You are using an out of date browser. It may not display this or other websites correctly.
You should upgrade or use an alternative browser.
You should upgrade or use an alternative browser.
Πετρέλαιο στις ακτές της Σαλαμίνας από τη βύθιση του δεξαμενόπλοιου «Αγία Ζώνη»
- Μέλος που άνοιξε το νήμα giatioxi
- Ημερομηνία ανοίγματος
- Απαντήσεις 251
- Εμφανίσεις 9K
- Tagged users Καμία
- Βλέπουν το thread αυτή τη στιγμή 1 άτομα (0 μέλη και 1 επισκέπτες)
Eraser..
Σπουδαίος
- Εγγρ.
- 25 Δεκ 2016
- Μηνύματα
- 28.428
- Like
- 10.995
- Πόντοι
- 2.606
Μήπως βλέπει τι γίνεται ? Και να κάνει ο ίδιος μπάνιο πάλι μαύρα τα βλέπει. Οτι του περιγράφουν λέει...
Τότε να του πει κάποιος να αλλάξει συμβούλους γιατί τον εκθέτουν με το να βγαίνει και να λέει τέτοιες γελοιότητες.
Άκου να πάει ο κόσμος για μπάνιο...
Τσάρκας4
Μέλος
- Εγγρ.
- 13 Ιαν 2009
- Μηνύματα
- 1.471
- Like
- 860
- Πόντοι
- 96
Βγήκε ένας κωλοσύμβουλος της μεταλλαγμένης τραβεστί κότας του Μαξίμου και κατηγόρησε τον κόσμο (ναι καλά ακούσατε ) γιατί ακόμη καταναλώνει πετρέλαιο και όχι άλλες πηγές ενέργειας!'Αρα κατά τα λεγόμενα του ο Έλληνας φταίει γιατί έπρεπε να εκσυγχρονισθεί με άλλες πηγές ενέργειας και άρα αφού δεν θα κατανάλωνε πετρέλαιο δεν θα γινόταν το ατύχημα!Για να καταλάβετε πόσο επικίνδυνα είναι τα περιττώματα της αριστεράς που κυβερνούν σήμερα.
giatioxi
Ενεργό Μέλος
- Εγγρ.
- 11 Αυγ 2016
- Μηνύματα
- 10.018
- Κριτικές
- 1
- Like
- 353
- Πόντοι
- 186
Όλα όσα χρειάζεται να γνωρίζουμε για την οικολογική καταστροφή στον Σαρωνικό
Η οικολογική τραγωδία στον Σαρωνικό με τη βύθιση του δεξαμενόπλοιου ΑΓ. ΖΩΝΗ ΙΙ αποτελεί αναμφίβολα το μείζον θέμα των τελευταίων ημερών: Ένα περιστατικό περιβαλλοντικής φύσης τόσο κοντά στην πρωτεύουσα της χώρας εγείρει πλήθος σημαντικών ερωτημάτων, τόσο σε επίπεδο ευθυνών, όσο και (προφανώς) σε επίπεδο αντιμετώπισης των συνεπειών του περιστατικού- περιβαλλοντικών, οικονομικών και κοινωνικών: Άξιο αναφοράς μάλιστα είναι το ότι το WWF υπέβαλε μήνυση κατά παντός υπευθύνου για τη ρύπανση, ενώ τη δικαστική οδό σκοπεύουν να ακολουθήσουν και οι δήμαρχοι Πειραιά και Γλυφάδας.
O υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Παναγιώτης Κουρουμπλής, μετά από επιθεώρηση των εργασιών απορρύπανσης, έκανε λόγο για «σημαντική εικόνα βελτίωσης», τονίζοντας πως η επιχείρηση συνεχίζεται με την ίδια ένταση και αναφέροντας πως επετεύχθη η στεγανοποίηση του βυθισμένου δεξαμενόπλοιου, που ακολουθείται από διαδικασίες απάντλησης πετρελαίου.
«Έχουμε επιστρατεύσει όλα τα μέσα που υπάρχουν στη χώρα...είμαι βέβαιος ότι με τους ρυθμούς που δουλεύουμε σε πολύ λίγες μέρες η υπόθεση αυτή θα έχει ξεχαστεί. Και το λέω γιατί δουλεύουμε εντατικά με συντονισμό» πρόσθεσε, αναγνωρίζοντας πως «υπάρχουν βεβαίως προβλήματα σε μια τόσο μεγάλη επιχείρηση», αν και υποστήριξε πως «η κατάσταση εξομαλύνεται μέρα με τη μέρα γιατί έχουν μπει στη μάχη όλα τα σκάφη. Χρησιμοποιείται και ένα μεγάλο σκάφος ευρωπαϊκών προδιαγραφών, ένα σκάφος με το οποίο συνεργάζεται η EMSA.. Δεν είχε ξανασυμβεί σε τέτοια έκταση».
Επίσης, διαβεβαίωσε πως θα γίνουν όλες οι έρευνες για να διαπιστωθούν τα αίτια του ναυαγίου.
Η έκταση της ζημιάς
Ξεκινώντας από το προφανές, δηλαδή την έκταση της περιβαλλοντικής ζημιάς, ο Δημήτρης Ιμπραήμ, υπεύθυνος εκστρατειών της Greenpeace, επισημαίνει πως οι εικόνες που βλέπουμε οφείλονται – βάσει των στοιχείων που έχουν δώσει οι αρμόδιες αρχές- σε διαρροή μικρής ποσότητας πετρελαίου από το ναυάγιο του δεξαμενόπλοιου σε σχέση με το σύνολο του φορτίου- περίπου το 5% των 2.700 τόνων που αποτελούσε το φορτίο του πλοίου, που αντιστοιχεί σε περίπου (σύμφωνα με τις μέχρι τώρα εκτιμήσεις πάντα) 135 τόνους (συγκριτικά, η καταστροφή στον Κόλπο του Μεξικού είχε να κάνει με περίπου 500.000 τόνους πετρελαίου).
«Το μεγαλύτερο πρόβλημα το έχει η Σαλαμίνα και βλέπουμε τώρα ότι έχει φτάσει σε παραλίες της Αττικής, έχει χτυπήσει Φρεατίδα, Πειραϊκή, Φλοίσβο, Φάληρο, Άλιμο και έχει φτάσει μέχρι Γλυφάδα και Ελληνικό. Σε κάποιες παραλίες έχει πλέον κόκκινη σημαία- απαγορεύεται η κολύμβηση» προσθέτει ο κ. Ιμπραήμ.
Από εκεί και πέρα τώρα, αυτή η ποσότητα που έχει διαρρεύσει, προφανώς πέραν του αισθητικού τμήματος, έχει σημαντικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις. Όπως επισημαίνει ο Ιωάννης Χατζηανέστης, χημικός ωκεανογράφος και διευθυντής ερευνών του ΕΛΚΕΘΕ, σε πρώτο επίπεδο υπάρχουν οι άμεσες επιπτώσεις: «Στο σημείο που έχει πάει το πετρέλαιο κάποιοι θαλάσσιοι οργανισμοί έχουν υποστεί ζημιά- πιο πολύ πλήττονται αυτοί στα βράχια και στον πυθμένα, αυτοί που δεν μπορούν να απομακρυνθούν γενικότερα. Αυτό είναι το άμεσο».
Από εκεί και πέρα, συμπληρώνει ο κ. Χατζηανέστης, η ρύπανση είτε θα απομακρυνθεί με τα συνεργεία είτε θα διασπαστεί με χημικές διαδικασίες. «Αν δεν κάνει κανείς τίποτα, ένα 20% θα πάει στον πυθμένα και μπορεί να προκαλέσει μακροχρόνια προβλήματα και διατάραξη οικοσυστήματος,. Αυτό θα το δούμε μετά, αφού γίνουν μελέτες και αναλύσεις» προσθέτει σχετικά- συμπληρώνοντας πως το καλύτερο σενάριο είναι να μαζευτεί γρήγορα και να μην επηρεάσει τον πυθμένα- κάτι που θα είχε συνέπεια αποκατάσταση εντός διαστήματος ακόμα και μηνών, ενώ το χειρότερο είναι να μπει σε διαδικασία συσσώρευσης στους οργανισμούς, με αποτέλεσμα η αποκατάσταση να χρειαστεί να διαρκέσει χρόνια.
Από πλευράς του, ο Κίμων Χατζημπίρος, καθηγητής ΕΜΠ- περιβαλλοντολόγος, επισημαίνει πως η ζημιά στο οικοσύστημα αυτή τη στιγμή είναι ιδιαίτερα σοβαρή- και για κάποιους λόγους οι οποίοι δεν είναι άμεσα προφανείς και έχουν να κάνουν με τις μεθόδους που θα ακολουθηθούν από εδώ και πέρα: «Εάν χρησιμοποιηθούν χημικά μέσα διαλυτικά του πετρελαίου η ζημιά θα περάσει γρήγορα στον βυθό και θα έχουμε ακόμα μεγαλύτερη οικολογική καταστροφή- άρα δεν πρέπει να έχουμε χημικά. Η συλλογή πρέπει να γίνει στην επιφάνεια της θάλασσας με τα κατάλληλα μέσα, τα οποία το Λιμενικό Σώμα διαθέτει» (Εδώ σημειώνεται πως ο κ. Κουρουμπλής ανέφερε νωρίτερα πως χρησιμοποιούνται απορρυπαντικά, φιλικά προς το περιβάλλον).
«Η ζημιά στις ακτές, αν δεν καθαριστούν, θα κρατήσει πολλά χρόνια. Ο καθαρισμός είναι δύσκολος και ακριβός, χρειάζεται χειρωνακτική εργασία. Η ζημιά στο οικοσύστημα διορθώνεται από τη φύση μέσα σε 5-10 χρόνια» τόνιζε ο καθηγητής του ΕΜΠ.
Ο κ. Χατζημπίρος γενικότερα αξιολογεί το περιστατικό ως ιδιαίτερα σοβαρό και από κοινωνικής και οικονομικής πλευράς, τονίζοντας τον αντίκτυπο στις τοπικές κοινωνίες από την καταστροφή, καθώς στην ευρύτερη περιοχή υπάρχουν πολλές παραλίες οι οποίες προσέλκυαν τουρίστες. Σε παρόμοιο πλαίσιο κινείται και η άποψη του κ. Ιμπραήμ, ο οποίος αναφέρει πως «επιχειρήσεις μας λένε ότι η τουριστική σεζόν “τελείωσε ένα μήνα νωρίτερα για εμάς”».
Σε αυτό το σημείο αξίζει να αναφερθούν και άλλοι προβληματισμοί, οι οποίοι συνδέονται με την πλέον χαρακτηριστική εικόνα που συνοδεύει τις πετρελαιοκηλίδες- τα πετρελαιωμένα θαλασσοπούλια. Όπως σημειώνει η Κωνσταντίνα Ντεμίρη, υπεύθυνη πολιτικής της Ελληνικής Ορνιθολογικής Εταιρείας, υπάρχει σημαντική ανησυχία για τις βραχονησίδες γύρω από την Αττική, οι οποίες θα επηρεαστούν από το πετρέλαιο: «Εκεί δεν έχουμε εικόνα για το τι θα συμβεί με τα θαλασσοπούλια- πρέπει να υπάρξει μέριμνα για να αντιμετωπιστούν οι πιθανές επιπτώσεις σε αυτά. Έχει πολύ μεγάλη σημασία και η επόμενη ημέρα, και σε περιοχές που δεν θα γίνουν δράσεις αποκατάστασης».
Μέτρα αντιμετώπισης
Με τις επιχειρήσεις του Λιμενικού για την αντιμετώπιση να βρίσκονται σε εξέλιξη τίθεται το θέμα της επόμενης ημέρας- με τους ειδικούς να υπογραμμίζουν τη σημασία της συγκέντρωσης του πετρελαίου πριν πάει στις ακτές και στον βυθό.
«Τώρα αυτό που πρέπει να γίνει είναι να περιοριστεί η έκταση, με πλωτά φράγματα τα οποία θεωρητικά υπάρχουν ήδη - και εφόσον έχει φτάσει ήδη το πετρέλαιο σε παραλίες, αυτό που πρέπει να γίνει πρώτα είναι να ανακτηθεί το πετρέλαιο, να καθαρίσει από τη θάλασσα πριν αρχίσουμε να καθαρίζουμε την ακτή. Αυτό θέλει ειδικό συνεργείο. Αυτή τη στιγμή τα μέσα που διατίθενται δεν είναι αρκετά» δηλώνει ο κ. Ιμπραήμ- τονίζοντας πως το επόμενο χρονικό διάστημα απαιτείται στενή παρακολούθηση και καταγραφή περιβαλλοντικών και βιολογικών δεικτών.
Ο κρατικός μηχανισμός στο στόχαστρο
Ο κ. Κουρουμπλής, μιλώντας σε δημοσιογράφους, είπε πως, «σε άλλες περιπτώσεις, αν δει κανείς το χρονικό των περιπτώσεων θα διαπιστώσει ότι εδώ υπήρξαν έντονα αντανακλαστικά από μεριάς του Λιμενικού Σώματος στο να συντονίσει να προωθήσει και να παρακολουθήσει όλη αυτή τη διαδικασία του περιορισμού των επιπτώσεων από τη ρύπανση». Ωστόσο, έντονες είναι οι επικρίσεις όσον αφορά στην αντίδραση του κρατικού μηχανισμού: Όπως τονίζει ο κ. Χατζημπίρος, σε περίπτωση τέτοιων συμβάντων, και μάλιστα σε τέτοιες περιοχές, νευραλγικής σημασίας, η κινητοποίηση πρέπει να είναι θέμα ωρών, όχι ημερών. «Μέσα σε ώρες πρέπει να κινητοποιούνται και να μαζεύουν το πετρέλαιο πριν πάει στις ακτές και στον βυθό. Αυτό προφανώς δεν έγινε, δηλαδή ο μηχανισμός αδράνησε - πιθανώς επειδή δεν βρίσκεται σε καλή κατάσταση και νομίζω ότι και οι εντολές που έλαβε δεν ήταν επαρκείς. Οπότε η ζημιά στις ακτές έχει ήδη γίνει».
«Τώρα είναι αργά πια, για να καθαρίσουν οι ακτές χρειάζονται τεράστιες προσπάθειες και πολύχρονες. Αν ήταν πολύ γρήγορη η αντιμετώπιση, η ζημιά θα είχε περιοριστεί σημαντικά- ήταν δυνατό να μαζευτεί το πετρέλαιο πριν φτάσει στις ακτές, αν υπήρχε άμεση κινητοποίηση» προσθέτει ο κ. Χατζημπίρος.
Από πλευράς του, ο κ. Ιμπραήμ εκτιμά πως «με δεδομένο ότι οι πρώτες μέρες μετά το ατύχημα είναι οι πιο κρίσιμες, είναι ευθύνη της επιχείρησης να πληρώσει το πλήρες κόστος - και είναι ευθύνη της πολιτείας να πιέσει την επιχείρηση να το κάνει αυτό, Ούτως ή άλλως τη ζημιά αυτή την πληρώνει η κοινωνία. Το περιβαλλοντικό κόστος είναι σημαντικό, τουλάχιστον ας πληρώσει η εταιρεία τον καθαρισμό».
Παράλληλα, το στέλεχος της Greenpeace τονίζει πως αυτός είναι ο ίδιος κρατικός μηχανισμός που «σε περίπτωση εξορύξεων υδρογονανθράκων σε πολύ μεγαλύτερα βάθη και πολύ πιο δύσκολες θάλασσες θα κληθεί να αντιμετωπίσει ένα ενδεχόμενο ρύπανσης. Και εκεί δεν μιλάμε πλέον για τη Σαλαμίνα, αλλά για Κεφαλονιά, Ζάκυνθο, Κέρκυρα, δυτική Πελοπόννησο, δυτική Στερεά. Ατυχήματα συμβαίνουν πάντα. Άπαξ και γίνει αυτή η ζημιά είναι πολύ δύσκολο να αποκατασταθεί. Το πιο σημαντικό είναι τι θα γίνει μέσα στις επόμενες μέρες: Το κρίσιμο παράθυρο είναι οι πρώτες ώρες, και αυτό χάθηκε».
Η εικόνα των μαύρων θαλασσοπουλιών είναι ένα από τα πιο γνωστά «σύμβολα» της έννοιας της περιβαλλοντικής καταστροφής- και όπως φαίνεται έχουν ήδη αρχίσει να εμφανίζονται και στην Αττική.
Όσον αφορά στο τι πρέπει να κάνετε εάν βρείτε πουλί καλυμμένο από πετρέλαιο, η Μαρία Γανωτή, μέλος της ANIMA-Συλλόγου Προστασίας και Περίθαλψης Άγριας Ζωής, δίνει τις εξής οδηγίες:
«Φροντίζουμε να τα περικυκλώσουμε ώστε να μην ξαναπάνε στη θάλασσα, στο νερό ή στο πετρέλαιο. Καλό είναι οι πολίτες να έχουν από πριν κάποια χαρτόκουτα για μεταφορά και να έχουν μαζί τους πετσέτες για να τυλίξουν το ζώο. Επίσης, το κουτί πρέπει να έχει μεγάλες τρύπες για να μπορεί το ζώο να παίρνει αέρα και να μην έχει πρόβλημα από τις αναθυμιάσεις. Αν το ζώο κάνει πιο πολλές από δύο ώρες να μεταφερθεί σε εμάς, καλό είναι να έχουν οι πολίτες μια σύριγγα και νερό για να δίνουν στο πουλί υγρά. Ρίχνουμε το νερό στα ρουθούνια του- αν αυτά είναι καλυμμένα από πετρέλαιο, τότε του το δίνουμε από το στόμα».
Υπογραμμίζεται πως, σε περίπτωση που κάποιος πολίτης βρει πετρελαιωμένο πουλί, μπορεί να επικοινωνήσει με την ΑΝΙΜΑ στο 6972664675 και το 2109510075. Όσον αφορά στους ίδιους τους πολίτες, προφανώς δεν συστήνεται η κολύμβηση σε παραλίες όπου έχει φτάσει το πετρέλαιο, ούτε και η γενικότερη επαφή με μολυσμένα ύδατα χωρίς ειδικό εξοπλισμό. Η μυρωδιά του πετρελαίου μπορεί να προκαλέσει πονοκεφάλους και ζαλάδες, οπότε επίσης συνιστάται να αποφεύγεται η προσέγγιση σε μικρή απόσταση. Το τηλέφωνο του Κέντρου Δηλητηριάσεων είναι 2107793777.
www.huffingtonpost.gr/2017/09/14/eidhseis-koinwnia-ola-osa-xreiazetai-na-gnwrizoume-gia-thn-oikologikh-katastrofh-ston-sarwniko_n_17995766.html]http://www.huffingtonpost.gr/2017/09/14/eidhseis-koinwnia-ola-osa-xreiazetai-na-gnwrizoume-gia-thn-oikologikh-katastrofh-ston-sarwniko_n_17995766.html[/url]
Η οικολογική τραγωδία στον Σαρωνικό με τη βύθιση του δεξαμενόπλοιου ΑΓ. ΖΩΝΗ ΙΙ αποτελεί αναμφίβολα το μείζον θέμα των τελευταίων ημερών: Ένα περιστατικό περιβαλλοντικής φύσης τόσο κοντά στην πρωτεύουσα της χώρας εγείρει πλήθος σημαντικών ερωτημάτων, τόσο σε επίπεδο ευθυνών, όσο και (προφανώς) σε επίπεδο αντιμετώπισης των συνεπειών του περιστατικού- περιβαλλοντικών, οικονομικών και κοινωνικών: Άξιο αναφοράς μάλιστα είναι το ότι το WWF υπέβαλε μήνυση κατά παντός υπευθύνου για τη ρύπανση, ενώ τη δικαστική οδό σκοπεύουν να ακολουθήσουν και οι δήμαρχοι Πειραιά και Γλυφάδας.
O υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Παναγιώτης Κουρουμπλής, μετά από επιθεώρηση των εργασιών απορρύπανσης, έκανε λόγο για «σημαντική εικόνα βελτίωσης», τονίζοντας πως η επιχείρηση συνεχίζεται με την ίδια ένταση και αναφέροντας πως επετεύχθη η στεγανοποίηση του βυθισμένου δεξαμενόπλοιου, που ακολουθείται από διαδικασίες απάντλησης πετρελαίου.
«Έχουμε επιστρατεύσει όλα τα μέσα που υπάρχουν στη χώρα...είμαι βέβαιος ότι με τους ρυθμούς που δουλεύουμε σε πολύ λίγες μέρες η υπόθεση αυτή θα έχει ξεχαστεί. Και το λέω γιατί δουλεύουμε εντατικά με συντονισμό» πρόσθεσε, αναγνωρίζοντας πως «υπάρχουν βεβαίως προβλήματα σε μια τόσο μεγάλη επιχείρηση», αν και υποστήριξε πως «η κατάσταση εξομαλύνεται μέρα με τη μέρα γιατί έχουν μπει στη μάχη όλα τα σκάφη. Χρησιμοποιείται και ένα μεγάλο σκάφος ευρωπαϊκών προδιαγραφών, ένα σκάφος με το οποίο συνεργάζεται η EMSA.. Δεν είχε ξανασυμβεί σε τέτοια έκταση».
Επίσης, διαβεβαίωσε πως θα γίνουν όλες οι έρευνες για να διαπιστωθούν τα αίτια του ναυαγίου.
Η έκταση της ζημιάς
Ξεκινώντας από το προφανές, δηλαδή την έκταση της περιβαλλοντικής ζημιάς, ο Δημήτρης Ιμπραήμ, υπεύθυνος εκστρατειών της Greenpeace, επισημαίνει πως οι εικόνες που βλέπουμε οφείλονται – βάσει των στοιχείων που έχουν δώσει οι αρμόδιες αρχές- σε διαρροή μικρής ποσότητας πετρελαίου από το ναυάγιο του δεξαμενόπλοιου σε σχέση με το σύνολο του φορτίου- περίπου το 5% των 2.700 τόνων που αποτελούσε το φορτίο του πλοίου, που αντιστοιχεί σε περίπου (σύμφωνα με τις μέχρι τώρα εκτιμήσεις πάντα) 135 τόνους (συγκριτικά, η καταστροφή στον Κόλπο του Μεξικού είχε να κάνει με περίπου 500.000 τόνους πετρελαίου).
«Το μεγαλύτερο πρόβλημα το έχει η Σαλαμίνα και βλέπουμε τώρα ότι έχει φτάσει σε παραλίες της Αττικής, έχει χτυπήσει Φρεατίδα, Πειραϊκή, Φλοίσβο, Φάληρο, Άλιμο και έχει φτάσει μέχρι Γλυφάδα και Ελληνικό. Σε κάποιες παραλίες έχει πλέον κόκκινη σημαία- απαγορεύεται η κολύμβηση» προσθέτει ο κ. Ιμπραήμ.
Από εκεί και πέρα τώρα, αυτή η ποσότητα που έχει διαρρεύσει, προφανώς πέραν του αισθητικού τμήματος, έχει σημαντικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις. Όπως επισημαίνει ο Ιωάννης Χατζηανέστης, χημικός ωκεανογράφος και διευθυντής ερευνών του ΕΛΚΕΘΕ, σε πρώτο επίπεδο υπάρχουν οι άμεσες επιπτώσεις: «Στο σημείο που έχει πάει το πετρέλαιο κάποιοι θαλάσσιοι οργανισμοί έχουν υποστεί ζημιά- πιο πολύ πλήττονται αυτοί στα βράχια και στον πυθμένα, αυτοί που δεν μπορούν να απομακρυνθούν γενικότερα. Αυτό είναι το άμεσο».
Από εκεί και πέρα, συμπληρώνει ο κ. Χατζηανέστης, η ρύπανση είτε θα απομακρυνθεί με τα συνεργεία είτε θα διασπαστεί με χημικές διαδικασίες. «Αν δεν κάνει κανείς τίποτα, ένα 20% θα πάει στον πυθμένα και μπορεί να προκαλέσει μακροχρόνια προβλήματα και διατάραξη οικοσυστήματος,. Αυτό θα το δούμε μετά, αφού γίνουν μελέτες και αναλύσεις» προσθέτει σχετικά- συμπληρώνοντας πως το καλύτερο σενάριο είναι να μαζευτεί γρήγορα και να μην επηρεάσει τον πυθμένα- κάτι που θα είχε συνέπεια αποκατάσταση εντός διαστήματος ακόμα και μηνών, ενώ το χειρότερο είναι να μπει σε διαδικασία συσσώρευσης στους οργανισμούς, με αποτέλεσμα η αποκατάσταση να χρειαστεί να διαρκέσει χρόνια.
Από πλευράς του, ο Κίμων Χατζημπίρος, καθηγητής ΕΜΠ- περιβαλλοντολόγος, επισημαίνει πως η ζημιά στο οικοσύστημα αυτή τη στιγμή είναι ιδιαίτερα σοβαρή- και για κάποιους λόγους οι οποίοι δεν είναι άμεσα προφανείς και έχουν να κάνουν με τις μεθόδους που θα ακολουθηθούν από εδώ και πέρα: «Εάν χρησιμοποιηθούν χημικά μέσα διαλυτικά του πετρελαίου η ζημιά θα περάσει γρήγορα στον βυθό και θα έχουμε ακόμα μεγαλύτερη οικολογική καταστροφή- άρα δεν πρέπει να έχουμε χημικά. Η συλλογή πρέπει να γίνει στην επιφάνεια της θάλασσας με τα κατάλληλα μέσα, τα οποία το Λιμενικό Σώμα διαθέτει» (Εδώ σημειώνεται πως ο κ. Κουρουμπλής ανέφερε νωρίτερα πως χρησιμοποιούνται απορρυπαντικά, φιλικά προς το περιβάλλον).
«Η ζημιά στις ακτές, αν δεν καθαριστούν, θα κρατήσει πολλά χρόνια. Ο καθαρισμός είναι δύσκολος και ακριβός, χρειάζεται χειρωνακτική εργασία. Η ζημιά στο οικοσύστημα διορθώνεται από τη φύση μέσα σε 5-10 χρόνια» τόνιζε ο καθηγητής του ΕΜΠ.
Ο κ. Χατζημπίρος γενικότερα αξιολογεί το περιστατικό ως ιδιαίτερα σοβαρό και από κοινωνικής και οικονομικής πλευράς, τονίζοντας τον αντίκτυπο στις τοπικές κοινωνίες από την καταστροφή, καθώς στην ευρύτερη περιοχή υπάρχουν πολλές παραλίες οι οποίες προσέλκυαν τουρίστες. Σε παρόμοιο πλαίσιο κινείται και η άποψη του κ. Ιμπραήμ, ο οποίος αναφέρει πως «επιχειρήσεις μας λένε ότι η τουριστική σεζόν “τελείωσε ένα μήνα νωρίτερα για εμάς”».
Σε αυτό το σημείο αξίζει να αναφερθούν και άλλοι προβληματισμοί, οι οποίοι συνδέονται με την πλέον χαρακτηριστική εικόνα που συνοδεύει τις πετρελαιοκηλίδες- τα πετρελαιωμένα θαλασσοπούλια. Όπως σημειώνει η Κωνσταντίνα Ντεμίρη, υπεύθυνη πολιτικής της Ελληνικής Ορνιθολογικής Εταιρείας, υπάρχει σημαντική ανησυχία για τις βραχονησίδες γύρω από την Αττική, οι οποίες θα επηρεαστούν από το πετρέλαιο: «Εκεί δεν έχουμε εικόνα για το τι θα συμβεί με τα θαλασσοπούλια- πρέπει να υπάρξει μέριμνα για να αντιμετωπιστούν οι πιθανές επιπτώσεις σε αυτά. Έχει πολύ μεγάλη σημασία και η επόμενη ημέρα, και σε περιοχές που δεν θα γίνουν δράσεις αποκατάστασης».
Μέτρα αντιμετώπισης
Με τις επιχειρήσεις του Λιμενικού για την αντιμετώπιση να βρίσκονται σε εξέλιξη τίθεται το θέμα της επόμενης ημέρας- με τους ειδικούς να υπογραμμίζουν τη σημασία της συγκέντρωσης του πετρελαίου πριν πάει στις ακτές και στον βυθό.
«Τώρα αυτό που πρέπει να γίνει είναι να περιοριστεί η έκταση, με πλωτά φράγματα τα οποία θεωρητικά υπάρχουν ήδη - και εφόσον έχει φτάσει ήδη το πετρέλαιο σε παραλίες, αυτό που πρέπει να γίνει πρώτα είναι να ανακτηθεί το πετρέλαιο, να καθαρίσει από τη θάλασσα πριν αρχίσουμε να καθαρίζουμε την ακτή. Αυτό θέλει ειδικό συνεργείο. Αυτή τη στιγμή τα μέσα που διατίθενται δεν είναι αρκετά» δηλώνει ο κ. Ιμπραήμ- τονίζοντας πως το επόμενο χρονικό διάστημα απαιτείται στενή παρακολούθηση και καταγραφή περιβαλλοντικών και βιολογικών δεικτών.
Ο κρατικός μηχανισμός στο στόχαστρο
Ο κ. Κουρουμπλής, μιλώντας σε δημοσιογράφους, είπε πως, «σε άλλες περιπτώσεις, αν δει κανείς το χρονικό των περιπτώσεων θα διαπιστώσει ότι εδώ υπήρξαν έντονα αντανακλαστικά από μεριάς του Λιμενικού Σώματος στο να συντονίσει να προωθήσει και να παρακολουθήσει όλη αυτή τη διαδικασία του περιορισμού των επιπτώσεων από τη ρύπανση». Ωστόσο, έντονες είναι οι επικρίσεις όσον αφορά στην αντίδραση του κρατικού μηχανισμού: Όπως τονίζει ο κ. Χατζημπίρος, σε περίπτωση τέτοιων συμβάντων, και μάλιστα σε τέτοιες περιοχές, νευραλγικής σημασίας, η κινητοποίηση πρέπει να είναι θέμα ωρών, όχι ημερών. «Μέσα σε ώρες πρέπει να κινητοποιούνται και να μαζεύουν το πετρέλαιο πριν πάει στις ακτές και στον βυθό. Αυτό προφανώς δεν έγινε, δηλαδή ο μηχανισμός αδράνησε - πιθανώς επειδή δεν βρίσκεται σε καλή κατάσταση και νομίζω ότι και οι εντολές που έλαβε δεν ήταν επαρκείς. Οπότε η ζημιά στις ακτές έχει ήδη γίνει».
«Τώρα είναι αργά πια, για να καθαρίσουν οι ακτές χρειάζονται τεράστιες προσπάθειες και πολύχρονες. Αν ήταν πολύ γρήγορη η αντιμετώπιση, η ζημιά θα είχε περιοριστεί σημαντικά- ήταν δυνατό να μαζευτεί το πετρέλαιο πριν φτάσει στις ακτές, αν υπήρχε άμεση κινητοποίηση» προσθέτει ο κ. Χατζημπίρος.
Από πλευράς του, ο κ. Ιμπραήμ εκτιμά πως «με δεδομένο ότι οι πρώτες μέρες μετά το ατύχημα είναι οι πιο κρίσιμες, είναι ευθύνη της επιχείρησης να πληρώσει το πλήρες κόστος - και είναι ευθύνη της πολιτείας να πιέσει την επιχείρηση να το κάνει αυτό, Ούτως ή άλλως τη ζημιά αυτή την πληρώνει η κοινωνία. Το περιβαλλοντικό κόστος είναι σημαντικό, τουλάχιστον ας πληρώσει η εταιρεία τον καθαρισμό».
Παράλληλα, το στέλεχος της Greenpeace τονίζει πως αυτός είναι ο ίδιος κρατικός μηχανισμός που «σε περίπτωση εξορύξεων υδρογονανθράκων σε πολύ μεγαλύτερα βάθη και πολύ πιο δύσκολες θάλασσες θα κληθεί να αντιμετωπίσει ένα ενδεχόμενο ρύπανσης. Και εκεί δεν μιλάμε πλέον για τη Σαλαμίνα, αλλά για Κεφαλονιά, Ζάκυνθο, Κέρκυρα, δυτική Πελοπόννησο, δυτική Στερεά. Ατυχήματα συμβαίνουν πάντα. Άπαξ και γίνει αυτή η ζημιά είναι πολύ δύσκολο να αποκατασταθεί. Το πιο σημαντικό είναι τι θα γίνει μέσα στις επόμενες μέρες: Το κρίσιμο παράθυρο είναι οι πρώτες ώρες, και αυτό χάθηκε».
Η εικόνα των μαύρων θαλασσοπουλιών είναι ένα από τα πιο γνωστά «σύμβολα» της έννοιας της περιβαλλοντικής καταστροφής- και όπως φαίνεται έχουν ήδη αρχίσει να εμφανίζονται και στην Αττική.
Όσον αφορά στο τι πρέπει να κάνετε εάν βρείτε πουλί καλυμμένο από πετρέλαιο, η Μαρία Γανωτή, μέλος της ANIMA-Συλλόγου Προστασίας και Περίθαλψης Άγριας Ζωής, δίνει τις εξής οδηγίες:
«Φροντίζουμε να τα περικυκλώσουμε ώστε να μην ξαναπάνε στη θάλασσα, στο νερό ή στο πετρέλαιο. Καλό είναι οι πολίτες να έχουν από πριν κάποια χαρτόκουτα για μεταφορά και να έχουν μαζί τους πετσέτες για να τυλίξουν το ζώο. Επίσης, το κουτί πρέπει να έχει μεγάλες τρύπες για να μπορεί το ζώο να παίρνει αέρα και να μην έχει πρόβλημα από τις αναθυμιάσεις. Αν το ζώο κάνει πιο πολλές από δύο ώρες να μεταφερθεί σε εμάς, καλό είναι να έχουν οι πολίτες μια σύριγγα και νερό για να δίνουν στο πουλί υγρά. Ρίχνουμε το νερό στα ρουθούνια του- αν αυτά είναι καλυμμένα από πετρέλαιο, τότε του το δίνουμε από το στόμα».
Υπογραμμίζεται πως, σε περίπτωση που κάποιος πολίτης βρει πετρελαιωμένο πουλί, μπορεί να επικοινωνήσει με την ΑΝΙΜΑ στο 6972664675 και το 2109510075. Όσον αφορά στους ίδιους τους πολίτες, προφανώς δεν συστήνεται η κολύμβηση σε παραλίες όπου έχει φτάσει το πετρέλαιο, ούτε και η γενικότερη επαφή με μολυσμένα ύδατα χωρίς ειδικό εξοπλισμό. Η μυρωδιά του πετρελαίου μπορεί να προκαλέσει πονοκεφάλους και ζαλάδες, οπότε επίσης συνιστάται να αποφεύγεται η προσέγγιση σε μικρή απόσταση. Το τηλέφωνο του Κέντρου Δηλητηριάσεων είναι 2107793777.
www.huffingtonpost.gr/2017/09/14/eidhseis-koinwnia-ola-osa-xreiazetai-na-gnwrizoume-gia-thn-oikologikh-katastrofh-ston-sarwniko_n_17995766.html]http://www.huffingtonpost.gr/2017/09/14/eidhseis-koinwnia-ola-osa-xreiazetai-na-gnwrizoume-gia-thn-oikologikh-katastrofh-ston-sarwniko_n_17995766.html[/url]
Συνημμένα
maximilian
Μέλος
- Εγγρ.
- 25 Σεπ 2009
- Μηνύματα
- 1.642
- Like
- 30
- Πόντοι
- 16
Παλικάρια κατ αρχάς να διευκρινίσω ότι δεν είμαι ούτε το παίζω ειδικός επί του θέματος όπως ξαφνικά έγιναν όλοι οι δημοσιογράφοι-παρουσιαστές. Απλώς θα παραθέσω μερικές σκέψεις που μου περνάνε, με καχυποψία είναι αλήθεια, στο μυαλό αλλά στις μέρες που ζούμε τίποτα δεν φαίνεται να είναι τυχαίο. Ούτε καν οι δηλώσεις της υπουργάρας “κολυμπήστε άφοβα” ή “δεν φταίμε εμείς φταίνε τα ρεύματα”. Αυτές οι δηλώσεις προφανώς και δεν έγιναν για να καθησυχάσουν τον κόσμο που έχει μάτια και βλέπει αλλά για να επιβεβαιωθεί ακόμη μια φορά ότι οι πολίτες αυτής της χώρας έχουν μετατραπεί σε μια άβουλη μάζα αποχαυνωμένων – υπνωτισμένων ανθρώπων που κυκλοφορούν με ένα φρέντο στο χέρι καλωδιωμένοι με τα ακουστικά του smartphone που δέχεται άβουλα και χωρίς καμία αντίδραση ότι της επιβάλλουν – σερβίρουν.
Τώρα για το καράβι. Αν το καράβι ήταν διαλυμένο όπως το περιγράφουν θα είχε διαρρεύσει το σύνολο του φορτίου και η εικόνα που θα είχαμε θα ήταν δεκάδες φορές χειρότερη αφού μιλάμε για 2500 τόνους μέσα στο Σαρωνικό κόλπο!
Σε συνδυασμό με την εικόνα και το παρελθόν του ιδιοκτήτη μάλλον το φορτίο που είχε ήταν πολύ λιγότερο και καθένας μπορεί να υποθέσει που πήγε το υπόλοιπο. Πάντως για μένα αποκλείεται να ήταν στο καράβι όταν το βουλιάξανε. Και λέω το βουλιάξανε γιατί απ΄ ότι φαίνεται το καράβι είχε πάρει παράταση σαν αξιόπλοο μέχρι 27 Σεπτεμβρίου και δεν υπήρχε περίπτωση να ανανεωθεί. Το θέμα είναι αν ήταν ασφαλισμένο μόνο το φορτίο που είναι υποχρεωτικό ή και το καράβι που λογικά θα πρέπει να ήταν (δεν γνωρίζω τι ισχύει).
Επίσης είναι περίεργη η σύμπτωση της βύθισης του δεξαμενόπλοιου με τη ρυμούλκηση του Blue Star και την πιθανότητα, ή βεβαιότητα για άλλους, της διαρροής πετρελαίου από αυτό και το πόση αποζημίωση προβλέπεται σε περίπτωση ρύπανσης από την πλοιοκτήτρια εταιρία.
Τώρα για το καράβι. Αν το καράβι ήταν διαλυμένο όπως το περιγράφουν θα είχε διαρρεύσει το σύνολο του φορτίου και η εικόνα που θα είχαμε θα ήταν δεκάδες φορές χειρότερη αφού μιλάμε για 2500 τόνους μέσα στο Σαρωνικό κόλπο!
Σε συνδυασμό με την εικόνα και το παρελθόν του ιδιοκτήτη μάλλον το φορτίο που είχε ήταν πολύ λιγότερο και καθένας μπορεί να υποθέσει που πήγε το υπόλοιπο. Πάντως για μένα αποκλείεται να ήταν στο καράβι όταν το βουλιάξανε. Και λέω το βουλιάξανε γιατί απ΄ ότι φαίνεται το καράβι είχε πάρει παράταση σαν αξιόπλοο μέχρι 27 Σεπτεμβρίου και δεν υπήρχε περίπτωση να ανανεωθεί. Το θέμα είναι αν ήταν ασφαλισμένο μόνο το φορτίο που είναι υποχρεωτικό ή και το καράβι που λογικά θα πρέπει να ήταν (δεν γνωρίζω τι ισχύει).
Επίσης είναι περίεργη η σύμπτωση της βύθισης του δεξαμενόπλοιου με τη ρυμούλκηση του Blue Star και την πιθανότητα, ή βεβαιότητα για άλλους, της διαρροής πετρελαίου από αυτό και το πόση αποζημίωση προβλέπεται σε περίπτωση ρύπανσης από την πλοιοκτήτρια εταιρία.
kontolagnos
Ανώτερος
- Εγγρ.
- 2 Μαρ 2007
- Μηνύματα
- 31.627
- Κριτικές
- 1
- Like
- 35.989
- Πόντοι
- 6.256
Το μαχαίρι θα φτάσει στο κόκκαλο
Χρειάστηκαν χρόνια για να καθαρίσει ο Σαρωνικός και μόλις μία ημέρα για να μολυνθεί. Ειδήμονες ισχυρίζονται ότι μετά από μία τέτοια ρύπανση, αν την κατάσταση του βυθού την μεταφέραμε στην στεριά, θα ήταν σαν να επρόκειτο για "κρανίου τόπο" μετά από έκρηξη πυρηνικής βόμβας. Και το κωμικό της ιστορίας είναι ότι ο Κουρουπλής παραμένει υπουργός...Ανθρωπάκι
Hirayama
Μέλος
- Εγγρ.
- 30 Απρ 2011
- Μηνύματα
- 3.258
- Like
- 3
- Πόντοι
- 16
Η οικολογική καταστροφή είναι τεράστια!
Μια καλή συμβουλή είναι να ξεχάσετε τις ψαροταβέρνες στην Αθήνα και τον Πειραιά, για την επόμενη 20ετία, εκτός αν γουστάρετε καλαμαράκια 95 οκτανίων....
Επίσης δε θα ξαναχρειαστούν αντιηλιακα για μια βουτιά στις παραλίες της Αττικής - βουτας και βγαίνεις με δυο δαχτυλα πετρελαιο στην πλάτη...
Επιτελους γίναμε ...Ντουμπάι.....ήρθε η ανάπτυξη του τύπου των μνημονίων....
Μια καλή συμβουλή είναι να ξεχάσετε τις ψαροταβέρνες στην Αθήνα και τον Πειραιά, για την επόμενη 20ετία, εκτός αν γουστάρετε καλαμαράκια 95 οκτανίων....
Επίσης δε θα ξαναχρειαστούν αντιηλιακα για μια βουτιά στις παραλίες της Αττικής - βουτας και βγαίνεις με δυο δαχτυλα πετρελαιο στην πλάτη...
Επιτελους γίναμε ...Ντουμπάι.....ήρθε η ανάπτυξη του τύπου των μνημονίων....
jhonny64
Σεβαστός
- Εγγρ.
- 31 Μαρ 2007
- Μηνύματα
- 67.511
- Like
- 2.738
- Πόντοι
- 1.306
Η οικολογική καταστροφή είναι τεράστια!
Μια καλή συμβουλή είναι να ξεχάσετε τις ψαροταβέρνες στην Αθήνα και τον Πειραιά, για την επόμενη 20ετία, εκτός αν γουστάρετε καλαμαράκια 95 οκτανίων....
Επίσης δε θα ξαναχρειαστούν αντιηλιακα για μια βουτιά στις παραλίες της Αττικής - βουτας και βγαίνεις με δυο δαχτυλα πετρελαιο στην πλάτη...
Επιτελους γίναμε ...Ντουμπάι.....ήρθε η ανάπτυξη του τύπου των μνημονίων....
το μνημονιο φταιει και γιαυτο;
http://[URL unfurl="true"]www.iapopsi.gr/wp-content/uploads/2015/03/melissanidis.jpg[/img[/URL]]
εαν δεν αποζημιωσει τους καταστηματαρχες τους δημοτες και τους δημους στο συνολο τους στις νοτιες ακτες της αττικης
τοτε δεν μενει τιποτε αλλο απο το να κανουν σταχτι και μπουρμπερι την "αγια σοφια" τους
και κατι αλλο
επειδη πολυ φοβαμαι οτι θα βγει παλι ΛΑΔΙ απο την δικαιοσυνη....θα πρεπει να μαθουν ολοι οι θιγομενοι ποιοι ηταν οι εισαγγελεις και δικαστες που (θα τον βγαλουν παλι λαδι)θα τον αθοωσουν
ωστε οι θιγομενοι να πραξουν τα δεοντα για αποδοση δικαιοσυνης
η δικαιοσυνη δυστυχως για τετοιες περιπτωσεις εχει πολλα "μπαλλωματα" ωστε να συνεχιζουν ακαθεκτοι της οποιες παρανομες και καταχραστικες δραστηριοτητες τους
και μην μας ξαναπεταχτει ο αλεξ οτι ετσι ειναι οι νομοθεσιες και τα συνταγματα..διοτι δυστυχως
ειναι συνυπευθυνοι για την μη αποδοσης δικαιοσυνης οπως στην συγκεκριμενη περιπτωση διοτι δυστυχως αποδυκνειεται οτι "ολοι βολευονται για εξυπηρετησεις"
ειδαλλως τοσο ο αλεξ οσο και οι υπαλλοιποι "υπαλληλοι" ολων των κλαδων της δικαιοσυνης θα ειχαν αλλαξει το τοπιο και θα ειχαν προφιλακισει τους οποιους υπευθηνους
για ολες τις νομοθετικες τρυπες και την μη αποδοση δικαιοσυνης στο γενικο συνολο οπως παρτατηρουμε τουλαχιστον τα τελευταια 30 χρονια και βαλε
εαν δεν αποζημιωσει τους καταστηματαρχες τους δημοτες και τους δημους στο συνολο τους στις νοτιες ακτες της αττικης
τοτε δεν μενει τιποτε αλλο απο το να κανουν σταχτι και μπουρμπερι την "αγια σοφια" τους
και κατι αλλο
επειδη πολυ φοβαμαι οτι θα βγει παλι ΛΑΔΙ απο την δικαιοσυνη....θα πρεπει να μαθουν ολοι οι θιγομενοι ποιοι ηταν οι εισαγγελεις και δικαστες που (θα τον βγαλουν παλι λαδι)θα τον αθοωσουν
ωστε οι θιγομενοι να πραξουν τα δεοντα για αποδοση δικαιοσυνης
η δικαιοσυνη δυστυχως για τετοιες περιπτωσεις εχει πολλα "μπαλλωματα" ωστε να συνεχιζουν ακαθεκτοι της οποιες παρανομες και καταχραστικες δραστηριοτητες τους
και μην μας ξαναπεταχτει ο αλεξ οτι ετσι ειναι οι νομοθεσιες και τα συνταγματα..διοτι δυστυχως
ειναι συνυπευθυνοι για την μη αποδοσης δικαιοσυνης οπως στην συγκεκριμενη περιπτωση διοτι δυστυχως αποδυκνειεται οτι "ολοι βολευονται για εξυπηρετησεις"
ειδαλλως τοσο ο αλεξ οσο και οι υπαλλοιποι "υπαλληλοι" ολων των κλαδων της δικαιοσυνης θα ειχαν αλλαξει το τοπιο και θα ειχαν προφιλακισει τους οποιους υπευθηνους
για ολες τις νομοθετικες τρυπες και την μη αποδοση δικαιοσυνης στο γενικο συνολο οπως παρτατηρουμε τουλαχιστον τα τελευταια 30 χρονια και βαλε
σπαμαριμα ειναι οταν αποδεικυεται ποιος ειναι πισω απο την οικολογικη καταστροφη?παιδιά μην το σπαμάρουμε το νήμα
Eraser..
Σπουδαίος
- Εγγρ.
- 25 Δεκ 2016
- Μηνύματα
- 28.428
- Like
- 10.995
- Πόντοι
- 2.606
σπαμαριμα ειναι οταν αποδεικυεται ποιος ειναι πισω απο την οικολογικη καταστροφη?
και πως το απέδειξες? με μια φωτογραφία?
Eraser..
Σπουδαίος
- Εγγρ.
- 25 Δεκ 2016
- Μηνύματα
- 28.428
- Like
- 10.995
- Πόντοι
- 2.606
βοα ο τοπος απο αργα το βραδυ οτι πισω απο τον καπετανιο βρισκεται ο μελλισανιδης
το ξέρω τι βοά ο τόπος, αποδείξεις όμως υπάρχουν?
όπως ξέρουμε τι λένε και για το ΝΟΟΡ1, βρέθηκε κάτι συγκεκριμένο?
Don Pornos
Ανώτερος
- Εγγρ.
- 18 Δεκ 2008
- Μηνύματα
- 5.132
- Κριτικές
- 26
- Like
- 6.750
- Πόντοι
- 9.865