Χθες είδα το "Η Μικρά Αγγλία" του Παντελή Βούλγαρη, σε σενάριο της (συζύγου του) συγγραφέως του ομώνυμου βιβλίου Ιωάννας Καρυστιάνη (την οποία θυμάμαια από τα φοιτητικά μας χρόνια, λίγο μεγαλύτερή μου και αρχικνίτισα).
Με μια λέξη θα το χαρακτήριζα ΑΡΙΣΤΟΥΡΓΗΜΑ! Ο Βούλγαρης πολύ ώριμος, έχοντας ξεπεράσει τις πολιτικές εμμονές από κάτι "Πέτρινα χρόνια", αλλά ακόμα και από το αρκετά πιο (ιστορικά και πολιτικά) αντικειμενικό "Ψυχή Βαθειά", έφιαξε μια ταινία που τα έχει όλα.
Εκπληκτικό σενάριο αντάξιο αρχαίας τραγωδίας, εξαιρετική (και ακριβή) παραγωγή με φωτογραφία και ηχοληψία καλύτερες από Χολλυγουντιανές, πολύ καλούς ηθοποιούς (σε αντίθεση με τον Σμαραγδή που είχε επιλέξει κάτι Σόμερ, Παπακαλιάτη, Λαζόπουλο και διάφορους άλλους της μόδας αλλά και της πλάκας, μέχρι την Κατρίν Ντενέβ στα γεράματά της, ο Βούλγαρης επέλεξε νέους άγνωστους στο ευρύ κοινό και γνωστούς κυρίως στους θεατρόφιλους, εξαιρετικούς όμως στην ερμηνεία τους) και βεβαίως μια εκλπηκτικά ώριμη κινηματογραφική γραφή από τον ίδιο σε ένα κρεσέντο σκηνοθετικής ωριμότητος.
Σε αντίθεση με τον Αγγελόπουλο, ο οποίος πάντα προσπαθούσε να ξαναφιάξει κάτι αντάξιο του Θίασου αλλά ποτέ δεν το είχε καταφέρει, ο Βούλγαρης φιάχνει την καλύτερή του (μέχρι τώρα) ταινία, αργά στην καριέρα του.
Με το τέλος του έργου είχα μείνει άφωνος και δεν ήθελα να φύγω από την αίθουσα, σαν να περίμενα να δω κι άλλο! Και δεν ήμουν ο μόνος.
Η προσωπική μου γνώμη είναι πως αυτή η ταινία όντως αξίζει Όσκαρ καλύτερης ξενόγλωσσης (κι όχι οι αηδίες του Λάνθιμου π.χ.), αλλά και διεθνή επιτυχία σε επίπεδο θεατών, εισιτηρίων και εισπράξεων. Αλλά αυτό βέβαια πλέον είναι θέμα δυνατοτήτων της εταιρείας διανομής.
Και μια αναφορά στην κινηματογραφική αίθουσα.
Την είδα στην "Ταινιοθήκη της Ελλάδος", στο Γκάζι, η αίθουσα της οποίας ονομάζεται "Λαΐς", προφανώς από το όνομα της διάσημης αρχαίας "εταίρας".
Δεν ξέρω αν η επιλογή του ονόματος έγινε συνειδητά, ως φόρος τιμής στα κορίτσια που εγργάζονται στα πέριξ "στούντιο" (βγαίνοντας από την αίθουσα θα βλέπεις αμέσως 4-5 φωτεινές επιγραφές με την λέξη "STUDIO"!) ή τυχαία, αλλά σε κάθε περίπτωση την βρήκα "συγκινητική" κι αυτήν...