Δ
Διαγραμμένο μέλος 136408
Επισκέπτης
Ιταλία, 6 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 1515
![]()
Την 6η Φεβρουαρίου 1515 εκοιμήθη ένας άνθρωπος στον οποίο οφείλουμε πολλά. Ενας άνθρωπος του οποίου το όνομα δεν έχουμε δει ποτέ στα σχολικά εγχειρίδια. Ονομαζόταν Άλδος Μανούτιος ή Aldo Manuzio ή Manucci (περ. 1450-1515), πιο γνωστός ως Aldus Manutius. Βενετσιάνος λόγιος, ουμανιστής και τυπογράφος, στον οποίο οφείλονται τα πρώτα βιβλία με έργα Λατίνων και Ελλήνων κλασικών.
Ήταν από τους ανθρώπους που παρέλαβε μέρος της αρχαίας ελληνικής γνώσης την οποία μετέφεραν λόγιοι από το Βυζάντιο στην Ιταλία και με αυτόν τον τρόπο έδωσε περισσότερη ώθηση στο κίνημα της Αναγέννησης. Ο Μεσαίωνας θα έμενε πίσω και στη θέση του θα ερχόταν η «νέα εποχή». Η κυριότερη φιλοδοξία του Μανούτιου ήταν να περισώσει ό,τι είχε απομείνει από την αρχαία ελληνική γραμματεία. Θεώρησε ύψιστο καθήκον του να συλλέξει, να αποτυπώσει και να τυπώσει για τις επόμενες γενιές έναν τεράστιο πλούτο γνώσης.
Με την επινόηση της τυπογραφίας εξέδωσε πολλές εκδόσεις των κυριότερων έργων, τόσο σε κανονική μορφή, όσο και σε μέγεθος τσέπης, ώστε τα έργα αυτά να γίνουν διαθέσιμα στο ευρύτερο κοινό, μιας και μέχρι τότε ελάχιστα ελληνικά συγγράμματα κυκλοφορούσαν από εκδοτικούς οίκους. Προς τούτο στρατολόγησε πλήθος μελετητών της ελληνικής στη Βενετία. Εμπορευόταν στα ελληνικά, έδινε οδηγίες στους τυπογράφους και τους βιβλιοδέτες στα ελληνικά. Μέχρι και η καθημερινότητα του σπιτιού του ενδυόταν την ελληνική γλώσσα.
Έδωσε λοιπόν στην ανθρωπότητα την δυνατότητα να αντλήσει και να μελετήσει Έλληνες κλασικούς συγγραφείς. Τι εξέδωσε; Σε πρώτη φάση έργα των Αριστοτέλη, Αριστοφάνη, Θουκυδίδη, Σοφοκλή, Ηροδότου, Ξενοφώντα και Δημοσθένη. Ακολούθησαν οι Πλούταρχος, Πλάτωνας, Πίνδαρος, Αισχύλος και Αθηναίος. Οι συνεχιστές τύπωσαν βιβλία των Παυσανία, Στράβωνα, Γαληνού και Διονυσίου Αλικαρνασσέως. Με άλλο λόγια, συγγράφεις και στοχαστές που άφησαν ένα αποτύπωμα του τι είναι ο άνθρωπος και ποιες οι αξίες του.
Στον Μανουτιο επίσης οφείλουμε και το βιβλίου όπως το γνωρίζουμε σήμερα, δηλ το σχήμα, το μέγεθος και το δέσιμο. Ακόμη επινόησε τις πλάγιες γραμματοσειρές, την καθιέρωση της άνω τελείας στιγμής (semicolon), καθώς και τη μαζική παραγωγή δερματόδετων βιβλίων τσέπης σε προσιτές τιμές.
Το έργο και την επιχείρησή του συνέχισαν ο υιός του Παύλος (1512-1574) και ο εγγονός του Άλδος ο νεότερος (1547-1597)
![]()
Tο εταιρικό του λογότυπο
![]()
![]()
![]()
Εύγε φίλε Βοργία! Εξαιρετική αναφορά στον Μέγιστο Τυπογράφο!


Αξιζει μόνο για την ιστορία να συμπληρώσουμε, και την συνεργασία του με τον μεγάλο Κρητικό φιλόλογο, Μάρκο Μουσούρο
ο οποίος υπήρξε επιστημονικός συνεργάτης του, καθώς και την πολύτιμη τυπογραφική συνεισφορά και τεχνογνωσία
του Νικόλαου Βλαστού και του Ζαχαρία Καλλέργη στις εκδόσεις του Άλδου.
Όποιος είχε την τύχη να πιάσει και να ξεφυλλίσει αυθεντικό βιβλίο του Μανούτιου, τότε καταλαβαίνει τον τυπογραφικό του
άθλο...