Καλησπέρα προς όλους.
Μια κυβέρνηση, η εκκλησία, ένα σχολείο, μια επιχείρηση καταλήγουν σε μια μορφή πολλαπλών επιπέδων .
Όταν λοιπόν ξεπεράσει κάποιο μέγεθος, κάθε οργάνωση που διανέμει προϊόντα ή υπηρεσίες καταλήγει σε μια " πυραμίδα " με πολλαπλά επίπεδα.
Δεν τίθεται λοιπόν ζήτημα όταν ένα οργανωτικό σύστημα έχει τη δομή πυραμίδας. Δεν υπάρχει κάτι μεμπτό με τη δομή αυτής καθ'αυτής. Είναι θέμα αρχών. Και η έλλειψη αρχών καθιστά κάθε επιχείρηση ηθικά ή νομικά αμφισβητούμενη.
Το πολυεπίπεδο - δικτυακό μάρκετινγκ που λειτουργεί νόμιμα αποτελεί ένα βιώσιμο σύστημα διανομής και πώλησης, στο οποίο ανεξάρτητοι επιχειρηματίες κερδίζουν ποσοστά και από τις πωλήσεις τους αλλά και από τις πωλήσεις προϊόντων τις οποίες επιτυγχάνουν άλλοι ανεξάρτητοι επιχειρηματίες.
Αν και επιλέγεις ένα δύσκολο τρόπο εξήγησης της απάτης εννοιολογικά, με μια γλώσσα "βασικού εγχειριδίου" διοίκησης επιχειρήσεων, εγώ θα έλεγα απλά ότι η απάτη έγκειται στο ότι από το όλο σύστημα λείπει ο βασικός λειτουργικός συντελεστής του, αυτός που λέγεται καταναλωτής...
Το σύστημα που λέγεται καταναλωτική πυραμίδα "κάνει όλους τους συμμετέχοντες" μικροπωλητές, (αρχικά έχουν περάσει από το στάδιο του αγοραστή), χωρίς να υπάρχει ο τελικός καταναλωτής που θα χρησιμοποιήσει το προϊόν χωρίς να έχει κανένα ενδιαφέρον να το πουλήσει σε άλλον...
Αυτοί που βρίσκονται στην κορυφή της πυραμίδας (είτε καταναλωτική είναι, είτε χρηματοπιστωτική), είναι οι κερδισμένοι και οι τελευταίοι οι χαμένοι...
Η ιστορία με την Herbalife είναι τουλάχιστον 2,5 δεκαετιών (όσον αφορά την Ελλάδα) και υπάρχει και αδελφή επιχείρηση με πυραμιδικό αντικείμενο η AMWAY που δραστηριοποιείται στα προϊόντα καθαρισμού...
Πριν 2,5 δεκαετίες δεν υπήρχε σχεδόν καθόλου το internet στην Ελλάδα και φυσικά το διαδικτυακό marketing...
Όλα γίνονταν από κάποιον γνωστό που θα έλεγε στο υποψήφιο θύμα για την δυνατότητα απόκτησης υψηλού εισοδήματος από το σπίτι του με τον ίδιο (το θύμα) να είναι επιχηρηματίας-αυτοαπασχολούμενος...
Μην ξεχνάνε ότι την ίδια εποχή το χρηματιστήριο ήταν στα φόρτε του (λίγο πριν σκάσει η φούσκα) και ότι το marketing (όχι το διαδικτυακό φυσικά) ήταν μια έννοια σχεδόν άγνωστη στον μέσο Έλληνα...
Να αναφέρω ότι ο δημοσιογράφος Νίκος Μάνεσης σε ρεπορτάζ μια ενημερωτικής εκπομπής στις αρχές της δεκαετίας του '2000, "ξεσκέπαζε" την απάτη της καταναλωτικής πυραμίδας που "δημιουργούν" αυτές οι εταιρείες...