Δυσοίωνο προβλέπεται το μέλλον για τη λειτουργία της MERE στην χώρα μας καθώς η ρωσική αλυσίδα σούπερ μάρκετ βρίσκεται αντιμέτωπη με μία σειρά από προκλήσεις, οι οποίες έρχονται να προστεθούν στην ήδη αδύναμη, μέχρι στιγμής, πορεία της στην εγχώρια αγορά.
Ο αποκλεισμός σημαντικών ρωσικών τραπεζών από το σύστημα SWIFT που εξήγγειλε η Ευρωπαϊκή Ένωση αλλά και γενικότερα το νέο πακέτο κυρώσεων που θα επιβληθεί στην Ρωσία, εκτιμάται ότι θα προκαλέσει αρκετές δυσκολίες στη δραστηριότητα του ομίλου Torgservis, ο οποίος αναπτύσσει το δίκτυο της αλυσίδας hard discount Svetofor, που χρησιμοποιεί το εμπορικό σήμα ΜERE για αγορές εκτός Ρωσίας και στην Ελλάδα δραστηριοποιείται μέσω της θυγατρικής εταιρείας Torg Hellas.
Σύμφωνα με πληροφορίες που έχει στη διάθεσή του το capital.gr, το μεγαλύτερο μέρος των κεφαλαίων που απαιτούνται για τη χρηματοδότηση της λειτουργίας των καταστημάτων της ρωσικής αλυσίδας hard discount στην χώρα μας, προέρχεται από τον μητρικό όμιλο, ο οποίος εδρεύει στην Ρωσία, κάτι που σημαίνει ότι δεν αποκλείεται να δημιουργηθούν προβλήματα στην ομαλή "αιμοδοσία" της εταιρείας μέσα στο επόμενο διάστημα.
Όπως αναφέρουν, άλλωστε, πηγές με γνώση, το μοντέλο δραστηριότητας που έχει επιλεχθεί από την Svetοfor, επιβάλλει να υπάρχει απόλυτος έλεγχος από τον μητρικό όμιλο, μην αφήνοντας μεγάλο περιθώριο κινήσεων και ευελιξίας.
Μία ακόμη παράμετρος, η οποία αναμένεται να επιβαρύνει την κατάσταση είναι και το γεγονός ότι ένα μέρος των προϊόντων που πωλούνται στα καταστήματα εισάγονται κυρίως από την Ρωσία, την Ουκρανία, την Πολωνία και τις χώρες της Βαλτικής, κάτι που πλέον βρίσκεται στον "αέρα" ύστερα από τις δραματικές εξελίξεις στο ουκρανικό μέτωπο.
Οι αδύναμες πωλήσεις και το πρόσφατο λουκέτο στον Λαγκαδά
Οι παραπάνω παράγοντες, σύμφωνα με κύκλους της αγοράς, πιθανότητα να δώσουν τη χαριστική βολή στο εγχείρημα του hard discounter των αδελφών Shnayder που ξεκίνησε πριν περίπου δύο χρόνια στην Ελλάδα, το οποίο όχι μόνο έχει περάσει σχεδόν απαρατήρητο τόσο από το εγχώριο οργανωμένο λιανεμπόριο όσο και από τους καταναλωτές αλλά παράλληλα φαίνεται να χάνει διαρκώς έδαφος, απόρροια των ασθενικών επιδόσεων που καταγράφουν οι πωλήσεις των MERE.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η αρνητική αυτή εικόνα οδήγησε τη διοίκηση στο να βάλει οριστικό λουκέτο στις αρχές της φετινής χρονιάς στο κατάστημα που είχε ανοίξει πριν μερικούς μήνες στον Λαγκαδά, "ψαλιδίζοντας" το ήδη περιορισμένο δίκτυο. Αυτή την στιγμή, λειτουργούν 4 σούπερ μάρκετ στη χώρα μας και πιο συγκεκριμένα εντοπίζονται σε Κόρινθο, Αγρίνιο, Λάρισα και Τρίπολη.
Αξίζει να σημειωθεί ότι από την πλευρά της, η αλυσίδα στην ανακοίνωση που δημοσίευσε για το κλείσιμο του σημείου πώλησης στον Λαγκαδά, υποστήριξε ότι το κατάστημα θα μεταφερθεί στη Θεσσαλονίκη, αποφεύγοντας να αποκαλύψει περισσότερες λεπτομέρειες.
Επιπλέον, το σχέδιο ανάπτυξης της MERE προσέκρουσε και πάνω στον σκόπελο της αύξησης στις τιμές των πρώτων υλών, του μεταφορικού κόστους και της ενέργειας, καθιστώντας σχεδόν αδύνατο να τηρήσει για αρκετά προϊόντα τη δέσμευσή της να πωλούνται σε τιμές κατά 20% με 30% χαμηλότερα σε σχέση με την υπόλοιπη αγορά.
Παράλληλα, για λόγους συμπίεσης του κόστους λειτουργίας, τα προϊόντα, τα οποία στην πλειονότητά τους είναι ιδιωτικής ετικέτας και είτε προέρχονται από τοπικούς παραγωγούς είτε εισάγονται από το εξωτερικό, είναι τοποθετημένα σε ξύλινες παλέτες και χάρτινες κούτες και όχι σε ράφια, ένας τύπος καταστήματος, που φαίνεται να μην πείθει τους Έλληνες καταναλωτές, οι οποίοι έχουν συνηθίσει να κάνουν τις αγορές τους σε ένα διαφορετικό μοντέλο καταστήματος.
Με μηδενική παρουσία σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, το εγχείρημα ενδέχεται να είχε καλύτερη τύχη εάν το πλάνο της επέκτασης περιλάμβανε τις δύο μεγαλύτερες πόλεις της χώρας, όπου θα απευθυνόταν και σε μεγαλύτερο αριθμό πελατών, ωστόσο τα περιορισμένα κεφάλαια που έχει προβλέψει για μισθώματα καθιστούν σχεδόν απαγορευτική την είσοδό της σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
Στις πιο πρόσφατες κινήσεις της αλυσίδας συγκαταλέγεται η δημιουργία μιας δεύτερης εταιρείας στη χώρα μας, της Hellas Market IKE με βασικούς μετόχους τους αδελφούς Sergey και Andrey Shnayder, η οποία έχει σκοπό δραστηριότητες σχετικές με το λιανεμπόριο τροφίμων.
Τέλος, να σημειωθεί ότι το 2020, η Svetοfor υπήρξε η έβδομη μεγαλύτερη αλυσίδα τροφίμων στη Ρωσία, αριθμώντας περισσότερα από 1.700 καταστήματα ενώ τα έσοδά της άγγιξαν τα 2,6 δισ. δολάρια.