Έχοντας περάσει μερικά φεγγάρια, σε περιόδους μεταξύ κανονικής εργασίας, απο RASS, Data Power και Metron Analysis, για τηλεφωνικά γκάλοπ, θα σε πληροφορήσω οτι ΟΛΕΣ οι δημοσκοπήσεις είναι προϊόν παραγγελίας. Δεν ξέρω πόσο άλλαξαν οι μηχανισμοί απο το 2011 μέχρι σήμερα, αλλά τότε, η δομή των ερωτήσεων καθόριζε το τελικό αποτέλεσμα. Η δομή της ερώτησης, αλλά και η σειρά με την οποία διαβάζαμε τις απαντήσεις επιλογής, ήταν μελετημένες για να προκαλέσουν συγκεκριμένα αποτελέσματα.
Παραδείγματος χάριν... "Ποιός είναι καταλληλότερος για πρωθυπουργός", μια κλασσική ερώτηση.
Αν την δώσεις έτσι στεγνά, για να πάρεις αυθόρμητα όνομα, θα πάρεις ανεξέλεγκτο δείγμα απαντήσεων. Αν θέλεις να βγάλεις εικόνα νίκης ή ήττας για συγκεκριμένο όνομα, διατυπώνεις την ερώτηση, και τη σειρά με την οποία διαβάζεις τα ονόματα απαντήσεων, με τέτοιο τρόπο, που να σπρώχνεις τον άλλον σε συγκεκριμένες απαντήσεις.
Η διαφορά όμως είναι, οτι μέχρι το 2014, είχαμε αποκλισεις σε λογικά πλαίσια. Πλέον έχουμε αποκλίσεις τα πάνω κάτω, πράγμα που με κάνει να πιστεύω οτι ο κόσμος είτε δεν ασχολείται πλέον, με αποτέλεσμα να απαντούν μόνο οι φανατικοί οπαδοί των κομμάτων, είτε οτι το δείγμα έχει κορεστεί, και δίνει απαντήσεις αγγαρεία, που δεν αντιπροσωπεύουν το τι πραγματικά πιστεύει.