Στη Βουλή το νομοσχέδιο κατά του ρατσισμού και της ξενοφοβίας
Κατατέθηκε σήμερα στη Βουλή το νομοσχέδιο του υπουργείου Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων για την καταπολέμηση εκδηλώσεων ρατσισμού και ξενοφοβίας. Στο νομοσχέδιο προβλέπονται υψηλές χρηματικές ποινές και ποινές φυλάκισης για εκδηλώσεις μίσους ή βιαιοπραγιών κατά προσώπων με συγκεκριμένα φυλετικά, γενετικά και άλλα χαρακτηριστικά, όπως χρώμα, θρησκεία ή καταγωγή.
Συγκεκριμένα, στο σχέδιο νόμου προβλέπεται, μεταξύ άλλων, τα εξής:
- Επιβάλλεται χρηματική ποινή 3.000 ευρώ έως 10.000 ευρώ και φυλάκιση τουλάχιστον 6 μηνών έως 3 ετών σε όποιον, με πρόθεση, δημόσια και με οποιονδήποτε τρόπο (προφορικά, δια του τύπου ή μέσω διαδικτύου κ.λ.π.) παροτρύνει, προκαλεί ή διεγείρει βιαιοπραγίες ή μίσος κατά προσώπου ή ομάδας προσώπων ή κατά πραγμάτων, που χρησιμοποιούνται κυρίως από αυτούς που προσδιορίζονται βάσει συγκεκριμένων φυλετικών, γενετικών και άλλων χαρακτηριστικών τους, όπως χρώμα, καταγωγή, θρησκεία, κατά τέτοιο τρόπο που μπορεί να τεθεί σε κίνδυνο η δημόσια τάξη ή να απειλείται η ζωή των ανθρώπων αυτών.
- Καθορίζονται οι ποινικές κυρώσεις που επιβάλλονται σε περίπτωση που οι πράξεις τους είχαν ως αποτέλεσμα την τέλεση εγκλήματος (φυλάκιση τουλάχιστο ενός έτους και χρηματική ποινή από 6.000 έως 20.000 ευρώ).
- Προβλέπεται φυλάκιση μέχρι δύο έτη σε όποιον συνιστά ή συμμετέχει σε ένωση προσώπων οποιασδήποτε μορφής που επιδιώκει συστηματικά την τέλεση των προαναφερόμενων πράξεων.
- Προσδιορίζονται οι διοικητικές κυρώσεις, που επιβάλλονται σε βάρος των νομικών προσώπων τα οποία εμπλέκονται στην τέλεση αξιόποινων πράξεων.
Kαι ένας πολύ καλός αντίλογος:
Η εχθροπάθεια στην ελευθερία
Tου Πασχου Μανδραβελη
Δηλαδή, τι θέλει να μάς πει ο κ. Καστανίδης; Οτι από τούδε και στο εξής, όποιος καίει την αμερικανική σημαία στη Βασιλίσσης Σοφίας θα διώκεται και ποινικά; Ή μήπως θα αποκτήσουμε ένα ακόμη νόμο, από εκείνους που τους βλέπουμε και τους χαιρόμαστε; Το ανεφάρμοστο του σχεδίου νόμου «Για την καταπολέμηση ορισμένων μορφών και εκδηλώσεων ρατσισμού και ξενοφοβίας μέσω του Ποινικού Δικαίου», που έδωσε για δημόσια διαβούλευση το υπουργείο Δικαιοσύνης είναι το μικρότερο από τα αμαρτήματά του. Το μεγαλύτερο είναι ότι εμπεριέχει επικίνδυνες για την ελευθερία διατάξεις. Είναι από εκείνους τους νόμους που κάνουν μεγάλη φιγούρα, αλλά συνήθως δεν εφαρμόζονται και όταν εφαρμόζονται είναι λάθος.
Για παράδειγμα άρθρο 3 αυτού του νομικού τερατουργήματος προβλέπει ότι «όποιος δημόσια προφορικά ή διά του Τύπου ή μέσω του Διαδικτύου ή με οποιοδήποτε άλλο μέσο ή τρόπο, εγκωμιάζει ή αρνείται ή εκμηδενίζει τη σημασία εγκλημάτων γενοκτονίας, εγκλημάτων κατά της ανθρωπότητας και εγκλημάτων πολέμου... και η πράξη αυτή στρέφεται κατά ομάδας προσώπων που προσδιορίζεται με βάση τη φυλή, το χρώμα, τη θρησκεία, την εθνική ή εθνοτική καταγωγή ή το γενετήσιο προσανατολισμό, κατά τρόπο που μπορεί να προκαλέσει ή διεγείρει σε βιαιοπραγίες ή εχθροπάθεια κατά μιας τέτοιας ομάδας, ή μέλους της, τιμωρείται με φυλάκιση έως δύο (2) έτη και χρηματική ποινή χιλίων έως τριών χιλιάδων (1.000 - 3.000) ευρώ». Τι πρέπει να κάνουμε λοιπόν αν αυτό το κατασκεύασμα γίνει νόμος του κράτους; Θα λογοκρίνουμε τον Εθνικό Υμνο που αναφέρει «Ολιγότευαν οι σκύλοι,/ Και Αλλά εφώναζαν, Αλλά, /Και των Χριστιανών τα χείλη /Φωτιά εφώναζαν, φωτιά... /Και οι μιαροί κατασκορπιούντο /Πάντα εσκούζωντας Αλλά.» (όπου «σκύλοι» και «μιαροί» είναι οι Τούρκοι); Ή μήπως αυτοί οι στίχοι δεν μπορούν να διεγείρουν «εχθροπάθεια» σε κάποιους διαταραγμένους που θα πάρουν τοις μετρητοίς τους στίχους «Λίγα μάτια, λίγα στόματα / θα σας μείνουν ανοιχτά / για να κλαύσετε τα σώματα / που θε νάβρη η συμφορά»;
Γράφαμε και παλαιότερα («Καθημερινή» 15/3/2009) ότι «υπάρχει μια κοινή προβληματική πίσω από τη λογοκρισία ή την απόπειρα λογοκρισίας. Και στην περίπτωση του ρατσιστικού λόγου, και στην άρνηση του Ολοκαυτώματος... το επιχείρημα είναι οι ψυχολογικές επιπτώσεις που έχει ο λόγος σε κάποιους ανθρώπους, οι οποίες μπορεί να μετατραπούν σε πράξεις βαναυσότητας κατά ατόμων. Μόνο που η ψυχολογία δεν είναι ακριβής επιστήμη. Μεταξύ ενός κειμένου, μιας ταινίας ή ενός σκίτσου και της αποτρόπαιας (ρατσιστικής ή μισαλλόδοξης) πράξης, παρεμβάλλεται κάποιος άνθρωπος, η ψυχολογία του οποίου μπορεί να επηρεαστεί αρνητικά απ’ οτιδήποτε, ενώ το εύρος των αντιδράσεών του είναι άπειρο. Υπό την έννοια αυτή μπορεί και η περιγραφή ενός αγώνα να θεωρηθεί “πύρινος λόγος”, και έτσι έγινε. Κάποιοι χούλιγκαν θεωρούν Θεό την ομάδα τους και τιμώρησαν διά προπηλακισμών δημοσιογράφους που “την αδίκησαν”. Η λογική αυτή οδηγεί μαθηματικά στη σιωπή όλων. Ακόμη και ο πολιτικός λόγος δεν είναι ασφαλής, διότι αφενός υπάρχουν φανατικοί (όσο και... ευαίσθητοι) οπαδοί κομμάτων ή πολιτικών, και αφετέρου λίγα πογκρόμ και σφαγές έγιναν λόγω πολιτικών παθών;».
Πηγή: Καθημερινή